Slovenija >> NATO Skupno spletišče v podporo včlanjevanju Slovenije v NATO, uredniki Urad vlade RS za informiranje, Ministrstvo za zunanje zadeve in Ministrstvo za obrambo (aktivno od 2001 do 2004)
Slovenija in NATO

Slovenija in NATO
Nato
Koledar dogodkov
Pogosta vprašanja
Novinarsko središče
Dokumenti
Publikacije
Javno mnenje
Povezave
SlovenskoE-pošta

NOVINARSKO SREDIŠČE

Pogovor z ministrom za obrambo RS dr. Antonom Grizoldom na Televiziji Slovenija 1, o vključevanju v Nato

oddaja Odmevi, 22.11.2001 ob 22.00

Voditeljica: No, in naš gost je obrambni minister dr. Anton Grizold, dober večer.

Minister za obrambo RS Dr. Anton Grizold (minister): Dober večer.

Voditeljica: Slišali smo, lahko bi rekli, Nato skeptike, skratka, gremo k temu osnovnemu očitku, da vlada v bistvu duši javne razprave, da nikoli ni jasno povedala davkoplačevalcem, koliko bo vstop v Nato stal?

Minister: No, jaz mislim, da so se javne razprave že zdavnaj začele, res pa je, da vse bolj, ko se približujemo odločitvi oziroma možnem povabilu Slovenije v zvezo Nato, odpirajo nekatera nova vprašanja, na katera dejansko doslej mogoče še ni bilo jasnih odgovorov, ampak v vsakem primeru razprave potekajo in te razprave so seveda povsem legitimne in bodo še naprej potekala.

Voditeljica: In glavno vprašanje, koliko bo to stalo Slovenijo, koliko bo Slovenijo stalo vstop v Nato?

Minister: No, jaz najprej mislim, da je treba zastaviti vprašanje pravilno. Najprej, potrebno je izhajati iz mednarodnega varnostnega okolja, recimo položaja Slovenije v tem mednarodnem okolju, varnostnem okolju, in se vprašati, katere opcije Slovenija sploh ima, da lahko optimalno zagotovi svojo nacionalno varnost. In ko gremo skozi te opcije, potem seveda vidimo, da Slovenija, ali pa katera koli država v tem sodobnem svetu visoke stopnje medsebojne odvisnosti in povezanosti, sama nikakor ne more zagotoviti optimalne nacionalne varnosti, ampak to mednarodno varnostno okolje sili države v sodelovanje, sili države, če hočete, v razbremenitev oziroma razporeditev stroškov. Recimo, za nekatera področja v nacionalni varnosti, kot so, zaščita zračnega prostora, ki so silno zapletena in silno draga.

Voditeljica: Ampak seveda za davkoplačevalce je prav cena tisto pravo vprašanje. Če greva naprej, referendum smo tudi slišali. Nekaj izjav, ki so sprožile precej polemik, smo v zadnjih dneh prebrali, recimo gospoda Robertsona, ki pravi, da je referendum za vstop v Nato nepotreben, tudi vaša izjava je znana, da referendum na sedanji stopnji politične kulture v Sloveniji pravzaprav ne bi bil primeren, zakaj tako menite? Bi pristali na referendum, da vprašam drugače?

Minister: Zopet pravim, zakaj pa ne. Ampak v prvi vrsti se mi zdi, da so državniki in seveda tudi politiki dolžni svojim državljanom vendarle ponuditi neke opcije, ki so realne, in za to sprejeti svojo odgovornost. Ni pa, seveda ne vidim nobenih ovir, da se katera koli politična odločitev ne potrdi ali pa tudi zavrže na referendumu. Tukaj gre pa za tako pomembna vprašanja, ki seveda daleč presegajo vprašanja cene, kajti, kot vidimo, varnost je strukturna prvina sodobne države, sodobne družbe in mednarodnega sistema. In ko se enkrat varnostni okvir zruši, to smo videli, lahko pride samo do enega terorističnega napada, potem seveda se postavijo pod vprašanje vse druge institucije v sodobni družbi.

Voditeljica: No, če vseeno ostaneva še malo pri tej ceni, poslanci so danes, če zelo poenostaviva, odobrili dodatnih 65 milijard za nakup orožja. Vemo, da je tu bilo precej polemik, tudi s strani opazovalcev Nata, češ da naj stroški za nakup orožja na ta način ne bi bili dovolj transparentni. Kdo bo nadziral uporabo tega denarja?

Minister: No, najprej je treba reči, da bi bilo seveda najbolj transparentno, če bi si lahko tudi Slovenija privoščila in bi dvignila, recimo, odstotek družbenega bruto produkta tako visoko, da bi lahko skozi redni proračun zagotavljala sredstva za opremljanje in razvoj Slovenske vojske. Mi vsi vemo, da to ni realno in doslej se je pač pri nas tudi nerealno načrtovalo. Da bi pač naši načrti vendarle bili lahko uresničeni, smo bili primorani iti v takšno rešitev, se pravi, vendarle zagotavljati neko stabilno financiranje v obdobju 2003 - 2007, v obdobju, ko bomo, upam končno, vendarle zaključili enkrat to reorganizacijo - proces reorganizacije Slovenske vojske in dejansko prišli do takšnega sistema, kot si ga Slovenija lahko privošči in ga potrebuje. Nadzor, formalno pravni nadzor bo seveda opravljal še naprej Državni zbor, gre pa tudi za vsebinski nadzor. Mi smo tako natančno pripravili specifikacijo posameznih oborožitvenih sistemov, posamezne opreme, ki jo Slovenska vojska potrebuje glede na nov koncept. Veste, da bomo vojno sestavo Slovenske vojske zmanjšali, in to znatno zmanjšali, ampak tisto, kar bo pa ostalo, bo pa moralo biti dobro opremljeno in izurjeno, tako da bo dalo ugodne rezultate.

Voditeljica: Za konec le še to, kje pa pravzaprav je Slovenija ta hip, bili ste na nekaj pomembnih obiskih, kaj nas čaka prihodnje leto v Pragi?

Minister: Ja, jaz mislim, da je Slovenija na dobri poti na vseh področjih, tako ekonomskem, političnem in seveda tudi vojaško obrambnem, je pač tako, kot je ponavadi, v tujini nas bolje ocenjujejo kot pa mi sami sebe. To je tudi dobro, kot sem rekel...

Voditeljica: Pričakujete torej zeleno luč prihodnje leto v Pragi?

Minister: Kot sem že rekel, Slovenija dobro napreduje, rad pa bi seveda povedal še to, da mi svoje obrambne reforme izvajamo v prvi vrsti zaradi svojih lastnih potreb, ne pa zaradi kakšnih diktatov ali pa narekovanj, recimo s strani zveze Nato ali katere koli druge države.

Voditeljica: Hvala lepa za obisk v našem studiu, gospod minister.

Minister: Hvala vam.


O strani