Grizold pred vrhom v Pragi: Članstvo Slovenije v NATO nekaj šteje
Ljubljana, 01. novembra (STA)
Projekti, ki si jih je slovensko obrambno ministrstvo zadalo do
novembrskega vrha zveze NATO v Pragi, so v glavnem pod streho, v
pripravi je strateški pregled obrambe, ki bo vseboval tudi izhodišča
za pristopna pogajanja z zvezo NATO, potekajo tudi že čisto konkretne
priprave na postopke po pričakovanem prejetju povabila v
zavezništvo. "Pripravljeni smo," je v pogovoru za STA manj
kot mesec dni pred zavezniškim vrhom v Pragi, kjer bo več držav
kandidatk povabljenih v članstvo, dejal slovenski obrambni minister
Anton Grizold. Minister, ki je zavrnil nekatere kritike in pomisleke,
povezane z vstopanjem Slovenije v zavezništvo, je prepričan, da
slovensko članstvo "nekaj šteje", in opozarja, da si morajo
Slovenci "naliti čistega vina in povedati, ali smo stopili na pot
razvoja in torej sprejemamo predvsem pozitivne, pa tudi nekatere
negativne posledice tega, ali pa bomo stopicali na mestu".
Projekti, ki si jih je slovensko obrambno ministrstvo zadalo do
vrha zveze NATO, so v glavnem pod streho, seveda pa je izvedba
obrambne reforme za vzpostavitev stabilnega in učinkovitega obrambnega
sistema, znotraj njega pa učinkovitih oboroženih sil, zapleten
proces. Vsi projekti v zvezi s tem še niso dokončani, sicer pa ključni
projekti - modernizacija, reorganizacija in profesionalizacija
Slovenske vojske (SV) - terminsko niso povezani z vrhom v Pragi, pravi
minister.
Po Grizoldovih besedah je Slovenija od washingtonskega vrha zveze
NATO leta 1999, ko, tako kot v Madridu leta 1997, ni dobila povabila v
članstvo, na obrambno-vojaškem področju uspela marsikaj postoriti,
najpomembneje pa se mu zdi, da je odpravljena "konceptualna
zmeda" in da "ne gradimo več hiše brez načrtov". Kot je
poudaril, so vsi ključni razvojni dokumenti sprejeti in usklajeni,
njihova vsebina pa kaže, da je Slovenija moderna država in na
obrambnem področju popolnoma primerljiva z razvitimi državami. Kot
posebej pomembno pa je izpostavil, da ti dokumenti niso sami sebi
namen, ampak so skladni in realistični ter določajo strategijo
vzpostavitve racionalnega in učikovitega obrambnega sistema z majhno,
a učinkovito in dobro opremljeno vojsko.
Slovenija je septembra oddala že četrti letni nacionalni program
uresničevanja Akcijskega načrta za članstvo v zvezi NATO (MAP). Kot je
poudaril minister Grizold, se je od sklenitve zadnjega, tretjega
letnega programa letos spomladi marsikaj spremenilo; predvsem gre za
odločitvi o ukinitvi služenja vojaškega roka v letih 2003-2004 in
oblikovanje povsem poklicne vojske s prostovoljno rezervo. Novi letni
program uresničevanja MAP bo tako Slovenijo popeljal skozi obdobje
izvajanja teh dveh pomembnih načrtov.
Da pri tem ne bi prišlo do večjih problemov, je minister naročil
izvedbo strateškega pregleda obrambe, ki bo predvidoma končan do konca
leta, predstavlja pa vizijo razvoja SV in obrambnega sistema do leta
2015. Ta pregled, ki bo, kot je napovedal, vseboval tudi že izhodišča
za pristopna pogajanja z zvezo NATO, bo Slovenija predstavila
izvedenski skupini zavezništva, ki bo na obisku v začetku januarja. Na
podlagi strateškega pregleda bodo tudi dopolnili dolgoročne načrte
razvoja slovenske poklicne vojske. Prav zato so v tokratnem letnem
nacionalnem programu uresničevanja MAP nekatere stvari pustili delno
odprte, saj so se po posvetu s strokovnjaki NATO odločili, da se ne
bodo prenaglili v želji predstaviti zelo podrobne načrte, s čimer bi
"lahko naredili napake, kot smo jih v preteklosti", je
pojasnil Grizold.
Uradnih odzivov iz zavezništva na zadnji letni nacionalni program
še ni, saj je zaradi vrha v Pragi "vozni red" nekoliko
spremenjen - o njegovi vsebini in pregledu celotne slovenske
povezljivosti z zvezO NATO bodo, kot že rečeno, govorili na srečanju z
izvedensko skupino zavezništva v prvih dneh januarja 2003. Iz
dvostranskih pogovorov s predstavniki članic zavezništva pa Grizold
sklepa, da načrt podpirajo in ponujajo tudi pomoč pri njegovem
uresničevanju.
Minister je potrdil, da zavezništvo od kandidatk tudi po morebitnem
povabilu v Pragi pričakuje še en ciklus v okviru Akcijskega načrta za
članstvo, vendar bo ta krog prilagojen in "bolj ali manj
pridružitvenega značaja". Morebitnih novih zahtev v okviru
uresničevanja MAP pa se Grizold ne boji, "ker nam je prav
zavezništvo najbolj pomagalo pri ustvarjanju realizma pri našem
obrambnem načrtovanju". "Prepričan sem, da od nas nihče ne
bo zahteval ničesar, kar ne bi zmogli in, konec koncev, tudi sami
hoteli," je dejal.
Na vprašanje, ali za Slovenijo ne bo preveliko breme oziroma koliko
sploh lahko država prispeva v mednarodne enote, glede na to, da bo teh
vse več - od novih enot za hitro posredovanje, o katerih na predlog
ZDA razmišlja NATO, in podobnih enot EU, do mirovnih enot ZN in
večnacionalnih kopenskih sil v okviru štirilaterale, kjer Slovenija že
sodeluje -, je minister odgovoril, da si Slovenija ne more privoščiti
vzpostavljanja vojaško-obrambnih zmogljivosti za vsako takšno
sodelovanje posebej. Zato ne bo "nobenih posebnih enot za vse to
različno sodelovanje, ampak bomo sodelovali v okviru sil, ki jih imamo
na razpolago, po naših zmožnostih". V prvi vrsti je lahko
prispevek slovenije k zvezi NATO gospodarska in politična stabilnost
in možnost projiciranja te stabilnosti v širšo regijo, pravi
Grizold. "V vojaško- obrambnem smislu bo naš prispevek, recimo,
bolj skromen, vendar je merilo za nas kakovost tega prispevka, ne pa
količina," je poudaril.
Eden najpogostejših pomislekov glede vstopa Slovenije v NATO je
prav bojazen, da bodo morali slovenski vojaki v misije v tujino, v
spopade, ki Slovenije morda sicer niti ne bi zadevali. Grizold je v
odgovor na te strahove spomnil, da je Slovenija ukinila služenje
vojaškega roka v miru, torej ne pride v poštev, da bi rekrute ali
vojake v rezervni sestavi pošiljali na take misije. Profesionalna
vojska pa, poudarja, razvija profesionalno etiko, ki vključuje tudi
odgovornost do organizacije in do države. Poleg tega se v primeru
vojaške ogroženosti katerekoli države zavezništva članice dogovorijo,
kako bo posamezna država sodelovala - ni torej apriornega vojaškega
angažiranja. Vsakršno sodelovanje Slovenije z vojaškimi enotami v
okviru sistema kolektivne "sprejme suverena Republika Slovenija,
ne pa neka meddržavna organizacija, kot je NATO", pravi Grizold.
Slovenija si je zastavila, da bo do leta 2008 obrambni proračun
postopno zvišala na 2 odstotka BDP. Na vprašanje, ali je ta cilj, ki
ga posebej ameriški predstavniki izpostavljajo kot pomembnega, po
zadnjih popravkih proračunov še uresničljiv, je bil minister
optimističen. Zastavljene obrambne reforme, torej profesionalizacija
in reorganizacija z modernizacijo SV, zahtevajo tudi primerna
sredstva. "Z veseljem ugotavljam, da je vlada zagotovila ne le
finančni okvir, ampak tudi politično podporo tem projektom, kar je
tudi v našem nacionalnem interesu," je poudaril. Sicer pa je
poudaril, da "članice zavezništva ne diktirajo pogojev, ampak jih
skrbi predvsem, ali bodo nove članice okrepile zavezništvo ali pa
zmanjšale njegovo učinkovitost".
V rebalansu proračuna za leto 2002, julija sprejetem v DZ, se je
obrambni proračun zmanjšal za približno odstotek v primerjavi s
prvotnim, sprememba proračuna za leto 2003, ki je trenutno v obravnavi
v DZ, pa predvideva povečanje obrambnega proračuna za tri odstotke v
primerjavi s sprejetim. Predlog proračuna za leto 2004 je v primerjavi
s predlogom sprememb za leto 2003 večji kar za dobrih 10 odstotkov, je
povedal Grizold. Delež sredstev, namenjenih za obrambo, v BDP naj bi
leta 2003 tako znašal 1,61 odstotka, leta 2004 pa 1,67 odstotka.
"Pripravljeni smo," pa je bil ministrov odgovor na
vprašanje, ali se obrambno ministrstvo že pripravlja na postopke po
prejetju povabila v NATO in ali obstaja "rezervni načrt" za
primer, če povabila ne bi bilo ali če bi morebitni referendum o vstopu
Slovenije v NATO spodletel. Kot je pojasnil, se za obdobje neposredno
po povabilu pripravljajo več kot leto dni, sicer pa vse od leta 1999 v
okviru Akcijskega načrta za članstvo. Tako se npr. v SV, pa tudi v
civilnem delu ministrstva, že pripravljajo kadri za delo v nacionalnih
predstavništvih na zvezi NATO in v njegovih poveljstvih, kot tudi
kadri, ki bodo to delo strokovno podpirali doma.
O sami tehniki pristopa v članstvo v zavezništvu na MORS še nimajo
podrobnih informacij; na voljo bodo po povabilu, NATO pa bo o tem
pripravil poseben dokument. "Na temelju doslej prejetih
informacij in pogovorov pa sodim, da bo tehnika pristopa le nadgradila
ustaljene oblike dialoga z zavezništvom," je pojasnil
Grizold. Kar zadeva morebiten referendum, pa je dejal, da "gre
zdaj sicer za povabilo, jasno pa je, da je potrebno biti pripravljen
tudi na to, če hoče vlada imeti vse pod aktivnim nadzorom, da izpelje
ta projekt".
Na vprašanje, kaj bo vstop Slovenije v NATO pomenil za slovensko
obrambno industrijo in za sodelovanje z nečlanicami NATO na tem
področju, je Grizold dejal, da bi raje videl, ko bi o tem govorili
gospodarstveniki sami. Kot je povedal, so mu nekateri gospodarstveniki
že predstavili načrte in tudi nekatere posle, ki jih izvajajo v tem
okviru, po drugi strani pa je v medijih zasledil "skeptične
informacije nekaterih drugih gospodarstvenikov". Osebno je sicer
prepričan, da vstop Slovenije v NATO ne bo pomenil le odprtja vrat za
slovensko obrambno industrijo, ampak za celotno slovensko
gospodarstvo, ki pa bo seveda moralo dokazati svojo konkurenčnost in
predvsem izrabiti nove priložnosti.
Spomnil je tudi, da so bila nekatera slovenska podjetja že tik pred
tem, da bi dobile kak posel, bodisi pri servisiranju oboroženih sil
ali mirovnih operacij bodisi pri prodaji različnih proizvodov,
npr. prehrambenih, pa tega niso mogle, ker Slovenija ni članica
zavezništva. Kot je še povedal, je doslej v pogovorih s kolegi iz
držav članic zavezništva našel tudi vrsto skupnih projektov, ki bi
bili možni, če bi Slovenija že bila članica NATO. Nakup visoko
razvitih sistemov, kot je npr. zračna obramba, bi bil za Slovenijo
ogromen strošek, ki si ga skorajda ne more privoščiti. V primeru
članstva pa bi jih lahko bodisi kupila ali kako drugače zagotovila v
sodelovanju z eno ali več državami NATO in strošek bi bil manjši, je
pojasnil minister.
Minister je odgovoril tudi na kritike obiskov tujih vojaških ladij
in opozorila, da Koper postaja vojaško pristanišče, ki so znova
oživela ob obisku ameriške letalonosilke George Washington. Poudaril
je, da so še vsi obiski tujih vojaških ladij, ki jih ni bilo malo,
minili brez kakršnihkoli problemov. "To je Sloveniji v zadnjih 11
letih veliko pomenilo pri utrjevanju njene suverenosti in položaja v
svetu in konec koncev tudi v kontekstu dogovarjanja s Hrvaško o našem
dostopu do mednarodnih voda," je prepričan.
Spomnil je tudi na zaskrbljenost, ki so jo nekateri izražali, ko je
Koper postal začasna logistična baza ameriške vojske za oskrbo sil v
BiH. Po njegovih besedah je Luka Koper s tem naredila velik posel, od
tega je imela koristi prek davkov tudi država, napovedi o hrupu in
motenju ljudi pa so se izkazale za neupravičene. Sicer pa Grizold v
zvezi s tem meni, da "si moramo državljani in državljanke
Slovenije naliti čistega vina in povedati, ali smo stopili na pot
razvoja in torej sprejemamo predvsem pozitivne, pa tudi nekatere
negativne posledice tega, ali pa bomo stopicali na mestu".
Nadja Podobnik
|