Slovenija >> NATO Skupno spletišče v podporo včlanjevanju Slovenije v NATO, uredniki Urad vlade RS za informiranje, Ministrstvo za zunanje zadeve in Ministrstvo za obrambo (aktivno od 2001 do 2004)
Slovenija in NATO

Slovenija in NATO
Nato
Koledar dogodkov
Pogosta vprašanja
Novinarsko središče
Dokumenti
Publikacije
Javno mnenje
Povezave
SlovenskoE-pošta

NOVINARSKO SREDIŠČE

Slovenija in NATO: Na cilju pred izzivi

Govor ministra dr. Dimitrija Rupla v DZ RS 24. februarja 2004, ob ratifikaciji Severno-atlantske pogodbe

Ljubljana, 24. februar 2004

Dr. Dimitrij Rupel

Spoštovana predsednika DZ in Vlade...
Spoštovane poslanke in poslanci, visoki zbor,

Danes dosegamo cilj, ki smo si ga zastavili že pred desetletjem. To je vključitev Slovenije v Organizacijo severnoatlantske pogodbe oz. potrditev te pogodbe. S tem se Slovenija vključuje v področje in postaja središče, izhodišče varnosti in miru v Evropi. Tako bo izpolnjena pomembna strateška, zunanjepolitična ambicija naše države.

V imenu Ministrstva za zunanje zadeve Republike Slovenije se vam najprej zahvaljujem za dosedanjo podporo na poti do tega cilja. Slovenijo je na tej poti odlikovala stalna, nedvoumna in aktivna podpora Državnega zbora. Jasna stališča tega zbora in intenzivno angažiranje MZZ, Vlade, predsednika dr. Drnovška in nekaterih organizacij civilne družbe, kot sta bila npr. Odbor za NATO in Atlantski svet, so pred lanskim referendumom ustvarili pogoje za prepričljivo potrditev slovenskih državotvornih prizadevanj.

Spoštovane poslanke in spoštovani poslanci!

Petega februarja 2004 je še zadnja članica NATO ratificirala pristopne protokole sedmih povabljenih držav. Washingtonska pogodba je s tem odprta za pristop, in predvidoma 2. aprila bomo povabljene države deponirale listine o ratifikaciji pogodbe depozitarju ZDA ter postale članice NATO. Predlagam vam, da potrdite Severnoatlantsko pogodbo.

Danes smo lahko zadovoljni. Spomnimo se, kako zelo smo si želeli vstopiti v NATO leta 1997, in kako razočarani smo bili, ko nam takrat ni uspelo. Pomislimo, kako so zadovoljni v drugih šestih državah, ki enako kot pri nas, tako rekoč istočasno potrjujejo washingtonsko pogodbo. Spomnimo se še, kako vroče si želijo vstopiti v NATO nekatere druge države, ki zaenkrat niso bile uslišane. Današnji dogodek je velik dosežek slovenske državotvornosti. Seveda si nalagamo tudi veliko odgovornost.

Slovenija je s svojo jasno podporo ciljem politike NATO, z aktivnim vključevanjem v operacije NATO in ne nazadnje z izpolnitvijo nalog iz Akcijskega načrta članstva dokazala, da je zanesljiva in verodostojna partnerica, ki izpolnjuje zahtevana merila za članstvo, in da je upravičena do članstva v najbolj učinkoviti politično-obrambni zvezi na svetu.

Po rezultatih referenduma sodeč je imel NATO v Sloveniji relativno malo resničnih nasprotnikov, vendar so bili vplivni in opazni. Trenutek referenduma je sovpadel z začetkom iraške vojne, ki so jo nekateri neupravičeno povezovali z NATO. Vendar so te dileme in spori zdaj za nami. Slovenski volilci so prepričljivo podprli članstvo Slovenije v NATO. Menim, da se tudi po zaslugi referenduma in aktivnosti, ki so bile povezane z njim, dobro zavedajo pomena tega članstva. Ko gre za usodna zgodovinska vprašanja, se Slovenci odločamo razsodno in državotvorno.

V Sloveniji smo doživljali enake stiske in notranje boje, kot so jih doživljali v drugih evropskih državah. Po enem letu ugotavljamo, da so ti boji bolj ali manj končani. Sloga in solidarnost se vračata v evroatlantsko skupnost. V Državnem zboru in v MZZ smo verjeli, da drugače ne more biti.

Z vstopom v NATO manifestiramo pripadnost skupnosti držav, katerih razvoj temelji na demokraciji, osebni svobodi in vladavini prava; na miroljubnosti ter na zaupanju v cilje in načela Ustanovne listine OZN. Slovenija vstopa v družino držav, ki so se odločile, da bodo zaradi sinergičnih učinkov združile svoja varnostna prizadevanja. Članstvo v NATO krepi težo Slovenije v mednarodnem okolju in nam omogoča soodločanje pri oblikovanju varnostne politike evro-atlantskega prostora. Z vključitvijo v proces sprejemanja varnostnih odločitev je Slovenija dobila priložnost, da je kvalitetno in pravočasno seznanjena z informacijami in trendi, ki so relevantni za njeno varnost. Gre za dvosmeren proces, saj zaveznice pričakujejo, da bo Slovenija v skladu s svojimi zmogljivostmi prepoznala svoj sorazmerni del odgovornosti za učinkovito in uspešno delovanje Atlantskega zavezništva. Slovenija si bo z odgovornim odnosom do članstva v NATO okrepila verodostojnost tudi v širšem mednarodnem kontekstu. Večina članic NATO je tudi članic EU. Gre za države, s katerimi Slovenija uresničuje največ svojih političnih, gospodarskih in kulturnih interesov. Slovenija se s članstvom v NATO uvršča v skupino najuspešnejših in najbolj uglednih držav.

NATO je nastal v drugačnih razmerah od današnjih, vendar se je po padcu Berlinskega zidu začel uspešno prilagajati novim varnostnim izzivom. Gre za kontinuiran proces, katerega temeljni cilj je zagotavljanje optimalne ravni varnosti članic. Globalizacija presega nacionalne meje, kar še posebej velja za različne oblike varnostnega ogrožanja. Zato je razumljivo, da države svoje varnosti ne zagotavljajo samo na svojih mejah.

Odgovornost in solidarnost pomenita tudi skrb za stabilnost v sosednih regijah. Neravnovesja v njih bi utegnila imeti negativne posledice na varnostne razmere v državah članicah NATO. Ilegalne migracije, vse vrste ilegalne trgovine (z drogami, ljudmi, orožjem), organiziran kriminal in terorizem so samo zunanji izraz varnostno neurejenih razmer v regijah ali v državah, katerih notranja nestabilnost se širi preko njihovih meja.

Novi NATO se vse bolj ukvarja z novimi nevarnostmi in grožnjami, med katerimi je na prvem mestu terorizem. Terorizem se pojavlja z različnimi imeni, včasih tudi s takšnimi, ki so na prvi pogled sprejemljiva, upravičena ali celo požrtvovalna. Terorizem se pojavlja z izgovori o skrajni sili, o brezupnih večinah in manjšinah, o usodnih močeh in nemočeh, kar pogosto zbuja čustva in sočutje, vselej pa podžiga nove spore. Kot ni mogoče sprejeti razlage demokracije, ki bi omogočala trajne večine in trajne manjšine, seveda tudi ni mogoče sprejeti nobenega nasilnega spodbijanja nobene večine in nobene manjšine. Reševanje teh problemov je mogoče le z upoštevanjem zakonov in mednarodnega prava. V skupnosti, kamor spada tudi Slovenija, za terorizem seveda ni nobenega opravičila.

NATO vse pogosteje zagotavlja okvir za nevojaške dejavnosti, ki jih izvajajo različne mednarodne, vladne in nevladne organizacije, ki si prizadevajo za ureditev razmer na kriznih območjih. Dosedanja angažiranja NATO v JVE in v Afganistanu, kjer NATO izvaja mirovno operacijo po pooblastilu OZN, lahko služijo kot dober primer. Prizadevanje mednarodne skupnosti v Afganistanu, katerega ključni del je tudi prisotnost NATO, je omogočilo vrnitev več kot 1,5 milijona beguncev, ki so zaradi nenehnega vojnega stanja vse od časov sovjetskega vdora leta 1979 živeli v begunskih taboriščih zunaj svoje domovine.

Dinamika sodobne varnosti zahteva, da NATO vodi proaktivno politiko, ki se ne odziva samo na situacije, ko se le-te razvijejo v težko obvladljive regionalne in mednarodne krize. To so spoznale tudi članice NATO, ki so na vrhu v Pragi sprejele sklep o vzpostavitvi "Sil NATO za hitro posredovanje" (NATO Response Forces). Že sam njihov obstoj bo dejavnik odvračanja za države in skupine, ki bi utegnile povzročiti neravnovesje v svoji regiji. Za učinkovito in pravočasno delovanje Zavezništva pa ne zadostujejo samo vojaške strukture, ki se lahko hitro odzovejo na krizne situacije, ampak je potrebno temu ustrezno prilagoditi tudi hitrost političnega odločanja, kar je, glede na dejstvo, da gre za demokratične države, vsekakor zahtevna naloga.

Vojaško angažiranje je samo ena od razsežnosti proaktivne politike NATO, medtem ko ostale tvorijo različne oblike partnerskega sodelovanja, ki nečlanicam NATO omogoča pomoč pri reformi njihovih obrambnih sistemov, istočasno pa jih usposablja za kvalitetno vključevanje v mednarodne operacije NATO. Severnoatlantsko zavezništvo spodbuja preko "Partnerstva za mir" tudi regionalno sodelovanje partnerskih držav, kar predvsem v varnostno obremenjenih regijah prispeva k zmanjševanju napetosti in k upadanju latentnih konfliktnih situacij.

Slovenija se vključuje v dolgoročno varnostno ureditev razmer v svoji jugovzhodni soseščini in spodbuja različne oblike sodelovanja tega področja z NATO. Naše članstvo v Zavezništvu in sodelovanje z njegovimi članicami bosta pomembno okrepila možnosti slovenskega varnostnega angažiranja na Zahodnem Balkanu, katerega trajna stabilizacija je v vitalnem interesu Slovenije. Kot je znano in razumljivo, ima ta stabilizacija za nas tudi gospodarske razsežnosti.

Slovenija podpira širitev NATO z vsemi tistimi državami, ki si tega želijo in izpolnjujejo pogoje za članstvo. Dosedanja širitev je pomembno razširila območje institucionalne stabilnosti v Evropi in na ta način bistveno varnostno razbremenila države, ki so se nedavno izvile iz primeža avtoritarnih sistemov. Že napoved širitve NATO in intenzivno partnersko sodelovanje sta države tega dela Evrope uspešno vključila v sodobna evropska razmišljanja in prizadevanja za tesnejše povezovanje. Formalni vstop srednjeevropskih držav v NATO pomeni nepovratne pozitivne varnostne procese v tem delu Evrope.

Eden od ključnih elementov evropske varnosti in stabilnosti je čezatlantsko varnostno sodelovanje, ki je doseglo najvišjo stopnjo institucionaliziranosti prav preko obstoja NATO. Najbolj učinkovito in po vsej priliki edino mogoče je skupno soočenje z varnostnimi grožnjami sedanjega časa.

Na Vrhu NATO v Istanbulu (28. in 29. junij 2004) se bomo že kot članica aktivno vključili v razpravo o prihodnji vlogi in pomenu Atlantskega zavezništva. To bo priložnost, da skupaj - tudi s tistimi, ki so bili do članstva bolj skeptični, razmislimo in prispevamo k oblikovanju takšnega NATO, kot ustreza slovenskim interesom in pogledom. Varnostna politika in angažiranje NATO po koncu hladne vojne sta pokazala, da NATO v spremenjenih okoliščinah ohranja svojo varnostno relevantnost kot del širših naporov mednarodne skupnosti za vzpostavljanje miru, varnosti, zanesljivosti in ravnovesja v svetu.


O strani