Krepitev evropske vloge v okviru zavezništva
Pogodba o Evropski uniji, podpisana v Maastrichtu decembra 1991, je
Zahodnoevropsko unijo (ZEU) opredelila kot neločljivo sestavino
razvoja Evropske unije (EU) in določila, da je naloga ZEU,
pripravljati in uresničevati odločitve in ukrepe EU na obrambnem
področju. Te opredelitve so bile odraz odločenosti evropskih članic
zavezništva, da prek razvoja pobude, danes znane pod imenom Evropska
varnostna in obrambna identiteta, prevzamejo večjo odgovornost za
skupno obrambo in varnost .
Zavezništvo je soglašalo, da bo evropskim državam članicam pomagalo
pri uresničevanju teh ciljev. Tako so voditelji zavezništva leta 1994
na vrhunskem srečanju Nata v Bruslju podprli razvoj Evropske varnostne
in obrambne identitete, "ki bi sčasoma lahko pripeljala do skupne
obrambe, združljive z obrambo Atlantskega zavezništva". Pozdravili so
krepitev evropskega stebra zavezništva v obliki Zahodnoevropske unije
in izrazili pripravljenost, da skupne sile in sredstva zavezništva
dajo na voljo tudi za operacije ZEU, katerih nosilke so evropske
članice zavezništva. S tem namenom je zavezništvo predvidelo razvoj
zmogljivosti, s katerimi bi lahko zadovoljilo tako evropske potrebe
kot prispevalo k zagotavljanju varnosti zavezništva; gre za
zmogljivosti, ki se označujejo kot "ločljive", ne pa "ločene".
Zavezništvo od leta 1994 dalje dejansko uresničuje te
obveznosti. Posebej pomembno odločitev so zunanji ministri Nata
sprejeli na srečanju v Berlinu junija 1996, ko so se sporazumeli o
razvoju evropske varnostne in obrambne identitete v okviru
zavezništva. Odtlej pa so napori usmerjeni v uresničevanje tega
razvoja.
Glavni elementi procesa krepitve evropske vloge v okviru
atlantskega zavezništva so naslednji:
- Redna skupna zasedanja Severnoatlantskega sveta in Sveta Zahodnoevropske unije.
- Sklepanje dogovorov, na podlagi katerih bi bile sile in sredstva Nata od primera do
primera na voljo za podporo operacij, ki bi jih izvajala Zahodnoevropska unija.
- Vzpostavljanje mehanizmov, potrebnih za to, da se Natove sile in sredstva odstopijo za
navedeni namen, da se spremlja njihova uporaba in da se te sile in sredstva vrnejo
Natu.
- Tesna posvetovanja med Natom in ZEU o načrtovanju in izvajanju takšnih operacij.
- Upoštevanje potreb, povezanih z izvajanjem operacij pod vodstvom ZEU, v Natovem
sistemu obrambnega načrtovanja.
- Sprejemanje ustreznih dogovorov znotraj Natove poveljevalne strukture.
- Ob uskladitvi z ZEU preverjanje vseh postopkov s pomočjo načrtovanja
"ponazoritvenih" misij ZEU in izvajanja vojaških vaj.
Čeprav se proces odločanja v Natu še vedno precej razlikuje od
procesa odločanja v ZEU, je razvoj evropske varnostne in obrambne
identitete prinesel potrebo po veliko tesnejši politični zvezi med
obema organizacijama. Sveta obeh organizacij in nekateri od njunih
podrejenih organov imajo sedaj redne skupne sestanke, podpisani so
bili sporazumi o izmenjavi pomembnih dokumentov. Odkar pa so sedež ZEU
leta 1993 prenesli iz Londona v Bruselj, potekajo redni stiki tudi v
številnih drugih oblikah. Naslednje faze omenjenega procesa
vključujejo preučevanje in preverjanje postopkov, ki bi bili
uporabljeni v primeru krize, ter pripravo skupne vaje s področja
razreševanja kriz, ki bo izvedena v roku dveh let. Sodelovanje med
Natom in Zahodnoevropsko unijo pa se še naprej razvija. Za proces
krepitve evropske vloge v okviru atlantskega zavezništva se močno
zanimajo tudi Natove partnerske države, k njegovemu razvoju pa
prispevajo s svojim članstvom tako v organih Nata kot v ZEU.
Leta 1997 je Evropska unija organizirala medvladno konferenco, na
kateri je ponovno ocenila maastrichtsko pogodbo. To je prineslo
popravek maastrichtske pogodbe in novo pogodbo, ki so jo voditelji
Evropske unije podpisali junija 1997 v Amsterdamu. Amsterdamska
pogodba je ponovno potrdila, da bo Evropska unija pri pripravi in
uresničevanju svojih odločitev in ukrepov z obrambnimi implikacijami
računala na Zahodnoevropsko unijo. Iz pogodbe je tudi razvidno, katere
vrste nalog so si zadali: to so humanitarne in reševalne operacije,
naloge ohranjanja miru in druge naloge, ki bi lahko bile zaupane
bojnim silam v zvezi z razreševanjem kriz ali z ohranjanjem miru. Vse
te naloge so znane kot "petersberške naloge", ime pa so dobile po
ministrskem srečanju ZEU v Petersbergu v Nemčiji junija 1992, kjer so
sprejeli odločitev o usmeritvi ZEU na ta področja delovanja. Razen
tega je ZEU maja 1997 v Parizu sprejela tudi odločitve, s katerimi naj
bi olajšala sodelovanje vseh evropskih članic atlantskega zavezništva
ne samo pri izvajanju operacij ZEU, v katerih se uporabljajo
zmogljivosti Nata, ampak tudi pri načrtovanju in pripravi takšnih
operacij.
|