Naša lastna izbira - Nekaj odgovorov na aktualna vprašanja glede vključitve Slovenije v NATO in v EU
Dr. Dimitrij Rupel
3. januarja 2003
Čeprav sem prepričan, da glede izbire mednarodne usmeritve
Slovenije ni in ne bi smelo biti veliko nejasnosti ali dvomov, se
kdajpakdaj tupatam pojavljajo temeljna in daljnosežna vprašanja o
njej. Včasih kar ne morem verjeti, kako je mogoče, da se pojavljajo in
ponavljajo, čeprav so doživela že veliko tehtnih odgovorov in
ugovorov. Še najbolj me je v zadnjem času presenetil dr. Jože
Mencinger, s katerim me sicer vežejo mnogi prijazni spomini in s
katerim sva bila sodelavca v prvi Demosovi vladi. Ker ga imam za
pomembnega avtorja in vplivnega politika, bom - med drugim - skušal
odgovoriti na nekatera njegova vprašanja, ki jih je objavil konec
prejšnjega leta, in zavrniti počezne trditve, da so vsi argumenti
razen njegovih "zanič".
- Politika vključevanja Slovenije v evroatlantske povezave je
nesporna in visoko legitimna. Zdi se, da se kritična razprava o
članstvu Slovenije v "evroatlantskih povezavah" ne odvija znotraj
"politike" (tj. uveljavljene/profesionalne politične skupnosti), ampak
med to skupnostjo in posameznimi mnenjskimi voditelji, intelektualci
in avtorji, ki formalno ali na videz pripadajo t.i. civilni družbi. Na
prvi pogled se zdi, kot da gre za spor med politiko in civilno družbo,
med oblastjo in javnostjo. Včasih se zdi, kot da je na eni strani
politika, na drugi pa zastopniki prave resnice, intelektualci,
novinarji... Zdi se, kot da se slovenski politični razred poteguje za
nekaj, čemur javnost pravzaprav nasprotuje. Vendar je politika, ki jo
zagovarjajo večina strank, vlada in DZ, visoko legitimna, saj je
utemeljena v mnogih listinah Državnega zbora, vsaj od leta 1996,
dejansko pa že od plebiscita 1990. Vtis o nelegitimnosti je
napačen. Pripravljenost vseh strank na referendum je dodaten dokaz o
nesporni legitimnosti te politike.
- Kljub drugačnemu videzu so nasprotniki NATO visoki in ugledni
politiki. Dr. Jože Mencinger je bil podpredsednik v Peterletovi vladi,
je član Državnega sveta; Tone Peršak je bil predsednik stranke,
poslanec, je prav tako član DS; Matjaž Hanžek po naslovu sicer
spominja na civilno družbo, vendar spada med najvišje državne
funkcionarje. Nasprotniki NATO značilno vztrajajo, da niso oblast, da
niso politiki ("kot drugi"); značilna je njihova alergičnost glede
"uvrščanja" v kontekste somišljenikov, v politične grupacije
(Miheljak, Kovač), prav tako vedno znova zanikajo, da bi bili zares
nasprotniki NATO; vendar so takšne izjave predvsem taktične.
- Povezava z najbolj razvitimi državami na svetu je za Slovenijo
koristna. Mencinger trdi, da so gospodarski, politični in obrambni
argumenti za vstop Slovenije v Nato "zanič". Vendar je jasno, da so
članice NATO gospodarsko najbolj razvite in uspešne, politično najbolj
napredne in obrambno najmočnejše države na svetu. Povezava s temi
državami Sloveniji lahko, če to želi, le koristi. Navajanje
gospodarskih izjem, kot sta Irska in Finska, in navajanje političnih
zadržkov glede Turčije pravila ne razveljavlja. Irska in Finska iz
razlogov, ki nimajo nobene zveze s pomisleki v Sloveniji, ne pripadata
zavezništvu, vendar sta z njim posredno in tudi neposredno povezani;
članstvo Turčije pa bistveno prispeva k bolj demokratičnemu notranjemu
razvoju in k regionalni stabilnosti, k mirnemu sporazumevanju z Grčijo
glede Cipra, k možnostim za članstvo v EU itn. Uspeh Irske je povezan
z njeno široko odprtostjo za tuja vlaganja (!), predvsem pa s tesno
povezanostjo z ZDA, kjer imajo Irci pomembno diasporo. (Mimogrede:
kljub temu, da ima Republika Irska težave s članstvom v NATO zaradi
zgodovinskih sporov z Britanci, večina Ircev živi znotraj sistema
NATO.) O Finski je bilo že večkrat povedano, da je bila v času
Sovjetske zveze podvržena podobni kontroli kot države vzhodnega bloka
in da vse do najnovejšega časa ni smela razmišljati o članstvu v
NATO. V nekdanjih "nevtralnih" in "neuvrščenih" državah, predvsem v
Avstriji in na Finskem, se danes začenja nova razprava o članstvu v
NATO. Mencinger lahko sam odgovori, zakaj se Slovenija ni, in ali bi
se lahko razvijala enako dobro kot Finska in Irska: po eni strani je
nasprotnik tujih vlaganj, po drugi strani je bil Mencinger v začetku
samostojne Slovenije podpredsednik vlade, odgovoren za gospodarsko
politiko.
- Češka, Madžarska in Poljska kljub "šibkejšemu" gospodarstvu od
slovenskega že nekaj let pomembno sodelujejo pri odločanju o evropskih
in svetovnih zadevah. Najbolj "zanič" je Mencingerjeva domneva, da se
je gospodarsko stanje v Češki, Madžarski in Poljski poslabšalo po
vstopu v NATO. Gospodarsko stanje v teh državah je bilo (tako kot v
Sloveniji in še bolj) problematično zaradi dediščine socializma, ne pa
zaradi NATO. NATO ne vpliva neposredno na "gospodarsko stanje", ampak
na možnosti razvoja gospodarstva. Ne vpliva kratkoročno, v smislu
vprašanja "Koliko milijonov dobimo?" Vpliv in ugled teh držav ni
odvisen le od enega ali dveh gospodarskih kazalcev v določenem
letu. Morda kdo misli, da bi nam morali Čehi, Madžari in Poljaki
zavidati zaradi naših uspehov. Morda nam kdo zavida, toda predvsem bi
morali Slovenci zavidati tem trem velikim in uspešnim narodom, ki jih
nihče z nikomer ne zamenjuje in ki so si ustvarili dober mednarodni
položaj tudi zato, ker niso "introvertirani" in "samozadostni".
Češka, Madžarska in Poljska so med seboj in z drugimi solidarne
države, odprte v svet, skrbne in pozorne do problemov manj uspešnih
itn. Njihovi strokovnjaki in številne mirovne misije bistveno
prispevajo k svetovnemu miru. Kdor danes potuje v Prago, Budimpešto in
v Varšavo, bo kmalu ugotovil, kakšen je gospodarski in politični pomen
teh prestolnic v primerjavi z Ljubljano in teh držav v primerjavi s
Slovenijo.
- Evropske države so razen redkih izjem povezane, ali se želijo
povezati z NATO. Mencinger napačno trdi, da kar nekaj desetletij
nobena normalna evropska država ni vstopila v NATO, nakar pravilno
ugotavlja, da v NATO vstopajo nekdanje socialistične
države. "Normalne" evropske države so že dalj časa v NATO in jim vanj
ni treba vstopiti, medtem ko nekdanjim socialističnim državam vstop ni
bil mogoč vse do leta 1997. Pred njimi je petnajst let prej, leta
1982, vstopila Španija, čim je postala "normalna". Danes pa se lahko
vprašamo: ali obstaja kakšna nekdanja socialistična država (zunaj
Rusije), ki ne bi želela vstopiti v NATO? Večinoma se evropske države
želijo povezovati z organizacijami, kot je NATO. Najbrž tega ne
počnejo, da bi ugajale ZDA, ampak zaradi svojih interesov.
- Domneva, da bi se lahko varnost Slovenije s članstvom v NATO
zmanjšala, je nevaren mit. Ta domneva ni le zanič, ampak je usodno
zgrešena. Prvič ni res, da bi bili teroristi obzirnejši do Slovenije,
če ne bi bila članica NATO. Ko Slovenija ne bi bila članica, bi
postala za teroriste privlačnejša, pri nas bi se teroristi počutili
bolj varni. Večina terorističnih napadov (razen 11. septembra) se je
zgodila v državah, ki niso članice NATO (Indonezija, Jemen, Kenija,
Tanzanija...). Drugič pa je treba vedeti, da bi se varnost Slovenije
po morebitni zavrnitvi vabila bistveno poslabšala, saj je današnja
stopnja varnosti v Sloveniji nekakšen predujem, ki smo ga dobili in ki
ga uživamo ob predpostavki, da bomo v kratkem člani. Mencingerjev
koncept je koncept izolirane države. Ta koncept je podoben nekaterim
drugim, ki jih poznamo iz preteklosti; podoben je nekaterim
neevropskim primerom in posameznim evropskim primerom. Redke evropske
države, ki danes živijo (relativno) izolirane od zavezništev, so
specifični primeri in bogate države (Švica, Švedska), ki za obrambo
rabijo sredstva, ki so neprimerljivo višja od povprečja v NATO.
- Potrebno je skrbno prebrati Severnoatlantsko (washingtonsko)
pogodbo iz leta 1949. Slovenija se bo, če bo po podpisu protokolov o
novih članicah, pristopila k njej, morala držati te pogodbe kot vsake
mednarodne pogodbe, ali pa jo bo morala odpovedati. Washingtonska
pogodba se od začetka do konca sklicuje na Listino Združenih narodov,
podpisnice pa na hotenje po življenju v miru z vsemi ljudstvi in
vladami. Podpisnice so odločene "varovati svobodo, skupno dediščino in
civilizacijo svojih ljudstev, ki so utemeljene na načelih demokracije,
posameznikove prostosti in vladavine prava. Uveljavljati želijo
stabilnost in blaginjo na severnoatlantskem območju. Odločene so
združiti svoje napore za kolektivno obrambo in za ohranitev miru in
varnosti." V prvem členu piše: "Podpisnice se zavezujejo, da bodo v
skladu z Listino Združenih narodov kakršnekoli mednarodne spore, v
katere bi se zapletle, rešile z mirnimi sredstvi na tak način, da ne
bi bili ogroženi mednarodni mir in varnost in pravičnost, in da se
bodo v mednarodnih odnosih vzdrževale groženj s silo ali njene uporabe
na kakršenkoli način, ki bi bil neskladen s cilji Združenih
narodov..." Bistvo pogodbe je v 5. členu, kjer piše, da "bodo
podpisnice oborožen napad na neko članico ali več njih v Evropi ali
Severni Ameriki smatrale kot napad na vse". V luči tega je seveda
zgrešena predpostavka, da bo Slovenija kot članica NATO primorana
"gostiti Natove vojake in njihove baze". NATO je med drugim sklenil,
da na ozemljih novih članic ne bo nameščal nuklearnega orožja in
vojaških baz. Prav tako ne drži, da bi bile evropske članice NATO
"kanonfuter" ali "pozadina" v ameriških vojaških akcijah, ampak je res
ravno obratno. Veliko ameriških vojakov je žrtvovalo (ali je bilo
pripravljenih žrtvovati) življenja za rešitev evropskih držav,
nenazadnje tudi na Balkanu, za zaustavitev Miloševićeve vojne. Enako
zgrešeno je vprašanje: So nas Američani povabili v Nato, ker jih skrbi
naša varnost? Predvsem Slovenije niso povabile ZDA, ampak jo je
povabil NATO, ki vsebuje 19 članic, med katerimi so evropske v
večini. Povabili so nas na podlagi naše prvotne lastne odločitve, za
katero nas niso prosili. Odločali smo se in se bomo sami. Nas skrbi
naša varnost, članice NATO pa so sklenile upoštevati to našo
skrb. Napačna je tudi domneva, da nas je NATO povabil v članstvo
zaradi svoje varnosti... Če želi Slovenija v mednarodnih odnosih
nastopati kot enakopravna in odgovorna država, mora biti tako kot za
svojo zainteresirana tudi za varnost drugih. Vendar je popolnoma
smešno misliti, da druge države (npr. ZDA) ne bi preživele brez
slovenske pomoči. Popolnoma jasno je seveda, da Slovenija sama ne bi
bila kos resnemu oboroženemu ali terorističnemu napadu.
- Izogniti se je treba bližnjicam, ki na hitro povezujejo NATO in
bližnjevzhodno krizo ali NATO in trenutno politiko ZDA. Kakor vsaka
država pozna bolj ali manj učinkovita sredstva zoper kriminalce, tako
mednarodna skupnost pozna bolj ali manj učinkovita sredstva zoper
terorizem. Vera, da bo NATO odpravil ves in vsak terorizem, je enaka
veri, da bodo državna policija in sodišča odpravili ves
kriminal. Vendar je res, da za odpravljanje kriminala in terorizma
lahko pomagajo nova, tehnološko izpopolnjena sredstva, dobro
načrtovanje in mednarodno sodelovanje, predvsem pa mednarodna
solidarnost. Ob tem je seveda mogoče govoriti tudi o "Velikem Bratu",
vendar je povezava s CIA in NATO precej cenena in izrabljena. (S CIA
in NATO so nas nekoč, v časih JLA, strašili na služenju vojaškega roka
ali na orožnih vajah.) Seveda nobena dežela in noben sistem nista
popolna, vendar so nasploh človekove pravice in svoboščine bolje
zavarovane v državah, ki so članice NATO, kot v tistih, ki niso
članice. Večina verodostojnih analiz in uničujočih kritik o zlorabah
različnih vojaških ali policijskih služb prihaja iz ZDA!
(Mencingerjeva kritika Putinove politike do Čečenije in kratek sprehod
skozi problematiko palestinskega fanatizma nimata zveze z NATO ali z
Washingtonsko pogodbo, ki naj bi veljala za Slovenijo. Vsekakor gre za
tako resne probleme, da jih ni mogoče odpraviti z nekaj stavki.)
- Članstvo v NATO bo odpravilo naborniški sistem in omogočilo
profesionalno slovensko vojsko. Da je profesionalna vojska zanič za
obrambo domovine in da je zanjo najboljša teritorialna obramba, bo
profesor ekonomije Mencinger moral prepričati obramboslovce, predvsem
pa vlade večine najbolj razvitih držav. Kot je sicer splošno znano, so
sposobni moderne, zapletene in drage obrambne sisteme upravljati
predvsem strokovnjaki, manj pa naborniki, ki ji vpokličejo v vojsko za
nekaj mesecev. Enako velja za profesorje ekonomije in za druge
strokovnjake.
- Prepričanje, da je mogoče izbirati med NATO in EU, je
zgrešeno. NATO je kratkomalo obrambna sila Evropske unije. Med najbolj
zanimivimi vprašanji, ki jih obravnavajo kritiki NATO, je vprašanje,
ali bi lahko komu prišlo na misel, da bi članico EU napadel z vojsko?
To vprašanje predpostavlja, da imajo posamezne članice oz. Evropska
unija zadostno obrambo brez povezave z NATO. Ta predpostavka je seveda
zgrešena. Evropske države na obrambnem področju večinoma zaostajajo,
kar je do neke mere povezano z njihovim zanašanjem na sodelovanje v
NATO. Danes nihče ne bo tvegal napada na članico EU, ker se zaveda, da
v ozadju EU stoji njena obrambna sila, ki se imenuje NATO. Brez NATO
bi bilo seveda mogoče pričakovati vojaške napade in obračune s
članicami in morda celo med članicami EU. NATO preprečuje
renacionalizacijo obrambnih politik, ki so v preteklosti evropski
celini prinesle toliko gorja. Bistvo Evropske unije in NATO, torej
povezava z zavezniki onstran Atlantika, je evropska sprava, ki je
postala prvorazredni problem Evropejcev po mnogih vojnah. NATO
uspešno preprečuje, da bi "lahko komu prišlo na misel, da bi članico
EU napadel z vojsko". Ko bi EU ali posamezne članice želele ustvariti
enak obrambni standard, kot ga zagotavlja NATO, bi morale bistveno več
prispevati za obrambo in bi se morale odpovedati marsikateremu
socialnemu programu.
- Bistveno vprašanje je vprašanje nesorazmerja med ameriškimi in
evropskimi obrambnimi standardi in prispevki. Znano je, da se to
nesorazmerje povečuje, predvsem v korist ZDA. Razpravo o širitvi NATO
oz. o novem NATO bi veljalo izkoristiti za veliko transatlantsko
razpravo o sožitju evropskega in ameriškega modela obrambe. V EU bo
gotovo potrebno vse več denarja namenjati šolstvu, zdravstvu in
sociali; Američani in Evropejci skupaj bodo morali vedno več denarja
namenjati kot pomoč šolstvu, zdravstvu in sociali v neameriških in
neevropskih državah; hkrati se bodo povečevali varnostni izzivi, ki
bodo zahtevali vedno boljšo obrambo. Obramba bo boljša in cenejša, če
bo vanjo vključeno večje število držav, ki bodo povezane tudi s
skupnimi vrednotami in s skupno politiko. Cenejša obramba bo omogočila
razvoj socialnih, šolskih in zdravstvenih programov. Če bi Slovenija
ostala zunaj NATO, bi bili njeni izdatki za obrambo bistveno višji od
sedanjih (od 1,5% do 2% BDP), saj bi morala sama skrbeti za vse oblike
obrambe. (Običajno pozabljamo, da je Slovenija v neuvrščeni,
nenatovski, v "teritorialno obrambo" usmerjeni Jugoslaviji dajala za
obrambo 7%, po nekaterih izračunih pa celo 11% svojega BDP.) Če
Slovenija ne gre v NATO, bo gotovo manj denarja za šolstvo, zdravstvo
in socialo v Sloveniji.
- Članstvo v NATO bi utrdilo mednarodni položaj Slovenije - tudi
v odnosu do sosednih držav. Z vabilom v Pragi in s sklepnimi pogajanji
v Kobenhavnu je Slovenija naredila velik korak naprej in dosegla
uspeh, o katerem smo pred dvanajstimi leti samo sanjali. NATO in EU
dajeta Sloveniji večji pomen, ugled, moč, varnost, stabilnost,
samozavest... Kot članica EU in NATO spada Slovenija v skupino
najboljših držav na svetu in kot takšno so jo že začeli upoštevati. Od
tega imajo koristi vsi državljani. Ko bi Slovenija odstopila od
začrtane poti in ko ne bi postala članica obeh organizacij, bi bil to
korak nazaj. Bila bi slabitev, ki bi jo lahko izkoristili vsi, ki nam
ne želijo dobro, ali nam zavidajo uspeh. Slovenija bi se izkazala kot
neresna država. Od tega bi imeli škodo vsi državljani.
|