Slovenija >> NATO Skupno spletišče v podporo včlanjevanju Slovenije v NATO, uredniki Urad vlade RS za informiranje, Ministrstvo za zunanje zadeve in Ministrstvo za obrambo (aktivno od 2001 do 2004)
Slovenija in NATO

Slovenija in NATO
Nato
Koledar dogodkov
Pogosta vprašanja
Novinarsko središče
Dokumenti
Publikacije
Javno mnenje
Povezave
SlovenskoE-pošta

NOVINARSKO SREDIŠČE

Prelomnica v prid širitvi Nata

dr. Milan Jazbec
iz revije Slovenska vojska, 23.november 2001

Evropski kontinent je v minulih stoletjih doživel veliko pomembnih dogodkov, ki so spreminjali tok njegovega razvoja. Če bi se ob koncu prvega leta novega tisočletja skušal odločiti za najpomembnejše tri, bi to bili: westfalski mirovni kongres leta 1648, konec hladne vojne leta 1989 in 11. september 2001. Poglejmo si zato njihov pomen in nekatere najpomembnejše posledice.

Prelomnice in njihovi vplivi

Leta 1648 se je končala tridesetletna vojna, ki je opustošila evropski kontinent in skoraj do nepreglednosti zapletla vojaška, politična ter diplomatska razmerja. Sistem mirovnih pogodb, ki je sledil razglasitvi miru, je v evropski prostor prinesel pomembne in dolgoročne spremembe. Najpomembnejše so bile: vodilne evropske sile so se od notranjih rivalstev in spopadov usmerile v prekomorsko ekspanzijo, s čimer mednarodni odnosi dobijo globalno dimenzijo; nastanejo nacionalne države in tudi meje med njimi so potrjene, to pa vzpostavi sistem evropskih držav in ravnotežje moči med njimi; sistem sprejetih mednarodnih mirovnih sporazumov pomeni obstoj mednarodne skupnosti in njeno priznanje v imenu teh držav; začne se ločevanje cerkvene in politične oblasti, slednja pa tako začne izvajati posvetno državno oblast.

Leto 1989 pomeni prelomnico v novejši evropski in tudi svetovni zgodovini, kar je po eni strani z združitvijo obeh Nemčij pomenilo velik zagon dotedanjim evropskim integracijskim procesom, hkrati pa je razpad treh velikih večnacionalnih držav (Češkoslovaške, SFR Jugoslavije in Sovjetske zveze) pomenil vrh dezintegracijskih procesov. V političnem smislu je padec berlinskega zidu simboliziral konec hladne vojne in razpad bipolarne svetovne ureditve. Na širšem evrazijskem prostoru je nastalo oziroma obnovilo svojo državnost 27 novih držav, tektonski premiki so zajeli skoraj 300 milijonov prebivalcev, spremembe so se zgodile v približno treh letih, na omenjenem prostoru pa sta se pojavila varnostni vakuum in določena nestabilnost (izbruh medetničnih konfliktov).

Letošnji septembrski dogodki so spremenili in vsaj za zdaj postavili na osrednje mesto pojmovanje varnosti kot celovite, večplastne in osrednje vrednote tako za posameznika kot za nacionalno ter mednarodno skupnost. Postalo je jasno, da varnosti ni mogoče doseči s posameznimi ukrepi in mehanizmi, pa naj bi bili še tako dorečeni. Za zagotavljanje varnosti je treba razvijati posamezne elemente, ki jo omogočajo, in celovit sistem sodelovanja. Varnost je po letošnjem septembru postala sinonim za sodelovanje, že skoraj formula: več sodelovanja = več varnosti. Prav presenetljivo je, kako so posledice terorističnega napada na ZDA pospešile povezovanje varnostnih procesov in njihovo strukturiranje oziroma že kar razvrščanje držav na podlagi njihove aktivnosti.

Navedene tri prelomnice ponazarjajo tudi vsebinski razvoj instrumentov, ki so v omenjenem obdobju evropske zgodovine poskušali zagotavljati svojo, pa tudi širšo mednarodno varnost. Zato lahko napišemo, da so se od westfalskega mirovnega kongresa oblikovali trije temeljni varnostni sistemi, in sicer sistem ravnotežja moči, ki je prevladoval do konca prve svetovne vojne, sistem kolektivne varnosti, ki se je institucionaliziral z nastankom Društva narodov leta 1919 in vzpostavil z ustanovitvijo Organizacije združenih narodov leta 1945, in sistem kolektivne obrambe, ki so ga oziroma ga še zagotavljajo obrambne in vojaškopolitične zveze (najbolj znan je Nato). Z mednarodnopravnega vidika je še zanimivo, da je bila vojna kot način reševanja sporov med državami legitimno sredstvo večji del navedenega obdobja.

Zapleteno zagotavljanje varnosti

V zadnjih desetih letih se je evropsko in svetovno varnostno okolje zelo spremenilo, očitno pa je, da se bo to še nadaljevalo. Ob tem je postalo jasno vsaj dvoje. Po eni strani je postalo zagotavljanje varnosti zelo zahtevno in zapleteno, saj je takšna tudi narava sodobne varnosti. Po drugi strani pa omenjena zapletenost predvideva sodelovanje subjektov oziroma ustanov, kar pomeni, da ni racionalno, če se izogibaš članstvu v integracijah, ki si prizadevajo zagotoviti varnost. Zaradi sodobnih varnostnih izzivov se povečuje sodelovanje med njimi, zato ni čudno, da med evropskimi državami, tudi med novimi majhnimi, obstaja težnja po članstvu v več takšnih organizacijah. Od 55 evropskih držav (od zahodne Evrope do centralne Azije, vključno z ZDA in Kanado) jih je v OZN 54, OVSE 53, Natu 19 in EU 15, v Evro- atlantskem partnerskem svetu jih sodeluje 46, v Partnerstvu za mir pa 27.

Prizadevanja držav po zagotovitvi varnosti so tako postala prepletena, med organizacijami, ki jo zagotavljajo, pa se skozi zahteven proces sodelovanja oblikuje neke vrste delitev dela. Očitno je zveza Nato tista, ki ima možnosti za zagotavljanje trde varnosti, medtem ko EU načrtuje razvoj svojih varnostnih in obrambnih mehanizmov ob domnevi o uporabi Natovih potencialov, usmerja pa se predvsem na predkonfliktne in pokonfliktne faze. Hkrati postaja prav zaradi te prepletenosti vedno bolj očitno, da tako imenovana čudovita izolacija kot praktični pojem izginja iz sodobne stvarnosti. Moderne nacionalne države težijo k sodelovanju in povezovanju, pri tem pa s sodelovanjem v številnih institucionalnih okvirih omogočajo vpogled v dozdaj klasično notranje delovanje, sprejemajo in prevzemajo mednarodne pravne norme v svojo notranjo zakonodajo ter se tako odpirajo v mednarodno skupnost. Čeprav ti pojavi niso novi, se je njihova intenzivnost v zadnjem desetletju zelo povečala, po letošnjih septembrskih dogodkih pa se je dodatno poglobila njihova prepletenost. Če je bil dozdaj v rabi izraz nastajanje nove evropske varnostne arhitekture, bi verjetno že lahko začeli govoriti o nastajanju globalne mreže varnostnih ustanov oz. globalne varnostne matrike.

Univerzalen in primaren pomen varnosti kot temeljne vrednote medčloveških odnosov je naposled tudi tako spoznan in celo doživet. Njena kompleksnost in individualizacija vedno bolj vplivata na način njenega zagotavljanja in dojemanja. V njenem zagotavljanju pa prav ta kompleksnost narekuje obsežno uporabo številnih mehanizmov, med katerimi so oborožene sile nacionalnih držav še vedno med temeljnimi in nepogrešljivimi.

Novi vidiki širitve zveze Nato

Za države, ki so kandidatke za članstvo v Natu, je spremljanje vseh navedenih sprememb seveda zelo pomembno zaradi nadaljnje širitve Severnoatlantskega zavezništva. Obstaja veliko ocen o vplivu letošnjih septembrskih dogodkov na napovedano širitev.

V zadnjem času se je oblikovalo jasno mnenje o pozitivnem vplivu, to pa se vidi iz številnih izjav najvišjih predstavnic držav članic in tudi zveze Nato. Okrepilo se je spoznanje, da je treba širiti stabilnost in varnost na tiste države, ki lahko s svojo dejavnostjo k temu pomembno prispevajo in hkrati pokažejo ustrezne rezultate pri takem delovanju. Na neformalnem vrhu zveze Nato junija letos, ob obisku ameriškega predsednika Busha v Evropi, je bilo dogovorjeno, da je ničelna različica širitve izključena. To pomeni, da namerava zavezništvo na vrhu v Pragi konec novembra leta 2002 v svoje vrste povabiti nove članice. Število in imena novih članov ter tempo njihovega vključevanja v strukture zavezništva pa ostajajo še naprej odprti in bodo verjetno znani tik pred omenjenim vrhom. Kot kaže, naj bi neformalno razmišljali v prid sprejema večje skupine kandidatk, verjetno od pet do sedem novih članic. To bi pomenilo, da bi se prvotni največkrat omenjeni dvojici, Sloveniji in Slovaški, pridružile še tri baltske države (Estonija, Latvija ter Litva) in Romunija ter Bolgarija. To je eden izmed možnih razpletov širitve, vsekakor pa bo najbolj pomembno, da kandidatke zanesljivo in kakovostno izpolnjujejo tisto, kar so zapisale v svojih akcijskih načrtih za članstvo. Delovni napotek za vse te države bi bil: biti sposoben s konkretnimi koraki nadaljevati načrtovano delo in to sproti dokazovati. Držati tempo in kazati pozitiven, afirmativen odnos do izpolnjevanja obljubljenega morata postati stalnici vsakodnevnega delovnega ritma. To je način razmišljanja in delovanja tudi v novih okoliščinah evro-atlantskega ter širšega geopolitičnega in varnostnega prostora.

Za Slovenijo, za nas torej, je pomembno, da nadaljujemo načrtovane projekte, zlasti na vojaško-obrambnem področju. Tu je bilo letos narejeno zelo veliko, z vsem tem je bila javnost sproti seznanjena, prav tako pa tudi zavezništvo. Dialog z Natom in posameznimi članicami poteka na številnih ravneh in dvostranskih ter večstranskih srečanjih, kjer se sogovornike natančno seznanja s sprotnim delom. Tako se med Slovenijo in zavezništvom ustvarja odprto in kooperativno sodelovanje, to pa je zelo pomembno za nadaljevanje našega dela in tudi za ustvarjanje podobe o Sloveniji kot zanesljivi, odprti ter konstruktivni partnerici. Izpolnjevanje Akcijskega načrta za članstvo je temelj za zelo resno pripravo kandidatk za članstvo, ob tem pa je pomembno, da se kandidatke zavedajo vsebinskega dopolnjevanja procesov širitve Nata in EU. S političnega vidika gre za dve plati zelo močnega integracijskega procesa, ki je še posebno pomemben za nove majhne države. Komur ne bo uspelo oziroma kogar ne bo zanimalo sodelovanje v vseh teh procesih, tisti ne bo niti zmogel niti mu ne bo uspelo zagotoviti celovitega funkcioniranja svoje države.

O navedenih vidikih je govoril tudi generalni sekretar zveze Nato lord Robertson med nedavnim obiskom v Sloveniji. Med pogovori na našem ministrstvu je posebej poudaril pomen odkritega dialoga in doseganja stalnih rezultatov na temelju načrtovanega dela. Rezultate je treba predstavljati ves čas, in sicer sproti, to je pomembno tako za Slovenijo kot za zvezo Nato oziroma za zagotavljanje širše mednarodne varnosti. Slovenija se tako vključuje v izredno zahtevno in zapleteno nastajanje vsestranske ter dopolnjujoče se mreže varnostnih integracij. Ob deseti obletnici slovenske države to nedvoumno kaže na visoko zavedanje in odgovorno ravnanje vseh nosilcev teh procesov na Ministrstvu za obrambo.

Kako naprej?

Refleksija vseh navedenih misli nas ob koncu razmišljanja ponovno pripelje do spoznanja, da je jedro vseh teh dejavnosti v Slovenski vojski.

Slovenska vojska je tisto stičišče, kjer se bo pokazal skupni rezultat vseh temeljnih procesov, s katerimi se ukvarjamo na Ministrstvu za obrambo. Gre za vzpostavitev sodobnih oboroženih sil, opremljenih z ustrezno oborožitvijo, ki bodo povezljive s partnericami in ki bodo sposobne izvajati prevzete naloge. Bliže ko bomo temu cilju, bliže bomo tudi tistemu, kar od nas pričakuje slovenska država, in bliže bomo zvezi Nato. Članstvo v njej zato ni abstrakten cilj, do katerega je treba priti na vsak način, ampak ga bomo dosegli trezno in tehtno, tako da bomo postavili na noge takšen obrambnovarnostni sitem, kot ga potrebujemo sami. Tako bomo tudi najbolje prispevali k mednarodni varnosti in stabilnosti.

Priporočena literatura:

  • V. Benko: Znanost v mednarodnih odnosih. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede, 1997.
  • V. Benko: Zgodovina mednarodnih odnosov. Ljubljana: Znanstveno in publicistično središče, 1997.
  • R. Cooper: The Post-Modern State and the World Order. London: Demos, 1996.
  • A. Grizold in B. Ferfila: Varnostne politike velesil, Ljubljana: Fakulteta za družbene vede, 2000.
  • M. Jazbec: The Diplomacies of New Small States. Aldershot: Ashgate, 2001.
  • E. Luard: Človek, država in vojna. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede, 2001.
  • NATO Handbook. Bruselj, 2001.


O strani