Prepis nagovora ministra za obrambo, dr. Antona Grizolda
Spoštovane gospe in gospodje, lepo pozdravljeni v mojem osebnem
imenu in v imenu Ministrstva za obrambo Republike Slovenije.
V uvodnem delu bom poskušal biti čim bolj natančen in ne predolg,
začel pa bi s tezo, da si, da se Slovenija od osamosvojitve naprej
sooča z različnimi možnostmi zagotavljanja vojaškega vidika svoje
nacionalne varnosti. Jaz bi omenil pet takšnih možnosti, ki so bile na
razpolago in na nek način so še vedno na razpolago danes. Prvič, gre
za oblikovanje lastnih oboroženih sil in vključitev Republike
Slovenije v sistem kolektivne varnosti v okrilju Organizacije
združenih narodov. Druga možnost je bila, ali pa je, pridobitev
statusa oborožene oziroma neoborožene nevtralnosti. Tretja možnost -
podpis obrambnih sporazumov z drugimi državami, četrta možnost -
pridružitev procesu evropske integracije in članstvo v organizaciji
Severnoatlantskega sporazuma, torej Nato in ali Zahodnoevropske unije
in seveda peta možnost kombinacije prej omenjenih možnosti. Moram
reči, da se je Slovenija relativno hitro, na najvišji politični ravni
odločila, da mora mednarodni vidik svoje obrambne politike temeljiti
najprej na opori na lastne obrambne zmogljivosti z jasnim ciljem za
čimprejšnjo pridobitev članstva v zvezi Nato. Sedaj mi prosim
dovolite, da naredim kratek ekskurs v teorijo, ki bo pomagala
pojasniti tudi današnje prizadevanje Slovenije za vključitev v Nato.
Večina teoretičnih predlogov za zavezništva temelji na realistični
teoriji mednarodnih odnosov. Pojasnila, ki so osnovni razlog za
oblikovanje zavezništev, opredeljujejo namere v zvezi z združevanjem
zmogljivosti dveh ali več držav iz strahu pred silo ali grožnjo, ki jo
predstavlja druga država ali skupine držav, ali, kot pravi eden zelo
vidnih teoretikov mednarodnih odnosov Friedman, v teoriji in praksi,
če citiram, zavezništva kombinirajo države članice zmogljivosti ne
zaradi samega združevanja, ampak predvsem zaradi ohranjanja, krepitve
in ustvarjanja položaja moči za diplomacijo ali vojno. Vendar pa v
skladu z drugim realističnim pogledom zavezništva niso zgolj odgovor
na silo ogrožanja, temveč bolj reakcije, reakcija na zaznavanje
grožnje.
In kot pravi drugi teoretik Walt, citiram, države se povezujejo v
zavezništva, da bi dosegle ravnotežje proti grožnjam in ne zgolj proti
sili. Čeprav je razporeditev moči zelo pomemben dejavnik, pa vplivajo
na raven grožnje tudi neposredna geografska bližina, obrambne
zmogljivosti in zaznavanje namer drugih držav v mednarodni
skupnosti. Torej, ta razlaga je videti uporabnejša za razumevanje
vzorcev zavezništev, zlasti med hladno vojno.
Toda ustvarjanje ravnotežja proti sili ogrožanja ni nujno edini
razlog za oblikovanje zavezništev, tako v teoriji kot seveda tudi v
praksi, zato mi dovolite citirati tudi še tretjega pomembnega
teoretika, to je Liszka?. Liszka je izpostavil tri glavne razloge za
oblikovanje zavezništev. Prvič, notranja in mednarodna varnost, drugič
stabilnost in tretjič položaj držav v mednarodnih odnosih. Po koncu
hlade vojne si veliko držav prizadeva za članstvo v zvezi Nato. Vzroki
za vstop, ali pa za prizadevanja za vstop v zvezo Nato, so veliko bolj
zapleteni, kot pa bi jih lahko morda razložile teorije ravnotežja sil
ali ravnotežja groženj. Po prenehanju razdeljenosti sveta a dva pola,
se nekatere manjše in srednje velike države še vedno soočajo z
grožnjami vojaške narave, a večinoma seveda ne v obliki neposrednega
vojaškega ogrožanja svoje varnosti. Tovrstne grožnje varnosti se
nanašajo v glavnem na nenadzorovano širjenje vojaških spopadov. Sam
sem prepričan, da so grožnje, ki so ostale po koncu hladne vojne, za
nekatere države dovolj resne, da jih spodbudijo k prizadevanjem za
vključitev tudi v zvezo Nato. No, za boljše razumevanje prizadevanj
držav za priključitev zvezi Nato, je po mojem mnenju treba upoštevati
tudi druge dejavnike in jaz bi omenil predvsem dva zelo pomembna
sklopa dejavnikov, ki vplivata na takšna, tovrstna prizadevanja in
sicer, prvič - širši politični cilji, za katere si prizadevajo države,
ki kandidirajo za članstvo v zvezi Nato in drugič vloga in poslanstvo
zveze Nato ter položaj držav članic zavezništva v mednarodni
skupnosti.
Prepričan sem, da so namere slovenske novo nastajajoče politične
elite, podobno kot v mnogih drugih po socialističnih, post
komunističnih državah za pridružitev zvezi Nato povezane s širšimi
političnimi, ekonomskimi in socialnimi cilji. Te države so si po koncu
hladne vojne želele zagotoviti stabilnost in družbeni razvoj s čim
hitrejšo integracijo v institucionalni okvir zahodne Evrope, zato so
ustanavljale in ustanavljajo različne institucije, oblikujejo norme,
vrednote po vzorcu zahoda.
Članstvo v Natu je le ena od najhitrejših poti, da bi postali del
stabilne in razvite zahodne Evrope. Zanimanje za članstvo v Natu je
zelo pogosto povezano s pričakovanji tako imenovanega učinka
prelivanja, speelover effect. To pomeni pričakovanje, da se bo
integracija na enem področju postopno razširila tudi na druga
področja. Taka pričakovanja pogosto vsebujejo tudi različni politični
dokumenti in izjave političnih vodij in podobno je zadnja študija
naravnanosti slovenske politične elite pokazala, da vidijo koristi
prihodnjega članstva v zvezi Nato predvsem na področjih, ki niso
direktno povezana z varnostnimi vprašanji in če citiram dr. Malešiča,
ki je sodeloval pri izvedbi te študije, potem naj začnem s tem, ko
pravi, citiram: Za politične stranke v Sloveniji je precej značilno,
da Nata nimajo predvsem za vojaško, obrambno ali varnostno
organizacijo, marveč zavezništvu pripisujejo druge značilnosti.
Posledično, po pridružitvi Slovenije Natu, se pričakujejo predvsem
ekonomski, kulturni in politični, se pričakujejo ekonomski, kulturni
in politični učinki, konec citata. Torej, politične cilje, za katere
si prizadevajo države v svojih prizadevanjih za vključitev v zvezo
Nato, lažje razumemo tudi, tako kot sem prej omenil, v luči
poslanstva, vloge in poslanstva zveze Nato, zveze Nata po koncu hladne
vojne. Ko pa se države odločijo za vstop v zavezništvo, se spopadajo s
težavami, recimo, medsebojnih odnosov znotraj zavezništva, z vprašanji
koristi in odgovornosti in z dilemo, ki jo imenujemo dilema ujetosti
in zapuščenosti. Sam menim, da zlasti majhnim državam, kot je
Slovenija, ki so v procesu pridruževanja Natu, ni potrebno preveč
resno skrbeti za tovrstne težave. Učinki članstva v zavezništvu na
majhno državo so seveda odvisni od oblike zavezništva, od odnosov
znotraj zavezništva in številni teoretiki opozarjajo, da so za majhne
države privlačnejša večstranska in mešana zavezništva.
Na primer Rock Stein trdi, da je dobro za majhne države, da
sodelujejo v zavezništvih, kjer gre za dve veliki sili in eno majhno
državo. Takšna zavezništva naj bi zagotavljala boljše, da tako rečem,
odvračanje in bolj učinkovito obrambo. Večje število članic v
zavezništvu naj bi pomenilo tudi več pogajanj, več kompromisov in
seveda več priložnosti za malo državo, da se učinkovito izrazi in
deluje, recimo, kot utež za vzpostavljanje nekega ravnovesja v
zavezništvu. Na položaj majhnih držav v nekem zavezništvu vpliva tudi
stopnja pluralizma, ki se v njem izvaja, kot seveda vplivajo tudi,
recimo, vpliva tudi narava političnih sistemov zaveznic in
predpostavke so, da v zavezništvih z večjo, z višjo stopnjo
pluralizma, lahko pričakujemo, da bo vpliv majhnih držav ustrezno
večji. To velja tudi za zavezništva, ki ga tvorijo demokratične
države, ki rešujejo notranje konflikte s pogajanji in glede na to, da
je Nato mešana in večstranska organizacija, ki svoje notranje, recimo,
konflikte, nesporazume rešuje demokratično s pogajanji in iskanjem
soglasja, si majhne države, ki si prizadevajo za vstop v to vojaško
politično organizacijo, očitno ne belijo preveč glave glede svojega
prihodnjega statusa oziroma se ne bojijo, da bi v tem zavezništvu
izgubile samostojnost. Skratka, zdi se, da so pričakovanja boljšega,
tudi boljšega mednarodnega položaja in večjega vpliva, močnejše od
zaskrbljenosti zaradi morebitne izgube avtonomije in podreditve
interesom velikih sil. Nadaljnji dejavniki vpliva na privlačnost
članstva v Natu je zmanjšana vloga vojaške sile v odnosih med državami
v Evropi po koncu hladne vojne. Večina analitikov je prepričanih, da
je možnost izbruha prihodnje vsaj večje vojne v Evropi zelo majhna. Za
to navajajo več razlogov, jaz bom omenil nekatere. Recimo, uničevalna
moč jedrskega orožja naj bi bila strahovito velika, nadalje stroški
vse večje medsebojne ekonomske odvisnosti ob morebitnem izbruhu vojne,
nadalje vse ostrejši predpisi, ki prepovedujejo uporabo vojaške sile v
odnosih med državami in tako dalje in tako dalje. Pri pridružitvi
zavezništvu se države ukvarjajo tudi z možnostjo vpletenosti v spopad
ter seveda stroški in drugimi posledicami takšne situacije. Države
proučujejo, kolikšna je verjetnost, da bi jih zaveznice, recimo,
zapeljale ali zapustile. Vendar trenutna situacija v Evropi in na
zahodu kaže, da je verjetnost vpletenosti Nata v vojaški konflikt
nekih širših razsežnosti zelo majhna.
Torej, bodoče članstvo v Natu je v prvi vrsti priložnost za
pridobitev različnih koristi, ki izhajajo iz članstva, brez resne
nevarnosti za vpletenost v nek širši konflikt. Pravzaprav je dejstvo,
da se Nato v zadnjem času ukvarja predvsem z regionalnimi konflikti
manjše intenzivnosti izven območja in prispevek majhnih držav v
aktivnostih Nata v teh konfliktih ne predvideva večjih stroškov.
Spoštovane gospe in gospodje, naš cenjeni pesnik Tone Pavček je
nekoč v časopisu Nedelo med drugim zapisal, citiram: Pazljivost pa
tudi zdaj ni odveč. Če hočemo, da bomo prenesli pohod v odprti svet,
ki bo postal naš dom, moramo utemeljiti svojo politično, moralno,
gospodarsko in duhovno samostojnost. Jaz bi k temu dodal še nacionalno
samozavest in na nacionalno samozavest, vsi vemo, da vpliva cela vrsta
različnih dejavnikov od kulturnih, znanstvenih, športnih in drugih,
seveda pa tudi gospodarska in vojaška moč, še posebej kakega malega
naroda. Če že slovimo kot dobri športniki, znanstveniki, kulturniki in
tudi gospodarstvo Slovenije je solidno, bi težko trdili, da Slovenija
predstavlja neko veliko vojaško moč. Ravno obratno. Z vstopom v zvezo
Nato bi si Slovenija pridobila nekaj drugega. Torej, brez lastne
velike vojaške moči, bi si pridobili mnogo višjo stopnjo varnosti, kot
jo imamo sedaj. No, in gospod Pavček je z omenjenim stavkom neposredno
opozoril na upravičeno skrb za državljane in državljanke Slovenije,
skrb za državo in nacijo ter njuno ranljivost pred različnimi tveganji
in grožnjami, ki obstajajo v sodobnem svetu. Zagotoviti si torej
moramo najprej lastno samostojnost in k temu v prvi vrsti sodita tudi
lastna varnost in obramba in v tem pogledu izboljšanje strukture in
delovanje nacionalno obrambnega sistema, njegov nadaljnji razvoj, vse
to je potrebno predvsem v prvi vrsti zaradi nas samih.
Slovenija potrebuje učinkovito vojaško organizacijo, učinkovit
sistem zaščite in reševanja in ostale prvine obrambnega sistema, da bo
lahko kakovostno funkcionirala kot sodobna država. Graditev obrambnega
sistema s sodobnimi oborožitvenimi sistemi pa zahteva finančna
sredstva in sicer mnogo višja, kot jih za obrambne izdatke namenjamo
zdaj. Če bomo sami želeli izgraditi takšen obrambni sistem, ki bo
povsem zadovoljeval naše varnostne izzive, bomo dolgoročno za obrambne
izdatke prav gotovo morali namenjati več. naj omenim, da je v
poprečju obrambnih izdatkov v državah članicah Nata 2,3 odstotka
družbenega bruto produkta. In mimogrede, v nekdanji SFRJ, je bil
obrambni proračun dva, tri, celo štirikrat višji, kot bo, recimo,
optimalni obrambni proračun, ko bo Slovenija v zvezi Nato. Kot veste,
je nekdanja SFRJ samozadostno gradila obrambni sistem za zaščito svoje
suverenosti in je temu primerno v obrambo vlagala izjemno visok
odstotek GDP- ja, tudi od 8 do recimo 12 in celo več odstotkov.
Slovenija se je odločila, da izbere tretjo pot. Samozavestno sami
gradimo obrambne sile, po drugi strani pa si vztrajno prizadevamo za
vključitev v širše evroatlantske obrambne integracije. Slovenija leži
na obrobju nestabilnega dela Evrope, kjer smo tudi te zadnje dni priča
novi krizi na makedonski meji. Prav zaradi neprepoznavnosti in tudi
omenjene lege, Slovenija še vedno velja za državo z dokaj visoko
stopnjo poslovnega tveganja in tujih vlaganj. Kot dobri gospodarji
svojega ozemlja, pa moramo poskrbeti za optimalno varovanje svojega
ozemlja, imetja in tudi svoje države, ali če hočete, vsak dober
gospodar ve, da bo njegova hiša popolnoma varna šele takrat, ko jo bo
dokončal, ko bo vgradil okna, vrata, dober sistem varovanja in seveda,
ko bo svoje imetje zavaroval pri najboljši zavarovalnici. Ni nujno, da
dom zavaruje, če bo laično presodil, recimo, da njegovemu domu ne
grozi nikakršen požar, poplava ali celo potres. Kot pa sami dobro
veste, požar ne ve, katera hiša je zavarovana in tudi poplave
pljuskajo vsepovprek in to zelo pogosto. Moder gospodar svoje
premoženje zavaruje in prepričan sem ,da slovensko politično vodstvo
opravlja to funkcijo modrega gospodarja. Namreč, svojo državo želimo
zavarovati na najboljši in tudi najcenejši možen način. jasno pa je,
da vsako zavarovanje sprva nekaj stane, vendar sem prepričan, da se na
dolgi rok splača.
Če zaključim, Slovenija si torej želi zagotoviti varen okvir za
nemoteno delovanje razvoja svoje politične demokracije in tržnega
gospodarstva. Prav tako se zaveda, da je stabilno in varno mednarodno
okolje temeljni pogoj za navezovanje in ohranjanje kulturnih,
političnih, gospodarskih, nasploh prijateljskih vezi med
državami. Verjamem, da je zveza Nato danes učinkovita organizacija za
doseganje kolektivne obrambe v obstoječi evropski varnostni
arhitekturi, vendarle pa vloga in pomen zveze Nato ne ležita samo v
dejstvu, da gre za politično in vojaško zavezništvo demokratičnih
evropskih in dveh čez atlantskih držav, ki zagotavlja varnost državam
članicam, ampak tudi v tem, da gre za organizacijo, ki prevzema
odgovornost za varnost in stabilnost v celotni Evropi. Slovenija bo do
povabila v Nato v okviru Partnerstva za mir, ki je, vsekakor se je
izkazalo doslej, odličen program, s katerim Nato med partnerskimi
državami izvaža varnost, prevzemala, torej Slovenija bo prevzemala
svoj del odgovornosti in obveznosti za krepitev stabilnosti tudi v
širši regiji in na ta način bo, je in bo tudi jasno prepoznavna vloga
Slovenije kot subjekta, ki opazno in pomembno prispeva k utrjevanju
stabilnosti in k utrjevanju mednarodne varnosti. Hvala lepa.
|