Slovenija >> NATO Skupno spletišče v podporo včlanjevanju Slovenije v NATO, uredniki Urad vlade RS za informiranje, Ministrstvo za zunanje zadeve in Ministrstvo za obrambo (aktivno od 2001 do 2004)
Slovenija in NATO

Slovenija in NATO
Nato
Koledar dogodkov
Pogosta vprašanja
Novinarsko središče
Dokumenti
Publikacije
Javno mnenje
Povezave
SlovenskoE-pošta

NOVINARSKO SREDIŠČE

Aktualno: Novo soočenje zagovornikov in kritikov vstopa v NATO

Ljubljana, 05. marca (STA)

Zagovorniki in kritiki vstopa Slovenije v zvezo NATO so se nocoj v oddaji Aktualno Televizije Slovenija bolj ali manj strinjali le o tem, da je bila javna razprava o tej problematiki doslej nezadostna, ponekod celo neresna in nekompetentna. Sicer pa sta kritika vstopa v zavezništvo, Vlasta Jalušič z Mirovnega inštituta ter svobodni novinar in nekdanji diplomat Franco Juri menila, da so stroški vstopa v NATO za Slovenijo previsoki, posebej, ker se obenem vključuje v EU, kar je prav tako izjemno zahteven in drag projekt. Kot alternativo sta ponudila zagotavljanje varnosti države v okviru skupne evropske varnostne in obrambne politike. Zagovorniki vstopa v NATO, ministra za zunanje zadeve in obrambo, Dimitrij Rupel in Anton Grizold, ter prvak največje opozicijske stranke Janez Janša, so jima odgovorili, da bo za Slovenijo neprimerno večji strošek od vstopa v NATO, če si bo morala varnost zagotavljati sama. Opozorili so tudi, da je skupna varnostna in obrambna politika EU še v povojih, da se Evropa doslej na tem področju ni posebej izkazala, da ne zagotavlja obrambe v smislu 5. člena Washingtonske pogodbe NATO in da še vedno išče večjo varnost prav v čezatlantskem zavezništvu.

Tako Rupla kot Janšo skrbijo podatki o upadanju javnomnenjske podpore vključevanju v NATO. Rupel je sicer ob tem opozoril, da o tem vprašanju vse pomembno še ni bilo rečeno in da je bila razprava doslej včasih tudi neresna in nekompetentna; premalo je uravnovešene, pretehtane in argumentirane razprave. Janša pa je kot posebej zaskrbljujoče omenil, da je podpora vstopu v NATO začela upadati po, kot se je izrazil, lani začeti izraziti medijsko koncentrirani kampanji proti vstopu. Po njegovem mnenju bi bila podpora bistveno večja, če "bi imeli argumentirano razpravo, ne pa ustvarjanje javnega mnenja na podlagi karikatur in smešenja vodilnih predstavnikov članic NATO in za lase privlečenih podatkov o tem, koliko naj bi Slovenijo stalo članstvo".

Jalušičeva se z Janševimi trditvami ni strinjala, saj meni, da je padec podpore javnosti posledica razpoloženja v javnosti, ne pa medijske kampanje. Takšno, v mnogočem kritično razpoloženje javnosti, pa je po njenih besedah odraz zadnjih velikih sprememb v svetu in tega, kaj danes pomeni varnost. Posebej kritično pa se je odzvala na označevanje kritik vključevanja v zavezništvo kot neresnih in neargumentiranih. S tem se kritike po njenem mnenju spravlja na obrobje in se jih skuša delegitimizirati. Tisti, ki so za vstop v zavezništvo, pa se na kritike po njenem mnenju odzivajo tudi prizadeto in užaljeno, namesto da bi skušali nastopiti strpno in argumentirano.

Juri se je z Ruplom sicer strinjal, da je bila razprava o vključevanju v NATO doslej ponekod neresna in neargumentirana, vendar sam to očita uradni slovenski politiki, ne kritikom članstva v zavezništvu. Obenem je opozoril na izjavo ministra Rupla, ki je pred časom vstop v NATO označil kot dokončni prelom s komunizmom. Po njegovem mnenju je to ideologija, ki izvira iz časov hladne vojne, medtem ko naj bi se novi NATO otresel prav značilnosti iz hladne vojne. Janša je ob tem pripomnil, da, sodeč npr. po nekaterih geslih, ki so se pojavili na protestnih transparentih Mladega foruma ZLSD, gre prav pri nasprotnikih članstva za ideološke argumente in boji se, je dejal, da "tisti, ki zavezništvu očitajo, da je relikt hladne vojne, nastopajo prav s tem".

Jalušičeva, ki meni, da bi morali v Sloveniji bolj razmisliti o možnostih, ki jih ponuja zagotavljanje varnosti prek skupne evropske in obrambne varnostne politike, se je vprašala, ali je država po desetih letih vojn na Balkanu resnično tako ogrožena, da mora "drveti v organizacijo, za katero sploh še ni jasno, v katero smer se bo razvijala". Juri pa je opozoril na naraščajoči unilateralizem ZDA in na to, da prihaja med Washingtonom in evropskimi zaveznicami do velikih razkorakov, posebej pri višini sredstev, ki jih namenjajo za obrambo. Izrazil je bojazen, da se Slovenija želi vključiti v organizacijo, ki se ji morda obeta poglabljanje prepada med ZDA in evropskimi zaveznicami in morebiti celo kriza identitete.

Zagovorniki vključitve v zavezništvo so se strinjali, da je vloga NATO po koncu hladne vojne občutno drugačna. Ob tem pa je minister Grizold opozoril, da gre za razvoj v smeri še večjega sodelovanja, kar zahtevajo tudi dogodki po 11. septembru. Nihče ne more biti sebičen in zaprt, je dejal in dodal, da Švice, Finske in Avstrije "nihče ni silil v Partnerstvo za mir". Minister Rupel pa je opozoril, da si tudi Moskva prizadeva za vse tesnejše sodelovanje z zavezništvom, in če Rusija meni, da je biti v NATO pomembno, ne razume, zakaj tako ne bi menili tudi v Sloveniji.

Rupel je nasprotnikoma postavil tudi vprašanje, ali bi bila po njunem mnenju z vstopom v NATO Slovenija močnejša ali šibkejša. Juri mu je odgovoril, da bi država s članstvom najbrž v določeni meri res tudi pridobila, npr. ugodnosti kolektivne varnosti, vendar bi, kot se boji, obenem izgubila možnost, da uspešno in učinkovito izpelje obsežni in dragi projekt vključevanja v EU.

Veliko pozornosti so sogovorniki namenili tudi stroškom vključitve v zavezništvo. Jalušičeva in Juri sta opozorila, da NATO od Slovenije zahteva določen delež obrambnih sredstev v proračunu, tu so stroški članarine v zavezništvu ipd., nasprotna stran pa je zatrjevala, da Slovenija sredstva za obrambo potrebuje predvsem zase, ne zaradi zavezništva, da je obrambni proračun občutno manjši od tistega, kar je Slovenija vplačevala obrambni proračun SFRJ, da je pri določanju proračunskih sredstev za obrambo v zavezništvu ključno, da ni ogrožena stabilnost države, predvsem pa, da bi bilo članstvo v NATO neprimerno cenejše za zagotavljanje varnosti države, kot pa če bi morala za to poskrbeti sama.


O strani