Dosedanjim razpravam o slovenski vojski in vključevanju Slovenije v NATO ob rob
Dr. Anton Grizold
V času kislih kumaric se je v zvezi z Slovensko vojsko, obrambnim
sistemom in vključevanjem Slovenije v Nato nabralo veliko
problematičnih zadev. Kljub prizadevanjem Ministrstva za obrambo, da
bi javnost sproti in izčrpno informirali o svojem delovanju (redne
tiskovne konference, intervjuji, spletna stran Ministrstva itd.)
prihajajo v javnost še vedno enostranske interpretacije kompleksnih
vojaško-obrambnih vprašanj. Res veliko dobre volje je treba, da bi se
vse to pripisalo neobveščenosti ali zgolj nevednosti. Ena takih zadev
je npr. demanti, ta običajni regulativ v političnem komuniciranju med
institucijami in javnostjo. Demanti vendar mora pomeniti to, kar
pomeni. V našem sodobnem medijskem delovanju pa je stanje duha žal
takšno, da demantiji niso, kar v demokratičnih ureditvah po svoji
naravi morajo biti, tj. zanikanje nečesa, kar je bilo v javnosti
prikazano kot dejstvo. Lahko sicer sprejmemo, da se je tudi pri nas v
preteklosti pojavil demanti, ki ni bil korektiv na poti k resnici, a
tega vendar ne gre spremeniti v obče izkustvo brez presoje o tem, kdo
za demantijem stoji. Tako se je zgodilo, da vrsta demantijev, za
katerimi sem stal z svojo institucijo, ni bila deležna pozornosti in
so se stvari odvijale naprej, kakor da demantijev sploh ne bi bilo, in
se je tudi novinarskemu prvokategorniku primerilo,da je prezrl vrsto
demantijev in drugih informacij Ministrstva za obrambo, ki jih sprotno
posredujemo slovenski javnosti. Mediji imajo v svojem poslanstvu tudi
veliko odgovornost. Seveda nikomur ne odrekam pravice, da vsem
sporoči o svojih pogledih, vendar pa se od ljudi, ki tako pomembno
soustvarjajo javno mnenje, kakor ga morejo novinarji, pričakuje, da
svoja mnenja in stališča tudi dopolnijo in jih po potrebi korigirajo z
dostopnimi podatki; takih, o katerih teče beseda, bi se npr. precej
našlo tudi v aktualnih strokovnih knjigah, med drugimi tudi od tukaj
podpisanega. Nikakor ne zastopam stališča o nedotakljivost katerekoli
politične institucije, vendar ne moremo delati politike, če jo jemlje
resno samo ena stran. Demanti je resna stvar in ga je treba upoštevati
kot takega, če ni mogoče dokazati, da je laž. Nemara ni povsem v moji
pristojnosti, pa si vseeno dovoljujem pripomniti, da mora biti
slovensko novinarstvo v hudi krizi, ko da tako malo nase in ko tudi
uredništva najvplivnejših časnikov niso sposobna moralnih vprašanj
vgraditi v vsakdanje delo svojih novinarjev.
Zmeraj znova se v razpravah pojavljajo teze o nepotrebnosti vojske
v slovenski državi. Razprav sicer ne želim ustavljati, a nekaj
neizpodbitnih zgodovinskih dejstev je le treba poznati :
V času nastanka nacionalnih držav v Evropi v začetku 17.stol. je
bila vojska eden od treh konstitutivnih prvin (poleg nje še uradništvo
in teorija države, ki je definirala politični interes v praktičnem
pomenu). Ne glede na spremenjene zgodovinske, kulturne, politične
idr. okoliščine, ki v mnogočem spreminjajo vlogo sodobne vojske,
ostaja njeno temeljno poslanstvo tudi danes nespremenjeno:
kompletiranje sodobne nacije, ki se vključuje v mednarodne
odnose. Vojska v sodobni državi je torej eden od predznakov državnosti
oziroma normalna sestavina podedovanega življenja. Ne gre toej samo za
to, da se država z vojsko kot svojim instrumentom pripravlja na
pričakovano obliko ogroženosti, ampak se s tem kompletira.
Posledica naivne filozofije, da nas danes nihče vojaško ne ogroža,
in da vojske potemtakem ne potrebujemo, bi bila za sodobno državo
lahko usodna vsaj iz dveh razlogov: a) nihče ne more nikomur
zagotoviti, da vojaško ne bo nikoli več ogrožen, čeprav bi si to
seveda vsakdo želel, in b) v vsakih zgodovinskih okoliščinah je država
dolžna zagotoviti vsaj najelementarnejšo obliko vsakdanje varnosti
državljanov ne glede na pričakovan spopad.
Argumenti o trenutni vojaški neogroženosti Slovenije so lahko pravi
obliž za balkanski prostor. Ampak saj ne gre samo za še tako natančno
ugotavljanje stanja neogroženosti, ko pa vemo, da že najmanjša kriza v
mednarodni skupnosti lahko sproži plaz (tudi v Evropi je cela vrsta
nerešenih zadev med državami, ki lahko eskalirajo v krize).
V Sloveniji gre tudi za kompletiranje države v njeni otroški
dobi. Ne moremo se namreč kompletirati kot država z amputacijo ene od
prvin naše nacionalne države. Pri tem ne gre za to ali smo zaradi tega
veseli ali žalostni, dejstvo je, da je to dediščina evropske
zgodovine. Zato tudi ko govorimo o nacionalni inteligenci moramo
upoštevati poleg humanistične in tehnične tudi vojaško. Res je,
vojaške inteligence v pravem pomenu besede Slovenci nismo imeli
nikoli, imeli pa smo vojaške izobražence, ki so bili bolj ali manj v
službi slovenstvu praviloma neprijazne tuje države.
Slovensko vojsko je treba kot vse druge državne institucije
kritizirati, ne pa po njej pljuvati. Kajti kritika je koristna, ko
gradi in ne kadar ruši. Zato je tudi za pisanje o Slovenski vojski
potrebna odgovornost.
Vodenje Ministrstva za obrambo sem prevzel kot strokovni in seveda
tudi kot politični izziv. Zato vse svoje znanje in tudi znanje kolegov
in kolegic iz Ministrstva in tujine uporabljamo za to, da vzpostavimo
racionalni, učinkovit in ne predrag obrambni sistem, s katerim bo
Slovenija kot suverena država enakopravna partnerica drugim državam v
mednarodnih odnosih. Kajti tudi slovenska država je dolžna poskrbeti
za svojo varnost v prvi vrsti sama. Če je končni cilj Slovenije država
blaginje, potem ima poleg gmotnih in duhovnih sestavin blaginje
pomebno vlogo tudi varnost na ravni občutka in ne kot demonstracija
moči. Slovenija ni tako bogata, da bi si svojo varnost lahko kupila na
tržišču, ampak si jo mora sama z ustreznimi instrumenti zagotavljati.
Ko nekateri govorijo o tem, da sedanje vodstvo Ministrstva nima
koncepta, se zavedam, da bomo morali na Ministrstvu še izboljšati
napore za pravočasno obveščanje javnosti o tem, da ga ima. Saj
nekateri očitno nočejo videti ali prebrati tega, kar smo o našem
konceptu že povedali ali napisali. Zato naj mi bo dovoljeno, da v
najkrajših obrisih ponovno izpostavim nekatere prvine izdelanega
koncepta.
Ena od ključnih nalog, ki je pred nami (in je sestavni del programa
oz. koncepta za vzpostavitev sodobnega nacionalnoonbrambnega sistema,
ki sem ga celovito predstavil na matičnem odboru DZ ob imenovanju za
ministra, ter kasneje dopolnjenega tudi na Svetu za nacionalno varnost
in na vladi in sem zanj dobil podporo), je, da upravni del Ministrstva
organizacijsko, komunikacijsko-informacijsko, hierarhično in
motivacijsko postavimo tako, da bo lahko zagotavljal učinkovito
podporo za delovanje vseh treh temeljnih instrumentov obrambnega
sistema, t.j. slovenske vojske, zaščite in rešavanja ter civilne
obrambe. Če nam to ne bi uspelo, bi bili že v bližnji prihodnjosti
soočeni z višjo stopnjo entropije oziroma razpada celotnega sistema
ter še zlasti Slovenske vojske. Druga ključna naloga pa je izvajanje
reorganizacije in modernizacije Slovenske vojske v smeri
vzpostavljanja manjše, dobro opremljene, izurjene in ne predrage
vojaške organizacije, ki bo sposobna uspešno zagotavljati vojaški
vidik slovenske nacionalne varnosti ter tudi naloge, ki jih ima
slovenska država kot suverena entiteta v mednarodnih odnosih,
tj. aktivno prispevati k zagotavljanju mednarodnega miru in varnosti.
Sestavni del našega koncepta so trije ključni projekti v okviru
reorganizacije Slovenske vojske v obdobju 2001-2004 in naprej, in
sicer: 1.okrepiti mirnodobni del vojske za delovanje v miru in kriznih
situacijah predvsem prek hitrejšega formiranja ustreznih premičnih
sil, 2. popravljanje stranpoti dosedanjega načrtovanja Slovenske
vojske in obrambnega sistema v celoti ter 3. izboljšanje kadrovske
strukture SV.
Poleg ciljev, kot so izboljšati izurjenost in usposobljenost
vojakov, enot in vojske kot celote, je naša prioriteta tudi celotna
namenska realizacija nabav po zakonu o temeljnih razvojnih programih
(TRP). Tudi pri tem delamo kvalitativno nove korake za razliko od
preteklosti. Nemogoče je namreč, da nas bi lahko različni proizvajalci
sistemov oborožitve in vojaške opreme obravnavali kot državo, ki ne ve
kaj potrebuje. Osebno si prizadevam, da nabavljamo neposredno pri
proizvajalcih (brez posrednikov) in skladno z zakonskimi določili ter
internimi pravili le tiste oborožitvene sisteme in vojaško opremo, ki
jo slovenska vojska skladno z novim koncetom dejansko potrebuje. Še
več, prvina novega koncepta vojske in obrambe je tudi večnamenskost
vojaške opreme, kjer se le da, s čimer krepimo sodelovanje vojske v
miru s sistemom varstva pred naravnimi in drugimi nesrečami. Ne
nazadnje pa je del našega novega koncepta tudi dosledno izpoljnevanje
vseh partnerskih ciljev, ki si jih je Slovenija izbrala v sodelovanju
z Natom v okviru programa Partnerstva za mir, ter sodelovanje v
operacijah za podporo miru predvsem na našem mednarodnem dvorišču.
Vključitev v Nato ostaja zunanjepolitična prioriteta Slovenije še
naprej. Ob tem pa bi rad poudaril predvsem tole:
- Nato za nas ne sme biti cilj, ampak pot do večje varnosti,
ekonomske stabilnosti in razvoja.
- Na nacionalnoobrambnem področju ne počnemo ničesar samo zato, da
bi ugajali državam članicam Nata, ampak počnemo vse zaradi nas samih,
za potrebe obrambne sposobnosti naše države. Če bomo dosegli to, nas
bodo sami povabili v najrazličnejše povezave, ne samo v Nato.
- Članstva v Nato se ne da kupiti z nabavo oborožitvenih sistemov
pri posameznih članicah, ampak z verodostojnostjo, temelječo na realem
obrambnem načrtovanju, podprtemu s kadrovskimi in finančnimi viri, ki
jih Slovenija dolgoročno lahko usmeri za razvoj svoje nacionalne
obrambe.
- V Nato ne vstopata obrambno in zunanjo ministrstvo, temveč država
kot celota. Odločili smo se imeti sodobno in učinkovito, a ne predrago
vojsko, s katero se bomo kot država brez večjih težav vključili v
evro-atlanske varnostne povezave in prevzeli svoj del odgovornosti za
mednarodno varnost.
- Na pogoste kritike medijev o tem, da je članstvo v Natu za
Slovenijo predrago, je treba poudariti, da to vprašanje presega zgolj
finančni vidik. Za nadaljno razpravo naj omenim le nekaj prednosti,
ki jih prinaša članstvo v Nato, kot so:
- zagotovitev večje varnosti države,
- pocenitev nacionalne obrambe na daljši rok,
- vstop v klub razvitih držav,
- večje možnosti sodelovanja v skupnih projektih na področju znanosti in tehnologije itd.
Evropski ekonomski, politični in varnostni povezovalni procesi
predstavljajo resno alternativo konfliktnemu načinu reševanja
problemov na državni in mednarodni ravni in kot takšni dajejo možnost
državam, zlasti manjšim, da sodelujejo pri reševanju skupnih evropskih
ekonomskih, političnih in varnostnih vprašanj. Slovenija kot
novonastala država z omejenimi družbenogospodarskimi in vojaškimi
zmogljivostimi seveda nikoli ne bo postala tako močna vojaška sila, da
bi ogrozila druge države. Narediti pa mora vse, da tudi nje katerakoli
druga država ne bi ogrozila. Kakorkoli že, čas je, da Slovenija z
odličnostjo na vseh področjih (vključno z obrambnim) močneje zakoliči
svoje mesto v mednarodni skupnosti kot samostojna država in prek
skupnih evropskih in evro-atlanskih ekonomskih, političnih in
varnostnih institucij.
Slovensko politično vodstvo se zaveda, da moramo kot dobri
gospodarji svoje države poskrbeti za optimalno zavarovanje svojega
ozemlja, imetja in varnosti državljanov. Zato hoče svojo državo
zavarovati na najboljši možni način. Verjame, da je zveza Nato edina
učinkovita organizacija za doseganje kolektivne obrambe v razvijajoči
se evropski varnostni arhitekturi. Koristno za Slovenijo pa bi bilo,
da bi nasprotniki te opcije ponudili boljše alternative in jih
podkrepili z argumenti - na Ministrstvu smo ne le odprti za takšne
razprave, ampak jih v poplavi posplošenih ocen celo pogrešamo.
|