Nato po Reykjaviku
Slovenska vojska, 28. junij 02
Rubrika: Slovenija in Nato
Širitev zveze Nato ostaja ena najbolj pomembnih in opaznih tem v
zdajšnjem krojenju evropske varnostne arhitekture. V poldrugem mesecu
se razvoj procesa širitve, ki poteka hkrati s procesom notranje
preobrazbe zavezništva, odvija pod vplivom sestanka zunanjih ministrov
držav članic v islandski prestolnici Reykjaviku. Lahko bi rekli, da je
dinamika širitve dobra in za zdaj tako kandidatkam kot tudi procesom,
ki jih izvajajo v približevanju članstvu, dobro kaže.
Reykjaviški sestanek severnoatlantskega sveta, ki so se mu že po
tradiciji v enem delu pridružili tudi zunanji ministri držav
kandidatk, pomeni pomembno vsebinsko spodbudo dejavnostim, ki bodo
potekale do vrha v Pragi, in njihovemu nadaljevanju, v katerega bodo
vključene nove članice. Letošnje majsko zasedanje severnoatlantskega
sveta je bilo še toliko bolj pomembno, saj je sovpadlo s sklepnim
delom tretjega ciklusa ANČ, to je zadnjega pred širitvijo, ocena o
napredku kandidatk pa bo bistvena za ugotavljanje njihove
usposobljenosti za članstvo. Vsa druga dodatna oziroma poznejša
mnenja o njihovi usposobljenosti bodo s tega vidika delna in ne bodo
tako celovito ocenila njihove pripravljenosti.
Temeljna vsebinska sporočila
Na zasedanju v Reykjaviku so razpravljali o več pomembnih stvareh.
Razvrstimo jih lahko v nekaj vsebinskih sklopov in si tako ustvarimo
pregled nad trenutnimi razmišljanji o nadaljnji širitvi ter odnosu do
držav kandidatk. Ocene, ki so predstavljene v nadaljevanju, lahko
povzamemo tako iz uradnih sporočil z zasedanja kot iz nastopov
najvišjih Natovih funkcionarjev in zunanjih ministrov članic zveze.
Med najpomembnejše ugotovitve na splošni ravni vsekakor sodi
potrditev dejstva, da Nato ostaja garant ohranjanja stabilnosti in
miru tako v Evropi kot do določene mere tudi v svetu. To dejstvo ima
pomemben vpliv na nadaljnji razvoj oziroma nastajanje evropske
obrambne in varnostne politike, ki se oblikuje znotraj EU. Ta proces
je komplementaren širitvi Nata, torej se oba procesa vsebinsko, a tudi
po izvedbeni plati dopolnjujeta. In kar je v luči zdajšnjih varnostnih
razmer ter izzivov najpomembnejše: tesno sodelovanje obeh integracij,
tj. zveze Nato in EU, bo zagotavljalo učinkovit boj proti
terorizmu. Prav tako je za nove članice EU zelo pomembno, da se
polnopravno vključijo tudi v Nato. Le tako bodo evropski varnostni
procesi celoviti, kljub svoji zapletenosti pa bodo pregledni. Slednje
je danes namreč precej značilno, saj na primer članice Nata, ki niso
članice EU (Češka, Islandija, Madžarska, Norveška, Poljska in Turčija;
slednje delno velja tudi za Dansko, ki je sicer članica EU, a ne
sodeluje v SEVOP), ne sodelujejo enakopravno pri dogovorih, ki
vključujejo izgradnjo varnostnih mehanizmov znotraj EU in se pri tem
opirajo na zmogljivosti Nata.
Članstvo v Natu je tako mogoče razumeti tudi kot vključevanje v
globalizacijo, ki pospešuje medsebojno prepletenost in soodvisnost
sveta ter vpliva na večjo varnost. To se ujema s spoznanjem, da je
edini način zagotavljanja varnosti sodelovanje z drugimi državami
znotraj kolektivnih varnostnih in obrambnih mehanizmov, ki še posebno
na evro-atlantskem in evrazijskem prostoru pridobivajo pomen in
dinamiko. Članstvo v Natu s tem hkrati povečuje regionalno varnost v
Evropi, saj njegove članice delujejo kot pomembni regionalni varnostni
akterji. Ob tem pa seveda Nato glede na realne omejitve obrambnih
zmogljivosti EU (in omejenost SEVOP) še vedno ostaja ključen garant
varnosti za evropske članice zavezništva. Ko se ob tem poudarja
politični vidik delovanja Nata, morajo bodoče članice vedeti, da se od
njih pričakuje ne le obrambno-vojaška usposobljenost, ampak tudi jasna
politična zanesljivost. S tem ko so varnostni izzivi bolj globalni, so
tudi manj neposredno prepoznavni in teže konkretno predvidljivi,
čeprav so potencialno navzoči oziroma pojavni kjerkoli. Odzivanje na
takšne varnostne izzive zato zahteva poleg precejšnje usposobljenosti
tudi zanesljivo sodelovanje. Nato je v prvi vrsti organizacija za
obrambo ne več zgolj ozemlja članic, ampak vrednot, kot sta
demokracija in pravna država, na katerih tudi temelji
zavezništvo. Zato želijo biti članice prepričane, da kandidatke menijo
isto, da so torej politično zrele in da je njihov sistem politične
demokracije trden. Če bodo nove članice sposobne prenesti navedeno
sporočilo v zavezništvo, ga bo širitev tudi dejansko okrepila.
Glede nadaljnje učinkovitosti Nata je bilo veliko pozornosti
namenjene razpravam o obrambnih zmogljivostih. Krepitev nacionalnih in
kolektivnih obrambnih zmogljivosti je bistvenega pomena za delovanje
zavezništva v novih varnostnih razmerah. To je eno od pomembnejših
sporočil za nove članice pri izvajanju njihovih obrambnih reform. Pri
tem je treba biti posebej pozoren na povečanje obrambnih zmogljivosti
pred napadi z orožjem za množično uničevanje, poleg tega je treba
zagotoviti pogoje za nove in uravnotežene obrambne zmogljivosti (to se
nanaša zlasti na specializirane enote za hitre premike ne glede na
razdalje). Poleg krepitve logistične komponente je bila posebej
poudarjena potreba po povečanju vlaganja v komunikacijska sredstva in
sredstva za pridobivanje obveščevalnih podatkov ter njihovo
izmenjavanje. Poudarjanje krepitve predvsem obrambnih zmogljivosti se
povsem ujema tudi s slovenskim pristopom k članstvu v zvezi Nato, ki
izhaja iz sočasnosti izgrajevanja lastnega obrambno-varnostnega
sistema in vključevanja v Natov sistem kolektivne obrambe. Slovenija
potrebuje vzpostavljen in delujoč obrambno-varnostni sistem, da bo
učinkovita in zaokrožena država, hkrati pa zaradi prepletenosti ter
univerzalnosti sodobnih varnostnih izzivov potrebuje članstvo v
sistemu kolektivne obrambe, saj države niso več same sposobne
zagotavljati potrebne varnosti in obrambe.
Kot napovedujejo dozdajšnje uradne izjave, torej lahko pričakujemo
veliko širitev. Vendar je še vedno mogoče opaziti določeno previdnost,
ki naj bi po eni strani zagotavljala nadaljevanje reform v kandidatkah
z nezmanjšanim tempom, po drugi strani pa odvračala pretiran optimizem
glede konkretnih povabil. Odločitve o številu in imenih povabljenih
namreč še ni in je tudi ne bo do novembrskega vrha v Pragi.
Pa vendar že poteka veliko razprav o tem, kaj bo z Natom po tej,
drugi širitvi po koncu hladne vojne. Govori se že o tako imenovanem
postpraškem obdobju, ki bo vsekakor pomenilo drugačno varnostno podobo
zlasti v vzhodni in južni Evropi, a tudi v temeljnih varnostnih
strukturah in procesih.
Nova razmerja po širitvi
V zavezništvu zato že poteka resna razprava o prilagoditvi
partnerskih struktur (zlasti EAPC in PzM) novim razmeram, o odnosih do
tistih držav, ki ne bodo članice, in o nadaljnji širitvi, kar pa je
tesno povezano tudi z Natovo notranjo reformo.
Pogojno rečeno bi lahko govorili o naslednjih skupinah držav po
jesenskem vrhu: povabljene (pet do sedem), nepovabljene, morebitne
nove prijavljene za članstvo in nezainteresirane za članstvo (a
sodelujoče z Natom). Med nepovabljenimi bo nekaj zdajšnjih kandidatk
(zagotovo Hrvaška, ki je v Reykjaviku šele začela proces ANČ),
pričakuje se novo zanimanje nekaterih držav za članstvo v zavezništvu,
hkrati pa se že ve, da določene države v bližnji prihodnosti ne
nameravajo zaprositi za članstvo. ANČ ostaja tudi po Pragi temeljno
orodje za prilagajanje kandidatk in usklajeno ter povezljivo izvajanje
reform. V zdajšnjem, torej četrtem ciklusu, ki se pravkar začenja,
bodo sodelovale povabljene države in tudi druge. Povabljene bodo po
sprejemu v članstvo in po koncu tega ciklusa vključene v zavezniške
načrte ter cilje, druge pa bodo nadaljevale ANČ. Ta je še vedno
najboljše in najbolj celovito orodje za zagotavljanje splošne ter
vojaške pripravljenosti kandidatk za članstvo.
Zavezništvo se bo razširilo z zdajšnjih 19 članic na približno 24
do 26 in bo obsegalo večino evropskega kontinenta. Napoved večje
širitve in še posebno ameriško zavzemanje zanjo pomeni tudi, da bo
večje število članic razširilo področje varnosti in stabilnosti. Tako
se bo povečalo tudi število regionalnih dejavnikov, kar je posebno
pomembno za širšo jugovzhodno Evropo, v središču katere je še edino
dolgoročno nemirno območje na starem kontinentu. Nekatere države, ki
bodo računale na članstvo v tretji širitvi po koncu hladne vojne, ki
bi lahko sledila v drugi polovici tega desetletja, so na omenjenem
območju (ali pa v njegovi soseščini). Zadnje čase se o njih govori kot
o tako imenovani jadranski dimenziji, ki utegne postati prednostna
naloga naslednje, tj. postpraške širitve. Zaradi specifike teh držav
in njihove precejšnje različnosti bo eno pomembnih vprašanj po
letošnjem praškem vrhu, kako vzpostaviti celovit dialog Nata z njimi
in kako doseči, da bo njihovo vključevanje v evro-atlantske
integracije premosorazmerno z nadaljnjo stabilizacijo tega območja.
Slovenija bi lahko imela kot perspektivna bodoča članica Nata in kot
dobra poznavalka tamkajšnjih razmer pri tem s svojimi izkušnjami
pomembno vlogo, na to pa se je treba pripravljati že zdaj. Dejavnosti
Slovenske vojske v BiH zato vsekakor pomenijo pomemben začetek take
politike.
Povečanje članstva pa se bo pokazalo tudi v potrebi po notranji
reformi zavezništva. To se nanaša predvsem na zapletenost vodenja Nata
z upravljalskega vidika, kar se že kaže v potrebi po njegovi večji
organizacijski učinkovitosti. V Natu deluje več kot 400 odborov, tako
da se upravljanje teh procesov in njihova preglednost bližata zgornji
meji obvladljivosti. Za nove članice, ki so vse države z omejenimi
kadrovskimi in finančnimi potenciali, bo nemogoče zagotavljati
sodelovanje v vseh odborih, hkrati pa je to problem že za nekatere
zdajšnje članice. Navedeno pomeni pomembnejši del tistega, kar se
običajno poimenuje hkratna širitev zavezništva in njegova
transformacija. V vsebinskem smislu pa je treba znotraj teh procesov
vsekakor poudariti notranjo reorganizacijo metod obrambnega
načrtovanja. Zaključek tega dela notranje reforme je predviden še pred
Prago, Nato pa bo od povabljenih držav pričakoval tiste obrambne
zmogljivosti, ki jih pričakuje tudi od kandidatk prek sistema
partnerskih ciljev.
Sklepni poudarki
Za Slovenijo je v zdajšnji fazi pomembno, da nadaljuje procese, ki
jih že izvaja. Pri tem se je treba po eni strani osredotočati na
zagotavljanje ustreznih virov (še posebno z vidika profesionalizacije
Slovenske vojske), po drugi strani pa nadaljevati realen in zavzet
pristop, ki se bo kazal v zanesljivosti delovanja. Pri slednjem bo
pomembno biti sposoben prispevati na ožjih varnostnih segmentih in
specifičnih področjih, na katerih ima Slovenija posebno znanje in
izkušnje, s tem pa tudi že dokazane komparativne prednosti. Lahko bi
torej rekli, da je pri načrtovanju in izvajanju članstva v Natu treba
upoštevati vsaj tri vidike: kaj pomeni širitev Nata za Slovenijo, kaj
pomeni sprejem Slovenije za nove morebitne članice in kaj pomeni
sprejem Slovenije za Nato.
V sklepnem delu je mogoče dodati še dva poudarka, in sicer:
- Nove članice, ki bodo povabljene v Pragi, bodo predvidoma čez pol
leta podpisale pristopne protokole, to pa tudi nakazuje približno
obdobje, v katerem bodo opravile potrebna usklajevanja in
pogajanja. Temu bodo sledili ratifikacijski postopki v članicah in
novosprejetih državah. To obdobje bo potekalo hkrati znotraj procesa
ANČ in struktur, v katerih delujejo članice. Zato bo to obdobje še
posebno zahtevno in naporno, kar pomeni, da se bo delo po Pragi
nadaljevalo s povečanim tempom.
- Širitev Nata bo prispevala k povečanju skupne stabilnosti in
varnosti v Evropi, skupaj z njegovim preoblikovanjem pa je dodatno in
posebej usmerjena proti takšnim izzivom, kot je mednarodni
terorizem. To sicer ni nov pojav, je pa po koncu hladne vojne zaradi
pospešene globalizacije sodobnih družb postal veliko bolj aktualen in
nepredvidljiv.
Protiteroristična strategija postaja osrednja politika zavezništva,
s čimer Nato ponovno potrjuje svojo vitalnost, ki se je pokazala že
neposredno po koncu hladne vojne v začetku devetdesetih let prejšnjega
stoletja. Nato je v tem času pokazal sposobnost prilagajanja
spreminjajočim se varnostnim razmeram in iz blokovsko zasnovane
klasične obrambno-vojaške organizacije postal eden od stebrov za
stabilno varnostno strukturo v Evropi.
Dr. Milan Jazbec
|