Prepis nagovora dr. Antona Beblerja, predsednika Atlanstkega sveta Slovenije
Spoštovane, spoštovani, visoki gostje, gospe in gospodje
veleposlaniki, predstavniki različnih struktur, tudi predstavniki
javnosti.
Govorim kot nekdo, ki ni državni uradnik, ampak kot univerzitetni
delavec in aktivni udeleženec ene izmed nevladnih organizacij, majhne
nevladne organizacije imenovane Atlantski svet in tudi kot
razmišljajoč človek.
Slovenske vlade so, tudi prva slovenska vlada, v kateri je bil tudi
gospod minister Rupel, izrazile aktivno zanimanje Republike Slovenije
za članstvo v Nato. O Natu se je sicer zastavljalo vprašanje in je
bilo več predlogov o tem, da bi se Nato enostavno razpustil, potem ko
je prenehal delovati oziroma razpadel Varšavski pakt oziroma
organizacija Varšavskega pakta. Tedaj smo in predvsem predstavniki
Nata slišali s strani tedanjih sovjetskih, kasneje ruskih diplomatov
stališče, da ni potrebe za obstojem Nata in da je Nato preživel svoj
namen in kako to, da Nato se noče in noče razpustiti.
Eden od razlogov, ključnih razlogov, zakaj je Nato preživel konec
hladne vojne in še danes obstoji in nima namena se razpustiti, je v
tem, da se je Nato od samega začetka občutno razlikoval od svojega
sicer hladno vojnega tekmeca organizacije Varšavskega sporazuma. Bil
je bistveno več kot zavezništvo oboroženih sil, generalštabov in tudi
vrhov strankarskih režimov v državah članicah. Bil je tudi politično
zavezništvo. V njegovem delovanju je bistveno večjo vlogo imelo tudi
javno mnenje, v njem, v nasprotju s prakso Varšavskega sporazuma, so
sodelovali, ob njem so sodelovali tudi parlamenti, kar ni bilo v
organizaciji Varšavskega sporazuma, ob njem v sistemu Nata, ob širšem
družbenem sistemu Nata so obstajali in še danes obstajajo tudi
številne nevladne organizacije.
Nato je bil in je danes bistveno več kot vojaško zavezništvo, je
tudi družbeni sistem, ki povezuje narode in države in tudi
prebivalstvo teh držav. Predvsem prebivalstvo držav, ki so zavezane
načelom in izročilu demokracije, tržnega gospodarstva in tako
dalje. To je temeljni razlog, ravno vloga javnega mnenja je temeljni
razlog, zakaj je Nato preživel konec hladne vojne, organizacija
Varšavskega sporazuma pa ne. Stopnja podpore javnosti iz tega tudi
sledi, stopnja podpore javnosti morebitni včlanitvi neke države, ki je
izrazila svoje zanimanje za članstvo v Nato, je potem takem povsem
razumljivo eno od meril, ki jih zavezništvo uporablja pri svojem
odločanju o tem, ali bo nekoga povabilo v svoj klub, ali ne.
Slovenija je demokratična država in iz tega tudi sledi, da igra v
njenem notranjem življenju, političnem življenju in tudi v
razpravljanju in odločanju o takih pomembnih zadevah, kot je članstvo
v mednarodnih organizacijah in tudi v zavezništvu, ima javno mnenje
bistveno večjo vlogo, kot nekje drugje v nedemokratičnih sistemih.
Res je to, kar je povedal moj predhodnik, obstajale so precejšnje
razlike med večinskim stališčem javnega mnenja, tako kot ga merijo
raziskave javnega mnenja, in stališči slovenskih političnih elit
oziroma vodstev vodilnih političnih strank in tudi slovenskih vlad od
samega začetka, od samega nastanka samostojne Slovenije, ter javnim
mnenjem na drugi strani v zvezi z Natom. Te razlike so bila največje v
letih 1991 - 1994. Tedaj je bila stanje tako, da so se slovenske
politične elite in tudi vlade zavzemale, večinsko, za čim prejšnjo
vključitev Slovenije tako v Nato kot v Evropsko unijo, medtem ko je
bilo, bila stopnja podpore javnosti, merjena na raziskavah javnega
mnenja, stopnja podpore javnosti vključitvi Slovenije v Nato v tistih
letih nekje med desetimi in trinajstimi odstotki. Večinsko mnenje
tedaj je bilo naklonjeno nevtralnosti in sicer oboroženi
nevtralnosti. Kakor v vsakem demokratičnem sistemu, tak razkorak med
stališči elit na eni strani in javnega mnenja na drugi strani, ne more
dolgo trajati. Navsezadnje vsi tisti, ki zagovarjajo neka nepopularna
stališča, so običajno kaznovani na volitvah. Tudi zaradi tega je
prišlo do poenotenja oziroma do približevanja stališč javnosti s
stališčem slovenske politične elite, torej javno mnenje je sledilo
stališčem politične elite in to približevanje se je zgodilo najbolj
dramatično približno na prehodu iz leta 1995 v leto '96.
Od januarja '96 imamo v Sloveniji večinsko, skorajda merjeno v vseh
mesecih, večinsko podporo vključitve Slovenije v Nato. Ta podpora od
tedaj, z izjemo samo januarja, konca decembra in januarja 2001, je
bila vseskozi nad petdesetimi odstotki in lahko zagotovim vsem tukaj
prisotnim, da številke, sedanje številke niso tako negativne, kot jih
je predstavil gospod minister Rupel. Sedanje stanje je približno na
ravni 54- tih odstotkov podpore naše javnosti, približno 54 odstotkov
in bom razložil, zakaj mislim, da to sploh niso slabi podatki. Če
primerjamo sedanje stanje s tistim, kar je bilo spomladi leta 1997,
torej tedaj, ko je slovenska diplomacija zelo aktivno lobirala za to,
da bi Slovenijo v Madridu povabili v članstvo Nato, in ko so v Natu
zelo pozorno sledili tudi izidom javno mnenjskih raziskav, moram reči,
da je bila spomladi '97 stopnja podpore v slovenski javnosti višja,
kot je to danes, je bila približno na ravni 62- tih odstotkov, bila je
višja, kot je bila stopnja podpore v dveh državah, ki so bile nato
sprejete v članstvo v Nato in to je na Madžarskem in v Češki
republiki, bila pa je nižja od stopnje podpore v Romuniji in na
Poljskem.
Danes se je stopnja podpore ustalila približno med 53- timi in 56-
timi odstotki, stopnja nasprotovanja se je ustalila približno med 20-
timi in 25- timi odstotki. Tudi s tega zornega kota naši podatki niso
slabi, predvsem pri nas je boljše razmerje med pozitivnimi in
negativnimi, kot je to recimo tudi v nekaterih današnjih, sedanjih
članicah Nata, tudi na Češkem in na Madžarskem, če se primerjamo samo
s tema dvema. Tudi razlika med našo stopnjo podpore in stopnjo podpore
na Poljskem, ki je bila nekoč dramatična, se je bistveno zmanjšala
zaradi zmanjšane podpore članstvu Poljske v Natu. Zmanjšanje podpore v
primerjavi s tistim časom v letu '97.
Lahko bi vam naštel še nekaj primerjalnih podatkov. Najprej,
stopnja podpore naše javnosti vključitve Slovenije v Nato je višja,
občutno višja, kot v nekaterih državah, drugih državah članicah kluba
Vilnius. V nekaterih izmed teh držav je razkorak med stališči vlad in
javnosti, je dramatičen. V nekaterih samo majhne, relativno majhne
manjšine podpirajo stališča vlad. Pri nas to ni primer. Nadalje, naša
stopnja podpore razširitvi Nata je višja, in to občutno višja, kot je
stopnja podpore javnega mnenja razširitvi Nata v ključnih državah,
starejših članicah Nata. Stopnja podpore ameriške javnosti je znana,
ta je nižja od naše podpore. Leta '97 konkretno, bi lahko našteval
tudi konkretne podatke, v Združenih državah Amerike je bil višji
odstotek tistih, ki so negativno ocenjevali razširitev, kot tistih, ki
so pozitivno ocenjevali, za en odstotek. Neka taka razmerja so bila
tedaj tudi v Franciji in Zvezni republiki Nemčiji, najbolj pozitivno
do razširitve Nata je bila razpoložena javnost v Veliki
Britaniji. Tudi v primerjavi s temi državami lahko rečemo, da je naša
stopnja podpore solidna.
Če pogledamo na stopnjo podpore naše javnosti v neki konkretni
akciji Nata, taka kot je, kot je bil oboroženi spopad Nata z Zvezno
republiko Jugoslavijo, bomo videli, da je tedaj naša javnost podprla
to akcijo in podprla tudi odločitev vlade, da dovoli prelete našega
zračnega prostora, bistveno bolj energično, z višjim odstotkom kot je
to bil primer nekaterih držav članic Nata, naštevam Madžarsko, Češko,
tudi Poljsko, Italijo in Grčijo, da ne govorim že o Grčiji. Tako da,
ko vidimo, da kako se neka država obnaša v nekih konkretnih, konkretni
krizi, bomo videli, da se je Slovenija tedaj, in tudi njena javnost,
se je obnašala v veliki meri tako, kot se pričakuje od države članice
Nata.
Od tedaj, od tistih časov, ko merimo javno mnenje moram reči, da je
postal odnos slovenske javnosti do morebitnega vstopa v Nato bolj
zrel, manj protisloven. Nekoč smo imeli relativno visoke odstotke
podpore, toda hkrati ti isti izprašani so nasprotovali slehernemu
povečanju obrambnih stroškov, ki so potrebni zaradi tega. Nasprotovali
so preletom zavezniških letal, nasprotovali so morebitnemu prehodu ali
namestitvi čet Nata in tako dalje in tako dalje.
Ta stališča so bila protislovna, na površju pozitivna, dejansko, ko
je šlo za vprašanje konkretnega sodelovanja, pa so bili, so bila ta
stališča negativna. Danes tega neskladja je bistveno manj. Zadnji
podatki javnega mnenja govorijo, da je večina Slovencev pripravljena
podpreti tudi povečanje obrambnih stroškov, če je to potrebno za, v
funkciji približevanja Natu. Večina Slovencev podpira udeležbo
slovenskih vojakov, vojaških strokovnjakov v mirovnih operacijah, kar
ni bilo prej, ni bil prej primer.
Lahko rečemo, da je podpora vključevanju Slovenije v Nato, je bolj
enakomerno porazdeljena v naši javnosti. Približno v enakem številu to
opcijo in to politiko vlade podpirajo tisti, ki sebe imajo za
pripadnike levice in leve sredine, kakor tudi tisti, ki sebe imajo za
pristaše desničarskih političnih strank. V odstotkih so ti podatki
višji pri desničarskih strankah, toda v absolutnem številu nekoliko
višji, toda v absolutnih številkah je stvar približno izenačena.
Med pripadniki, med tistimi volivci, ki glasujejo za dve največji
stranki in to sta LDS in SDS, je razmerje med pozitivnimi in
negativnimi mnenji, je tri proti ena pozitivno med volivci LDS in dva
in pol proti ena med pripadniki SDS. Mi živimo v demokratični družbi
in povsem jasno je, da tudi živimo v družbi, v kateri nimamo režimske
propagande v korist vladne politike in tudi režimske propagande v
korist vstopa Slovenije v Nato. Povsem razumljivo je, da imamo v naši
družbi tudi, povsem legitimno, tudi posameznike, skupine in tudi
organizacije, ki so kritično razpoloženi do vstopa Slovenije v nato
ali temu vstopu nasprotujejo.
Raziskava javnega mnenja iz februarja leta 2001 kaže, da je med
pristaši dveh političnih strank, med pristaši Slovenske nacionalne
stranke in Združene liste socialnih demokratov, bi več ljudi, več
volivcev glasovalo zoper vstop Slovenije v Nato, kot pa za. Ta
razkorak v primeru Združene liste je relativno majhen, to je 41 proti
37, v primeru Slovenske nacionalne stranke je to razmerje dosti bolj
zaostreno. Tako da imamo, in imamo poleg tega najmanj eno ne
parlamentarno stranko, ki javno zagovarja in nasprotuje vključevanju
Slovenije v Nato, kakor tudi vključevanju Slovenije v EU, je torej
razmerje, odnos do vstopa Slovenije v Nato je povezan tudi z odnosom
do vstopa Slovenije v mednarodne integracije, tudi drugih zvrsti, in
med temi je zelo pomembno vprašanje morebitnega vstopa Slovenije, ali
pa bodočega vstopa Slovenije v Evropsko unijo.
Iz tega zornega kota moram reči, da leta '96, ko ugotavljamo
večinsko pozitivna mnenja slovenske javnosti do obeh, predvsem do
Nata, beležimo razliko in ta razlika je skorajda vedno v korist Nata,
torej odstotek tistih, ki podpirajo vstop v Nato je običajno občutno
višji od odstotka tistih, ki podpirajo članstvo v EU. Februarja leta
2001 je bila ta razlika šest odstotkov, 53 in nekaj odstotkov za Nato
in 47 in nekaj odstotkov za EU. No, lahko bi nadaljeval z analizo teh
različnih razsežnosti odnosa slovenska javnosti do vstopa v Nato,
omenil bi na koncu samo to, da tudi iz raziskovanja javnega mnenja
vemo, da je pomemben del javnosti, tisti, ki imajo stališča, so, torej
čutijo pomanjkanje informacij in pomanjkanje oziroma nezadostno
informiranost javnosti navajajo kot pomanjkljivost v našem, tudi v
naših prizadevanjih za vključitev v obe integraciji. Mislim pa, da je
pozitivno, da nimamo prav vsiljive državne propagande v korist enega
in drugega. Propaganda lahko kratkoročno dvigne odstotek, toda hkrati
poveča tudi odstotek nasprotnikov.
Večinsko mnenje v Sloveniji zagovarja izvedbo referenduma v
primeru, če bi Slovenijo povabili oziroma Nato izrazil pripravljenost,
da Slovenijo povabi v svoje vrste. V tem primeru bi Slovenija bila
šele druga država, oziroma drugi primer izvedbe referenduma. Prejšnji,
osrednje evropski krog razširitve Nata leta '97 - '99 se je zgodil
samo z enim referendumom, na Madžarskem. Ta referendum se je končal
uspešno in na podlagi analize podatkov javnomnenjskih raziskav
domnevam, da bi v primeru, če bi prišlo v Sloveniji do referenduma, bi
dobili pozitivne podatke podpore javnosti, primerljive s tistimi na
Madžarskem.
V zadnjem izpraševanju je 55 odstotkov izprašanih odgovorili, da bi
glasovali za vstop v Nato, 25 bi glasovali zoper in 19 odstotkov
približno je neodločenih, toda v primeru izvedbe referenduma domnevam,
da bi bil odstotek pozitivnih glasov občutno višji, mogoče za 20 točk
ali kaj podobnega.
|