Odgovornost do človeštva
Predavanje ministra za zunanje zadeve Republike Slovenije
dr. Dimitrija Rupla študentom svetovnih in ameriških študij Fakultete
za družbene vede
Ljubljana, 03. 03. 2003
Dr. Dimitrij Rupel
"Slovenci ne smemo s prekrižanimi rokami čakati, kako nam
bo človeštvo rešilo najvažnejše človeške probleme. Saj smo drobci
človeštva in dolžni pomagati. Toda le, če vemo, kakšne so razvojne
podlage in smeri človeštva, moremo hraniti in braniti, kar je
našega."
S temi besedami se je v uvodu svoje knjige leta 1937 obrnil na
svoje bralce dr. Milan Vidmar, nekdanji rektor ljubljanske univerze in
kasnejši predsednik SAZU. Knjiga ima tudi z današnje perspektive zelo
zanimiv naslov: Med Evropo in Ameriko. Avtor je leta 1927 in 1936
obiskal ZDA, proučil tamkajšnje razmere in jih nato v citirani knjigi
primerjal z evropskimi. Ta knjiga dokazuje, da so bila vprašanja o
odnosih med ZDA in Evropo prisotna v razmišljanjih slovenskih
intelektualcev že pred drugo svetovno vojno. Vidmar se je soočil tudi
s vprašanjem prihodnje svetovne ureditve in predstavil svoj koncept
"mavrice imperijev različnih barv". Kot ugotavlja v zadnji
številki revije Ampak dr. Igor Grdina, lahko Vidmarja in njegov
"prispevek k veliki debati o perspektivah človeštva" štejemo
za neke vrste slovenskega predhodnika Huntingtona, čeprav izhajata iz
različnih filozofskih izhodišč.
Med izdajo Vidmarjeve knjige in današnjim časom so se zvrstili
druga svetovna vojna, hladna vojna in padec berlinskega zidu. Slovenci
smo dočakali lastno državnost, o kateri so naši predniki lahko samo
sanjali. Danes smo na pragu vstopa v Evropsko unijo in
Severnoatlantsko zavezništvo, kar se nam je še pred dvanajstimi,
trinajstimi leti prav tako zdelo kot nekaj nedosegljivega. Zanimivo pa
je, da se je ravno v teh usodnih dneh v Sloveniji znova razvnela
živahna razprava o našem razmerju do Amerike in Evrope.
Pri nas - in tudi širše v Evropi - je opaziti pojave
antiamerikanizma, ki ga nekateri skušajo uveljaviti tudi kot sredstvo
za krepitev evropske identitete. Priča smo nekritičnim razpravam o
odnosih med ZDA in Evropo, ki zelo poenostavljeno in včasih
enostransko obravnavajo vprašanja sodobne svetovne ureditve. Nekateri
poskušajo danes prikazati ZDA celo kot državo, ki ne spoštuje
demokratičnih vrednot. V tovrstnih razpravah bode v oči zlasti
pomanjkanje vsakršne zgodovinske refleksije. Pri tem se pogosto
pozablja, da so bile ZDA vedno država, ki je postavljala demokracijo
na prvo mesto.
Številni naši predniki so v Ameriki videli simbol demokracije in
področje, kjer bodo lahko uresničili svoje politične ideale. Mar ni
predsednik Thomas Jefferson pri oblikovanju Deklaracije o neodvisnosti
našel navdiha v obredu ustoličevanja karantanskih knezov? Tudi del
slovenskih protestantov, ki se je moral umakniti pred
protireformacijskimi ukrepi habsburškega dvora v Nemčijo, je videl v
Ameriki deželo upanja. Znani pisatelj Louis Adamič opisuje v knjigi A
Nation of Nations skupino slovenskih protestantov, ki so se v
18. stoletju iz Prusije preselili v Severno Ameriko in se naselili v
Georgi. Še bolj zanimiva je bila usoda teologa Andreja Smolnikarja, ki
se je leta 1836 v času Metternichovega absolutizma preselil v ZDA in
tam z ustanavljanjem naselij poskušal uresničiti svoje ideale
utopičnega socializma. V obdobju pred prvo svetovno vojno so številni
slovenski izseljenci v ZDA našli svojo drugo domovino.
Vsi vemo, kako pomembno vlogo je odigral ob koncu prve svetovne
vojne predsednik Wilson s svojo zahtevo po samoodločbi narodov,
"javni diplomaciji" in ustanovitvi Društva narodov. Čas med
obema vojnama, tj. po prvi svetovni vojni, ob nastanku novih evropskih
držav na podlagi Wilsonovih konceptov o samoodločbi narodov; v prvi
Jugoslaviji, v času vzpona komunizma in fašizma... je bil za Slovence
intelektualno zelo razgiban in produktiven. To je bil čas radikalnih
nacionalnih in ideoloških konfliktov, čas novega zorenja
nacionalne/državne zavesti, čas razvoja strankarskega življenja. Po
eni strani imamo številne poskuse definiranja nacionalnega
vprašanja. Slovenci so se ravnokar poslovili od avstrijskega državnega
okvira in se navdušili za jugoslovansko idejo, nakar je ta ideja v
soočenju z jugoslovansko resničnostjo začela slabeti.
Tudi v tem obdobju so se nekateri slovenski politiki in
intelektualci ozirali proti Ameriki. Eden od vodilnih slovenskih
socialdemokratov Anton Kristan se je leta 1928 po prihodu iz ZDA
navduševal nad dejstvom, da so ZDA domovina "nove
demokracije", ki je usmerjena v prihodnost, in se ne obremenjuje
s preteklostjo. Že omenjeni Louis Adamič je v ZDA razvil svoj
pisateljski talent, kar je ugotovil tudi Oton Župančič, ki je ob
njegovem obisku Slovenije leta 1932 zapisal, da je Adamič "v to
našo večno slovensko žalost" prinesel "slovenski smeh iz
Amerike". Adamič se je leta 1934 v svoji knjigi The Native's
Return ponorčeval iz slovenskih posebnosti. Videl je dvoje:
provincialnost in navezanost na kulturo in še posebej na literaturo.
Rekel je, da je kultura glavna slovenska industrija. Opisoval je
čaščenje slovenskih pesnikov. Oton Župančič je bil očaran nad
Adamičevim svetovljanstvom. To svetovljanstvo je prihajalo iz
Amerike. Amerika je bila antiteza Sloveniji pa tudi Evropi.
V Sloveniji in sicer je bila močna kritika tradicionalnega
evropejstva, ki je prihajalo iz dveh različnih smeri: od levice in od
desnice, od komunistov in od fašistov. Levičarski avantgardisti Srečko
Kosovel, Vladimir Martelanc, Kreft, Podbevšek... (kasneje Kardelj, Juš
Kozak) so imeli precej negativen odnos do Evrope, vendar so občudovali
Sovjetsko zvezo. Desničarji so bili bolj etnocentrični, zunaj
slovenstva so videli predvsem Rim. Nekateri so obžalovali razpad
habsburškega cesarstva in slovensko zvezo s Srbi. Neodvisni
intelektualci so govorili: "niti Rim niti Moskva".
V času med obema vojnama nastane veliko zanimivih del. Josip Vidmar
napiše Kulturni problem slovenstva, ki pripisuje slovenskemu narodu
posebne lastnosti in mu napoveduje razvoj navznoter, v kulturo;
Slovenija naj bi postala hram lepote in duha, nova Florenca in Atene;
njena proizvodnja pa bi bila povezana predvsem s kulturo.
Temu konceptu je ugovarjal Edvard Kardelj, ki je najprej objavil
članek Narodno vprašanje kot znanstveno vprašanje, tik pred vojno leta
1939 pa knjigo Razvoj slovenskega narodnega vprašanja, v kateri je
zavrgel kulturniški nacionalizem (Slovenci nimajo zgodovine, temveč le
literarno zgodovino) in napovedal odmiranje narodov, kar je bil
Stalinov koncept.
Sovjetska ideologija je bila protinacionalna in anacionalna podobno
kot ameriški koncept "topilnega lonca". Zanimivo, da so tako ameriški
kot sovjetski ideologi govorili o "novem človeku", ki je oz. naj bi
nastal z opustitvijo predsodkov, kot so jih poznali predvsem
Evropejci. ZDA in SZ sta (bili) mnogodržavni/mnogorepubliški
formaciji, za kateri je bil značilen enoten oz. skupni jezik (narod,
ki ga sestavljajo različne države). EU je utemeljena drugače: kot
državi podobna skupnost narodov oz. nacionalnih držav.
Edvard Kocbek je leta 1937 v Premišljevanju o Španiji zavrgel oba
totalitarizma, komunističnega in fašističnega. Enako zoprna sta mu
bila črni in rdeči teror. Navsezadnje se je (z rezervami) pridružil
komunistom, ki so ga izkoristili in leta 1952 odvrgli. Fašistični
program je bil izrazito protiameriški.
Pred vojno so bile slovenske meščanske stranke razen komunistov,
drobne skupine liberalcev in krščanskih socialistov zmedene in
neorganizirane. Komunisti (Antiimperialistična fronta) so izbrali
zavezništvo z nacisti in komunisti proti centru reakcije v Londonu in
Parizu. To se je uredilo šele junija 1941, ko je Hitler napadel
Sovjetsko zvezo. Od takrat je obstajala Osvobodilna fronta, po njej pa
partizansko gibanje, ki je bilo povezano z zavezniki, tj. z Rusi in z
Angloameričani.
Po vojni je Jugoslavija in z njo Slovenija izbrala samo en del
zaveznikov, tj. Sovjetsko zvezo, od katere se je kasneje oddaljevala,
vendar se sistemsko ni nikoli odtrgala od nje. Postala je voditeljica
"neuvrščenih", skupine pretežno nerazvitih in avtoritarnih držav, ki
so bolj kot z Zahodom simpatizirale z SZ, Kitajsko itn. Zahodna Evropa
(EU) se je demokratizirala in gospodarsko razvila z ameriško
pomočjo. Američani so pripravili pravne in ekonomske temelje Evropske
unije in podpirali širitev.
Tudi po padcu berlinskega zidu so ZDA pozitivno vplivale na
varnostne in politične razmere v Evropi. Spomnimo se samo krvave
morije na Balkanu v devetdesetih letih prejšnjega stoletja, ko smo
tudi Slovenci z velikim olajšanjem sprejeli odločitev predsednika
Clintona, da bodo ZDA skupaj z zavezniki v NATO vojaško posegle v
dogajanja na Balkanu. S stabilizacijo tega območja se je nedvomno
močno izboljšal varnostni položaj naše države, gospodarska stabilnost
v Jugovzhodni Evropi pa nam danes prinaša nekatere koristi.
Kljub nedvomnim zaslugam, ki jih imajo ZDA pri krepitvi miru,
demokracije in stabilnosti v Evropi, pa danes slišimo zelo kritična
mnenja o njihovi politiki. Vtis imam, da nekateri pretiravajo s
potenciranjem razlik med obema stranema Atlantika, med Evropo in
Ameriko, ali kot marsikdo poenostavljeno razmišlja, med EU in NATO.
Nekatere razlike seveda obstajajo in jih tudi nima smisla
tajiti. Znani filozof Francis Fukuyama zastopa stališče, da razhajanja
med ZDA in evropskimi državami temeljijo na različnem razmišljanju o
vprašanju, kaj je pravi vir demokratične legitimnosti. Po mnenju
Američanov naj bi to bila ustavna demokratična država. To pomeni, da
ima neka mednarodna organizacija legitimnost samo, če ji jo podelijo
nacionalne države. Nasprotno pa Evropejci verjamejo, da demokratična
legitimnost izhaja precej bolj iz volje mednarodne skupnosti kot pa od
katerikoli nacionalne države.
V članku Iva H. Daalderja Are the United States and Europe heading
for divorce? smo lahko prebrali, da obstaja med zunanjepolitičnimi
proritetami EU in ZDA določena divergenca. Po Daalderjevem mnenju se
zunanja politika ZDA posveča predvsem varnostnim grožnjam, ki izhajajo
iz širjenja orožij za množično uničevanje in mednarodnega
terorizma. Politika EU pa je usmerjena predvsem v reševanje globalnih
problemov, ki izhajajo iz klimatskih sprememb, migracij, revščine,
širjenja nalezljivih bolezni ipd.
Takšna delitev vlog je morda nekoliko poenostavljena, vendar po
mojem mnenju ni nič tragičnega. Pomembno pa je, da se med državami EU
in ZDA ohrani globalno zavezništvo, ki temelji na istih
vrednotah. Prav je, da se države posvečajo tistim zunanjepolitičnim
področjem, na katerih lahko na podlagi svojega znanja in zmogljivosti
največ prispevajo k doseganju skupnih ciljev, tako znotraj
evroatlantskih povezav kot tudi v okviru Organizacije združenih
narodov.
To velja tudi za vprašanje reševanja krize v Iraku. Čeprav nam
marsikdo očita nasprotno, Slovenija tu vseskozi zastopa jasno in
transparentno stališče. Irak mora upoštevati in izpolniti resolucije
Varnostnega sveta OZN. Sadam Husein že vrsto let svojemu ljudstvu
krati temeljne človekove pravice, s strupenimi plini je pobijal celo
lastne ljudi, s svojim orožjem pa lahko ustrahuje celotno
regijo. Sloveniji kot pripadnici demokratičnega in svobodoljubnega
sveta najbrž ne more biti vseeno, če totalitarni režimi - pa čeprav
geografsko oddaljeni - teptajo osnovne demokratične vrednote in
ogrožajo mednarodno varnost. Tudi Slovenci - in tukaj se vračam k
uvodnemu citatu iz Vidmarjeve knjige - imamo odgovornost do
človeštva. Ali si lahko privoščimo, da bodo vse drugi naredili namesto
nas?
Mislim, da ne. Imamo mlado državo, ki temelji na načelih
demokracije. Tudi naša zunanja politika temelji na tem, da si
prizadevamo varovati in širiti demokratične vrednote, pa naj bo to v
naši najbližji soseščini v Jugovzhodni Evropi, ali pa v oddaljenih
azijskih deželah. Slovensko diplomacijo seveda omejuje naša
maloštevilnost in relativno šibka vojaška moč, ki predstavlja - tukaj
si ne smemo zatiskati oči - še vedno dokaj pomembno oporo diplomatskim
sredstvom za reševanje problemov v mednarodni skupnosti. Vendar pa to
ne pomeni, da si lahko privoščimo pasivnost ali celo egoizem, da bi
bili neke vrste "free riders". Naša država je član
mednarodne skupnosti in ima kot takšna tudi svoje obveznosti. Za
krepitev naše vloge v mednarodni skupnosti je zato izjemnega pomena,
da postanemo naslednje leto člani dveh tako pomembnih povezav, kot sta
EU in NATO.
Slovenska država si prizadeva, da bi z ZDA vzdrževala prijateljske
odnose. Takšno politiko vodimo že od leta 1992, torej ne samo s
sedanjo administracijo, ampak z vsemi. Pri tem nas ne vodijo samo
zgoraj našteti načelni razlogi, ampak izhajamo tudi s pragmatičnega
stališča, ki seveda ni prevladujoče, vendar pa je gotovo upoštevanja
vredno. Vsi namreč vemo, da so ZDA izšle iz hladne vojne kot edina
svetovna velesila. In vse kaže, da bodo takšen status obdržale vsaj še
naslednjih nekaj desetletij. Nobena resna zunanja politika, še zlasti,
ko gre za male države, si danes ne more privoščiti neupoštevanja tega
dejstva. Vidimo, da si vse regionalne sile, vključno z Rusijo in
Kitajsko, prizadevajo, da bi ohranile prijateljske odnose z ZDA.
Slovenci smo Evropejci, na kar smo tudi ponosni; zato je logično,
da sodelujemo pri zgodovinskem projektu združevanja Evrope. Želimo si
močno Evropsko unijo, ki bo nastopala v svetu kot global
player. Hkrati pa si želimo tudi močan NATO, ki bo sposoben
odgovarjati na sodobne varnostne izzive. Predpogoj za močan NATO pa je
solidarnost med ZDA in evropskimi državami. Slovenija si spričo
prijateljskih vezi z ZDA prizadeva, da bi bila lahko v skupini
evropskih držav, ki aktivno iščejo poti za približevanje interesov
obeh strani Atlantika. Tudi na ta način kažemo, da se zavedamo svoje
odgovornosti do človeštva.
|