Okrogla miza v organizaciji Mirovnega inštituta it Ljubljane
RA Koper, 27. 11. 2001, Aktualno, 13.45
Dva velika cilja slovenske zunanje politike sta vstop v Nato in
EU. slednje uživa v slovenskem javnem mnenju stabilno večinsko
podporo, tudi na račun številnih informacij, ki so na voljo. Z Natom
pa je drugače. O tem se skoraj ne govori, podpora javnosti pa je v
zadnjih letih celo padla. Slovenija pričakuje prihodnje leto povabilo
v Nato, zato je vlada že začela z načrtnim obveščanjem
javnosti. Prebujajo se tudi nevladne iniciative, predvsem tiste, ki
nasprotujejo vstopu Slovenije v Nato. Da bi si lahko tudi sami
izdelali objektivno sliko, moramo prisluhniti vsem stranem. Zato smo
se udeležili okrogle mize v organizaciji Mirovnega inštituta it
Ljubljane. Za nas jo je spremljal Sebastjan Šik.
SEBASTJAN ŠIK: Nobeden od sogovornikov ni nasprotoval temu,
da Slovenija potrebuje svojo vojsko, da bo sposobna braniti svojo
državo. Nihče pa ni znal odgovoriti, ali lahko ta cilj lažje in ceneje
dosežemo znotraj severnoatlantskega zavezništva. Izračunov konkretnih
številk ni oziroma so se te v primeru Poljske, Češke in Madžarske
izkazale kot nezanesljive. Po eni strani članstvo v Natu zagotavlja
večjo varnost, lahko pa predstavlja tudi grožnjo, če ena članic stopi
v konflikt s tretjo državo, ko je to zdaj v primeru ZDA. Če govorimo o
stroških, samo članstvo stane zelo malo, le polovico odstotka
obrambnega proračuna države. za modernizacijo slovenske vojske pa
bomo morali tako ali tako plačati za nekatere prevelik delež BDP, ne
glede na članstvo v Natu. Morda pa bi s članstvom res prihranili kak
tolar, saj bi lahko koristili tehnološke in drage vojaške sisteme
držav članic. Da bi se teme lotili čimbolj objektivno, bomo prostor za
razmišljanje prepustili drugim. Dr.Vlado Miheljak je sociolog in
predavatelj na FDV v Ljubljani, v medijih pa ga pogosto zasledimo kot
avtorja komentarjev na različna politična vprašanja. Zase pravi, da ni
Nato skeptik, prizadeva pa si, da bi imeli možnost o tem vprašanju
odločati vsi državljani na referendumu.
VLADO MIHELJAK: V tem trenutku Nato pravzaprav ničesar ne
more ponuditi, ker pravzaprav sam s sabo ne ve, kaj bi. Nato je nek
mastodont, tako kot so socialistični mastodonti Tam, Litostroj itd,
neki veliki sistemi, ki s tem ko se poruši nekako smiselno ozadje tega
delovanja, pravzaprav ne vedo, kaj bi. Nato dandanes nima definiranih
nekih temeljnih pojmov o samem sebi. Ključno se mi zdi dogajanje po
11.septembru. po 11.septembru je nekako vzniknil prvič inštitut petega
člena, ki nekako pravi poenostavljeno, da so države med seboj
solidarne. To je po eni strani pokazalo dve stvari. Da seveda Nato ne
zna definirati svojih ciljev delovanja. Teroristični napad gotovo ni
vojaško dejanje oziroma če je vojaško dejanje, naredijo pravzaprav
teroristom natančno tisto uslugo, ki jo hočejo, da jih začneš jemati
kot partnerje. In verjetno bi bil bin Laden v taki situaciji celo
vojni ujetnik, ki bi imel določene pravice itd. Ampak, ta 11.september
je pokazal neka notranja razmerja Nato članic. Namreč razmerje med
najmočnejšo državo in vsemi ostalimi. Ko je Bush klical okoli in
povedal, da se je začela vojna, je bilo to signifikantno. Poklical je
Blaira, je poklical Schroderja, morda je klical še koga, izpustil je
pa tistega, ki bi ga moral po logiki stvari klicati prvega- to je
lorda Robertsona. To je nekako natančno pokazalo kakšen je status
Nata. Da je to pač neko pomožno podjetje, skrajno instrumentalizirano
za ameriško politiko. Potem je nekako, ker je to bilo ugotovljeno kot
napačno, je potem čez 14 dni popravil in sprejel Robertsona, tako kot
je sprejel tudi italijanskega predsednika, ki se je počutil užaljenega
itd. Ampak ta peti člen kaže še na nekaj. Jaz sem postavil pred časom
neko hipotetično situacijo. Da bi se nekaj podobnega kot se je zgodilo
Američanom zgodilo Turkom. Oni teptajo človekove pravice, državljanske
in etnične pravice Kurdov in še marsikoga. Ampak Kurdi so kompaktna
skupina in recimo, da bi se kakemu Kurdu utrgalo, bi šel v neko
situaciji, bi nekaj razstrelil, da bi prišlo do neke katastrofične
situacije, kakršna je bila 11.septembra v New Yorku. Predstavljajte
si, da bi Turki zahtevali, da gre za zardi Kurdov nato v vojno. Zdaj
naj mi pa nekdo v tej dvorani pove, kaj bi se zgodilo. Jaz sicer
odgovor vem, vem odgovor, ampak če je odgovor takšen kot jaz menim, da
ga vem, da seveda ne bi Nato šel v vojno s Turki zaradi Kurdov, potem
to notranja razmerja popolnoma razruši. Potem to ni več organizacija v
kateri pravzaprav lahko veš, kaj lahko pričakuješ.
ŠIK: Dr.Jože Mencinger, rektor ljubljanske Univerze, nam je
znan kot piker komentator evro-atlantskih povezav. Pravi, da je
članstvo v Natu postalo slovenski javnosti preveč samoumevno dejstvo
in že zaradi tega velja o tem dejstvu dvomiti.
JOŽE MENCINGER: Poglejte, nato ali pa članstvo v Natu je
zaradi mene neka ekonomska dobrina, ki jo Slovebija hoče kupit,
natovska birokracija pa jo prodaja. Zdaj se pojavi vprašanje, zakaj to
dobrino rabimo? Ali jo v resnici rabimo kot dežnik. In če jo rabimo
kot dežnik, morajo na to odgovoriti vojaški strokovnjaki. Jaz kot laik
menim, da tega dežnika, kot dežnika, ne rabimo. Potem se pa seveda
postavi tudi drugo vprašanje. Ti imaš lahko dežnik zaradi
prestiža. Ali Nato predstavlja prestiž, ki ga daje drugim državam, ki
so članice? Seveda tudi prestiž lahko kupujemo in se je treba tudi v
tem primeru vprašat kakšna je cena tega prestiža. jaz nič nimam proti,
če se ugotovi, da je ta prestiž biti v Natu tako velik, potem je tudi
ta prestiž vreden neke cene. Samo kar me moti pri stvari je, da niti
ni odgovora na to ali rabimo dežnik kot dežnik ali rabimo dežnik
zaradi prestiža. Niti enega niti drugega odgovora ni še nihče dal. In
tu pride pač v poštev vprašanje, kaj so koristi in kaj so stroški
tega, da smo člani v Natu. Jaz imam sicer zelo nizko mnenje o dežniku
kot prestižu v tem našem primeru, ker imamo pač države v Evropi, ki so
povsem prestižne, ki niso članice Nata. Takšna je Švedska, Avstrija,
takšna je Jvica. In očitno tega dežnika kot prestiža prav nič ne
rabijo. Se seveda vprašam, zakaj pa ga Slovenija rabi, kot prestiž?
Menim, da ga ravno tako ne rabi. Posebno še, ker ta prestiž ni tako
velik. Nato ima poet načel, ki naj bi jih članice izpolnjevale. To so:
načelo demokratičnosti, spoštovanje človekovih pravic, prijateljstvo s
sosedi, laičnost ministra in preglednost proračuna. menim, da recimo
Slovenija vse kriterije izpolnjuje, notri so pa ugledne članice, ki
teh kriterijev ne izpolnjujejo. Turčija je ena od takih, ki ne
izpolnjuje nobenega od kriterijev. Se pravi, da sam ugled Nata ni
pretirano velik. Seveda imamo pa zdaj tudi izvedene koristi od
članstva v Natu. Pri oni strani, ki ponuja to članstvo, so te
izvedene koristi več ali manj jasne- prodajaš orožje in seveda če imaš
možnost, da segmentiraš trg, potem največ zaslužiš ravno pri
segmentaciji trga. Enemu članstvo prodaš za tako ceno. Drugemu prodaš
za drugačno ceno itd. Seveda se postavi še tretje vprašanje. kaj pa je
tisto kar v ekonomiji imenujemo free rider? To je tisti, ki ima od
vseh koriti, pa ga pri tem nič ne stane. Z ekonomskega stališča je
daleč najboljša ta pozicija Slovenije. več ali manj bi lahko rekli,
saj so okoli nas več ali manj vsi v Natu. Kdo nas lahko napade? Samo
ena država Nato, drug nas ne bo napadel. Proti teroristom se je pa
Nato pokazal kot povsem neučinkovit. S temi teroristi praktično Nato
nima nič. Tu je najbolje lepo tiho in nekje v ozadju biti, pa gotovo
nobenega terorista sem ne bo. Ne pa se kam vključevati. To je gotovo
najceneje. Je pa seveda free rider pozicija nesimpatična
pozicija. Ampak bojim se, da je pozicija Slovencev točno taka. Mi bi
gledali na neke koristi, takoj bi se pa začeli obotavljati, kadar bi
bilo treba postali naše vojake nekam. To je pa na nek način
nesimpatična pozicija. Ne glede na to kakšna je odločitev, je pa po
moje skrajni čas, da se v Sloveniji v resnici vpraša z referendumom
ljudi, ali hočete ali nočete v Nato. Jaz natančno vem, da je
referendum tvegana zadeva, vendar mi ne moremo priterati do konca in
iti vse ambasadorje in vse mogoče ljudi obiskat, senatorje itd, potem
bo pa nazadnje ljudstvo reklo ne. to je treba narediti prej preden
opravimo vse druge poti, ki se zdajle opravljajo.
ŠIK: Dr Milan jazbec je državni sekretar na Ministrstvu za
obrambo in zastopa uradno politiko vlade do tega vprašanja.
MILAN JAZBEC: Članstvo Slovenije v Natu je uradno stališče
slovenske politike, ena izmed temeljnih slovenskih zunanje-političnih
prioritet, o tem ni potrebno verjetno kaj veliko govorit, to je jasno,
to je znano. Tako se v to ne bi kaj več spuščal. Itak sem mislim par
besed spregovoriti o tistem, kar je kolega Mencinger na koncu
omenil. Sedanji minister za obrambo je že velikokrat v svojih javnih
nastopih poudaril, povedal, da seveda članstvo v Natu ni za Slovenijo,
za obrambno ministrstvo, za to vlado tisti cilj, ki ga je treba na
vsak način, za vsako ceno, kakorkoli doseči, da ne bi ob tem ničesar
drugega videli in ničesar drugega počeli. Za obrambno ministrstvo RS
je cilj vzpostaviti nacionalno-varnostni obrambni sistem, zelo ozko
rečeno. Postaviti slovensko vojsko, oborožene sile, če tako rečem, v
takem smislu, takšne kot je sedaj značilnost evroatlantskih oboroženih
sil. Torej relativno majhne, dobro opremljene, gibljive, premične in
predvsem biti sposobne izvajati nekatere temeljne funkcije. Med njimi
so kot vemo nacionalna obramba, vključevanje v mednarodne mirovne
operacije, biti sposoben nuditi ustrezno podporo in pa zmožnosti za
sodelovanje z drugimi oboroženimi silam na domačem ozemlju. In pa
seveda z vidika ambicij po članstvu v Natu tudi razmišljati o
sposobnosti sodelovanja oziroma vključevanja v sistem kolektivne
obrambe. To je, če zelo posplošim ali poenostavim, tisti cilj, ki ga
imamo pri Ministrstvu za obrambo. In seveda po našem mnenju, bolj ko
bomo v izpolnitvi te naloge, tega cilja, to bo seveda pomembno za nas,
za to državo Slovenijo, uspešni, bolj bomo seveda tudi usposobljeni in
se prilegali, ustrezali standardom, ki jih Nato postavlja za članstvo
v svoji organizaciji.
ŠIK: Naš zadnji sogovornik je Blaž Babič iz skupine
Neutro. To je nevladna skupina ljudi, ki v Sloveniji najbolj glasno
razmišlja o pasteh vključevanja v evroatlantske povezave.
BLAŽ BABIČ: Jaz na plebiscitu še nisem mogel glasovati,
nisem še imel volilne pravice. Zato se bomo kasneje tudi pogovarjali
kakšno je bilo vprašanje na plebiscitu. Jaz tistega listka videl nisem
in vas bom vprašal kasneje oziroma boste lahko povedali, če je gor
pisalo karkoli v zvezi z EU in Natom. Kajti ko sem bral veliko teh
materialov, je ponavljanje vedno bolj vztrajno, da se je slovenske
politika, politična elita, vrhuška, kakorkoli hočete, se je določila
za strateške cilje takoj po osamosvojitvi. To kar poslušamo vse čas v
medijih je tudi spodbudilo vse v Neutru, da se upremo ponavljanju,
mantranju. Zdaj bom dal eno primerjavo, da sta Nato ali EU, da sta
skupaj neke vrste verski sistem. Bom zmešal malo religije. Preprosto
vrači so politiki in strokovnjaki, ki mantrajo, vse čas mantrajo, ves
čas ponavljajo, določene besedne zveze, kot so Slovenija je, Slovenija
mora, zavezala se je,...teh je tisoče. In imamo totem v katerega
verujemo, to je pač ta verski križ -Nato. Tudi to, da se pogovarjamo o
vojaški varnosti je problem. Ker glavne bitke današnjega časa niso
vojaške, ampak ekonomske.
ŠIK: Slišali ste nekaj mnenj, ki se med seboj zelo
razlikujejo. Čeprav morda državljani o term ne bomo nikoli odločali,
je dobro, če o Natu čimveč vemo. Nenazadnje bomo lahko bolje
osveščeni lažje ocenjevali stališča posameznih političnih strank do
tega vprašanja, saj skoraj vse parlamentarne stranke podpirajo vstop
Slovenije v Nato. Na drugi strani pa podpora v javnem mnenju pada. Na
Centru za raziskovanje javnega mnenja pri FDV so leta 1997 zabeležili
61% podporo Natu, letos pa bi za vstop glasovala le natanko polovica
vprašanih. Zanimiva je tudi anketa, ki jo je včeraj objavil tednik
Mladina. Podpora natu je padla pod 50%, velika večina pa se strinja,
da je potrebno o tem vprašanju odločati na referendumu. Najbolj
zgovoren podatek iz ankete pravi, da se Slovenci otepamo vsakršne
odgovornosti, ki bi izhajale iz članstva v Natu, kot na primer
postavitev tujih vojaških baz v Sloveniji, prisotnost tujih vojakov in
podobno. Po drugi strani pa Slovenci relativno podpiramo sodelovanje
slovenskih vojakov v operacijah Nata v tujini. To bi pomenilo, da smo
Slovenci pripravljeni nositi svoj del odgovornosti v mednarodni
skupnosti. Vprašanje je le, ali bi to lažje in bolj učinkovito
dosegli znotraj Nata. Ali ni dovolj članstvo v EU, ki tudi nosi
element vernosti? Ali bi imel glas Slovenije znotraj Nata večjo težo v
mednarodni javnosti? Ali bi od članstva imeli tudi gospodarske
koristi? To so vse vprašanja na katere mora v prihodnjih mesecih
odgovoriti vlada. Mi pa bomo seveda še naprej iskali odgovore tudi pri
drugih in drugačnih naslovnikih.
|