Ali si "notri" ali si "zunaj"
Igor Mekina
Intervu ministra za obrambo, dr. Antona Grizoda za Mladino, 26. novembra 2001 (neskrajšana verzija)
Kakšna sporočila prinašate s sestankov, ki ste jih imeli v
Londonu in Bruslju - je vstop Slovenije v NATO naslednje leto sedaj
bolj gotov?
Delovni sestanek z obrambnim ministrom Velike Britanije gospodom
Geoffreyem Hoonom in njegovimi najbližjimi sodelavci je bil po moji
oceni zelo celovit in vsebinski. Obrambni minister Velike Britanije
pozitivno ocenjuje preglednost, jasnost in vsebino naše obrambne
reforme. Pozitivno ocenjuje tudi politično podporo slovenske vlade
našim obrambnim načrtom, ki se kaže v tem, da je vlada sprejela
odločilni zmerni rasti obrambnih izdatkov v obdobju 2002-2007 ter o
podaljšanju temeljnih razvojnih programov. Dobro je seznanjen tudi z
mojim in našim delom. Z naše strani sem sogovornikom zagotovil, da
obrambno reformo izvajamo predvsem zaradi nas samih, kajti najbolj
neracionalno bi bilo ohraniti obstoj nekega ne-sistema. Mi si želimo
racionalen, ne predtrag, učinkovit sistem, torej majhno, moderno
opremljeno, dobro izurjeno Slovensko vojsko. O tem kako doseči ta cilj
se seveda tudi posvetujemo, predvsem s članicami NATA, ki imajo kaj za
povedati in imajo tradicijo. Obrambno reformo bomo torej izvedli, pa
če bomo dobili povabili v NATO ali ne. S strani angleškega obrambnega
ministra smo slišali, da ostajamo resna kandidatka za naslednjo
širitev NATA. Pri tem pa naša prizadevanja na obrambnem področju ne
izvajamo zaradi "ugajanja" Natu.
Kakšne so vaše ocene o vlogi Rusije? Ali ne bo razširitev Nata
proti vzhodu, v kateri bo sodelovala tudi Slovenija,sprožila
oblikovanja novih zvez, nasprotnih zvez in tako prispevala k novim
delitvam v Evropi in svetu, kar je politika, ki jo Slovenija nikoli ni
zastopala?
Evropska varnostna arhitektura se oblikuje na treh ravneh. Na prvem
mestu so države s svojimi varnostnimi sistemi. Naslednja raven je
meddržavno sodelovanje držav. Tretji koncentrični krog so mednarodne
institucije - od Nata, Ovse pa vse do OZN. Vsi se danes zavedajo, da
nobena od teh organizacij ne more biti edina odgovorna za varnost v
svetu. Med njimi so razlike, ene so bolj učinkovite, tako kot na
primer Nato, druge pa so manj učinkovite. Rusija je v tem okolju zelo
pomembna za zagotavljanje evropske varnosti. Zato sem prepričan, da je
prav, da so Rusijo znova pripeljali nazaj v igro. Brez Rusije je
nemogoče govoriti o celoviti evropski obrambni politiki. Seveda pa je
poleg članstva v Natu mogoče najti še druge načine sodelovanja in
odločanja držav o ekonomskih, političnih in varnostnih vprašanjih v
Evropi. Širitev Nata bo izvedena v okviru prizadevanj za zagotavljanje
varnosti v evroatlantskem območju I ne bo uperjena zoper Rusijo.
Bi bila po vašem mnenju Slovenija z vstopom v NATO res bolj
varna ? Ali ni prav tako mogoče, da se neka članica NATA zaplete v
regionalno vojno, medtem ko ji druge članice pomagajo na različne
načine, vendar ne vojaško? Iz česar izhaja, da bi bila Slovenija tudi
zgolj z članstvom v EU dovolj varna in manj finančno obremenjena?
To je pravo vprašanje. Vendar vsi poznamo učinke globalizacije in
internacionalizacije, ki so prinesli s seboj radikalne spremembe v
mednarodno varnostnem okolju in v konceptih zagotavljanja nacionalne
varnosti danes. To pomeni, da so grožnje za države danes kompleksne in
da niti ena država s svojimi sredstvi zaradi usodne vpetosti v svet ne
more sama optimalno zagotavljati svoje nacionalne varnosti. V tem
kontekstu je samozadostnost danes anahronizem. Moramo se vprašati,
kakšne možnosti država sploh ima za zagotavljanje nacioalne varnosti?
Najprej seveda lahko sama oblikuje vse nujne varnostne instrumente in
se vključimo v obstoječi sistem kolektivne varnosti. Pustimo ob strani
vprašanje, ali je ta sistem učinkovit. Druga možnost je priprava in
podpis bilateralnih obrambnih sporazumov. Rad bi videl tistega, ki se
bi naprimer dogovoril z Italijo, Avstrijo, Madžarsko in Hrvaško o
takšnem sporazumu, kjer bi te države sprejele odgovornost medsebojnega
podpiranja v primeru vojaške nevarnosti. Tretja možnost je
nevtralnost. Toda država si ta status pridobi ne zgolj tako da jo
razglasi, pač pa s priznanjem nevtralnosti s strani drugih držav. Kdo
bi bili slovenski sponzorji takšne nevtralnosti? Prepričan sem da bodo
nekatere nevtralne države obdržale takšen status tudi po vseh
spremembah na mednarodnem prizorišču, vendar se morajo tudi nevtralne
države prilagajati novim razmeram. Mnoge pa imajo danes velike
obrambne stroške in gradijo sisteme na konceptu "oboroženega naroda,"
podobnega tistim, kot jih je poznala nekdanja Jugoslavija. Četrta
možnost je vključitev Slovenije v evropske integracijske procese. Ti
imajo seveda svoje slabosti in prednosti, vendar je pri njih najbolj
ključno to, ali si "znotraj" ali si "zunaj", ali si "in" ali si
"out". In če si "znotraj" imaš kot predstavnik suverene države možnost
povedati svoje mnenje, kadar te kdo vpraša. In bolj kot smo
verodostojni, več nas sprašujejo. To ni samo dober občutek za tiste,
ki predstavljajo državo, pač pa je koristno za državo. Peta možnost je
kombinacija več opisanih možosti. Slovenska politika je že leta 1993
ocenila, da sami vsega ne bomo zmogli, ampak da se bomo morali
vključiti v evropske integracijske procese, ki pa zajemajo vsa ključna
področja: politično, ekonomsko in varnostno-obrambno. Kot veste si EU
zlasti zadnja leta prizadeva za vzpostavitev vojaške avtonomije. S tem
bi namreč postala celovit subjekt mednarodnih odnosov. Ta proces je
počasen in teče v dogovarjanju z Natom. Zato ne bo podvajanja vojaških
sil, ampak gre za komplementarnost EU in Nata.
Ali ne bo Slovenija z vključitvijo v tako centralizirano
strukturo kot je NATO kljub formalni enakopravnosti vendarle
prisiljena sodelovati v mednarodnih posegih, ki bi bi bili le krinka
za uresničevanje interesov nekaterih velikih sil? In ali ne bo
Slovenija s predvideno specializacijo svoje vojske na koncu postala le
servis velikih sil, nesposobna za lastno obrambo?
Tako v Natu kot v Evropski Uniji je v veljavi mehanizem konsenza,
ki morda ni najbolj učinkovit, je pa najbolj demokratičen način
odločanja. Tudi najmanjša država v Natu, na primer Islandija, lahko
odločanje zaplete do skrajne možne mere. Članice zato ni mogoče
izključiti. Bolj bi se bal, ali bomo politiki in predstavniki
slovenske države v tem procesu sposobni obdržati samozavestno
držo. Lahko vam naštejem vrsto primerov, v katerih sem bil sam soočen
s takimi dilemami in mislim da sem ohranil mirno kri. Poglejte primer
obiska jedrske podmornice. Če bi kar tako pristajali na vse prošnje
tujih držav, potem bi bili res lahko obtoženi, da smo samo servis
Nata. V tem primeru pa smo teden dni preučevali zakone in kljub
različnih pritiskom vse izpeljali po predpisih. Če bomo ravnali tako,
potem sem prepričan, da država ne bo le servis Nata. Tudi koncept
slovenske vojske smo naredili z lastno pametjo, čeprav nismo
"odkrivali tople vode" in smo se o tem pogovarjali s tujimi
strokovnjaki.Vse pa je odvisno od naših voditeljev. Ne gre za
nikakršno specializacijo SV, ampak zato, da vzpostavimo moderno
vojaško organizacijo, ki bo sposobna opravljati svoje temeljno
poslanstvo - nacionalno obrambo ter naloge, ki jih ima Slovenija kot
suverena članica mednarodne skupnosti, t. j. prispevati k
zagotavljanju mednarodnega miru in varnosti.
Ali ne bo tudi politika kupovanja zahodne vojaške opreme (z
minimalno realiziranimi protidobavami) pred in po vstopu Slovenije v
Nato znova zavrla razvoja že tako skoraj uničene slovenske vojaške
industrije?
S tem sem se precej strokovno ukvarjal, na tem mestu pa bi rad
zavrnil nekatere napačne interpretacije mojega obiska na Ravnah. Rad
bi poudaril, da o vojaški industriji v Sloveniji danes ne moremo
govoriti. Obstaja civilna industrija, ki ima v proizvodnem programu
tudi del vojaško-obrambnih proizvodov. Delež te proizvodnje v teh
podjetjih v povprečju ne presega 10 odstotkov. Vstop Slovenije v NATO
po moji oceni ne bo omogočil boljšega mednarodne sodelovanja samo tej
industriji, pač pa celotnemu gospodarstvu Slovenije. V to sem
prepričan, zato ker vem, kako druge države članice Nata sodelujejo med
seboj in kako tudi mi kot kandidatka nimamo dostopa do določenih
programov, do raziskav in potrebnega znanja, zato ker pač nismo
članica Nata. Na ministrstvu za obrambo smo prepričani, da se morajo
ostanki naše vojaške industrije povezati in skupaj nastopati na
tretjih trgih. Prav tako pa bi želel demantirati črno-belo sliko o
tem, da je vstop v Nato samo "velik biznis." Vsaka politika odpira
vrata svojemu gospodarstvu in to počnemo tudi mi. Pomembno je, da smo
na Ministrstvu za obrambo v zadnjih desetih mesecih izoblikovali zelo
jasna in natančna postopkovna pravila, ki se jih držimo. To govorim
tudi zaradi razprave o "humveejih." Mi smo takšno lahko oklepno
izvidniško vozilo potrebovali za zaščito naših pripadnikov v Bosni in
Hercegovini. To vozilo je namenjeno za vožnjo po ozkih in širokih
ulicah. Tako v Lichtensteinu, kjer so naročili 150 teh vozil kot v
Švici, ki jih je vzela 300. Govorjenje o tem, da je bilo to vozilo
kupljeno brez analiz, je zavajanje javnosti. Hummer je bil dve leti v
Slovenski vojski na preizkusih, celo sam sem si ga ogledal, iniciativo
za nakup pa je dal Generalštab Slovenske vojske.
Obrambno in zunanje ministrstvo financirata nekatere lobistične
organizacije, ki vladi pomagajo pri prepričevanju držav NATO v nujnost
slovenskega vstopa v NATO. Istočasno pa popularnost vstopa v NATO v
slovenski javnosti neprestano pada, generalni sekretar NATA Robertson
pa celo meni, da bi bil referendum za vstop v Nato "tog način" za
preverjanje načrtov vlad in je zato "v bistvu nepotreben." Kakšno je
vaše mnenje o referendumu? Ali niso prizadevanja za vstop v NATO brez
te najbolj široke oblike ugotavljanja ljudske volje v nasprotju z
demokratičnimi načeli, na katerih ne temelji samo Slovenija, pač pa
tudi druge članice Nata?
Državljani in državljanke imajo pravico, da jim država da jasen
odgovor na vprašanje kako na najboljši način zagotoviti nacionalno
varnost. In seveda nimam nič proti temu, da se neka tako pomembna
odločitev ne bi preverila na referendumu. Temeljni predpogoj za
izvedbo referenduma pa je vsekakor vsestranska obveščenost
prebivalstva o predmetu odločanja. Sicer bi politiki lahko prevalili
svojo odgovornost na ljudi. Prepričan sem, da velik del slovenske
javnosti podpira vstop Slovenije v NATO, zato me oscilacije, ki jih
kažejo javnomnenjske raziskave ne vznemirjajo. Slovenija tudi ne
potrebuje velike in drage javnomnenjske kampanje, ki bi ljudi
prepričala o nujnosti našega vstopa v NATO. Potrebujemo strpno in
celovito razpravo. Novinarji pa velikokrat zelo črno-belo prikazujete
nekatere dileme. Problemski pristop v tem primeru pomeni odkrivati
odgovor na vprašanje kako lahko Slovenija v današnjem svetu optimalno
zagotovi svoj obstoj in razvoj? Moj odgovor je: z oporo na lastne
sile in s sodelovanjem z uspešnimi državnimi in mednarodnimi
organizacijami.
Ali to pomeni, da bo vlada zaradi uravnoteženosti razprav o NATO
in glede na to, da sama podpira vstop Slovenije v NATO dala tudi
kakšna finančna sredstva za razpravo o Natu tudi vsem tistim
civilnodružbenim organizacijam, ki so proti vstopu v Nato?
Država ne deli denarja kar tako, vendar sam s tem nimam posebnih
problemov. Če bi civilnodružbena gibanja želela na to temo kaj
organizirati skupaj z nami bi na Ministrstvu za obrambo to z veseljem
storili in pokrili tudi del potrebnih stroškov. Vendar moramo take
zadeve pripraviti celovito in strpno ter se soočati z argumenti.
|