Pobuda Partnerstvo za mir
Partnerstvo za mir je ključni dejavnik razvoja novega varnostnega
razmerja med zavezništvom in partnerskimi državami. Partnerstvo za mir
razširja in krepi politično in vojaško sodelovanje v vsej Evropi,
utrjuje stabilnost, zmanjšuje grožnje miru in vzpostavlja zaupanje. S
podpiranjem duha praktičnega sodelovanja in privrženosti demokratičnim
načelom, na katerih temelji zavezništvo, pa je okrepilo varnostne
odnose.
27 držav članic Partnerstva za mir (PzM)
Albanija - Armenija - Avstrija - Azerbajdžan - Belorusija - Bolgarija - Češka -
Estonija - Finska - Gruzija - Kazahstan - Kirgizistan - Latvija - Litva - Madžarska -
Nekdanja jugoslovanska republika Makedonija - Moldavija - Poljska - Romunija -
Rusija - Slovaška - Slovenija - Švedska - Švica - Turkmenistan - Ukrajina -
Uzbekistan
|
|
Sodelovanje v okviru Partnerstva za mir pomaga krepiti varnost na
številne načine:
- Pomaga zagotavljati večjo preglednost obrambnega načrtovanja držav
in njihovih obrambnih proračunov.
- Krepi demokratični nadzor nad obrambnimi silami.
- Sodelujočim državam pomaga ohranjati njihovo zmogljivost in
pripravljenost za prispevek k mirovnim operacijam.
- Partnerskim državam omogoča, da prek skupnega načrtovanja, urjenja
in izvajanja vojaških vaj razvijajo sodelovanje z zavezništvom, razen
tega prispeva tudi k njihovi sposobnosti za sodelovanje pri ohranjanju
miru ter pri izvajanju nalog iskanja in reševanja in drugih
humanitarnih nalog.
- Sodelovanje v okviru PzM pomaga vojaškim silam partnerskih držav
pri skupnem delovanju tako z vojaškimi silami drugih partnerskih držav
kakor z vojaškimi silami držav članic Nata.
- PzM partnerskim državam olajšuje udeležbo na čedalje večjem
številu področij sodelovanja v okviru zavezništva, vključno z varstvom
pred naravnimi in drugimi nesrečami, odpravljanjem posledic takšnih
nesreč ter z znanstvenimi in ekološkimi programi.
- Izboljšanje odnosov in povečanje preglednosti, ki ga je spodbudilo
PzM, je okrepilo sodelovanje med partnerskimi državami in prispevalo k
razrešitvi dolgotrajnih sporov med njimi.
- Okvirni dokument PzM vsebuje obveznost Nata, da se posvetuje s
katerimkoli aktivnim udeležencem partnerstva, če ta partner zazna
neposredno grožnjo svoji ozemeljski celovitosti, politični
neodvisnosti ali varnosti.
Navedeni dosežki nimajo le teoretičnega pomena, ampak so že imeli
tudi neposredni praktični pomen. PzM je močno olajšalo oblikovanje
mednarodnih sil za uresničitev Ifor, ki so bile ustanovljene za pomoč
pri uresničevanju vojaških določil Bosanskega mirovnega sporazuma,
danes pa neposredno prispeva k delovanju sil za stabilizacijo Sfor, v
katerih pod vodstvom Nata sodeluje približno 22 nečlanic zavezništva.
Da je bilo PzM omogočeno učinkovito delovanje, niso bila potrebna
velika sredstva. Čeprav je Partnerstvo izzvalo širok odmev po vsej
Evropi, ne zaposluje številčne birokracije in ne zaseda dragih
prostorov. Predstavniki partnerskih držav sodelujejo v Enoti za
koordinacijo Partnerstva (Partnership Coordination Cell, PCC) v Monsu
v Belgiji, ki usklajuje vojaške dejavnosti PzM. Razen tega imajo
partnerske države na sedežu Nata v Bruslju še vsaka svojo diplomatsko
misijo ali urad za zvezo. Vsaka takšna misija ali urad je imel
pomembno vlogo pri zagotovitvi uspeha PzM.
PzM, ki ga je Nato ustanovil leta 1994, je do danes postalo
stalnica evropske varnosti. Zaradi nadaljnje krepitve programa PzM so
bile spomladi 1997 sprožene nove pobude, ki so občutno povečale
operativno vlogo programa, okrepile vlogo političnih posvetovanj
znotraj programa in partnerskim državam zagotovile večje možnosti za
sodelovanje pri načrtovanju dejavnosti PzM in pri odločanju o
njih. Okrepitev programa PzM ta program neposredno vključuje v splošni
okvir Evroatlantskega partnerskega sveta, hkrati pa ohranja njegov
razpoznavni značaj. Poleg tega pa povečuje tudi obseg regionalnega
sodelovanja.
|