Slovenija >> NATO Skupno spletišče v podporo včlanjevanju Slovenije v NATO, uredniki Urad vlade RS za informiranje, Ministrstvo za zunanje zadeve in Ministrstvo za obrambo (aktivno od 2001 do 2004)
Slovenija in NATO

Slovenija in NATO
Nato
Koledar dogodkov
Pogosta vprašanja
Novinarsko središče
Dokumenti
Publikacije
Javno mnenje
Povezave
SlovenskoE-pošta

PUBLIKACIJE

Kako Nato deluje v praksi

Kako Nato opravlja svoj posel? Začnimo s tistim, česar Nato ne dela.

Nato ne vsiljuje odločitev svojim članicam ali svojim partnerskim državam proti njihovi volji. Sodelovanje v Natu je prostovoljno in v procesu odločanja sodeluje vsaka država. Države morajo izbirati med različnimi možnostmi in včasih lahko pristanejo na kratkoročni kompromis, da bi zavarovale svoje dolgoročnejše interese. Toda tega niso prisiljene storiti. Če določena država članica meni, da bi odločitev, o kateri razmišlja Nato, nepopravljivo škodovala njenim nacionalnim interesom, ji v takšno odločitev ni treba privoliti. V takšnem primeru se, dokler se za problem ne najde rešitev, ne sprejme nobena odločitev. Vlada vsake države članice lahko svobodno presoja, kaj najbolj koristi interesom njenih državljanov.

Nato nima stalne vojske, ki bi v vojašnicah čakala, da od sveta Nata dobi ukaz za ukrepanje. Pravzaprav Nato ima sicer zelo majhno stalno vojaško silo. Tako obstaja v različnih vojaških štabih, ki so del integrirane vojaške strukture zavezništva, maloštevilno mednarodno osebje; razen tega so na voljo operativne sile, ki so odgovorne za ravnanje s stalnimi napravami za komuniciranje ali protiletalsko obrambo in za nadzor zračnega prostora. Tako na primer obstajajo Natove sile za zgodnje odkrivanje nevarnosti iz zraka, ki zagotavljajo nenehni nadzor zračnega prostora in možnost zgodnjega opozarjanja ter imajo ključno vlogo pri poveljevanju vojaškim silam. Nadalje na območju poveljstva zavezniških sil za Evropo deluje poveljstvo korpusa za hitro posredovanje, kateremu je mogoče podrediti nacionalne enote in divizije ter dve mednarodni diviziji. Ta korpus se lahko zelo hitro razvije do načrtovane moči, toda divizije, predvidene za podreditev temu korpusu, preidejo pod poveljstvo Nata samo po potrebi. Pod stalnim poveljstvom Nata bi bili samo poveljstvi obeh mednarodnih divizij. Na voljo pa so tudi stalne pomorske sile Nata, ki jih po načelu rotacije tvori majhno število ladij in osebje iz sestave vojnih mornaric nekaterih držav članic.

Poleg navedenega večino tako imenovanih "Natovih sil" tvorijo nacionalne sile, ki so pod nacionalnim nadzorom. Nacionalne sile bi bile dane na voljo zavezništvu in bi prešle pod pristojnost vojaških poveljnikov Nata le v posebnih okoliščinah in v skladu s postopki, o katerih so se države članice vnaprej sporazumele.

Nato ni naddržavna organizacija, ampak zavezništvo med neodvisnimi suverenimi državami, ki so se odločile, da bodo v največjo korist interesov vsake od njih med seboj prostovoljno sodelovale. Države članice Nata se redno posvetujejo o zadevah skupnega pomena, toda osrednji organ Nata, ki bi državam določal, kaj naj počnejo, ne obstaja; prav tako katerakoli članica ne more svojega stališča ali mnenja vsiljevati drugim.

Kot naravna posledica tega temeljnega načela sodelovanja v okviru zavezništva so vsa Natova telesa sestavljena iz predstavnikov držav članic, katerih vloga je - domala dobesedno -, predstavljati stališča svoje države zavezniškim državam. Tovrstno posvetovanje se samo po sebi sproži ob vsakem vprašanju, vsakokrat ko je treba sprejeti odločitev in ko nastanejo nove razmere, ki bi utegnile imeti posledice za zavezništvo. Razen tega imajo nacionalni predstavniki pomembno vlogo tudi pri sporočanju pogledov in stališč zaveznic svojim vladam in pri pojasnjevanju razlogov zanje. Včasih je soglasje držav članic popolno, tako da s sprejemanjem odločitev ni težav. Včasih obstaja večinsko stališče, vendar ima ena ali več držav nekoliko drugačno mnenje. V takšnem primeru steče prizadevanje, da bi prek posvetovanj zmanjšali razliko v stališčih in po potrebi dosegli kompromis. Če pa dogovora ni mogoče skleniti, lahko posamezne države članice svobodno delujejo v skladu s svojimi stališči.

Neuspeh pri doseganju soglasja ne pomeni ogrožanja temeljev solidarnosti med državami članicami. Nasprotno, ena od močnih strani zavezništva je dejstvo, da je kljub različnim mnenjem navadno mogoče najti dovolj stičnih točk za dosego dogovora. Posvetovalni mehanizem, ki je na voljo v okviru Nata, zagotavlja nenehni dialog med državami članicami, državam daje obilo možnosti za pojasnjevanje in razpravljanje o njihovih skrbeh ter jim omogoča medsebojno razumevanje težav, na katere vlade utegnejo naleteti pri opravičevanju ter pojasnjevanju svoje politike in odločitev svojim volivcem.

Vsaka država se obenem zaveda, da bi lahko večje razlike v mnenjih, če ne bi bile odpravljene, ogrozile politično solidarnost in povezanost zavezništva v okoliščinah, v katerih bi ta dva povezovalna dejavnika utegnila imeti ključni pomen. Zato so države članice Nata zainteresirane za obravnavanje glavnih razlik v mnenjih na način, ki vodi h konsenzu in varuje njihove skupne varnostne interese.

Vsa ta načela veljajo za odnose med državami članicami zavezništva, toda ista filozofija prostovoljnega medsebojnega sodelovanja, spoštovanja nacionalne neodvisnosti in sprejemanja odločitev s konsenzom je značilna tudi za bilateralno in multilateralno sodelovanje med Natom in njegovimi partnerskimi državami.


O strani