Notranje prilagajanje zavezništva
Enako pomemben kot odpiranje zavezništva navzven in njegova zunanja
preobrazba je proces njegovega notranjega prilagajanja in
posodabljanja. Ta proces ima številne razsežnosti.
Na političnem področju to pomeni oblikovanje širšega pristopa k
varnosti, okrepitev politične sestavine Nata in prilagoditev njegovih
notranjih postopkov, tako da se zavezništvo lahko spoprime z novimi
političnimi izzivi.
Na vojaškem področju je notranja prilagoditev najprej pomenila
temeljito reorganizacijo in zmanjšanje obsega kopenskih, letalskih in
pomorskih sil za 30 do 40 odstotkov, znižanje stopnje pripravljenosti
sil in zmanjšanje obsega sil "prve bojne črte" ter občutno, do 80-
odstotno zmanjšanje obsega jedrskih sil. Nadalje pa notranja
prilagoditev vključuje prilagoditev zavezniške poveljevalne strukture,
tako da bi dobili enovito mednarodno strukturo, ki bi se bila pod
političnim vodstvom Severnoatlantskega sveta sposobna odzvati na cel
niz vlog in nalog zavezništva.
Vodilo notranjega prilagajanja zavezništva je predvsem potreba po
zagotovitvi njegove stalne vojaške učinkovitosti. Z notranjim
prilagajanjem je treba ohraniti transatlantsko povezavo; prav tako je
treba evropskim državam prek razvoja evropske varnostne in obrambne
identitete znotraj Nata pomagati, da prevzamejo večjo odgovornost za
skupno obrambo in za druge vloge zavezništva; razen tega je
zavezništvo treba opremiti za opravljanje novih nalog. Temeljne
sestavine procesa notranjega prilagajanja so posodobitev in
prilagoditev Natove poveljevalne strukture in uresničevanje zamisli o
"Skupnih združenih namenskih silah". Skupne združene namenske sile so
mednarodne namenske sile, ki jih je mogoče hitro razmestiti in imajo
zmogljivost, primerno za vsak posamičen primer. Predsedniki držav in
vlad članic Nata so na vrhunskem srečanju v Madridu julija 1997
sprejeli odločitve o nadaljnjih potrebnih korakih, decembra 1997 pa je
bilo doseženo soglasje o temeljnih značilnostih nove zavezniške
poveljevalne strukture.
Tako zunanje kot notranje prilagajanje Nata in nove naloge, ki jih
zavezništvo prevzema v zvezi z ohranjanjem miru in razreševanjem kriz,
zahtevajo korenito spremembo njegove strukture. To sovpada s
priložnostjo brez primere za oblikovanje novih kooperativnih
varnostnih struktur v Evropi, namenjenih spoprijemanju z izzivi
prihodnjega stoletja. V skladu s tem zavezništvo razvija manjše, toda
prožnejše in bolj gibljive sile, hkrati pa prilagaja svojo mednarodno
poveljevalno strukturo in krepi vlogo evropske strani v
transatlantskem varnostnem partnerstvu, da bi vsem evropskim
zaveznicam omogočilo, bolj koherentno in učinkovito prispevati k
nalogam in dejavnostim zavezništva.
Notranje prilagajanje zavezništva zahteva:
- natančnejše usklajevanje med političnimi in vojaškimi sestavinami
Nata;
- manjše, prožne in gibljive sile, ki so se sposobne hitro in
učinkovito odzvati na širok niz možnih dogodkov;
- uresničevanje zamisli o skupnih združenih namenskih silah;
- razvoj okvira, znotraj katerega lahko evropske zaveznice tako
povečajo učinkovitost svojega prispevka Natu kot podprejo naloge v
zvezi z ohranjanjem miru in razreševanjem kriz, ki bi jih utegnila
izvajati Zahodnoevropska unija;
- zagotavljanje prožnosti nove strukture, ki je potrebna za
olajšanje pristopa novih držav članic in tesnejšega sodelovanja s
partnerskimi državami v okviru okrepljenega programa Partnerstvo za
mir in Evroatlantskega partnerskega sveta;
- zagotavljanje zmogljivosti, ki jih zavezništvo potrebuje za
prevzemanje novih nalog na področju ohranjanja miru in drugih nalog.
Te spremembe ne potekajo v izolaciji, ampak so tesno povezane s
spremembami v drugih institucijah, kot so Organizacija združenih
narodov (OZN), Organizacija za varnost in sodelovanje v Evropi (OVSE),
Evropska unija (EU) in Zahodnoevropska unija (ZEU). Tako je preprečeno
podvajanje dejavnosti institucij, hkrati pa zagotovljen njihov
optimalni medsebojni vpliv.
|