Drnovšek: Zveza NATO ni le obveznost, ampak tudi varnost
RA Triglav, 29.11.2001, Četrta mreža, 17.00
Slovenski premier Janez Drnovšek je v včerajšnjem pogovoru za Radio
Triglav med drugim odgovarjal na vprašanja o slovenskem vstopanju v
evroatlantske povezave . Objavljamo del intervjuja.
DUŠAN DRAGOJEVIČ: Lep pozdrav, Slovenija, iz studia Radia
Triglav na Jesenicah. Danes v skupni Četrti mreži združenja
nekomercialnih radijskih postaj Slovenije gostimo premiera dr. Janeza
Drnovška in seveda želimo, da bi se prijetno počutil v naši
družbi. Lep pozdrav.
JANEZ DRNOVŠEK: Pozdravljeni.
NOV.: Kar nekaj časa vas ni bilo k nam, vmes pa se je
zgodilo kar precej pomembnih stvari. Slovenija je postala še bolj
prepoznavna v svetu, resno trkamo na vrata Evropske skupnosti, enako
tudi Nata. Vaš komentar.
DRNOVŠEK: Ja. No, še enkrat vse lepo pozdravljam in vesel
sem, da sem danes na Jesenicah in da govorim lahko z mrežo slovenskih
lokalnih radijskih postaj. Veliko se dogaja. Slovenija je v letošnjem
letu veliko pozornosti posvetila tem vprašanjem, predvsem
približevanju Evropski uniji, tudi Nata navsezadnje in nekako se
bližamo temu cilju. Naslednje leto pričakujemo, da bomo dokončali
pogajanja za vstop v Evropsko unijo. Mi usklajujemo številne
zakone. Zelo veliko takšnega zakonodajnega dela je, veliko reform,
veliko sprememb. To je vsekakor tisti glavni projekt, ki ga vlada vodi
v tem času in resnično se veliko dogaja. Smo aktivni na evropski
sceni. Proces razširitve Evropske unije ni tako enostaven, ni tako
avtomatičen, kot bi včasih si kdo mislil. Veliko je vprašanj, veliko
je včasih tudi še negotovosti. Vendar jaz ocenjujem, da ta proces gre
naprej in da, da bomo kljub vsemu le prišli torej do cilja.
Verjetno bo tudi pri zvezi Nato, kjer smo v zadnjem času sicer
nekoliko ocenjevali naš odnos do te ogromne zveze zahodnih
demokratičnih držav. Na nek način se je tudi sama zveza Nato
pravzaprav iskala v novem svetovnem kontekstu, potem ko ni več
prejšnjega nasprotnika, Sovjetske zveze, in zdi se mi, da se sedaj
vedno bolj jasno kaže njen profil, da bo pač to obrambna zveza teh
držav, ki bodo druga drugo ščitile. Vendar pa bo igrala vedno bolj
aktivno vlogo tudi v funkciji Združenih narodov pri razreševanju
različnih konfliktnih situacij v svetu. Zdi se mi torej prav, da se
tudi v Sloveniji ponovno v naslednjem letu temeljito pogovorimo o tem
vprašanju. Smo pripravljeni prevzeti te obveznosti in seveda tudi po
drugi strani biti potem deležni te neke kolektivne varnosti. Dali bomo
na mizo razloge za in proti. Pričakujem, da bo tudi do konca
naslednjega leta padla odločitev v tej zvezi.
NOV.: Ali imate vtis, kar zadeva vstop v Evropsko skupnost,
da so slovenski pogajalci zelo dobri lobisti?
DRNOVŠEK: Ja, poglejte, predvsem mislim, da so dobri
pogajalci, ne. Da so dobri pogajalci. Treba se je pa pri tem zavedati,
ne, da se Slovenija pogaja, kot sorazmerno majhna država s
petnajsterico evropskih držav, ki so že članice in da pogajanja, če
smo povsem realni, seveda niso ravno povsem enakopravna in da ponekod
uspemo uveljaviti svoje interese, ponekod pravzaprav pa ne. Evropska
unija se postavi na stališče, češ to so pravila igre Evropske unije,
če se želite vključiti, potem jih pač morate sprejeti, sicer lahko
ostanete zunaj. Tako so ta pogajanja specifična s tega vidika, ampak
jaz mislim, da jih v okviru možnosti in objektivnih situacij kar dobro
peljemo.
NOV.: Kaj pravite evroskeptikom, ki pravijo, da se nekako
preveč nekontrolirano ponujamo?
DRNOVŠEK: Poglejte, tukaj smo mi kandidati. Mi smo izrazili
interes za včlanitev.
NOV.: In tisti, ki prosi, se mora pač prilagoditi.
DRNOVŠEK: Tako je. Tudi meni ni včasih kaj všeč v Evropski
uniji. Včasih kakšna rešitev ni principielna. Včasih se pravzaprav
tudi znotraj Evropske unije dogajajo kakšni lobiji, kakšni nenačelni
dogovori med, predvsem večjimi članicami, ampak kljub vsemu v celoti
gledano, pa le prevladujejo neka demokratična pravila. Predvsem to bi
dejal. Slovenija kot država s takšnim ponderjem, kot ga ima in te
velikosti in s tem številom prebivalcev bo deležna v Evropski uniji
veliko bolj demokratičnega tretmaja ali statusa, kot pa sicer, kot pa
v kateri koli drugi obliki. V večini vprašanj se odločajo z soglasjem
vseh, s konsenzusom. Torej v večini vprašanj imamo navsezadnje enako
težo, kot Nemčija, Francija in drugi. V nekaterih vprašanjih se bo
slej odločajo z kvalificirano večino članov. Skratka večinsko. Tam bo
kdo preglasovan, ampak preglasovana bo včasih tudi Francija, ali
Nemčija, ali kakšna druga velika država, ne samo Slovenija. In če
pogledamo vso zgodovino evropskih odnosov, nikoli ni recimo tako
majhna država dobila takšnega statusa in takšnega vpliva, kot ga bomo
kljub vsemu imeli v Evropski uniji. Seveda si pa ne moremo delati
utvar, da bomo pa seveda sami lahko diktirali neke stvari v tem
prostoru, več sto milijonskem prostoru z državami, kjer ima Nemčija 80
milijonov prebivalcev, ali države s po 60 milijoni prebivalcev kot so
Velika Britanija, Francija, Italija. Ampak mislim da, so ti odnosi, v
katere vstopamo, od daleč boljši, kot vsi drugi možni. In
evroskeptikom seveda potem vedno postavim vprašanje, kaj pa je boljša
možnost Ali obstaja boljša alternativa? Zaenkrat je ni. Mi smo izšli
iz Balkana. Želeli smo se čimprej vključiti v Evropo. Na drugi strani
je še vedno nestabilni Balkan. Na nek način je Slovenija že v splošni
percepciji Evropejcev sveta že na tej strani, praktično že skoraj
članica Evropske unije. Biti na drugi strani seveda bi bilo precej,
precej bolj neprijetno, ali ne. Tukaj je več, tukaj je večja
varnost. Tukaj je večja perspektiva, tudi materialna. Seveda pa je
tudi borba, konkurenca in kljub vsemu še nekaj tistih klasičnih
evropskih odnosov med evropskimi narodi ali skupinami. Še vedno se bo
tudi v okviru Evropske unije odvijalo. Evropska unija še ni idealna
združba. Je pa pravzaprav najboljša združba, ki jo je do zdaj zmogel
svet ali pa Evropa, tudi najbolj demokratična in v tem smislu tudi
najbolj pravična.
NOV.: Rekli ste, da se bomo morali še dogovoriti ali bomo
šli v Nato ali ne. Ali mislite, da je referendum prava oblika
odločanja?
DRNOVŠEK: Glejte, slovenska politika je v tem precej
enotna. Skoraj vse stranke ali vse velike stranke so za vključitev v
Nato in to že kar nekaj časa.
NOV.: Vendar vsi ljudje pa niso za.
DRNOVŠEK: To je razumljivo. Tudi vsi niso za Evropsko unijo,
ne. To je razumljivo. V večini držav običajno odločajo o tem v
parlamentu. Tam so poslanci, ki jim ljudje zaupajo mandat za takšna
odločitve. Vendar odločitev je možna seveda tudi na referendumu in jaz
tega nikakor ne izključujem. Se mi zdi, da je precej možno, da bomo
prišli na koncu do referendumske odločitve o tem vprašanju. Je pa res,
da je v zadnjem času bilo nekaj vprašanj, dvomov, navsezadnje tudi
kritik k takšni usmeritvi, ampak pravzaprav saj to spada k
demokraciji. Tudi sam tako odgovarjam generalnemu sekretarju Nata, ki
je bil pred kratkim na obisku in ki sprašuje v zvezi z nekoliko nižjo
javno podporo ali različnimi kritičnimi ocenami našega vstopa v Nato,
ki se pojavljajo v Sloveniji v zadnjem času. Moj odgovor je: smo
demokratična država, ljudje imajo različna mnenja. Prav je, da se
izmenjajo argumenti, da slišimo argumente.
Res je, da zveza Nato predstavlja navsezadnje tudi obveznost, tega
se moramo zavedati. Obveznost kakšnih skupnih akcij. Vendar poglejmo
tudi po drugi strani. To ni samo obveznost, za nas je tudi neka
varnost, precej večja varnost. In če pogledamo zadnje desetletje, n
to okolje, ki je našo varnost najpomembnejše. Kje bo Nato najbolj
aktiven? Ravno na Balkanu. V jugovzhodni Evropi imamo sile Nato
pravzaprav povsod, v vseh državah, od Bosne in Hercegovine do, do
Makedonije do Kosova. V glavnem potem dobijo tudi mandat OZN, zato
tudi pravim, da Nato vedno bolj nastopa v v okviru OZN in se mu
priključijo potem tudi še druge države. Vendar na Balkanu je v bistvu
Nato vzpostavil varnost in skrbi za varnost po dolgoletnem prelivanju
krvi. S tem je tudi na nek način zagotovil našo varnost in jo precej
zvišal. Tako, da se na koncu tudi sam včasih, tudi v tem primeru, saj
nikoli ne gledamo enoznačno, sam vprašam kakšne minuse nosi Nato. Nosi
jih torej.
NOV.: Zagotovo jih nosi. Minuse in tudi pluse.
DRNOVŠEK: Nosi torej. Nosi tudi kakšne obveznosti, ki nam
morda včasih ne bodo všeč, ko se bomo morali kje angažirati. Neko
sodelovanje v tej kolektivni obrambi z naše strani. Slovenija je
navsezadnje majhna država, ki je obkrožena s samimi večjimi
sosedi. Vem, da nismo kratkoročno ogroženi od nikogar, tudi na srednji
rok najbrž ne, kaj bo na dolgi rok, seveda pa nihče ne ve. Ampak kot
majhna, manjša država, pravzaprav manjša od vseh sosednjih držav, bi
se kljub vsemu bolje počutil v okviru neke takšne obrambne zveze, v
kateri so velike zahodne demokratične države, ki imajo podobne poglede
in vrednote, kot jih imamo mi. Tako da na koncu mi to nekako prevaga,
kljub vsemu. Prihodnosti nihče ne more predvideti, zlasti daljne. Zdi
se mi, da je kljub vsemu več razlogov za vključitev, kot pa proti tej
vključitvi. Kljub vsemu bi se bolje počutil znotraj, kot pa
zunaj. Lahko pride le še tudi do nepredvidljivih situacij, še kriz v
svetu in prav pa je seveda, ker gre za zelo pomembna vprašanja,
pomembna vprašanja v prihodnosti, pomembna vprašanja za našo
državo. Prav je, da se o tem pogovorimo, da izmenjamo argumente.
NOV.: Za in proti.
DRNOVŠEK: Tako je.
NOV.: G. premier, eno je seveda kako se predstavlja
navzven. Iz vaših besed je razvidno, da ste zadovoljni. Povsem nekaj
drugega pa so dogajanja na domači sceni. Začeli smo s sprejemanjem
proračuna. Govori se o zapletih in jih bo najbrž še več. Slišali smo
kar nekaj mnenj in komentarjev v tem času na račun: recesije, krčenja
pravic zaposlenim in tudi v zdravstvu, po drugi strani pa bo več
denarja za oborožitev. Nekaterim gre to na živce.
DRNOVŠEK: Proračun za leto 2002 in 2003 smo pripravili in
prvič imamo dvoletni proračun. Pripravili smo ga precej
uravnoteženo. Za obrambo gre nekaj malega več kot zdaj. Do zdaj smo
bili ves čas precej kritizirani, tudi s strani Nata, da žal, Slovenija
daje sorazmerno malo denarja za obrambo, in dajemo recimo v letošnjem
letu še vedno nekaj čez 1,4 % družbenega proizvoda, kar je sorazmerno
malo. Minimalno bomo zvišali ta delež v naslednjih dveh letih. Seveda
vedno lahko razmišljamo in se tudi sam strinjam, da bi bilo bolje, da
bi vsa ta sredstva dali na primer v zdravstvo ali kaj drugega, ampak
kje, kljub vsemu, kje je garancija za to, katera država si pravzaprav
upa odreči povsem svoji obrambi. Kljub vsemu zgodovina držav in
človeštva ni bila takšna, da bi dajala nekomu osnovo za to, da bi se
odločil za kaj takšnega. Vendar nihče ne more reči, da mi pretiravamo
pri tem. Nasprotno večkrat slišimo, da je to premalo, ampak meni se
zdi, da je glede na situacijo v Sloveniji, glede na naše druge
potrebe, da je delež, ki ga dajemo za obrambo kar nekako ta
pravi. Prioritete proračuna so bile pa drugje. Seveda tudi obramba,
ampak namenili smo več za zdravstvo in zdravstvu smo se tokrat bolj
posvetili, kot pa v prejšnjih leti. Pa seveda številna, številna druga
področja. Že do zdaj je bila pravzaprav značilnost našega razvoja, da
nimamo samo ene prioritete ali pa dveh, ampak da skušamo imeti čimbolj
uravnotežen razvoj na različnih področjih in mislim, da nam to v
glavnem kar uspeva. Precej bolj, kot pa večini drugih držav.
|