Magnetogram prispevka na Radiu Slovenija - Studio ob 17.00
ROBERT ŠKERJANC: Lepo pozdravljeni. V okviru programa obveščanja
slovenske javnosti o vključevanju Slovenije v zvezo Nato je Urad vlade
za informiranje pripravil javni pogovor z naslovom Zagotavljanje
nacionalne varnosti držav v pogojih globalizacije s podnaslovom Ali je
Nato res edina možnost. Na pogovoru so med govorniki nastopili zunanji
minister dr. Dimitrij Rupel, predsednik Društva pisateljev Slovenije
Tone Peršak in redni profesor na oddelku za sociologijo na Filozofski
fakulteti Rudi Rizman. V razpravi pa so sodelovali številni
predstavniki slovenskih političnih strank in gibanj. Pred začetkom pa
tako kot je že v navadi kratka poročila.
Kot rečeno je v okviru programa obveščanja slovenske javnosti o
vključevanju Slovenije v zvezo Nato Urad vlade za informiranje
pripravil javni pogovor z naslovom Zagotavljanje nacionalne varnosti
držav v pogojih globalizacije s podnaslovom Ali je Nato res edina
možnost.
Povezovalec razprave Gregor Krajc je uvodoma vprašal ali ima
zagotavljanje varnosti za Slovenijo kakšno alternativo članstvu v
zvezi Nato. Potem ko je v svetu po padcu železne zavese prišlo do
korenitih preobrazb, tudi v mednarodnih varnostnih organizacijah,
Evropa pa je v zadnjih 25 letih prešla iz modela sobivanja v model
soodvisnosti:
GREGOR KRAJC: Že začnemo s konferenco o evropski varnosti in
sodelovanju, ki je po tem, ko je padla železna zavesa, postala
organizacija o varnosti in sodelovanju v Evropi. Dobila je nove
institucije, dobila je svet, sekretariat, dobila je center za
preprečevanje kriz, parlamentarno skupščino, število članic se je
povečalo tudi zaradi razpada držav in nenazadnje njen namen je poleg
same diskusije med nekdanjim zahodnim in vzhodnim blokom postal
promoviranje človekovih pravic, demokracije, tržne ekonomije in
nenazadnje razoroževanje.
Druga organizacija, ki se je še najmanj spremenila, je Evropska
unija, ker njen temelj je bil gospodarski. Vendar pa je tudi Evropska
unija po tej železni zavesi, po padcu železne zavese povabila
kandidatke, postavila kriterije v Kobenhavnu in v okviru zahodno
evropske unije inicirala tako imenovane petrsburške naloge, ki
posegajo na področje varnosti, predvsem preprečevanje kriz, izvajanje
humanitarnih organizacij. Danes so kandidatke opazovalke, oziroma
pridružene članice tudi zahodno evropske unije, ki pa je bila
integrirana v Evropsko unijo.
Nadgradnja temu pa je evropska obrambna identiteta, v okviru katere
pa bodo za na področju varnosti skrbele sile za hitro posredovanje. In
nenazadnje in najpomembneje severno atlantska zveza, ki se je na padec
železne zavese odzvala z ustanovitvijo severno atlantskega sveta za
sodelovanje, katerega namen je bil spodbujati dialog, v začetni fazi
mišljeno predvsem med baltskimi državami in srednje in vzhodno
evropskimi državami, vendar pa je zelo hitro prišlo to na dialog s
Skupnostjo neodvisnih držav, torej tudi Rusijo, Ukrajino in iz tega je
sledila nova ustanova, ki se imenuje Evro atlantski svet, ki jo je
nadomestila in spet je šlo za sodelovanje tako med kandidatkami, ki so
že takrat postale kandidatke, državami srednje in vzhodne Evrope, kot
tudi spet Rusijo in Ukrajino. Tako je danes recimo mogoče v Bruslju
najboljši izraz, s katerim poskušajo prikazati to spremembo zadnjih 10
let partnerski svet z Ukrajino, ki se v angleščini imenuje nuke, kar
je pa v prevodu jedrska bomba. Na vojaškem področju je sledilo
Partnerstvo za mir, kjer je že konkretno opredeljeno sodelovanje na
podlagi partnerskega programa med zvezo Nato in pa posamezno
partnersko državo, danes je teh držav 44 vključno tudi recimo z Rusijo
kot tisto, ki je nasledila Sovjetsko zvezo, ki je bila največji
nasprotnik Nata, pred padcem železne zavese. In pa nenazadnje akcijski
načrt za članstvo, ki vodi Slovenijo in ostale kandidatke za članstvo
v polnopravno članstvo unije.
Ali je Nato torej res edina alternativa? To vprašanje si je
zastavil tudi zunanji minister dr. Dimitrij Rupel.
DIMITRIJ RUPEL: Vprašanje je seveda preprosto in tudi odgovor bi
lahko bil preprost, pa vendarle si bom vzel nekaj minut časa, da
odgovorim ne neposredno na to vprašanje, ampak tudi da pojasnim
nekatere okoliščine, ki to vprašanje pogojujejo. Po padcu berlinskega
zidu in po koncu hladne vojne je že kazalo, da se bodo uresničile
napovedi znanega zgodovinarja Francisa Fukujame, ki je rekel, da je
svet ob koncu ali pa na koncu zgodovine. V svetu naj bi prevladal,
tako pravi Fukujama, model liberalne demokracije, vojne pa naj bi kot
način razreševanja mednarodnih konfliktov postale preteklost. Ta
napoved se ni povsem uresničila. Na svetu še vedno obstajajo
diktature, ki po vrhu razvijajo tudi najnevarnejše vrste orožja,
jedrsko orožje, kemijsko orožje, biološko orožje. Krvava morija vojne
na Balkanu, ki se je v devetdesetih letih 20.stoletja dogajala tako
rekoč na našem pragu, nas je streznila, in nas je pripravila do tega,
do zavedanja, da vojne še zdaleč niso samo predmet proučevanja
zgodovinarjev.
Ko je po stabilizaciji razmer v jugovzhodni Evropi že kazalo, da bo
svet v začetku 21.stoletja stopil v neko novo, bolj prijazno dobo, pa
nas je 11.septembra lansko leto pretresel teroristični napad na World
trade center in na Pentagon. Takrat smo se zavedli, da svet še zdaleč
ni tako varen kot se nam zdi. In danes se mi zdi, da stojimo pred
nekimi novimi varnostno političnimi izzivi, na katere se mora
učinkovito odzivat tudi naša država, če želi zaščitit svoje
državljane.
Ob razpadu Jugoslavije smo se zavedli, da se lahko zanesemo le na
lastne oborožene sile. So se pa že takrat pojavile teze in predlogi o
Sloveniji kot nekakšni dolini miru, ki naj vojske sploh ne bi
potrebovala.
Pacifizem seveda je neko zelo plemenito razmišljanje, plemenito
naziranje, vendar v današnjem svetu ni uresničljivo. Napad
jugoslovanske armade na Slovenijo je nazorno dokazal, da lahko državno
samostojnost zaščitimo samo, če imamo tudi lastne oborožene sile.
Tudi danes raziskave javnega mnenja kažejo, da se velika večina
Slovencev strinja,da slovensko vojsko potrebujemo. Proti temu so, če
pogledamo raziskave javnega mnenja, samo 3% državljanov. Slovenci se
torej zavedamo, da v sedanjih mednarodnih političnih razmerah naše
nacionalne suverenosti ne moremo zavarovat brez lastne vojske.
Teoretično bi sicer lahko Slovenija z nekim bilateralnim sporazumom
kot nekatere druge države, majhne države, lahko prepustila obrambo
kakšni drugi državi. Vzemite recimo Andoro, ali pa Monako,
Lichtenstein, Vatikan, San Marino ali pa kakšno podobno državo. Vendar
Slovenci iz znanih zgodovinskih razlogov takšni rešitvi nismo
naklonjeni.
Vprašanja slovenska vojska da ali ne danes ni več. Prav tako je
znana opredelitev politike, da si Slovenija lahko zagotovi največjo
varnost z vključitvijo v severno atlantsko zvezo. Takšno odločitev
danes podpirajo vse parlamentarne stranke razen nacionalne stranke.
V delu civilne družbe pa se pojavljajo teze proti takšni odločitvi,
ki je že nekajkrat dobila politično potrdite skozi različne izjave in
dokumente sprejete v državnem zboru. V delih civilne družbe in v
nekaterih medijih se pojavljajo pomisleki in celo odkrita
nasprotovanja takšni usmeritvi slovenske politike. Največkrat kritiki
slovenskega vključevanja v Nato sploh ne ponujajo nobene
alternative. Toda tudi tiste alternative, ki jih ponujajo, so po mojem
nerealne, ker ne upoštevajo dejanske varnostne situacije v mednarodni
skupnosti.
Kakšne so torej alternative, ki nam jih ponujajo Nato skeptiki?
Najbolj pogosto pravijo, da Nato ne potrebujemo zaradi tega, ker se
lahko vključimo v varnostne strukture Evropske unije. Nekateri
pravijo, da lahko preživimo z nevtralnostjo. Vključitev v obrambno
varnostne strukture Evropske unije, ta vključitev zgleda na prvi
pogled relativno elegantna rešitev. Vendar lahko tako mislijo samo
tisti, ki ne poznajo razmer v Evropski uniji. Dejstvo je, da Evropska
unija šele izgrajuje obrambno varnostne strukture. Evropske enote za
hitro posredovanje, ki naj bi bile postavljene do leta 2003, bodo
služile izvajanju vojaško manj zahtevnih humanitarnih in seveda tudi
mirovnih operacij, pa še pri tem bo poglavitne zmogljivosti za njihovo
izvajanje Evropski uniji dajal na razpolago Nato. Nato je na nek način
še vedno obrambna zveza Evropske unije.
Drugi predlog, ki nam ga kot alternativo predstavljajo nasprotniki
slovenskega vključevanja v Nato je nevtralnost. Pomemben element
statusa nevtralnosti je spoštovanje nevtralnosti s strani drugih
držav. Ni mogoče reči, jaz sem nevtralen, če tega druge države ne
priznajo. Država statusa nevtralnosti ne pridobi zgolj tako, da jo
razglasi, pač pa s priznanjem nevtralnosti s strani drugih
držav. Status nevtralnosti pri današnjih nevtralnih državah ima bodisi
neko daljše zgodovinsko ozadje, ali pa je posledica druge svetovne
vojne, oziroma neposredne geografske bližine nekdanji Slovenski
zvezi. V času globalizacije integracijskih procesov v evro atlantskem
prostoru bi bilo torej zelo nenavadno, zelo nenavadno bi bilo, če bi
se Slovenija odločila za neko izolirano politiko, če bi hotela postati
nek izoliran otok, ki bi ga z vseh strani obkrožale države Nato. Poleg
tega, da zagovorniki nevtralnosti ne upoštevajo strateške lege
Slovenije in trenutnega razmerja sil v mednarodnih odnosih, navajajo
tudi proti argumente, ki prav tako niso čisto ustrezni dejanskemu
stanju.
Najpogostejša trditev recimo, da je članstvo v Nato povezano s
precej višjimi stroški kot če bi se Slovenija odločila za oboroženo
nevtralnost. Prav tako nasprotniki slovenskega vključevanja v Nato
trdijo, da bo Nato na slovenskem ozemlju postavil svoje baze in da bo
nameščal jedrsko orožje in da bodo slovenski fantje in dekleta recimo
umirali, ali pa morali umirat v operacijah Nata v tujini. To so
najbolj bi reku pogoste razlage okrog našega vključevanja v Nato, zato
ih tudi navajam.
Kar zadeva stroške članstva v Nato izhajamo iz strokovne ocene, da
Nato zagotavlja največjo možno zaščito in največjo možno varnost. Jaz
sam nisem nikdar rekel, da nam za članstvo v začetni fazi ne bo treba
povečati obrambnega proračuna.
Večkrat pa je bilo že povedano, da je varnost dobrina, predsednik
Kučan je o tem govoril, ki se je ne da izračunati. Vendar ocenjujemo,
da bo članstvo v Nato dolgoročno zahtevalo manj sredstev, kot pa
razvoj popolnoma samostojnega obrambnega sistema. Zadnje tri sprejete
članice Poljska, Češka in Madžarska skupaj prispevajo, skupaj vse tri,
4% k skupnem proračunu Nato takšnemu kakršen je zdaj. Vseh 9 kandidatk
iz Vilnuške skupine, če bi bile povabljene letos v Pragi novembra, bi
skupaj prispevale 2,5%.
Nevtralne države imajo visoke obrambne stroške in gradijo sisteme
po konceptu oboroženega naroda, podobnega tistim, ki ga je poznala
nekdanja Jugoslavija. Tu bi rad pojasnil še en nesporazum -
Jugoslavija je dajala za obrambo med 6 in 7% družbenega produkta.
Pa še ena netočna trditev, s katero nasprotniki našega vključevanja
v Nato nastopajo v javnosti. Pravijo, Nato bo v Sloveniji postavljal
svoje vojaške baze. Treba je vedeti, da na ozemlju treh novih članic,
Češke, Poljske in Madžarske, Nato ni postavil svojih baz. Če bi bile
vojaške baze v Sloveniji, bi bilo to zaradi varnosti naše države in bi
najbrž o tem imeli kakšne razprave v parlamentu. Zaenkrat ni tukaj
nikakršne obveznosti, oziroma nikakršnega načrta.
Prav tako recimo ni točna trditev nasprotnikov slovenskemu
vključevanju v Nato, da bo Nato na slovenskem ozemlju nameščal jedrsko
orožje. O tem recimo je bilo tudi nekaj govora. Rad bi vas opozoril na
naslednje. S podpisu temeljnega akta o sodelovanju med Natom in Rusijo
maja 1997. To je Nato Russia Founding Act, se je Nato jasno in povsem
nedvoumno opredelil do tega vprašanja. V skladu s svojo jedrsko
doktrino, države članice v tem aktu potrjujejo, da na ozemlje treh
novih članic nimajo namena, načrta in ne razloga za nameščanje
jedrskega orožja. Hkrati pa zavezništvo v prihodnosti ne namerava
spreminjat te politike. Torej to bi veljalo tudi za Slovenijo. Treba
je poudariti, da zaveznice v Nato podpirajo politiko zmanjševanja
jedrskega orožja in bodo le to ohranjale v minimalnih okvirih, ki so
potrebni za ohranitev miru in stabilnosti na evro atlantskem področju
na svetu sploh.
Članstvo v Nato še nikakor ne pomeni tudi avtomatične in obvezne
mobilizacije slovenskih fantov za sodelovanje v svetovnih vojaških
konfliktih. Tudi na tem področju Nato deluje na podlagi dogovora med
zaveznicami. Rad bi opozoril na dejstvo, da so slovenski fantje že
služili in da tudi danes služijo v mirovnih operacijah v tujini,
recimo na Cipru, v okviru Sforja in Kforja. Če izhajamo iz stališča,
da slovenskih vojakov ne smemo izpostaviti nikakršnemu tveganju, e
moramo odpovedat tudi obrambi lastne države. Brez tveganja slovenskih
fantov in deklet tudi samostojne slovenske države ne bi bilo.
Slovenija bo kot članica Nato, če bo povabljena, morala sprejet
določene obveznosti na mednarodnem področju. Nasprotovanje slovenskih
skeptikov - Nato skeptikov, pogosto izhaja iz prepričanja, da je
tvegana sleherna mednarodna varnostna solidarnost in da je nesmiselno
kakršnokoli angažiranje zunaj domačega sveta, takšna egoistična
miselnost Sloveniji ne bi bila v čast, kajti države, ki izstopajo s
svojo sebičnostjo verjetno v stiski nihče ne bi branil, da ne govorimo
o tem, da bi se na ta način sama izolirala in izključila iz
mednarodnih odnosov. Neko tveganje, pripravljenost za obrambo lastne
države je nekaj, kar je upam vendarle pri večini tudi Slovencev nekaj
samoumevnega, oziroma sprejemljivega.
Argumentiranje članstva naše države v zvezi Nato je nadaljeval
profesor Rudi Rizman z oddelka za sociologijo na ljubljanski
Filozofski fakulteti. Ni želel podajati odgovorov, ker je prepričan,
da si moramo raje zastavljati več vprašanj in pojasnil: RUDI RIZMAN:
Spomnimo se, da so se spremenile v miroljubne industrijske družbe
najverjetneje že kar takrat v drugi polovici 19.stoletja. Pa je potem
vendarle trajalo nekaj let, nekaj desetletij, pravzaprav 100 let,
dobrih 100 let. Preživeli smo še obdobje trde geopolitike, na čelu
katere so stale države, bogate države, države s severa, ki so
odgovorne za dve svetovni moriji kot vemo, ki so potegnile, oziroma
pustile za sabo 70 do 80 milijonov trupel.
Argumenti za in proti morajo upoštevati sociološke in politične
okoliščine v svetu, ki so posledica ne le razpada hladne vojne, ampak
tudi strukturnih sprememb najbolj razvitih komunističnih držav.
Rizman opozarja na rušenje ravnotežja med vojaško družbo in
socialno državo. Osebna kariera današnjih protagonistov v mednarodni
skupnosti pa kaže, da so v svoji mladosti zagovarjali pacifistično
politiko.
Upal bi se reči,da so ljudje, ki so zdaj ko na funkcijah kot
predsednik britanske vlade, generalni sekretar Nata, bivši predsednik
Združenih držav Amerike ( poznano vam je verjetno stališče prejšnjega
predsednika do vojne v Vietnamu), so nekje popolnoma konsolidirani in
da so principi kariere in napredovanja opravile svoje s temi načeli.
Rad bi rekel, da je pravzaprav tudi sama vojaška organizacija Nata po
svoji politični filozofiji bila v zadnjih nekaj letih precej
obremenjena, to lahko razumete pozitivno ali negativno, z
minimiziranjem vojaških vojaških posegov.
Natu, tu je treba biti fer, ni mogoče očitat,da je poskušal
izkoristit prvo priliko, da se nekje pokaže. Nato je bil zelo
rezerviran v celi vrsti primerov, kjer bi lahko pričakovali njegovo
odločno akcijo. Morda pretiravam za po okusu koga, ko pravim, da je v
nekem smislu Nato bil raje preveč obremenjen z nekim ortodoksnim
pacifizmom in je premalo upošteval neke nove možnosti, ki jih ponuja ,
kot mu pravim, zgodovinski pacifizem. Se pravi potreba, nujnost, da
neka organizacija, ker druge praktično nimamo, poseže v neka
dogajanja. Če ne poseže, oziroma če je politična intervencija, ali
politična sredstva ne odigrajo svoje vloge, da se bo pač enostavno, če
ne pride do te vojaške intervencije, dogodil genocid ali umor.
To neodločnost, oziroma pacifizem zahoda, je spregledal Slobodan
Miloševič in ga dobro izkoristil.
Vendar se svet vendarle spreminja na bolje, je optimističen Rizman,
glasovi majhnih držav po njegovem danes pomenijo bistveno več kot v
preteklosti. V času, ki ga narekujejo spremembe v zahodnih družbah, se
povečuje tudi moralna vrednost principov kot so ohranjanje miru,
vzpostavljanje miru, ali pa cona miru.
RIZMAN: Seveda je nekako za obžalovati in seveda če Slovenija ne bo
izkoristila te priložnosti, da se pridruži klubu te cone miru in na ta
način pomaga tudi širiti to cono, sam težko verjamem, da je mogoče te
stvari počenjati naenkrat. Ampak vendarle je to nek dragocen
napredek, oziroma proces, ko se povečuje število držav, ko se širi
cona miru, se pravi število držav, ki ne samo da niso v medsebojnem
vojnem stanju in lahko z neko verjetno daljše časovno obdobje celo
napovemo, da recimo med Severno Ameriko in zahodno Evropo ne bo prišlo
do vojne.
V zadnjem času se temu predvidevanju približala tudi Rusija in še
bi lahko razširili tiste geopolitične komplekse, ki na nek način že
delijo, bi rekel ta globalni mir ali to globalno, ali vsaj prvo
začetno globalno realno rast.
To je velika stvar. Če se spomnimo, je bila v času druge svetovne
vojne, Evropa do zob oborožena, tudi še v času hladne vojne in da je
svet, ki ga danes živimo, ki se nam zdi tako samoumeven, vendarle
posledica nekih prizadevanj, v katerih so dragocene ideje in pomembni
vplivni politiki odigrali vlogo, da je pač tako kakor je, nekoliko
bolje ali veliko bolje, odvisno od tega katero generacijo pač
vprašate.
Profesor Rizman v novi zgodovinski priložnosti demilitarizacije
sveta vidi priložnost tudi za Slovenijo, da se vključi v ta
prizadevanja, kajti ni jasno, kakšne bodo slovenske notranje politične
razmere in dogajanje v naši okolici v prihodnjih desetletjih.
RIZMAN: Predstavljajmo si seveda, da se bo čez 15 let ali pa že
prej pojavilo še več različnih Haiderjev, Finijev ali pa podobnih
ljudi, da bo verjetno tudi v slovenskem prostoru več socioloških
možnosti za uporabo, ali bolje rečeno za zlorabo slovenskega vojaškega
kompeksa. V tem smislu se mi zdi neka transnacionalna, se pravi
kooperativna varnost, neko trasnacionalno povezovanje neka bližnjica k
temu, da se seveda nek tak scenarij v našem prostoru ne realizira. V
tem smislu seveda vidim tudi priložnost za demokratizacijo, oziroma za
vladavino pravičnega miru tudi v našem prostoru in navzven.
Kot nasprotnik članstva v zvezi Nato pa je v pogovorih nastopil
predsednik Društva pisateljev Slovenije Tone Peršak, za katerega ni
glavno vprašanje, ali je članstvo v zavezništvu edina alterantiva,
temveč je vprašanje ali je članstvo v Natu najbolj smiselna
možnost. Dejal je, da je Nato sistem za širjenje globalizacije, njegov
sistem globalizacije pa vsiljuje tudi sistem pravic:
TONE PERŠAK: Tisto kar se meni zdi bistveno seveda z neke druge
plati je ta vedno bolj evidentna in odločujoča povezava Nato s
konceptom globalizacije. Jaz seveda spadam med tiste, ki so do tega
koncepta globalizacije kritični. In zato sem seveda posledično
kritičen do Nato, če ga razumem kot, oziroma če jo razumem, ker gre za
zvezo, kot recimo neko udarno moč ali pa obrambni sistem, ali pa celo
nek aparat za širjenje globalizacije. Ne govorim, da globalizacije
nikdar ne bo in globalizacija je na nek način najbrž neizbežna,
vprašanje je seveda kakšna globalizacija, kakšen koncept te
globalizacije. In s tem konceptom, ki ga bom zdaj jaz zelo pavšalno
opisal, se jaz pač ne strinjam. Se pravi s konceptom globalizacije, ki
vsiljuje nek koncept življenja mnogim narodom, državam, celo
civilizacijam, da lahko rečem, zlasti nek model potrošniškega,
potrošniške družbe, tekmovalnega kapitalizma, radikalno tekmovalnega
kapitalizma. Vem da to za marsikoga zveni naivno, ampak pravim, da
malo radikaliziram svoje trditve zaradi plastičnosti.
Tu se postavlja, celo vsiljuje tudi koncept pravic, ne mi, pač
tisti protagonisti globalizacije. Kar je seveda lahko pravzaprav iz
vidika nekih drugih točk iste konvencije o človekovih pravicah lahko
sporno. Nato po eni strani, vsaj meni se tako zdi, vedno bolj postaja,
oziroma vsaj del, glavna sila ali udarna moč tega agresivnega koncepta
globalizacije. Ker Nato kot celotne zveze ni mogoče aktivirati, potem
seveda govorimo o ZDA.
ZDA nastopijo same in same izpeljejo svojo akcijo, in od tu naprej
se seveda začne tudi spor znotraj Nato, ki smo mu v zadnjem času
priče. Brali smo že celo članke o morebitnem razpadu Nato, sporu med
evropskim delom in ZDA. Gre za vedno bolj opazna nesoglasja, ne šele
po 11.septembru, tudi že prej, med ZDA in Evropsko unijo, ali rečem
kar Evropo, poleg tega, da imajo ZDA vedno bolj občutek, da so
samozadostne, nekatere uspešne akcije jim to nekako potrjujejo, najbrž
gre tudi za koncept, za razhajanje glede koncepta kako delovati v
svetu.
Evropa je le bolj pripravljena spoštovati različnost, zdaj bom neko
načelo, ki je pred kratkim bilo zelo popularno v Sloveniji omenil, vsi
enaki, vsi enakopravni, vsi drugačni, vsi enakopravni. Tu bom naredil
eno digresijo.
Prej je bilo rečeno, da smo se Slovenci po 11.septembru vedeli, ali
pa vsi v svetu pravzaprav vedeli, da svet še zdaleč ni tako varen, kot
se nam je zdelo. Zdaj ne gre za to, da bi hoteli prav posebej
polemizirati z gospodom ministrom, ampak ta teza se je večkrat
pojavila. Ta teza se mi zdi izjemno nevarna, oziroma izjemno
problematična. Kajti če smo se šele, ko je bil napaden nekdo v
Združenih državah Amerike zavedli, da svet ni tako varen kot se nam je
zdelo. Če cela balkanska vojna ni bila zadosti, če vse tisto, kar se
dogaja v Afriki ni zadosti, če marsikaj, kar se dogaja v Aziji ni
zadosti, da bi vsaj približno se nam kdaj pa kdaj zazdelo, da svet ni
tako varen kot bi mi želeli, potem je to zelo problematično.
Potem je to še en razlog več za mojo skepso, Nato skepso. Zakaj naj
bi Slovenija postala članica Nato? Običajni argumenti so dolgoročna
varnost, nedavno je o tem govoril tudi predsednik vlade, mi si bomo
znotraj Nato zagotovili dolgoročno varnost. Gre za dva vidika pri tem
- ali mi domnevamo, da nas bo čez 5 let nekdo vojaško ogrožal? Ob
procesih, ki tečejo v Evropi.
Jaz mislim, da je seveda možno, ampak da je dokaj malo verjetno. Če
že govorimo o nacionalni varnosti, da se danes pojavljajo drugi vidiki
ogrožanja, ki so pa že na nek način dejavni. In da najbrž tistih
vidikov ni mogoče reševat niti s tem, če si vključen v Nato, kajti s
tem bomo svoje prijateljstvo s tistimi, ki recimo, da na nek način
ogrožajo posamezne dele ali pa na nek način našo integriteto,
pravzaprav se še stopnjevali prijateljstvo, hkrati pa bomo pravzaprav
težko vzpostavljali neke mehanizme za obrambo zoper to. Druga je
tista teza, da vstop v zvezo Nato pomeni vstop med civilizirane
demokratične države, med katere Slovenci od nekdaj spadamo. Rad bi se
samo vprašal, a je res tako neizpodbitno, da, ne to, da spadamo med te
države, ampak to, da te države tudi in ti narodi tudi mislijo, da
spadamo. Jaz upam, da je tako, da danes tako mislijo, v zgodovini
velikokrat niso tako mislili. In zdaj vprašanje je, ali so na to
pozabili.
Strinjal se je sicer, da bi Slovenija s članstvom v Natu imela
boljši dostop na trge držav članic Nata, ter boljši dostop do novih
tehnologij. Glede cene članstva pa je menil, da bi bilo tako ali tako
treba povečati delež proračuna za obrambo. Ostro je tudi nasprotoval
ideologiji zavezništva. Poleg tega meni, da bi lahko prišlo do razpada
zveze, če ne bodo rešena nesoglasja med Združenimi državami Amerike in
evropskimi članicami.
PERŠAK: Zakaj sem jaz proti temu, da Slovenija postane članica
Nato? Najprej bi se spet skliceval na eno tezo, ki se večkrat pojavlja
v prostoru. Včasih se veliko sliši, slišal sem že, da je bilo rečeno,
da smo se osamosvojili zato, da bi šli v Evropsko unijo in Nato. Jaz
sem takrat bil malo zraven in se spomnim teh diskusij. Vendar bi si
upal reči, da ni bilo rečeno, osamosvajamo se zato, da bomo šli lahko
v Evropsko unijo in Nato, ampak je velikokrat bilo rečeno,
osamosvajajmo se zato, da bomo, ko bomo, ali če bomo šli v EU in Nato,
šli kot Slovenija v EU in Nato, da se bo Ljubljana pogovarjala v
Bruslju, ne pa v našem imenu Beograd. To se mi zdi zelo pomembna
distinkcija.
Drugi moj razlog je to, kar sem prej poskušal že nakazati,
nestrinjanje s sedanjo recimo ideologijo globalizacije in posledično
kot pač jaz mislim ideologijo Nato, na katero bodo članice morale
pristati, če bo seveda Nato obstal. Po mojem se sedaj kažejo za Nato
tri možnosti. Ena je, če se bodo nesoglasja med ZDA in Evropo
potencirala, razpad Nato prej ko slej.
Druga je ob tej isti predpostavki kljub širitvi nekakšno
vegetiranje do tihega konca, kot vegetirajo že nekatere druge
organizacije, ki so bile svoj čas predstavljene kot zelo pomembne, pa
so danes sicer še obstojajo, ampak pravzaprav ne igrajo nobene
pomembne vloge več. Celo moram reči, da včasih dobi človek vtis, zdaj
v zadnjem času sicer ne več, da se je celo OZN to dogajalo, da so v
nekem trenutku pravzaprav postajale vedno manj pomembne, ker so
članice OZN probleme reševale zunaj OZN.
Peršak je slovensko hitenje v Nato označil kot sindrom strahu pred
popolno samostojnostjo in osamljenostjo
PERŠAK: Mi, razmišljam pa o tem, da je eden izmed razlogov, zdaj to
bo eno zelo poceni psihologiziranje in upam da mi tega ne boste
zamerili, ker pač v slovenski politiki še vedno deluje nek sindrom
strahu pred samostojnostjo. In bom rekel, osamljenostjo na nek
način. In da zaradi tega Slovenci tako kot vedno v zgodovini,
slovenska politika je , od kar je sploh mogoče o slovenski politiki
mogoče govorit, od nekdaj argumentirala svoje odločitve z lastno
nezadostnostjo, z lastno celo nedržavotvornostjo in da je zato treba
imeti naročje, v katerem bomo varno živel do konca svojih dni.
Če jaz govorim o samostojnosti in s tem seveda ne izključuje tega,
kar je omenjal gospod minister, solidarnosti in ne izključuje
sodelovanja Slovenije tudi v mirovnih operacijah v, recimo kjer in
kadar je to potrebno, to je v teh tako imenovanih peace keeping silah
kjerkoli v svetu. Seveda pa jaz mislim, da bi se s tem morala
ukvarjati organizacija Združenih narodov in da je za to
ustanovljena. In da Slovenija v tem okviru, v teh akcijah sodeluje.
Na očitek, da alternativ ni, pa Peršak pravi: PERŠAK: No in rečeno
je bilo, da tisti ki so proti, nimajo alternative. Jaz mislim, da
seveda dolgoročno gledano alternativa je in ta alternativa je mogoče
za marsikoga mogoče manj presenetljiva. Evropa vedno bolj spoznava in
prav bi bilo, da bi tudi mi spoznali, da je alternativa res v
Evropi. In da je koncept evropske zveze tak kot je danes pravzaprav
ponujen, se pravi Evropa, ki spoštuje različnost, ki varuje
identitete. To kar je pač evropski koncept, ki hkrati tudi teži k
temu, da bi sama ustvarila inštrumente za obrambo teh različnih
identitet in skupne evropske identitete kot tega, da je pravzaprav
tisti, za katerega bi se mi morali zavzemati. To seveda ne izključuje
tiste misli, ki smo jo velikokrat zagovarjali, da je treba tudi v
zvezi z Evropo oceniti, kdaj je trenutek.
Med razpravljalci smo lahko slišali zgolj predstavnike civilne
družbe, ki so proti zvezi Nato. Tako se je predsednik mladega foruma
Združene liste Luka Juri vprašal, zakaj varnostna identiteta Evropske
unije ni dovolj dobra alternativa, vprašal se je tudi o prihodnosti
Nata:
LUKA JURI: Za vstop v Nato potrebujemo določeno dolgoročno
strategijo. Ko bomo čez 10 let dokončno uničili to grozno os zločinov
in diktatorjev, kot jo predstavljajo Severna Koreja, Irak, Iran pa
mogoče še druge se bodo našle. Jaz verjamem, da se bodo, če se bomo
potrudili. Ko bomo torej uničili te, ko bomo končno afriško
samostojnost izničili in bo dejansko postala tisto, kar vsi si želimo,
torej ena sama celina, iz katere si bomo še naprej lahko si peljali
naše mineralne potrebe, ko bomo torej dejansko zgradili ta nebeški
mir, zakaj bomo še potrebovali Nato. Torej čez 10 let, kje vidite vi
Nato in to mednarodno strukturo, za katero varnost, človekove pravice,
svobodo in mir bo seveda zagotavljale predvsem Združene države
Amerike?
Predstavnica ženskega foruma Združene liste Sonja Lokar pa je
menila, da Slovenija ni zmožna hkrati izpeljati tako velikih projektov
kot je vstopanje v Evropsko unijo in zvezo Nato, hkrati pa doma
skrbeti za socialne politike:
SONJA LOKAR: Ključna beseda pri celi tej zgodbi za mene je
globalizacija in tranzicija je samo vrsta globalizacije. In če
pogledamo, kakšni so pravzaprav mega trendi v globalizaciji, potem
točno vidimo, bogati postajajo bogatejši, revni postajajo revnejši,
nasilje, ki izvira iz vedno večjih socialnih razlik in krivic, ki se
dogajajo v teh družbah, ki gredo skozi tranzicije pa povzroča lokalne
vojne, državljanske vojne in nenazadnje tudi terorizem, ki ni nič
drugega kot neka metastaza tega procesa. Kaj lahko v takšnih
okoliščinah odpore ali pripomore Nato? Nihče mi ne bo rekel, da je
Nato tista institucija, ki bo glavni mehanizem humanizacije
globalizacije. Tega preprosto ni mogoče verjeti in mislim, da temu
tudi res ni tako. Mislim, da naše pridruževanje Natu sigurno pomeni
bistveno povečanje stroškov za vojaške namene. V Sloveniji nismo tako
bogati, da bi lahko hkrati izvajali dva ali pa tri ekonomsko zahtevne
projekte. En tak projekt je prav gotovo pridruževanje Evropski uniji,
in drugi tak projekt je humanizacija naše lastne tranzicije.
Poglejte kakšna družba smo postali in povejte, kaj bolj
potrebujemo. Več orožja in vojaštva, ali nova stanovanja, urejeno
zdravstvo, šolo za vsakogar, ki jo potrebuje.Prepričana sem, da obeh
bremen hkrati ne zmoremo in da naše pridruževanje Natu dejansko
pomeni, da bomo morali zapirati pipo na socialnih področjih, na tako
imenovanih mehkih področjih in temu zelo odločno nasprotujem. In še
nekaj, to pa vam, gospod minister. Zelo lepo ste rekli, da je med
članicami Nata nastala zelo velika razlika v oboroženosti, oziroma v
opremljenosti na vojaškem področju. Tisti trenutek, ko bo Evropa
pristala na to, da se mora bolje oborožiti in več denarja nameniti za
vojsko, bo to doletelo vsako članico Nata, tudi nas in naš manevrski
prostor, če bomo članice Nata, da bi se temu izognili, bo bistveno
manjši kot je danes. En del te zgodbe o uspehu, ki Slovenija je v
tranziciji, je v tem, da smo ves ta čas, vseh teh 10 let, več denarja
namenjali za socialo kot za oboroževanje in to smo lahko storili, ker
nismo bili prisiljeni slediti kriterijem Nata.
Najbolj kritičen pa je bil predsednik Krščanske socialne unije
Franc Miklavčič, ki meni, da obstajajo alternative zvezi Nato. Izrazil
pa je bojazen, da ne bi bilo referenduma o članstvu v zavezništvu in
da bi vlada namesto referenduma izpeljala le javno razpravo. Pripombe
pa je imel tudi nad potekom le te:
FRANC MIKLAVČIČ: Namreč jaz sem dobil vabilo, na katerem piše, saj
ga imate tudi original, da bodo vprašanja in mnenja, ne samo
vprašanja. Zdaj nas pa potiskate na neka vprašanja, kot da smo mi
šolarji, vi ste pa profesorji, ne. Jaz sem 80 let star in že zdavnaj
nisem več šolar in tak način poslovanja današnjega se mi tudi zdi
nepravile-
Sem pa tule, prosim, 16.januarja nisem mogel priti, ker sem imel
zlomljeno roko, danes sem prišel, imamo dva javna sestanka in se bo
reklo ne glede na to kaj dr. Rop obljublja, da referendum ni
potreben, ker smo imeli itak javno debato. Bojim se te manipulacije.
Najprej glede uvodničarja. Ne vem kako se piše, saj to ni važno, on
je rekel, da potem ko je padla železna zavesa 79 leta, da ni padla
železna zavesa, da je potem se šlo na sobivanje. Jaz mislim, poglejte,
čim je berlinski zid padel, je v kratkem času kasneje padel tudi
Varšavski pakt, Varšavska zveza, je padla sovjetska Rusija, odnosno
Sovjetska zveza se je razformirala, torej končana je bila hladna
vojna. In kljub končani hladni vojni se gremo zdaj na neko sobivanje.
Jaz mislim da vsi smo pričakovali, da se botudi Nato razformiral,
ker je bilo hladne vojne konec. Pa se ni razformiral, ampak se je na
novo organiziral in na novo kadruje članice. Torej jaz izhajam pri
svoji dosti kratki debati iz stališča, da je Nato je enako ZDA,
današnja ZDA. Torej poglejte, zdi se mi, da je gospod Rizman govoril o
tem, da se Nato bori za človekove pravice. Mi gledamo televizijo in
vidimo tiste vojne slike, kako so tam vklenjeni v nekih kletkah in
ležijo na tleh, a so to človekove pravice, izsiljujejo od njih neke
izjave, vojni ujetnik ima pravico samo, da reče ime, priimek pa v
kateri enoti je bil in konec, ne. To govori Ženevska konvencija. Torej
človekovih pravic v Natu, beri v ZDA današnji ni.
Rizman je veliko govoril o drugi svetovni vojni, o Miloševiču, o
Srebrenici, o Natu pa skoraj nič.Je pa pozabil nekaj glede Nata
povedati. Torej leta 99 vemo, da je bil ta Natov napad na torej
Jugoslavijo in Srbijo. Vemo, da je 1000 avionov prihajalo iz Aviggiana
na dan preko slovenskega zračnega ozemlja. Mi poznamo slovensko
ustavo, ki pravi, da mora dve tretjine poslancev mora zaradi
eventuelne kršitve zračnega prostora mora glasovat, da to dovoli. Tega
glasovanja ni bilo, pač pa je Drnovšek prišel bi rekel v parlament in
je rekel, da je samo sporočil, da dovoljuje. Torej to je bila kršitev
tega člena 124 ustave. Noben poslanec se ni dvignil ali pa da bi imel
kakšne pripombe.
Torej potem tudi vemo, da Clinton, takratni predsednik ZDA, da je,
rekel bi, odgovoren za to bombardiranje, ki je povzročilo več kot 3000
žrtev v Srbiji in v torej, zlasti v Srbiji, 3000 žrtev je bilo zdaj v
Pentagonu skupaj z WTC. Zdaj najnovejše bi rekel številke so
3000. Moje mnenje je, ker vem, da Clinton ni imel dovoljenja OZN in še
manj varnostnega sveta za napad na drugo x državo. Če tega dovoljenja
ni imel, je to vojni zločin in za vojni zločin je edini prostor Haag.
Naprej, glede gospoda Rupla. Pravite, govorite o nekih obljubah, da
naši fantje ne bodo šli torej v Somalijo, ali v Irak, ali pa Iran, ali
pa Severno Korejo, to so pač vaše obljube. Samo mi vemo, ki ne
spremljamo na žalost samo po časopisih, to politiko, da ameriški
gospodje vojaki samo bombardirajo iz zraka z nadzvočnimi letali. Oni
so varni, šele potem ko je zbombardirano pošljejo pešadijo na teren in
v tej pešadiji bodo tudi naši fantje, ki se bodo nekateri tudi vračali
v krstah, ali pa v žarah.
Glede gospoda Rupla bi pa imel neko osebno vprašanje. On je zunanji
minister, njegovo delo je zunanja politika. Zakaj je on v Sloveniji
danes znan kot prvoborec za Nato, zakaj on tako silno piše, govori in
tako dalje samo Nato: Nato in na ta račun zunanje ministrstvo nima
časa, da rešuje važnejša vprašanja s področja zunanje politike,
konkretno zaščitni zakon za Slovence v Italiji ali pa za koroške
Slovence državna pogodba. Lansko leto je bil odkrit spomenik v
Velikovcu za vindišarje, vi niste protestirali, ampak ste šel s tole
Benito FererroWaldner, ne vem kaj, na neko zakusko in jo tam
obljubljate in objemate, namesto da bi protestiral. Torej zakaj,
čakate, zakaj se vi tako borite za Nato, borite se za zunanjo
politiko. To je moje osebno vprašanje.
RUPEL: Veste, govoriti o tem, da Slovenci hlapčevsko prikimavamo
ameriški politiki, to se mi zdi nekako izpred 15, 20, 30 let. To so
tako stare stvari, tako stare fraze, ki smo jih poslušali v času
socializma, da se mi to prav malce težko odgovarjat. Nihče ne
prikimava nikomur, nihče ne sili, da gremo v Nato, ali bomo šli v
Nato, ali ne bomo šli v Nato, bo odvisno od naše samostojne,
avtonomne, suverene odločitve. Da bi bil Nato samo izraz geopolitičnih
interesov Združenih držav Amerike, spet ni res. Nato je sestavljen iz
19 članic in Združene države Amerike so ena od 19 članic severno
atlantskega zavezništva. Združene države Amerike so seveda zelo
pomemben član tega zavezništva in tisti, ki govorijo, tudi kolega
Peršak je o tem govoril, da bo Nato propadel, ne razumejo debate, ki
se v tem trenutku vodi med Združenimi državami Amerike in nekaterimi
evropskimi zavezniki znotraj zavezništva Nato.
Ta debata je v bistvu naslednja. Združene države Amerike so tako bi
rekel daleč naprej v svoji oborožitvi, svojih tehnoloških zmožnostih,
da jih marsikatera ali pa večina evropskih držav, evropskih zaveznic,
ne dohajajo. Vprašanje, ki ga obravnavajo danes v zavezništvu Nato je,
ali je mogoče računat s tem, da se bodo evropske zaveznice približale
Združenim državam Amerike, da bo to zavezništvo nekako bolj
enakopravno, da bo tudi navsezadnje uravnovešeno in tako naprej. Vi
veste, da Združene države Amerike investirajo mnogo več v obrambo kot
druge članice severno atlantskega zavezništva. In to povzroča neke
težave.
Organizacija združenih narodov naj bi bila altrernativa
Nato. Organizacija združenih narodov že posreduje vojaško, oziroma
dobavlja mirovne sile in vrši določene vojaške funkcije ob različnih,
v različnih državah, ob različnih kriznih točkah, v različnih fizičnih
trenutkih in tako naprej. Ampak spomnimo se recimo stvari, ki so
tukaj v naši bližini in ki so nam, bi rekel še v svežem spominu in ki
nas zelo prizadevajo. Če bi računali samo na Organizacijo združenih
narodov pri umirjanju situacije, ali pa rešitvi situacije na Balkanu,
bi seveda čakali zaman. Dejansko je bil Nato tisti, ki je končal vojno
na Balkanu, ki je končal vojno v Bosni in Hercegovini, ki je zavaroval
na nek način Makedonijo, ki je zavaroval kosovske Albance in tako
naprej. Hočem reči, da je Nato pravzaprav bil, čeprav je bil
uporabljen v zadnji sili, je bil tista organizacija, ki je največ
dobrega naredil na tem področju in da vsi drugi napori, tudi, vključno
z napori Evropske unije, ni so bili tako učinkoviti. Jaz bi bil zelo
zadovoljen, če bi Evropska unija dejansko predstavljala alternativo
zavezništvu Nato. V bistvu, to sem že prej rekel, je zavezništvo Nato
v bistvu obramba Evropske unije. Evropska unija sama nima druge
obrambne organizacije razen zavezništva. Zavezništvo Nato pozna eno
zadevo, ki se ji reče 5.člen washingtonske pogodbe, ki pomeni, če je
napadena ena država, so napadene vse države in si države med seboj
pomagajo po solidarnostni klavzuli in na ta način seveda je varnost,
se varnost razširi na celotno področje celotnega zavezništva. Tega v
Evropski uniji ni. Če je ena evropska država recimo napadena, ali v
neki krizi, druge evropske države niso dolžne ji pomagat. Če so
članice Nato pač so dolžne po 5.članu Washingtonske pogodbe so dolžne
ji pomagat. Ampak da se bomo dobro razumeli. Nihče od nas najbrž, z
mano vred, ali pa z Grizoldom vred, si ne želi, da bi prišli v
situacijo, ko bi potrebovali vojaško pomoč od zavezništva Nato ali
kogarkoli, nihče od nas si ne želi, da bi prišli v situacijo, ko bi
morali pravzaprav se branit z vojsko. Nihče od nas si tega ne
želi. Tisto, kar se v naših razpravah včasih pojavi - a ne bi vi
mogoče Slovenci radi prišli tako na pol zastonj v Nato. Ne to da bi
nas kdorkoli silil k temu, da stopimo na eno stran ali pa na drugo
stran. Oni sprašujejo, ali ste vi pripravljeni nekaj narediti za Nato.
Ali ste vi pripravljeni nekaj narrediti za to, da ste člani, da ste
odgovorni člani te zahodne, zahodno evropske, severno atlantske
skupnost.
Zaradi tega se mi vprašanje, ki ga postavlja gospod Magajna, zdi
zelo čudno. On pravi, vsi okrog nas bodo člani Nato, se pravi, da nam
ni treba biti član Nat. Mi bomo zastonj varni. To je tipično "free
riderstvo", ki nam ga očitajo v Nato, ki pravijo, vi bi bili radi,
tako kot Avstrija, zastonj bili varni.
Ni res, svetovni, mednarodni odnosi niso ustvarjeni na ta način, da
bi bili mi lahko zastonj varni. Mi, če smo odgovorni člani, odgovorni
del mednarodne skupnosti, moramo za to članstvo, za to udeležbo v
mednarodni skupnosti tudi nekaj žrtvovati. Edino, kot takšne nas bodo
cenili in kot takšne so nas prepoznali v nekaterih dramatičnih
trenutkih naše zgodovine in kot takšne upam, da nas bodo prepoznavali
tudi v prihodnosti. Slovenija, ko vstopa v Evropsko unijo in Nato, ne
vstopa nekam samo zaradi svojih lastnih koristi, gotovo zaradi svojih
interesov pa svojih koristi, ampak tudi zaradi tega, ker se čuti
povezana z mednarodno skupnostjo. Napredne razvite demokratične države
si druga drugi pomagajo, ker želimo biti v družbi tistih, ki si
pomagajo na ta način kot si pomagajo zavezniki v severno atlantskem
zavezništvu.
In še odgovor ministra Rupla na osebno vprašanje gospoda
Miklavčiča:
RUPEL: Delo zunanjega ministra in zunanjega ministrstva seveda
obsega različne zadeve, različne posle, delovanje na različnih
ravneh. Imamo v Sloveniji dve zunanje politični prioriteti. To piše v
parlamentarnih dokumentih, to piše v stotih in tisočih izjavah. Ena je
Evropska unija, druga je Nato. Z Nato se ne samo pri nas, ampak v vseh
članicah, ukvarjajo tudi zunanji ministri, oziroma predvsem zunanji
ministri in je to predvsem zunanje politična dejavnost. Kar se tiče
primerjave med mojo, mojim angažiranjem za Nato in drugim angažiranjem
seveda, mislim da ste krivični in bi vas rad prepričal, da imate prav,
kar zadeva Slovence čez mejo, večino časa porabimo dejansko za
urejanje zadev, ki se tičejo naših odnosov s sosednjimi državami, pa
tudi glede Slovencev, ki živijo v teh državah, na Madžarskem, v
Italiji in v Avstriji. Če boste vprašali tiste, ki kaj vedo o
slovenski zunanji politiki in o angažmaju slovenskega zunanjega
ministrstva in seveda tudi zunanjega ministra vam bodo povedali, da
sem bil izredno aktiven pri tisti stvari, ki vas zanima, recimo pri
sprejetju zaščitnega, globalnega zaščitnega zakona za Slovence v
Italiji. Jaz sem bil zaradi tega dvakrat, trikrat v Italiji, govoril z
vsemi mogočimi ljudmi, se udeleževal aktivnosti, precej časa je šlo za
to in precej napora sem v to vložil.
Spoštovani poslušalci in poslušalke, slišali ste povzetek prve
javne predstavitve mnenj, ki jo je pripravil Urad vlade za
informiranje v okviru programa obveščanja javnosti o vstopanju
Slovenije v zvezo Nato. Nastopajoči, zunanji minister Dimitrij Rupel,
profesor ljubljanske Filozofske fakultete Rudi Rizman in predsednik
Društva pisateljev Tone Peršak so razpravljali o alternativah zvezi
Nato. Sodelovali pa so tudi predstavniki civilne družbe in političnih
strank. Današnji Studio ob 17.00 sva pripravila Robert Škerjanc in
Sandra Brankovič Brecelj, za tehnično plat je poskrbel Peter
Velikonja.
|