Slovenija >> NATO Skupno spletišče v podporo včlanjevanju Slovenije v NATO, uredniki Urad vlade RS za informiranje, Ministrstvo za zunanje zadeve in Ministrstvo za obrambo (aktivno od 2001 do 2004)
Slovenija in NATO

Slovenija in NATO
Nato
Koledar dogodkov
Pogosta vprašanja
Novinarsko središče
Dokumenti
Publikacije
Javno mnenje
Povezave
SlovenskoE-pošta

NOVINARSKO SREDIŠČE

Članstvo Slovenije v NATO s proračunsko-finančnega vidika

NATO obravnavam ne samo kot najoptimalnejšo varianto za našo državo z vidika uresničevanja njenih vojaško-obrambnih in varnostno-političnih ciljev temveč tudi kot njeno razvojno- ekonomsko priložnost in alternativo, ki bi jo bilo izrazito nespametno in neodgovorno pustiti vnemar in/ali jo preprosto ignorirati. S čim lahko poizkusim utemeljiti to tezo? Vsekakor z naslednjimi preverljivimi dejstvi:

  1. Morebitni in verjetni vstop Republike Slovenije v NATO kot elitni klub (z redkimi, zanemarljivimi izjemami držav z izrazito poudarjeno geostrateško, globalno-varnostno komponento) gospodarsko najbolj razvitih držav sveta oz., ožje, severno-atlantskega območja, bo posledično pomenil takojšnje izboljšanje njenega splošnega investicijskega ter kreditnega (finančnega) ratinga na svetovnih kapitalskih trgih in finančnih centrih. V percepciji potencialnih investitorjev iz tujine bo Slovenija postala varnejša destinacija njihovih denarnih prihrankov in logično je pričakovati splošen dvig in/ali porast neposrednih tujih investicij, tako portfeljskih kot tudi tipa "greenfield". To dokazujejo praktični primeri starih in novih članic NATO (primer Španije, Grčije, Portugalske in nato Poljske, Češke in Madžarske).

  2. Vstop naše države v elitni klub gospodarsko najnajprednejših držav Evrope in sveta pomeni zanjo dostop do kapitala in virov financiranja, za katere lahko logično in utemeljeno pričakujemo da bodo bistveno boljši in cenejši kot dotedaj. Po eni strani je to pričakovana posledica radikalno izboljšanih položajev Slovenije v različnih ratingih, ki reflektirajo stopnjo varnosti in donosnosti naložb potencialnih investitorjev v gospodarstvo naše države, po drugi strani pa gre tudi za posledico splošno znanih kriterijev za članstvo v NATO, ki poleg varstva človekovih pravic, vladavine prava, tržne ekonomije, doseganje obrambno- varnostnih standardov, itd., ipd., vključujejo tudi splošne civilizacijske in demokratične standarde in vrednote, ki neko državo pač definirajo kot demokratično, pravno, razvojno uspešno, socialno, ipd. , druge pa iz tega kroga izključujejo in na ta način limitirajo dinamiko njihovega razvoja in napredka.

  3. Članstvo v NATO lahko naši državi zagotovi diametralno drugačno in boljšo pozicijo na področju tako imenovanih protidobav, kjer država-kupec vojaške opreme oz. tehnologije na mednarodnem trgu pogodbeno zaveže izbranega prodajalca le-te, da kupi na domicilnem trgu kupca določene proizvode in storitve, proizvedene s strani gospodarskih subjektov države kupca v razmerju 1:1 ali celo več (v zadnjih obdobjih) v korist kupca. Moderni trendi in trgovinski tokovi zlasti znotraj NATO v vse večji meri dokazujejo tezo, da se klasične protidobave ohranjajo in krepijo predvsem v trgovinskih odnosih razvitih držav - ponudnikov vojaške tehnologije in opreme do držav v razvoju, nerazvitih in držav v tranziciji kot kupcev le-te. V trgovinskih relacijah držav znotraj NATO oz. v okviru "elitnega" kluba gospodarsko najbolj razvitih držav pa namesto klasičnih mehanizmov protidobav vse bolj stopajo v ospredje kapitalsko-lastniške povezave med ponudniki in povpraševalci po vojaški tehnologiji, kjer posamezni marginalni producenti postajajo integralni sestavni del večjih poslovnih sistemov, z definiranimi tržišči, tehnologijo in kadri. Vojaško-industrijski kompleksi, ki dandanašnji nastopajo pred našimi očmi na globalni,mednarodni ravni so ena izmed najbolj značilnih posledic takšnih globalnih razvojnih usmeritev.

Kaj to pomeni za tako imenovano namensko proizvodnjo v Republiki Sloveniji (Iskra, STO, itd.)? Definitivno to pomeni postopno ukinjanje in prenehanje "umiranje na obroke" nekaterih naših firm, ki še niso opustile preživele poslovne filozofije samozadostnosti in navezave izključno na Republiko Slovenijo in njene načrte opremljanja SV in modernizacije obrambnega sistema države, brez lastnih ambicij, zagotoviti si dolgoročen, stabilen razvoj, ob jasno opredeljenih razvojnih in investicijskih načrtih, potrebnih kadrih, znanju, itd. Vstop tujega strateškega partnerja v lastniško strukturo teh podjetij je zato ključni pogoj njihovega obstoja in dolgoročne prosperitete. NATO je že v preteklosti razvil celo serijo mehanizmov kapitalskega povezovanja posameznih delnih vojaško-industrijskih kompleksov držav članic v celoto, z nekaj mega ponudniki najmodernejše vojaške tehnologije, ki je predmet trženja v globalnih okvirih. Za našo državo to pomeni možnost, opcijo za dodatne poslovne iniciative, ki pa, seveda, ne morejo prihajati s strani ožje države in njenih institucij, temveč s strani tistih naših gospodarskih družb s tega področja, ki ne zamujajo in ki se teh (zaenkrat še) opcij tudi zavedajo. Protidobave in posli v tej zvezi so lahko le začetni impulz razrešitve njihovega dolgoročnega poslovnega položaja. Po naši oceni gre tu za več tisoč stabilnih, dolgoročno pozicioniranih delovnih mest, kar je za Republiko Slovenijo absolutno nezanemarljivo. Zavedati pa se moramo, da komparativne prednosti naše države na tem področju (relativno nižji stroški dela, geografska lega z infrastrukturo, industrijska tradicija) počasi kopnijo.

V tej luči predstavlja projekt NATO za našo državo pomemben razvojni impulz in moment in le od nas je odvisno ali ga bomo znali tudi ustrezno izkoristiti.

Teza, ki jo večkrat registriramo pri nasprotnikih našega članstva v NATO, češ da je celotni obrambni proračun Republike Slovenije v funkciji pričakovanega povabila v NATO v Pragi, novembra letos, je absurdna in v celoti zavajajoča. Temelji na podmeni, da gradi naša država svoj obrambni sistem zaradi NATO in ne zaradi svojih lastnih, izvoznih potreb.Teza je, seveda, absurdna in nima nobene zgodovinske, logične in racionalne argumentacije. Nasprotno! Gre za stališče, ki je bilo večkrat izraženo in reflektirano v vrsti javnih nastopov nasprotnikov slovenskega članstva v NATO, da Republika Slovenija svojega lastnega obrambnega sistema v bistvu ne potrebuje, naj torej raje preusmerja svoje razvojne in finančne resurse v "proizvodnjo masla" in nikakor ne v "proizvodnjo topov", če uporabimo klasično staro marksistično metaforo iz druge polovice 19. stoletja. Obrambni sistem, njegov obstoj in razvoj, se torej de facto obravnava kot absolutno nepotrebni atribut moderne, suverene države in državnosti ob vstopu v tretje tisočletje naše ere. V večini primerov ti nasprotniki NATO ne nudijo nikakršnih alternativ pri zagotavljanju nacionalne obrambe in varnosti ter, z večjimi in manjšimi medsebojnimi razlikami, predlagajo nekakšno nedefinirano neutralnost (neuvrščenost?) naše države, enostransko razorožitev v okolju nekakšne neobstoječe, preživete, imaginarne "splendit isolation" in absolutne, časovno neomejene globalne varnosti in miru. Gre torej za percepcijo sveta, ki ne obstaja in tudi za dojemanje NATO, ki ne obstaja oz., ki je obstajal v obdobju hladne vojne in blokovske delitve sveta pred porušitvijo berlinskega zidu in ekspanzijo demokracije v Evropi in globalno. Namenoma (ali pa morda ne ...) zato praviloma spreobračajo konkretne, celotni zainteresirani javnosti znane in javno objavljene statistične podatke o višini in časovni dinamiki gibanja in stanja deležev obrambnih izdatkov v BDP-ih primerljivih držav - članic NATO in kandidatk. Navedeno trditev več kot nazorno ilustrira in dokazuje naslednja preglednica deležev obrambnih izdatkov v BDP po stalnih cenah, kot sledi:

Preglednica št. 1:
Deleži (v odstotkih) obrambnih izdatkov v BDP za članice NATO (v stalnih cenah)


Državapovprečje
1980-1984
povprečje
1985-1989
povprečje
1990-1994
povprečje
1995-1999
19961997199819992000
Belgija2,92,71,91,51,61,51,51,41,4
Češka-------2,22,3
Danska2,321,91,61,71,61,61,61,5
Francija43,83,42,932,92,82,72,7
Grčija5,35,14,44,64,54,64,84,84,9
Italija2,32,32,11,71,81,71,71,71,7
Luksemburg110,90,80,80,80,80,80,7
Madžarska-------1,61,7
Nemčija3,332,11,61,61,61,51,51,5
Nizozemska2,92,82,31,81,91,81,71,81,6
Norveška33,12,92,32,32,22,32,22,1
Poljska-------22
Portugalska2,92,72,62,32,42,42,22,22,2
Španija2,32,11,61,41,41,41,31,31,3
Turčija3,93,74,23,93,93,83,84,24,5
Velika Britanija5,74,83,92,82,92,72,72,62,5
NATO-Evropa3,53,22,62,12,22,12,122
Kanada22,11,91,41,41,21,31,31,2
ZDA5,96,14,73,33,53,33,132,9
Severna Amerika5,65,74,53,23,33,232,92,8
NATO - Skupaj4,54,53,52,62,72,62,52,52,4

Vir: Rand Study on Nato Enlargement 2000-2015, str. 57,58,59

Še bolj analitičen in vsebinsko primerljiv za statistično objektivno presojo obremenitev državnega proračuna z izdatki za nacionalno varnost in obrambo so podatki o višini obrambnih izdatkov na prebivalca v teh državah, kar nazorno kaže naslednja preglednica (podatki v USD), kot sledi:

Preglednica št. 2:
Obrambni izdatki na prebivalca v USD


Država198019851990199519961997199819992000
Belgija619613597438431426423426427
Češka-------115120
Danska613619641596591595594587567
Francija821888910822803802776780785
Grčija452576504484516542587609633
Italija324365387338340336343350343
Luksemburg240265330345354375397399397
Madžarska-------8419
Nemčija859895892504495481482490484
Nizozemska581628631518524517509529500
Norveška699841887805809793840831809
Poljska-------8385
Portugalska217204264269260265255267273
Španija41262248221215217212213225
Turčija8380106107113117119123136
Velika Britanija778860768577578541546534526
NATO-Evropa547582573447443435433394394
Kanada306386387309278257277285265
ZDA11441467142310611002985950947968
Severna Amerika106213611319986929912882880897
NATO - Skupaj758905886670645634621582589

Vir: Rand Study on Nato Enlargement 2000-2015, str. 57,58,59

V primerjavi z analognimi podatki, ki veljajo za našo državo lahko ugotovimo splošno in precej značilno zaostajanje naše države za povprečji, ki veljajo za članice NATO ter v odnosu do primerljivih držav znotraj te institucije. Zato, po našem mnenju, ne drži in je brez stvarne statistične podatkovne podlage ocena nekaterih NATO skeptikov v Republiki Sloveniji o splošni ekspanziji obrambnih izdatkov države ob njenem približevanju tej evroatlantski obrambno- varnostni asociaciji. Vse povedano nazorno ilustrira naslednja preglednica:

Preglednica št. 3:
Bruto domači proizvod, državni proračun, obrambni izdatki RS ter obrambni proračun v letih od 1992 do 2003

-v mio SIT

LETOBDPDRŽAVNI PRORAČUNOBRAMBNI IZDATKIOBRAMBNI PRORAČUN% OBR. PROR. V BDP% OBR. PROR. V DRŽ. PROR% OBR. IZDATKOV V BDP
123456=
5/2*100
7=
5/3*100
8=
4/2*100
1992 (real.)1.017.965226.69920.91318.6111,838,212,05
1993 (real.)1.435.095323.50123.68421.3601,496,601,65
1994 (real.)1.852.997413.14331.18825.7131,396,221,68
1995 (real.)2.221.459507.08639.96132.8811,486,481,80
1996 (real.)2.552.668608.47945.79733.3181,315,481,79
1997 (real.)2.906.687754.04949.39937.1921,284,931,70
1998 (real.)3.253.751848.85649.96440.3811,244,761,54
1999 (real.)3.637.437960.07649.95845.9651,264,791,37
2000 (real.)4.035.5181.027.80949.51848.7781,214,751,23
2001 (sprejeti pror.)4.571.2001.210.37666.72561.7951,355,111,46
2001 (ocena realizacije)4.540.5001.390.39967.49661.9131,364,451,43
2002 (sprejeti)5.005.0001.348.49675.16866.8151,334,951,50
2003 (sprejeti)5.497.0001.454.70284.40575.9891,385,221,54

- v mio USD

LETOBDPDRŽAVNI PRORAČUNOBRAMBNI IZDATKIOBRAMBNI PRORAČUN% OBR. PROR. V BDP% OBR. PROR. V DRŽ.PROR.% OBR. IZDATKOV V BDP
123456=
5/2*100
7=
5/3*100
8=
4/2*100
1992 (real.)13.2762.9572732431,838,212,05
1993 (real.)12.6452.8502091881,496,601,65
1994 (real.)14.3953.2092422001,396,221,68
1995 (real.)18.7444.2793372771,486,481,80
1996 (real.)18.8584.4953382461,315,481,79
1997 (real.)18.2024.7223092331,284,931,70
1998 (real.)19.5855.1093012431,244,761,54
1999 (real.)20.0115.2822752531,264,791,37
2000 (real.)18.1214.6152222191,214,751,23
2001(sprejeti pror.)18.9685.0222772561,355,111,46
2001(ocena realizacije)18.8405.7692802571,364,451,43
2002 (sprejeti pror.)20.4125.5003072721,334,951,50
2003 (sprejeti pror.)22.2555.8893423081,385,221,54

KOREKCIJE:

  • nova vrednost GDP za leto 2000 po podatkih SURS 4.035.518 mio SIT
  • nova vrednost GDP za leto 2001 po podatkih UMAR 4.571.200 mio SIT
  • nov povprečni letni tečaj dolarja za leto 2000 je 222,7 SIT
  • novi povprečni letni tečaji dolarja za leto 2001-2005

    Vir: Analitični programi MORS, Splošni dolgoročni program razvoja in opremljanja Slovenske vojske, sprejet v DZ RS, november 2001

    V projekciji obrambnih izdatkov RS do leta 2007 se njihov delež v BDP naše države stabilno in zmerno dviga od trenutno realiziranih cca 1,43 odstotka v letu 2001 do načrtovanih cca 1,60 na koncu tega razdobja. Seveda me smemo zanemariti vpliv imenovalca (BDP) na vrednost tega kazalca, saj lahko gospodarska recesija, ki smo ji trenutno priča v širših globalnih razsežnostih ter nato pričakovana konjunktura in obrat vseh relevantnih makroekonomskih kazalcev navzgor močno spremenita vrednost le-tega. Dokončni izračun BDP-a objavlja Statistični urad RS vsako leto v aprilu tekočega leta za preteklo leto. Tedaj bodo podani in javno objavljeni tudi dokončni letni podatki o deležih javne porabe v BDP-u ter v tem kontekstu tudi dokončno izračunan delež obrambnih izdatkov v njem.

    Povzetek navedenih stališč, podprtih z ustreznimi statističnimi uradnimi podatki, lahko strnemo v generalno ugotovitev najmanj v naslednjih preverljivih dejstvih:

    1. Obrambni proračun in obrambni izdatki Republike Slovenije služijo ekskluzivno financiranju zakonsko podprtih projektov modernizacije in preoblikovanja Slovenske vojske, kot najbolj pomembnega elementa obrambno-varnostnega sistema Republike Slovenije, z nezanemarljivo vlogo njegovega civilnega dela zaščite in reševanja. Njihov delež je med najnižjimi v primerjavi z državami članicami NATO in nobenega stvarnega razloga ni, da bi bilo bodoče članstvo Republike Slovenije v NATO imperativno vezano na bistveni in takojšnji dvig tega kazalca.

    2. Obrambni in varnostni sistem Republike Slovenije gradimo izključno zaradi avtonomnih potreb suverene države Slovenije, pri čemer obravnavamo NATO kot pot in ne kot izolirani cilj. Logično sklepanje navaja na ugotovitev, da bi se zanesljivo soočili z bistveno večjimi potrebami in deleži obrambnih izdatkov, v kolikor bi ostajali izven NATO, v nedefiniranem in varnostno bistveno bolj rizičnem razmerju do našega zunanjega okolja. Zato velja teza, da članstvo v NATO zagotavlja naši državi zahtevano raven nacionalne varnosti ob znatno nižjih stroških v odnosu do vseh znanih alternativ.

    3. Izdatki za obrambo, s katerimi je bila obremenjena tedanja SRS v bivši SFRJ, so bili v primerljivem letu 1989 cca 3 krat višji od realiziranega obrambnega proračuna samostojne Republike Slovenije v letu 2001. Nekateri sedanji NATO skeptiki so bili v tistih časih protagonisti in/ali neposredni akterji dogajanj v tedanjih zveznih institucijah, ki so zakonsko sankcionirale takšno politiko in ravnanje. Mislim, da to vsekakor ni korektno in še manj državnotvorno.

    4. Primerjava NATO iz leta 1985 in NATO dandanašnji je metodološko nekorektna in zavajajoča. Vnašanje atributov in razmer takratne blokovske razdelitve sveta in potekajoče hladne vojne na aktualne razmere, ko pred našimi očmi nastaja nova globalna obrambno- varnostna arhitektura, ko klasični vojaški vidiki ogrožanja svetovnega in regionalnega miru in stabilnosti izgubljajo svojo veljavo in pomembnost in ko vstopajo na globalni oder novi, dosedaj še premalo raziskani in proučeni vidiki ogrožanja, je nedopustno in rezultati takšnih analiz najmanj vprašljivi, če ne neuporabni.

    Morebitni vstop naše države v NATO v tem kontekstu pomeni njeno najoptimalnejšo varnostno- obrambno alternativo, z ekonomskega vidika pa ji odpira nezamenljive poslovne in razvojne možnosti, ki postajajo ob istočasnem vstopanju Republike Slovenije v Evropsko zvezo otipljive in realno uresničljive.

    Janko Deželak
    Državni sekretar


  • O strani