Slovenija >> NATO Skupno spletišče v podporo včlanjevanju Slovenije v NATO, uredniki Urad vlade RS za informiranje, Ministrstvo za zunanje zadeve in Ministrstvo za obrambo (aktivno od 2001 do 2004)
Slovenija in NATO

Slovenija in NATO
Nato
Koledar dogodkov
Pogosta vprašanja
Novinarsko središče
Dokumenti
Publikacije
Javno mnenje
Povezave
SlovenskoE-pošta

NOVINARSKO SREDIŠČE

Komentar tedna: Slovenija in Evropa in Nato

RA Ognjišče, 14.02.2003, Komentar tedna, 14.45

Današnji komentar je pripravila Majda Ana Kraigher Zbačnik. Vabljeni k poslušanju.

Slovenska konferenca svetovnega slovenskega kongresa, kot del civilne družbe si želi aktivno uveljaviti v vključitvi v razpravo o tako pomembnem vprašanju kot je vključevanje Slovenije v Evropski uniji in Nato. gre namreč za tako pomembno vprašanje, kjer je potrebno doseči nacionalni konsenz, kjer mora sodelovati tako politika kot civilna družba, ki pa mora biti seveda o tem celovito in pravočasno obveščena. Zato na slovenski konferenci svetovnega kongresa pripravljamo deklaracijo o vključevanju Slovenije v Evropsko unijo in Nato, ki jo bomo predstavili na tiskovni konferenci, pripravili pa tudi več okroglih omizij s priznanimi strokovnjaki. Gre namreč za vprašanje ali se želi Slovenija vmestiti v krog demokratičnih, gospodarsko najbolj razvitih in najbolj varnih držav sveta in se dokončno ločiti od nemirnega Balkana in komunizma, ali pa ostati na njenem obrobju. Gre tudi za spopad s sedanjo krizo slovenske državnosti, pravne države in varovanja človekovih pravic, ki lahko postane orodje kroga ljudi brez vesti, brez vizije, kar se že kaže v nemoči policije, tožilstva, sodišč, spopadu z domačimi in tujimi kriminalnimi združbami, korupcij. Država je dolžna z ustrezno zakonodajo zagotoviti svojim državljanom varnost, mir, pravno državo, pa tudi sprejeti odgovornost do mednarodnega okolja. In kdo je pri nas ravno najbolj goreč nasprotnik vključevanja Slovenije v Evropsko unijo in Nato. Ravno tisti, ki Slovenijo na tej poti najbolj ogroža, kot opozarjajo že nekaj časa priznani slovenski finančni strokovnjaki, to so mednarodni devizni špekulanti, ki jih pooseblja globalizacijski milijarder George Sorof, ki je v 90-ih letih razvrednotil britanski funt in pozneje še ruski rubelj. Ustanovil je Zavod za odprto družbo in preko nje financira tudi naš, ljubljanski Mirovni inštitut. Torej, zakaj Slovenija v Nato in Evropsko unijo? Kaj je pravzaprav Nato? Samo da osvežimo, to je zveza severnoatlantskega zavezništva, nastala na ameriško pobudo nleta 1948, ko je na Češkoslovaškem prišlo do državnega udara in je postalo jasno, da je Sovjetska zveza s svojo ideološko ekspanzijo komunizma, postala grožnja svetovnim svobodomiselnim demokracijam. Zavezana je načelom ustavne listine OZN in obrambi demokracije, svobode posameznika in pravne države. Sedež ima v Bruslju, leta 1994 pa je ustanovila še Partnerstvo za mir. Od leta 1999 razvija nov strateški koncept kolektivne varnosti v svetu, vključevala se bo vedno bolj v nevojne operacije, pomagala OZN pri regionalni varnosti, pri posebnih akcijah, kot so vračanje beguncev, varovanje meja in boju proti organiziranemu kriminalu in mednarodnemu terorizmu. Boj proti terorizmu in kriminalu pa je boj za demokracijo in za kulturo vrednot. Svobodni viri ogrožanja, terorizem, množično orožje za uničevanje ljudi in okolja, trgovina z belim blagom, mamila, so kompleksni in ne poznajo nacionalnih meja. Nobena država ne more sama zagotoviti optimalne nacionalne varnosti, zato je potrebno mednarodno povezovanje in sodelovanje. Svet postaja vedno bolj soodvisen in Slovenija je v njem ogrožena kot vsaka druga in ne more ostati izolirana in brezbrižna in za majhne države kot je Slovenija so zato razlogi, da se vključimo v kolektivno obrambo še toliko večji. Slovenija trenutno res ni vojaško ogrožena, vendar nikoli ne vemo kdaj bo in bi bilo zelo neodgovorno do sedanjih in prihodnjih rodov, da to kolektivno varnost zavrnemo. Nihče si danes po 11. septembru ne more več delati utvar, da si lahko naredi lasten otok varnosti in miru. Spomnimo se tudi tankov v naših mestih, vaseh v prvih dneh slovenske samostojnosti, stotisoče nedolžnih žrtev balkanske morije v 90-ih letih, ki jo je ustavil Nato in stalnih groženj globalnega terorizma na pragu novega tisočletja. In zakaj ne samo v Evropsko unijo, ampak tudi v Nato? Ker sta obe organizaciji ne izključujeta, ampak se dopolnjujeta. Članstvo le v eni od njiju ne prinaša vseh varnosti, političnih, ekonomskih in drugih možnosti, ki so za Slovenijo pomembni. V Evropski uniji skupna varnostna in obrambna politika šele nastaja in v njenem okviru bodo oblikovane le enote za hitro posredovanje v kriznih razmerah, ne pa za kolektivno obrambo. Pa tudi strah, da se Slovenija z vključitvijo v Zvezo Nato in Evropsko unijo odpoveduje svoji suverenosti je neutemeljen, iz preprostega razloga, ker članstvo v Zvezi Nato temelji na mednarodni pogodbi in ne pomeni izgube suverenosti. Nevtralnost pa Slovenijo, kar nekateri ponujajo kot alternativo, tudi ni realna. Vedeti moramo, da država ne pridobi statusa nevtralnosti le tako, da ga sama razglasi, ampak ji ga morajo priznati druge države z mednarodnimi pogodbami. V Evropski uniji je le pet držav, Švica, Avstrija, Švedska, Finska, Irska, ki so nevtralne zaradi različnih zgodovinskih okoliščin in same zagotavljajo svojo nacionalno varnost, ki je znatno dražja, na primer Švica porabi petkrat več denarja na vojaka kot Slovenija. Vsi se tudi sprašujemo kakšni bodo stroški našega članstva v Zvezi Nato? Ali bo morala Slovenija zato povečati svoj obrambni proračun? Slovenija mora zaradi svoje lastne varnosti reformirati svojo varnostno obrambni sistem tako, da bo zmanjšala obseg vojske, jo profesionalizirala, povečala njeno učinkovitost, izboljšala opremljenost. Zato mora v naslednjih letih povečati delež obrambnih izdatkov. Danes Slovenija namenja za obrambo približno 1.5 bruto domačega proizvoda, po izračunih strokovnjakov bi učinkovit sistem oborožene nevtralnosti Slovenijo stal od 3 do 4 procente, v primeru članstva pa le okoli 2 procenta bruto domačega proizvoda, ob tem pa bi bili deležni še finančne pomoči. Prav tako tudi ni upravičen strah, da bodo slovenski vojaki sodelovali v vojaških in mirovnih operacijah v tujini brez suverene odločitve naše vlade ali parlamenta. V takih operacijah bi sodelovali izključno samo poklicni vojaki, ki se bodo za tak poklic odločili prostovoljno, nikakor pa ne naborniki. Poklicni vojaki slovenske vojske sedaj sodelujejo v mirovnih operacijah v Bosni, Kosovu in sicer v programu Partnerstva za mir, pod okriljem Zveze Nato. Slovenija je politično izpostavljena država, nahaja se v bližini nemirnega Balkana, ki še dolgo ne bo stabilen, je pa tudi na poti, kjer se križajo kriminalne poti. Mednarodna solidarnost je zato zelo pomembna. Slovenija lahko Natu ponudi okrepitev alternative, oziroma vloge dejavnika miru in stabilnosti v jugovzhodni Evropi, okrepila pa bo s tem tudi svoj mednarodni položaj in sodelovala pri najvažnejših odločitvah svetovne miroljubne politike. In kaj bi se zgodilo, če Slovenija ne vstopi v EU in Nato? Posledice bi bile tako politične, varnostno obrambne, gospodarske, socialne in kulturne. Izločeni bi bili iz kroga držav, ki ustvarjajo in oblikujejo vizijo nove Evrope, nove dodelitve sveta, ki bo daljnosežna in usodana za kvaliteto življenja večine mednarodne skupnosti. V teh razmerah se Slovenci nimamo kaj sprenevedati in izumljati novo neuvrščenost, ampak se čimprej vključiti v najrazvitejši in najbolj urejen del svetovne družbe, sicer bomo ostali zopet na robu Balkana, kjer nas bi radi nekateri zopet videli. Prav prag stabilnosti, ki ga ljudje tako ponujajo nas ponovno poriva na Balkan. To bi bila prava civilizacijska katastrofa, Slovenija pa je tudi že na začetku svoje demokracije gospodarsko tako ranljiva. Gre za novo priložnost za vsebinsko demokracijo. Slovenija preprosto nima druge izbire. Vstopamo v evropsko denarno območje, velik del našega gospodarstva že posluje z državami Evropske unije, s pridružitvijo pa se bo ta možnost še povečala. Tudi primerjava Bruslja z Beogradom je povsem neumesna in neutemeljena. Jugoslavija je temeljila na diktaturi in konceptu notranjega in zunanjega sovražnika na tajnih uradnih listih, članstvu v Natu in EU pa na prostovoljnem povezovanju demokratičnih držav, ki želijo živeti v miru, demokraciji, solidarni in tržni ekonomiji, kulturi vrednot. In tako življenje smo dolžni omogočiti sedanjim in prihodnjih rodovom tudi v Sloveniji. Zato glasujmo za Nato in Evropsko unijo. Poleg osamosvojitve Slovenije je to druga velika zgodovinska priložnost, ki je ne smemo zamuditi. Za ta komentar tedna podpredsednica slovenske konference, slovenskega svetovnega kongresa prim. Majda Kraigher Zbačnik.

Urad vlade za informiranje / Magnetogram prispevka


O strani