Radio Slovenija, 10. marec 2003, Studio ob 17.00, gost: Milan Kučan
BOJAN VESELINOVIČ: Spoštovane poslušalke, cenjeni
poslušalci, dober dan. Gost današnjega Studia ob 17.00 je nekdanji
predsednik republike Slovenije Milan Kučan: Ondan je bilo objavljeno,
da se je podpisal pod neke vrste poziv panevropskega gibanja k vstopu
v Evropsko unijo in Nato. Ob njegovem imenu je tudi vrsta drugih
uglednih imen z obeh strani političnega spektra na Slovenskem
podpisanih pod tem dokumentom. Takšnih pobud je bilo v dozdajšnji
kampanji pred referenduma o vstopu v Evropsko unijo in Nato, ki bosta
23. marca malo, po našem mnenju premalo. Milan Kučan je tudi tisti
politik, ki so mu anketiranci vsakomesečne javno mnenjske raziskave
politbarometer namenili največjo naklonjenost v odgovoru na vprašanje
kateremu politiku najbolj zaupajo, ko gre za stališča o potrebnosti
vstopanja v evroatlantske povezave. Tudi zato se bomo v tokratnem
Studiu ob 17.00 pogovarjali z Milanom Kučanom. Prvič v vlogi
nekdanjega predsednika, o katerem kot funkciji govori tudi zakon
uveljavljen pred dobrim tednom. Dotaknili se bomo tudi obiska
predstavnikov haaškega sodišča minuli teden v Ljubljani, že zdaj pa se
zahvaljujemo tudi vsem poslušalcem, ki ste nam v minuli uri
posredovali vprašanja za našega gosta. Pogovor bova sicer vodila Sandi
Frelih in Bojan Veselinovič, najprej pa poročila, ki jih bo prebral
Klemen Konda.
SANDI FRELIH: Dober dan, kot rečeno je gost današnje oddaje
Studio ob 17.00 Milan Kučan. Gospod Kučan, parlament je v petek
razglasil ustavne spremembe tretje po vrsti odkar imamo novo slovensko
ustavo. Gre za tako imenovane evropske člene, ob tem pa je bila prek
ustavnih sprememb rešena tudi zagata glede oblike marčnih referendumov
o vstopu Slovenije v Nato in Evropsko unijo. Za normativno podlago za
referenduma je bilo porabljenega veliko časa, ali lahko več kot
dvetretjinska podpora ustavnim spremembam nadomesti dejstvo, da ni
bilo kakšnega medstrankarsko podpisanega dokumenta o politični volji
za vstop v nato in Evropsko unijo?
MILAN KUČAN: Najprej dober dan našim poslušalkam in
poslušalcem tudi z moje strani. Glede ustavnih sprememb je moje
stališče, da niso bile potrebne, vsaj ne za dosego ciljev, ki so v
pravi luči pokazali šele z ustavnim zakonom za njihovo izvedbo. V
bistvu ni šlo za evropski člen, ampak je šlo za zadovoljitev zahtev o
tem, kakšna naj bo forma referendumov o vključevanju Slovenije v
Evropsko unijo in v Nato. Dva meseca praktično je trajala razprava o
formi, vsebina je bila zapostavljena. To je morebiti najbolj razvidno
iz stalnega ponavljanja približno istih vprašanj in približno enakih
odgovorov na vprašanja, kar pomeni, da poglobitev v vsebino teh
vprašanj, dvomov ali zavzemanj za članstvo ni bila v prvi vrsti
politične pozornosti parlamentarnih strank. To seveda ni dobro. Po
moji sodbi dvotretjinska parlamentarna večina ne nadomesti v celoti
tega, kar bi jaz kot državljan pričakoval, namreč jasno stališče, kaj
v resnici mislijo parlamentarne politične stranke o članstvu Slovenije
v Evropski uniji in Natu. Dve stranki sta to sicer zelo jasno
povedali, tiste, ki odklanjajo, Slovenska nacionalna stranka in
Stranka mladih Slovenije. Položaj je precej podoben tistemu pred
plebiscitom leta 90, ko je pred plebiscitom potem vendarle prevladala
neka treznost in občutek odgovornosti za uspeh takratnega političnega
projekta. Zdaj se mi pa zdi, da tega občutka odgovornosti, skupne
odgovornosti ni. Kot državljan bi torej pričakoval, da mi stranke
povedo, da je to njihov skupen projekt, da je torej to državni ali
nacionalni projekt, kakor pač to hočete imenovati in da bodo storile
vse za njegov uspeh, če so seveda prepričane, da je prav, da je
Slovenija v Evropski uniji in v Natu; da si ne bodo pripisovale zaslug
za njegov uspeh in ob morebitnem neuspehu seveda tudi ne valile krivde
in odgovornosti za neuspeh druga na drugo. To bi se mi zdelo, da je
odgovorno do nas, ki se bomo teh referendumov udeležili. Tako pa
ostaja dvom, zakaj je bilo pravzaprav potrebno vse to prepiranje o
formi o referendumih, zavezujoči, nezavezujoči, kar po mojem mnenju ni
nič drugega kot nezaupnica, ali če hočete nekoliko športno, avtogol
slovenski demokraciji. Kajti navsezadnje, v demokratični državi in
družbi, tudi če je referendum posvetovalen, po moje ni demokratične
vlade, ki bi lahko ravnala drugače kot bo tudi na posvetovalnem
referendumu izražena volja ljudi. Zato je utemeljen pomislek ali če
hočete premislek, kaj se je pravzaprav za tem skrivalo.
Tu pa je še neka druga hiba. Se opravičujem, samo še dva stavka bom
rekel. Da se nekako ne sprejema temeljne etike parlamentarne
demokracije. Kdor dobi na volitvah mandat, da sestavi vladi, da če po
domače rečem mora vladati, s tem seveda prevzema tudi riziko in ta
riziko se poplača na naslednjih volitvah. Tako pa smo bili zdaj
pravzaprav priča iskanja oziroma vpeljevanja neke konsenzualne
politike. Ugovor je bil, da sicer to ni nacionalni projekt. Če je
vlada prepričana, da je to v interesu Slovenije, potem je morala
vzpostaviti svojo odgovornost. Povabila je opozicijske stranke k
sodelovanju in zato ni bilo potrebno izgubljati dva meseca o formi
referendumov.
FRELIH: Skratka, gospod Kučan, če, zdi se mi, da ste prvič
tako jasno izrekli eno od kritik. Zaključim to. Skratka ustavne
spremembe niso bile potrebne, stranke politične so se obnašale
neodgovorno in šlo je za merjenje političnih moči in cenjene politične
učinke na račun države?
KUČAN: No, da ne ponavljam. Lahko bi tako rekel, da, da je
vaš povzetek točen.
VESELINOVIČ: Je pa dejstvo, da se je vse to počelo, nikogar
ni, ki bi tako odločno to povedal, kot ste zdaj povedali, bilo v
minulih mesecih, ampak dejstvo je, da se je to počelo v strahu pred
morebitnim negativnim izidom referenduma, pa čeprav so bile vse
politične stranke vsaj deklarativno za. Samo ste omenili, načeli tudi
temo vladni ali nacionalni projekt. Kaj je to po vaše zdaj, ko so
ustavne spremembe sprejete?
KUČAN: Moja logika, ki morebiti ni prava, je, da smo se
smiselno po vsebini za članstvo v evropskih integracijah in
evroatlantskem zavezništvu Slovenci odločali že takrat, ko smo se na
plebiscitu leta 90 odločali za svojo državo. V listini o dobrih
namenih smo tudi zapisali, da želimo v takrat še evropsko skupnost in
v kolektivno zavezništvo oziroma sistem kolektivne varnosti. Torej
logično je to zdaj zelo pomemben korak na poti, ki smo jo začeli
hoditi takrat. Je na nek način potrditev naše lastne državnosti. Saj
se nismo odločili za svojo državo zaradi sovraštva do
Jugoslavije. Odločili smo se za demokracijo. Rekli smo takrat za
vladavino prava, za človekove pravice. Odločali smo se tudi za aktivno
in odgovorno vlogo slovenstva ali če hočete Slovenije v svetu, kakršen
je nastajal, zato da bi lahko vplivali na to, kakšen bo in da bi za to
nosili tudi svoj del odgovornosti. In to zdaj je seveda priložnost. O
tem se je potrebno odločiti.
VESELINOVIČ: No, to kar bom zdaj rekel bo daleč od
ustavobraniteljske drže, ampak dejstvo je zdaj, da je ustava
spremenjena in mnoge je to motilo tudi v navezi z dejstvom, da sama
evropska unija še zdaleč nima dorečenega lastnega ustroja, nova
evropska ustava se šele snuje. Kako vi gledate na ta proces?
KUČAN: No, ta sprememba ustave, rekel sem, po moje ni bila
potrebna. S tem pa nisem rekel, da je škodljiva. Pač je. Zdaj imamo
opravka z neko pravno popolnoma konsistentno rešitvijo, do katere bi
lahko prišli tudi kasneje. Recimo takrat, ko bi bilo jasno, kaj je
evropska ustava. Vidite, da razprava o tej ustavi ne teče gladko. Tu
so zelo velike razlike v razumevanju in v hotenjih in tu bi suženjstvo
gospodu času bilo prej v škodo kot v korist prihodnji evropski zgradbi
in evropski enotnosti. Namreč, ustava vsake države je neke vrste
družbena pogodba. Se pravi, je sporazum državljanov o svoji državi, o
tem kako jo želijo imeti urejeno, kakšnim ciljem naj služi, v kakšnih
odnosih naj bo to urejeno in seveda tudi evropska ustava ni nič
drugega kot tudi neke vrste družbena pogodba, sporazum. Občutek, da bo
nekdo preglasovan ali postavljen v položaj: vzemite ali pustite, je
slaba popotnica evropski ustavi in tudi Evropi. Mi imamo jugoslovansko
izkušnjo. Mislim tu predvsem na negativno izkušnjo. Pravzaprav je to
edina federacija, ki jo je Evropa poznala, ki je imela vse slabosti in
tudi vse dileme, o katerih se zdaj razpravlja v okviru konvencije o
prihodnosti Evrope. Ob tej izkušnji bi moralo biti tam prisotno vsaj
neko sporočilo: vsak organizem, tudi država ali skupnost držav ali
neka mednarodna skupnost ima ob svojem rojstvu tudi že kali svojega
razpada. Če pa je ustava pisana dvoumno, ali pa celo z namenom, da se
potem kasneje lahko različno interpretira, pa se seveda proces
razkrajanja samo še pospeši, kadar pride do kriznih trenutkov. In
recimo to razmerje, ki smo mu zdaj priča med Evropo in Združenimi
državami Amerike, je nek tak krizen primer.
FRELIH: Generalni sekretar Nata lord Robertson je še pred
današnjim obiskom pri nas povedal, da bi morebitni ne referendumu
pomenil, da bomo sicer še vedno člani Partnerstva za mir, da pa bomo
izvzeti iz sistema odločanja v Natu in da se takšna priložnost ne bo
več ponovila. Kako ocenjujete njegove besede, ste spremljali njegov
govor v parlamentu, nagovor poslancem?
KUČAN: Njegov nastop in njegov obisk v Sloveniji sploh je
bil po svojih posledicah, po izjavah, po parametrih, ki jih je
postavil, pričakovan. To ni rekel prvič in ni rekel samo Sloveniji. In
kar je rekel, mislim, da ima prav. Partnerstvo ni isto kot je članstvo
in prilike te vrste se ne bodo hitro ponovile, ker bo najbrž tako
razširjeni Nato, soočen z novimi razmerami v svetu, porabil najbrž
precej časa za razpravljanje o svoji vlogi, svoji fizionomiji, svojem
notranjem ustroju, razmerju kako vzpostaviti novo ravnotežje teh dveh
stebrov, ameriškega na eni strani Atlantika z evropskim na drugi
strani, kje so stične točke tega, kar v Evropi zdaj nastaja. Vrsto
dilem je, ki jih morebiti danes niti ne poznamo, pa se bodo postavile
zaradi razvoja, kakršen v svetu zdaj je.
VESELINOVIČ: Kako bi gospod Kučan vi utemeljili nujnost
odločitve za nato? Panevropsko gibanje je pripravilo poziv k vstopu EU
in Nato, podpisali so ga najpomembnejši, pomembni mnenjski voditelji,
med njimi tudi vi. Ko boste odgovorili na to vprašanje bo dobil
odgovor tudi naš poslušalec, ki nas je poklical pred oddajo, Milan
Drnovšek in Čemšenika. Vaš kot nesporno avtoriteto prosi, da pozovete
Slovence naj glasujejo za vstop v Nato in naj se ne igrajo z usodo
Slovenije. So takšni pogledi, pa tudi drugačni seveda.
KUČAN: No, pobud in razmislekov kako se angažirati v prid
udeležbe na obeh referendumih in v prid pozitivne opredelitve
državljank in državljanov na referendumih je bilo več. Tudi minister
Rupel je imel enega od razmislekov, kako podpreti te referendume s čim
večjim krogom ljudi iz različnih struktur, državnih, iz vseh vej
oblasti, iz civilne družbe, iz inštitucij civilne družbe in tako
naprej.
No, midva z dr. Bučarjem sva o tem razmišljala in se mi je zdelo,
da je panevropsko gibanje res tisto, ki je zaradi svojih dosedanjih
naporov najbolj legitimirano za to, da je zibelka, znotraj katere se v
imenu civilne družbe lahko formulira tovrstno povabilo slovenski
javnosti. Seveda je bila dilema, kako vzpostaviti dovolj avtoritativen
krog, ki bi povabilu dal ustrezno težo in usmeril pozornost ob tem
sicer itak že precej razburkanem slovenskem političnem prizorišču. Moj
premislek je šel v to smer: kadar gre za nacionalne, državne projekte,
ki jih mora seveda organizacijsko in vsebinsko izpeljevati vlada, je
prav, da izrazimo svojo podporo vsi, ki se s takšnim ciljem, torej z
vstopom recimo v Evropsko unijo, s članstvom v Nato lahko
identificiramo. Pri tem so siceršnje razlike med nami, politične,
ideološke, nazorske, nepomembne. Enotnost se pač vzpostavlja na
konkretnih projektih, na konkretnih ciljih, na konkretnih
interesih. Če smo se tu našli ljudje z zelo različnih bregov ali če
hočete političnih, ideoloških barv, je to pravzaprav samo v prid teži,
ki ga ima po našem mnenju ta projekt za prihodnost slovenstva. Ne vem,
takšno enotnost je sicer težko dosegati. Ampak mislim, da je morebiti
ravno to dober primer, kako se, bi rekel, ne vzpostavljajo razlike
umetno tudi tam in se ne poglabljajo tudi tam, kjer teh razlik v
resnici ni. To je tisto, kar Slovence v bistvu največkrat
deli. Izjave, češ da se Slovenci ne delijo, pač ne štejejo.
VESELINOVIČ: Torej samo še, oprosti Sandi, smiselnost vaše
utemeljitve o nujnosti odločitve za vstop v Nato.
KUČAN: No, jaz sem to rekel že dostikrat, ne vem če je treba to
ponoviti. Takole bi rekel. Mnoge te razloge je mogoče, vsaj v mojih
premislekih, zgostiti na štiri točke.
Da to pomeni pomemben korak na poti, na katero je Slovenija
vstopila s plebiscitom, ko se je odločila za aktivno in odgovorno
vlogo v svetu. Torej ne za svoj izolirani raj, ampak za to, da skupaj
z drugimi v tem svetu premišlja o njegovi prihodnosti, da na odločitve
o tem sprejema skupaj in seveda tudi za njihovo uresničitev nosi
odgovornost. Torej je to nekako odločitev za aktivno slovenstvo, če
rečem zelo enostavno.
Drug razlog, ki me prepričuje je, da je to v bistvu odločitev za
mir. Evroatlantsko zavezništvo, ki je nastalo v času še bipolarno
razdeljenega sveta, je državam, ki so bile njegove članice,
zagotavljalo mir. V razmerjih med njimi je bila izključena sila,
prisila, rekel bi, da so iskale neko streho, pod katero je bilo mogoče
razvijati aktivno sožitje na vrednostnih temeljih. Za to gre tudi
danes. Glede tega svojega osnovnega poslanstva zagotavljati mir svojim
članicam ni razširjeni Nato nič drugačen. Seveda, zakaj zagotavljati
mir? Zato da bi lahko bil ta del sveta izvoznik miru in varnosti tudi
na druge dele našega planeta. In če pogledamo njegovo logiko, tako
kot je zgrajen, potem bi rekel, da dobi Evropa s to razširitvijo zdaj
možnost, da prevzame odgovornost za svojo varnost in mir v
celoti. Recimo tudi s tem, da prevzame odgovornost za urejanje razmer
na Balkanu, Združene države Amerike pa dobijo možnost, da ne bodo
znova skrbele za mir in varnost v Evropi oziroma intervenirale, kot so
v prejšnjem stoletju morale intervenirati trikrat, ko so Evropejci,
nazadnje na Balkanu, razbili svojo hišo.
Tretji razlog je, da bo Slovenija s tem dokončno zavarovala svoj
prostor v stabilnem delu Evrope, da ne bo živela na prostoru med
stabilnim in nestabilnim delom Evrope. Spet zakaj? Zato da bi kot
članica ali pa kot del tega stabilnega dela Evrope lahko imela
iniciativnejšo, vplivnejšo vlogo pri iskanju rešitev za probleme
Balkana, kar je po svoje solidarno dolžna ostali Evropi, ker bolje
pozna te razmere, ker pozna tudi korenine teh sporov in ker je
navsezadnje to tudi naša moralna in človeška dolžnost.
In četrti razlog je moja osebna izkušnja. Ne bi želel, da bi se
kdorkoli, tako kot v razmerah, kakršne so bile leta 91, moral odločati
o vojni; da bi se moral potem pogajati o miru in pogajanja o miru, ki
peljejo preko vojne, so zmeraj zelo dolga pot. Ne bi želel, da bi še
kdaj kdo moral dokazovati, da Slovencem pripada to, kar pripada vsem
drugim - mislim na pravico do samoodločbe; dokazovati, da je nismo
želeli uresničiti na račun nikogar drugega, da se ne bi moral
pravzaprav ponižati, ko so nekatere države mislile, da je čas, da
svojo pozicijo,svoj boljši položaj, tudi institucionalno boljši
položaj uporabijo za poravnavanje tako imenovanih zgodovinskih
računov.
Torej, če to vse skupaj strnem, potem bi rekel, da me ti štiri
skupine premislekov - ni časa, da bi jih podrobneje razlagal -
prepričujejo v to. To pa seveda pomeni, da je moj premislek najprej
izpeljan iz premisleka o tem, kakšen je svet, v katerem živimo in
kakšen bo svet, kakšna je in kakšna bo Evropa. Šele potem se je po
mojem mnenju možno o tem odločiti.
FRELIH: Gospod Kučan. Govorili ste o tem, da se Nato že od
konca hladne vojne spreminja, pogledi na Nato so tudi drugačni, o
mnenju enih to ni več obrambna zveza, ampak organizacija, ki želi
delati mir v svetu, s silo disciplinirati države, ki se zdijo nevarne,
spet drugi pa mu prerokujejo skorajšni konec, ki naj bi ga spori okrog
iraške krize samo še pospešili in se zato sprašujejo ali je v Nato
sploh še smiselno vstopati?
KUČAN: Kar pravite, je odslikavanje razprav, ki potekajo v
Sloveniji. Kažejo pa precejšnjo površnost in tudi neke vrste
zmedenost, tako razprave kot tudi odgovori tistih, ki pač bi morali
dajati transparentne in jasne odgovore.
Samo če si prikličemo v spomin izkušnjo iz leta 91, ko smo bili
sami soočeni z vojno. V tej vojni nihče ni bil takrat naš zaveznik v
svetu, nihče tudi ni bil zaveznik takrat v naših prizadevanjih za
samostojnost. Takrat smo si še kako želeli in tudi zahtevali in iskali
na vse mogoče načine, da bi nas zavaroval Nato.
Ko je prišlo do vojn na Hrvaškem, do vojne proti Bosni in
Hercegovini, do vojne, prave vojne na Kosovu, ni bilo nikogar, ki bi
te vojne lahko zaustavil. Evropa je bila, tudi Evropska unija v sebi
preveč interesno razklana. Tudi znanje in razumevanje, ki bi omogočilo
prepoznati pravo naravo teh konfliktov je bilo takrat razmeroma še
površno in edina organizacija, ki je bila pripravljena zastaviti ne
samo svojo avtoriteto, ampak tudi instrumente, ki jih je imela za to,
da zaustavi vojno, je bil Nato. Tudi Slovenija je takrat to podprla,
ker je bila naša ocena, da nasilje, ki je tam bilo popolnoma
neobvladljivo, drugače kot s silo ni mogoče zaustaviti.
Tako da ocene, da hoče Nato s silo izvažati vojno v druge dele
sveta, po mojem mnenju ne drži. Ponavljam, kar sem rekel prej. Mislim
da bi širitev Nata in prilagajanje Nata razmeram v Evropi in v svetu
omogočilo, da bi ta del sveta izvažal mir v druge dele sveta tam, kjer
je to potrebno. Vendar ne sam in tu mislim, da je ključno
vprašanje. Ne more niti Nato sam niti nobena država članica Nata sama
odločati o tem, kje je mir kršen do tiste mere, da je takšna
intervencija potrebna. Zato je razmerje do Združenih narodov ali do
kakšne druge mednarodne organizacije, ki bi imela to legitimacijo,
seveda toliko občutljivo in pomembno. To, da se danes to dogaja z
Združenimi narodi, ni razlog, da se jim jemlje avtoriteta, ampak
nasprotno. Mislim, da je v skupnem interesu potrebno storiti vse, da
se avtoriteta Združenih narodov okrepi.
FRELIH: No, tem vprašanjem se bomo v nadaljevanju oddaje še
vrnili, izzvali ste nas pravzaprav sami k novemu vprašanju, ko ste
spomnili na dogajanje v vojni za osamosvajanje Slovenije, o razpadu
Jugoslavije, lejte, minuli teden, so se z vami pogovarjali tudi
predstavniki haaškega tožilstva, odločili se bodo, če vas bodo
povabili kot pričo tožilstva na procesu proti Miloševiču. Kaj bi
pravzaprav vaše pričanje pomenilo za Slovenijo? Bi s tem lahko
Slovenijo lahko obdolžili krivde za razpad Jugoslavije?
KUČAN: No, tako enostavno to najbrž ni. Ve se, zakaj je to
sodišče ustanovljeno in ve se, česa je obtožen Miloševič, genocida in
hudih zločinov zoper človeštvo, za kršitev humanitarnega prava, če
zelo na sploh to rečem. Jaz bi kot priča seveda lahko pričal samo o
uvodu v tisto tragično in surovo dogajanje, ki je potem pripeljalo do
zločinov, do genocida in do drugih dejanj, zaradi katerih se ugotavlja
odgovornost pred haaškim sodiščem. Jaz sem seveda bil neposredno
udeleženec teh dogajanj in moje vedenje o teh stvareh seže tam nekje
so umika jugoslovanske armade z ozemlja republike Slovenije. Torej
dogajanje v letih tam v drugi polovici 80-tih let - tisto, ki je bilo
pomembno na sestankih vodstva Zveze komunistov Jugoslavije, potem na
srečevanju predsednikov predsedstev republik in seveda dogajanje na
mirovni konferenci o Jugoslaviji, najprej v Haagu in potem v
Bruslju. Vsa moja ostala znanja in pričevanja so posredna. Vem jih
zdaj po prebiranju knjig, dnevnikov in tako naprej, od drugih, ki so
bili neposredni udeleženci. Tako da samo po sebi to ne more biti
razlog za kakršno koli obtožbo Slovenije.
Seveda vprašanje je, kako bo tekel oziroma kako teče proces in ali
ni morebiti vendarle v imenu obrambe stvar šla že tako daleč, da se
poskuša vprašanje odgovornosti za zločine prenesti na teren razprav o
razlogih za razpad Jugoslavije in odgovornosti za razpad
Jugoslavije. Ampak to seveda ni stvar tega sodišča in za to to sodišče
tudi ni bilo ustanovljeno.
FRELIH: No, med sogovorniki haaških tožilcev je bil tudi
predsednik Drnovšek, verjetno bo o vsebini pogovorov sam povedal, vam
je znano, so se pogovarjali še s kom?
KUČAN: Ne, jaz vem tudi samo posredno, da so bili pri
predsedniku Drnovšku, ker haaško sodišče pač dela po nekem svojem
notranjem kodeksu in ne sporoča javnosti niti kdo je vabljen za priče,
o čem je vabljen, dokler seveda to ni tudi uradno ugotovljeno in
pričakujem, če bo seveda do mojega pričanja prišlo, bo haaško sodišče
to tudi potem javnosti sporočilo. Seveda bom to storil tudi jaz sam.
VESELINOVIČ: No, je pa že dejstvo pojaviti se kot priča na
procesu proti Miloševiču lahko zaradi navskrižnih pogovorov,
zasliševanj lahko sila naporno, spomnimo se samo epizode Mesičevega
nastopa, hrvaškega predsednika v isti vlogi priče.
KUČAN: No, seveda formalno je ta položaj že enak, ampak
razmere in vsebina pričevanj in vprašanja so bila seveda popolnoma
druge vrste. Slovenija v te vrste vojno ni bila zapletena in tudi
medsebojnih razmerij in pogajanj, ki so jih imeli Hrvati in Srbi med
sabo, mislim Tuđman - Miloševič in tako naprej seveda mi nismo
imeli. Naš stik z njim spada v čas do te vojne, ne več v času vojne.
VESELINOVIČ: No, upajmo da tudi Miloševič tega ni pozabil,
je pa dejstvo, da velja ob tem primeru, rahlo digresijo smo si zdaj
privoščili, ko ste sami načeli zgodbo izpred 12 let na temo dolgost
spomina našega je kratka. Velja ob tem spomniti na nedavno izjavo
nekdanjega generala Aksentijeviča, da ste bili razbijalec Jugoslavije,
zaradi česar bi morali odgovarjati in da ste posredno krivi za 300000
ljudi, ki, kolikor jih bo ostalo brez državljanstva in
domovine. Govloril je v imenu tako imenovanih izbrisanih. Kako gledate
na to?
KUČAN: No, številka je izmišljena, ampak ni prva stvar, ki
si jo je ta človek izmislil. Njegova pravica seveda je, da razmišlja o
Jugoslaviji in usodi Jugoslavije tako, kot pač razmišlja. Naš problem
seveda je, da je potem, ko je Slovenija uredila vprašanje
državljanstva, ko je sprejela zakon o tujcih, ko je te zakone
spreminjala, da je kljub temu ostalo še nekaj ljudi, ki nimajo
urejenega svojega statusa, niti niso državljani Slovenije, nimajo tu
začasnega oziroma stalnega prebivališča. Kolikor je meni poznan
podatek, je to približno 4000 ljudi, za katere ni ugotovljeno, ali so
vsi še v Sloveniji, ali so iz Slovenije odšli.
Ampak to, kar bi za mene bil problem, bi bilo pomanjkanje volje, da
Slovenija ta problem uredi. Slovenija pa je z vrsto svojih predpisov
in s spreminjanjem predpisov, ki so sledili ugotovitvam, da je
določeno število ljudi, katerih položaj je problematičen, pravno
neurejen, te predpise spremija in jih bo gotovo pripravljena
spremeniti še naprej, če se bo pokazala potreba. Ta potreba je sedaj
evidentna. Seveda vse rešitve pa ne vodijo do cilja.
Kar se meni zdi ali bi se meni zdelo najmanj dopustno je, če bi
kdorkoli s stiskami tistih ljudi, ki morebiti res niso znali urediti
svojega statusa, zdaj politično manipuliral celo s trditvami, da je
prišlo v Sloveniji do etničnega čiščenja.
VESELINOVIČ: Upam da je dobil odgovor tudi Aleksander
Todorovič s Ptuja, predsednik Društva izbrisanih prebivalcev, morda
samo še odgovor njemu, kdaj ste kot nekdanji predsednik izvedeli za
ustanovitev društva?
KUČAN: Takrat ko je bilo v časopisih napisano, ampak po
četrtkovi oddaji ne verjamem, da bi gospoda Todoroviča moj odgovor
zadovoljil.
VESELINOVIČ: Poslušate Radio Slovenija, prvi program, Studio
ob 17.00, naš gost je Milan Kučan. Nadaljujemo tam, kjer smo o tem
kako eni in drugi gledajo na položaj zveze Nato pa me zanima ali ni
slabo, vaš odgovor, da zagovorniki vstopa v Nato pravijo, da
alternativnega scenarija praktično ni, se pravi samo Nato in nič
drugega, da druge alternative praktično ni, da ne obstaja?
KUČAN: Pač težko rečem, kaj si kdo s scenariji
predstavlja. Je jasno, kaj je alternativa. To ste vi sami prej
omenjali z današnjega govora lorda Robertsona, Partnerstvo za
mir. Ampak Partnerstvo za mir ob tako razširjenem Natu seveda zgublja
svojo funkcijo in mislim da je on lepo povedal. Boljše je biti v hiši,
kjer se sprejema odločitve, kakor skozi okna kukati in poslušati, kako
se te odločitve sprejemajo. Treba je vedeti, da to niso odločitve o
drugih. To so po svojih posledicah v bistvu odločitve o vseh nas.
Zato pravim, razprava je bila dolga. V razpravi so bili povedani
argumenti o Evropski uniji, mislim da dovolj transparentno, jasno, o
Natu nekoliko zmedeno.
Ampak zdaj ta razprava prihaja h koncu in treba se bo odločiti. V
tej odločitvi bo vsakdo od nas sam s svojo vestjo in svojim
premislekom o tem, kaj pomeni njegov glas za prihodnost Slovenije in
tudi za prihodnost naših vnukov in potomcev na sploh. Ne odločamo se
tako, da bi jutri lahko spet o tem odločali. To so odločitve za dolgo
časa. Čeprav se odločamo danes, se ne odločamo za danes.
FRELIH: Kako pa bi odgovorili razmišljanjem, da je za
Slovenijo dovolj samo članstvo v Evropski uniji, da je to povsem
dovolj, poleg tega pa še ceneje?
KUČAN: Ta razprava o tem, kaj je ceneje in kaj je dražje, me
pravzaprav najbolj moti, čeprav so nekateri vaši kolegi mnenja, da je
to prav ključno, da bi bilo potrebno jasno povedati Slovencem, kaj je
ceneje.
Vrednote kot je mir, se preprosto ne da z denarjem kupiti. Danes
mogoče tako razmišljamo, leta 91 nismo o tem tako razmišljali, koliko
nas mir stane. Za Evropsko unijo so stvari jasne, za Nato so stvari
tudi jasne, ker je protokol pripravljen, mislim da 26. marca ga bo
treba v Bruslju podpisati, če bo seveda izid referenduma
pozitiven. Tam je popolnoma jasno, kakšni bodo posredni in neposredni
prispevki, ki jih mora Slovenija k skupnemu naporu zavezništva
prispevati. V tej razpravi kaj je cenejše, če smo sami, ali je je
cenejše če smo v Natu: mislim, da je državni sekretar z ministrstva za
obrambo enkrat dejal, da zdaj daje Slovenija približno tretjino toliko
sredstev svojega primerljivega bruto družbenega proizvoda kot ga je
nekoč za obrambo dajala Jugoslaviji. Če bi ga podvojili, pa to nihče
ne zahteva od nas, gre za postopno rast od 1,6 do 2%, bi to bilo še
zmeraj manj. Pa tudi takrat si nismo sami zagotavljali obrambe.
Že kmečka logika pove, da če si v neki skupnosti, ki lahko
razporeja svoje vojne efektive, ki lahko, ker zdaj se o tem razmišlja,
gradi celo specializirane prispevke k skupnim vojaškim enotam, da to
mora biti po eni strani cenejše in po drugi strani učinkovitejše kot
če si moraš to zagotoviti sam. Moje prepričanje je, da v tem svetu, -
kakršen je in ne gre samo za vojaško nevarnost, za nevarnost vojaške
agresije, ampak tudi za druge nevarnosti, ki ogrožajo danes varnost
ljudi in mir v svetu - da se nobena država, tudi največja ne more sama
braniti. Navsezadnje tudi primer Združenih držav Amerike kaže, da se
pred terorizmom kot eno ključnih globaliziranih transnacionalnih in
transkontinentalnih nevarnosti sodobnega sveta ni mogla obraniti.
VESELINOVIČ: Odločanje za vstop v Evropsko unijo, še posebej
Nato, poteka v senci ameriške grožnje z napadom na Irak, ki je
razdelila Evropo in skalila čezatlantske odnose, po vsem svetu in tudi
pri nas pa sprožila množične proteste, ob katerih se izbira za vstop v
vojaško zvezo hočeš nočeš ponuja kot izbira med vojno in mirom. Je v
takšnem vojnem ozračju odločanje o vstopu v Nato sploh lahko trezno in
premišljeno. Nekako neugoden čas je za to zdaj, res.
KUČAN: No gotovo, jaz sem rekel sem prej, da se odločamo
danes, ampak se ne odločamo za danes, odločamo se za dolgo časa
naprej. Odločitev je sama po sebi zahtevna. Seveda so zato razumljivi
dvomi, iskanje pravega stališča, ki ga vsak od nas za sebe želi imeti,
ko bo šel na glasovalno mesto, kjer bo na tem referendumu odločal. In
ena od stvari, ki otežuje to odločitev, je gotovo da iraška
kriza. Ampak bilo bi le dobro, da bi pri tem premislili o sledečem.
V čem je pravzaprav razlika med tistimi, ki so za intervencijo in
med tistimi, ki imajo pomisleke, ali je pravi čas za intervencijo.
Nihče ne trdi, da je Irak izpolnil obveze, ki mu jih nalagajo
resolucije varnostnega sveta Združenih narodov in ki se vlečejo že 12
let. Se pravi, Irak je imel dovolj časa, če bi ravnal resno in
odgovorno kot član združenih narodov, da bi te zahteve
izpolnil. Razlika je torej nekje drugje: ali že zdaj intervenirati,
ali izkoristiti vsa sredstva, ki so še na razpolago, da bi se Irak
razorožil, zato ker ima orožje za množično uničevanje, ki so
nevarna. Da so nevarna v agresivne namene, je Irak dokazal z dvemi
vojnami, ki jih je vodil. Potem se je pač potrebno začeti odločati
znotraj tega in jaz mislim, da imajo prav tisti, ki pravijo, da je
treba izčrpati najprej vsa sredstva - torej inšpektorjem omogočiti, da
dokončajo delo, hkrati pa ne spregledovati, da je ta iraški režim imel
do zdaj možnost, da dokaže dobro voljo, da naredi sam, kar je od njega
bilo zahtevano, ali pa da omogoča inšpektorjem, da dokončajo delo.
Vračam se nazaj na vprašanje Združenih narodov. Mislim, da bi
morali storiti vse, da ne bi prišlo do dejanj, za katerimi ne bi stala
avtoriteta varnostnega sveta. Bilo bi seveda veliko teže, če bi prišlo
do razhajanj o tem, ali Irak izpolnjuje svoje obveznosti ali ne. Ker
gre pa samo za način, kako ga prisiliti, da bi to izpolnjeval, pa
mislim, da je tu odločitev oziroma da so te razlike manj globoke, kot
bi sicer lahko bile.
FRELIH: No seveda pa samostojni ameriški poseg v Iraku brez
podpore v varnostnem svetu ne bi ostal brez dolgoročnih posledic tako
za mednarodno skupnost, pa tudi . Kako bi se morala pravzaprav
odzvati Slovenija v tem primeru?
KUČAN: No, jaz mislim, da je tu, če gre za moje stališče,
popolnoma jasno. Mi smo člani Združenih narodov in za nas nobena
aktivnost, ki bi bila izven Združenih narodov, ne more dobiti naše
podpore.
VESELINOVIČ: Nastopilo bi pa cel kup takih praktičnih
vprašanj, dovoliti prelete, Slovenija, tudi v takem primeru ali ne.
KUČAN: Mislim, da je to moj odgovor tudi na to. Torej če
avtorizira te aktivnosti varnostni svet, potem ni nobenih težav, kajti
procedura je znana: vlada, parlament. Drugače pa mislim, da izstopimo
iz okvira ureditve mednarodnih odnosov in s tem stopimo na pot, ki je
popolnoma negotova. Če bo do tega prišlo, kot pravite, potem se zamaje
cela struktura skrbno grajenih mednarodnih odnosov, ki ni idealna,
daleč od tega. Ampak ima neko vendarle svoje upanje. Tu so se zgodili
pomembni premiki v pojmovanju suverenosti, v pojmovanju tega
temeljnega načela nevmešavanja v notranje zadeve, tu je humanitarna
intervencija in tu je preventivna diplomacija in jaz mislim, da bi
kazalo to krepiti in ne preprosto zamahniti z roko in postaviti
ultimat Združenim narodom in jih s tem postaviti v bistvu na žrtvenik.
VESELINOVIČ: No, res smo pri hipotezah, ampak tudi v takem
primeru bi bila verjetno intervenca Amerike recimo temu grdo prodana v
javnost v imenu zaščite lastnih ameriških interesov in varnosti pred
mednarodnim terorizmom in tako naprej. Morebitni ne za sodelovanje
pri posredovanju, ko gre za Slovenijo, v takem primeru pa bi lahko
imel tudi visoko ceno, recimo nepodporo v ameriškem senatu pri
vstopanju v Nato. Tudi za to ceno bi recimo vi rekli ne?
KUČAN: Če bi do tega prišlo, smo pri hipotezah, ne, potem bi
seveda to imelo posledice tudi za Nato sam. Potem pa bi se seveda
lahko postavilo vprašanje, ali je Nato še smiseln in tudi tu je treba
biti jasen. Zaenkrat ne gre za aktivnosti Nata. Nato, gledano po
svoji vsebini in tudi po formi, v celo iraško krizo ni vpleten, razen
ko se je postavilo vprašanje glede na sosedstvo Turčije in ali Turčiji
kot članici Nata grozi v tem primeru nevarnost in da gre za
zavarovanje članice Nata po skupni aktivnosti natovskih držav. Ampak
tudi tam ste videli, da stvari ne gredo tako enoznačno in da tam ni
mogoč diktat. To so države, ki imajo svoja stališča in brez
prepričljivih argumentov, ki potem pomenijo skupno stališče, se tega
stališča ne da izsiliti.
VESELINOVIČ: No, prav za ta problem gre, prevečkrat na pamet
enačenje Nata z ameriško politiko. To je verjetno problem lahko tudi
pri odločanju volivcev v Sloveniji.
KUČAN: No, gotovo je. In gotovo je, da je pri teh odločitvah
ne igrajo vlogo samo racionalni argumenti, ampak tudi precej
iracionalnih argumentov. Recimo kot posledica ali kot odmev nekdanjih
ideoloških predsodkov v času blokovske delitve. Najpogosteje z
argumentom, Nato je ostanek hladne vojne, je bil protiutež Varšavskemu
paktu, tega ni več, Nato je nepotreben. Potem je tu reminiscenca na
tako imenovano flower power generacijo, to je Vietnam, spomini,
očetje, malo mlajši od mene se spomnijo svojih mladostniških
aktivnosti in tako naprej in zato ni brez tehtnosti primerjava
današnjega sveta in krize, ki se zarisuje, s krizo, ki jo je
povzročila kubanska kriza oziroma poskus takratne Sovjetske zveze, da
bi na Kubi postavila rakete dolgega dometa celo z atomsko
glavo. Takrat je bil svet na meji med vojno in mirom in mislim da je
kar nekaj argumentov za razmišljanje tistih, ki pravijo, da se svet
približuje te vrste krizi.
Ampak svet je danes drugačen od takratnega, tudi mehanizmov ima
veliko več. Jaz mislim, da se tvegati te stvari preprosto ne da. To bi
bil le prevelik poseg v utečeni sistem mednarodnih odnosov in
avtoriteto tiste organizacije, ki jo svet edino ima zato, da je
poklicana, da preprečuje krize.
FRELIH: No, ampak prav o tej organizaciji potekajo velike
polemike, o pripravah na vojno v Iraku, priča smo številnim
nasprotjem, zlasti med Francijo na eni strani in Nemčijo, pa po drugi
strani Združenimi državami Amerike in v teh polemikah jo utegnejo
kratko odnesti prav majhne države. Ali nismo mi premajhni recimo, da
bi rekli ne, ko smo pod ameriškim pokroviteljstvom iskali, ko so
iskali podpornike vilenski izjavi?
KUČAN: Glejte, Združeni narodi so vendarle demokratična
združba in zato razlike v pogledih, stališčih niso nič
nenavadnega. Niso prvič. Vprašanje je, ob kakšnem vprašanju in s
kakšnimi argumenti se te razlike kažejo. Rekel sem, da je to nekoliko
lažje, ker ni razlik glede ocen, ali se sklepi varnostnega sveta in
njegova avtoriteta uveljavlja v Iraku ali ne.
O tem, ali glas malih kaj šteje ali ne, to je neka diskusija, ki je
jaz ne bi sprejel. Kajti če bi sprejeli to logiko, potem smo približno
na logiki dileme, ki se je med Slovenci postavila leta 41, ali se
upreti ali ne, ali pa leta 90 oziroma 91, ko je šlo za odločitev o
samostojni državi. Tudi takrat smo bili sami. In smo dvignili svoj
glas z argumenti, da je naša zahteva po uveljavitvi pravice do
samoodločbe utemeljena, da je ne želimo uresničiti in uveljaviti na
račun enake pravice ali enakih pravic kogarkoli drugega in da želimo
to pravico uveljaviti po mali poti. In sčasoma smo dobivali zaveznike.
Znotraj Evropske unije in znotraj Nata še posebej šteje vsak glas
enako. Sistem odločanja je v Natu takšen, da glas Francije ali glas
Nemčije velja toliko kot glas Luksemburga ali kot glas Belgije in
toliko bo veljal tudi slovenski glas. Koliko se bo slišal, je pa
seveda odvisno od naše sposobnosti, da svoje stališče -
predpostavljam, da ga bomo zmeraj imeli - znamo tudi argumentirati.
Vilniuška izjava je izzvala velike kontraverze v slovenskem
političnem prostoru, morebiti tudi zaradi nerodnosti, ki seveda ne
postavlja državo, predvsem pa notranje komuniciranje na kakšno zelo
ugledno mesto. Ampak po bitki je seveda lahko biti general. Vilniuška
skupina je nastala celo na slovensko pobudo ali pa tudi s slovensko
pobudo zato, da države, ki so si želele v Nato, okrepijo svoje mesto,
svoj glas, svoje argumente v dialogu s članicami Nata in ustvarijo
razmere, ko se lahko odločijo. Izpolnila je svoje poslanstvo. Zdaj
nima pravzaprav nobenega pomena več. Povabila so bila individualna,
niso bila v skupini, ampak vsaki državi posebej. Vsaka država se je
zdaj tudi posebej pogajala o pogojih za vstop v Nato, bo podpisala
svoj protokol in ne vidim razloga, da bi še zmeraj morali nastopati v
skupini. Seveda, ko enkrat pride do takšne pobude ali se celo zahteve
in pritiska, je seveda vse prej kot enostavno reči ne. Ampak čemu
reči ne in tu jaz mislim, da je bila narejena napaka. Mi imamo svoje
stališče. Mi podpiramo razorožitev Iraka, podpiramo vse zahteve
varnostnega sveta, da do tega pride in kakor bo na koncu v Varnostnem
svetu določeno, tako bomo ravnali. Kot članica Združenih narodov in
seveda kot kandidatka za vstop v Nato.
FRELIH: Ali lahko ta izjava povzroči kakršno koli škodo
Sloveniji, mislim na besede francoskega predsednika, ki verjetno niso
bile izrečene kar tako tja v en dan?
KUČAN: Ne, gotovo ne, dvomim pa, da so bile zelo
pretehtane. Jaz sem tudi zaradi tega napisal nek članek, ki ga je
objavil pariški Liberation, kjer sem povedal, da bodo največje žrtve
teh konfrontacij med velikimi silami, ki za javnost niso prepričljive,
ko gre za razliko v uporabi sredstev, države, ki imajo najmanj moči,
da se branijo, ker so med nakovalom in kladvom. Na eni strani jim
grozi neratifikacija pristopa oziroma včlanitve v Nato, na drugi
strani neratifikacija pristopnega sporazuma v Evropsko unijo. In to je
pravzaprav spet neke vrste zgodovinska nepravičnost, ker so že bile
enkrat žrtve hladne vojne in bi ne bilo prav, da se na njih
poravnavajo računi, pač pa bi bilo potrebno razmisliti, kaj pomeni, da
na eni strani prihaja zdaj do razpoke med Združenimi državami Amerike
in Evropo, po drugi strani pa prihaja do razpoke med evropskimi
državami samimi. Pa ne toliko zaradi vilniuške izjave in izjave
osmerice, ki je pred tem bila sprejeta. Razpoke se kažejo v razpravi o
evropski ustavi in to me seveda vsaj toliko skrbi kot tudi ta razpoka
med Združenimi državami Amerike in velikimi evropskimi državami.
VESELINOVIČ: No, nasprotniki vstopa v Nato pravijo, da ob
morebitnem ne na referendumu o Natu, da se ne bi zgodilo nič
posebnega. Na mednarodnem prizorišču bi v tem primeru verodostojnost
izgubili le slovenski politiki in diplomati, mi pa vas sprašujemo ali
se s tem strinjate, kajti nekako mnenja smo, da bi takšen ne vendarle
prinesel tudi kakšne druge prikrite in posredne posledice za
mednarodni položaj Slovenije.
KUČAN: No, tako seveda razmišlja lahko človek, ki ne ve,
kakšne so realna razmerja v svetu in kako se ta svet vrti. Jaz sicer
nisem več del politične elite, ampak moti me tista razprava, ki govori
kar naprej o nekih posebnih interesih slovenskih politikov, slovenske
elite, politične in tako naprej, kakor da bi imeli kakršnekoli posebne
interese, ki ne bi bili interesi te države. Naloga politike, zlasti
vlade je, najbolj grobo rečeno, da pozna in razume svet in da potem to
svoje videnje sveta in dejanja, ki so utemeljena s tem videnjem,
poskuša ustvarjati zavezništvo z državljani, da so ta dejanja
utemeljena in da so v interesu države in v njihovem interesu. Če ne,
potem je prišlo do neke popolne prekinitve normalnega dialoga med
oblastjo in državljani. Jaz pa seveda trdim, da do te prekinitve ni
prišlo.
Tudi vse nespretnosti, ki so bile narejene z to vilniuško izjavo, z
izgubljanjem časa z referendumi, s prepiri, še na koncu o tem katere
člene v ustavi spremeniti in katere ne, navkljub temu, navkljub temu,
da je to onečedilo celo zgodbo z Evropsko unijo in z Natom, je mesto
Slovenije v Evropski uniji in Natu, ker je to dobro za to državo in
ker je dobro za državljane te države.
FRELIH: Kaj bi morebitni ne na referendumu za Nato pomenil
za kot pravite politično elito? Soglašate z mnenji opozicije, da bi
morala v takšnem primeru odstopiti vlada ali vsaj kak minister?
KUČAN: No, ko sem bil predsednik, sem svoje stališče povedal
dostikrat. Jaz sem se tako zavzel za ta dva projekta, med katerima
vidim veliko stičnih točk in medsebojne povezanosti, da sem dejal, da
bi - takrat je bila še predpostavka, da bodo referendumi še v času
mojega mandata - da bi v primeru neuspeha odstopil. To seveda zdaj ne
govorim, da bi moral kdo drug odstopiti, najmanj pa mislim, da sme to
govoriti opozicija, ker čas, ki je bil na razpolago za temeljito,
argumentirano razpravo, je bil porabljen, kot sem prej rekel, za
razpravo o formi. Tudi če pogledate datume, datum, ki ga je predlagala
vlada, kolikor imam v spominu, prvi referendumski datum je bil
7. oziroma 9. februar. Se pravi, če bi se takrat to zgodilo, se to
vprašanje ne bi onečedilo niti s temi domačimi zdrahami niti z
zaostritvijo iraške krize in grožnjo vojne in bi imeli stvar tako
rekoč še v relativno mirnih razmerah pod streho, tako ali
drugače. Zdaj pa je vprašanje, ali ne bodo ti sekundarni vplivi tako
pomembni, da bodo postali v bistvu primarni. Zato sem tudi prej na
začetku rekel, da mi manjka, meni kot državljanu, za občutek moje
varnosti, da vem, za kaj gre na referendumih, jasno stališče strank,
da si ne bodo pripisovale zaslug in ne valile krivde ena na
drugo. Potem bom vedel, to je interes res te države, ne pa interes
medsebojnih strankarskih iger. No, in jaz sem prepričan, da to je
interes države.
VESELINOVIČ: Ali, še nekaj se je zgodilo v tem vakuumu
gledano časovno, iskanja formule referendumske, ali tudi znamenite
opozicijske zahteve, 6 jih je, ki jih je potem povzela skupina
razumnikov, naslovila z naslovom Nekaj je treba storiti, ali tudi te
zahteve potem jemljete kot neke oblike strankarsko kupčkanje, morda bi
bili lahko še bolj grobi, kot obliko izsiljevanja v času ko je bilo
treba nabrat podporo strankarsko, ki pa potem kot se zdaj že v ta
drugo opozorili, ni bila formalizirana niti v Natu niti EU.
KUČAN: No, najkrajše rečeno, pred časom sem prebral intervju
Gregorja Golobiča - mislim da je bil objavljen v Večeru, nisem gotov,
ampak zdi se mi, da je bilo v Večeru - kjer je kvalificiral teh 6
zahtev. Jaz mislim enako.
Veste, uravnoteženje političnega prostora v demokraciji je zmeraj z
volitvami. Te uravnotežijo prostor . Tako kot pač se porazdeli s
strani državljanov in volivcev politična teža, tako je ta prostor
uravnotežen. Ne more se ga s te vrste dogovori ali pa če hočete z
izsiljevanji uravnotežati mimo volje volivcev. So pač naslednje
volitve in takrat se na novo tak prostor uravnoteži. Da pa je to bilo
postavljeno tik pred referendumi ob dveh tako ključnih vprašanjih kot
sta Evropska unija in Nato, pa se mi seveda zdi vsaj ne modro, da ne
uporabim še kakšen drug izraz.
VESELINOVIČ: Ali je glede na to, da ste omenili ta umanko
medstrankarskega dogovora po vaše še čas za neke vrste tako
medstrankarsko deklaracijo, izjavo poslancev?
KUČAN: Če doslej niso čutili potrebe po tem, če ne znajo
prisluhniti temu, kar je med ljudmi živo, potem do tega najbrž tudi ne
bo prišlo. Zdaj se mi zdi potrebno, da bi me država, torej tisti, ki
jo predstavlja, predsednika države in vlade, predsednik državnega
zbora, mislim da je to dovolj, kot državljana povabili na referendum,
povedali zakaj je potrebno, da na ta referendum pridemo, da bi me
povabili, da glasujem za, ker je to državni projekt in povedali na
kratko, zakaj mislijo da je prav, da glasujem za, zakaj je to dobro za
državo in zakaj je to dobro za nas. Ob tem pa so seveda državljanske
iniciative kot je tudi ta v okviru panevropskega gibanja, ki ustvarja
enotnost tistih, ki mislijo, da je to pomemben cilj in puščajo druge
razlike ta čas vnemar, tudi zelo pomembne in zelo koristne.
FRELIH: Se bo ta akcija nadaljevala?
KUČAN: Kolikor sem jaz razumel naše dogovore, je povabilo
panevropske unije državljanom odprto za vse tiste, ki mislijo kot prvi
podpisniki in ki se želijo temu podpisu pridružiti.
VESELINOVIČ: No, najslabše bi bilo, da bi bila izrabljena
sočasnost referenduma o Evropski uniji in referenduma o Natu, si lahko
dovolite, upate napovedati izid za enega in drugega? Je to predrzno
početje?
KUČAN: Torej jaz seveda nisem vedeževalec, ne, ampak..
VESELINOVIČ: Je pa na tej ravni vedeževalstva zdaj to.
KUČAN: No, vseeno bi rekel, da ne. Moje poznavanje
razpoloženja ljudi in značaja Slovencev, ki vendarle trezno
premislijo, ko se je potrebno odločiti in upoštevaje z izkušnjo iz
plebiscita iz leta 90, ko je ravno tako del ljudi političnih mislil,
da plebiscit ne more uspeti in zato ni važno, kakšna je njegova ne
samo legitimnost, ampak tudi legalnost, bi si upal za sebe povedati,
da bosta ta dva referenduma uspela in da pravzaprav morata
uspeti. Politik bi bil slab, čeprav sem jaz tako rekoč bivši politik,
če bi šel v neko akcijo oziroma v neko politično bitko s predpostavko,
da bom to bitko zgubil. Torej, treba je to bitko dobiti in mislim, da
je še čas, da se eventuelne napake, nedoslednosti popravijo, ker
navsezadnje poglejte. Rekel sem prej: gre tudi za umestitev v stabilni
prostor. Ko se je Slovenija osamosvojila, ko smo postali država, smo
postali slika na političnem zemljevidu, ampak brez okvira. Prej smo
imeli okvir Jugoslavije, zdaj smo slika brez okvira. Ko stopamo v ti
dve integraciji, dobimo nov okvir, prepoznaven in vpliven okvir. Ko o
tem razmišljamo, ne moremo razmišljati, bi rekel, na majhen,
provincialen način, ampak je res čas, da pri tej odločitvi, preden se
odločimo, premislimo svet in procese v svetu. Ali po domače rečeno, da
pogledamo čez planke in se takrat odločimo.
VESELINOVIČ: Tako. Danes smo v Studiu ob 17.00 gledali čez
planke novinarja Sandi Frelih, Bojan Veselinovič ob pomoči gosta
Milana Kučana seveda in s tehnično pomočjo Janeza Ahlina in Gorazda
Pompeta. Hvala za obisk v našem studiu in z veseljem vas bomo seveda
še kdaj povabili ob takšnih in drugačnih priložnostih.
KUČAN: Hvala in jaz bom z veseljem prišel.
|