Kako se sprejemajo odločitve
Delovanje zavezništva temelji na skupnih političnih obveznostih in
na vzajemnih obveznostih za praktično medsebojno sodelovanje vseh
držav članic. Skupna varnost članic zavezništva je nedeljiva. Nujna je
politična solidarnost med državami, dosega pa se z Natovim vsakdanjim
delom na političnem, obrambnem in vojaškem področju, pa tudi na drugih
področjih. Vendar to ne pomeni, da sploh ni prostora za različnost
mnenj. Posamezne države članice pravzaprav pogosto zastopajo občutno
različne poglede. Zavezništvo ni monolitna organizacija, zato od držav
članic pričakuje, da bodo za mizo sveta Nata pripravljene pojasnjevati
in zagovarjati svoja stališča o kakršnemkoli vprašanju, o katerem teče
razprava. Temeljna podmena ob tem pa je, da si prek medsebojnih
posvetovanj vsaka država članica kar najbolj prizadeva razumeti
položaj drugih članic in najti rešitve, ki jih lahko podprejo vse
članice zavezništva. Posvetovanja med partnerskimi državami in Natom
temeljijo na enaki osnovi - na pripravljenosti za sodelovanje, na
vzajemnem upoštevanju skrbi drugih držav in na iskanju skupnih
rešitev.
Posvetovanje je torej nesporno življenjsko pomemben del procesa
odločanja v zavezništvu. Pojavlja se v številnih oblikah. Na
najosnovnejši ravni posvetovanje preprosto vključuje izmenjavo
informacij in mnenj. Na drugi ravni vključuje sporočanje postopkov ali
odločitev, ki so jih vlade že sprejele ali so tik pred tem, da jih
sprejmejo, in posredno ali neposredno vplivajo na interese njihovih
zaveznic. Posvetovanje lahko vključuje tudi vnaprejšnje opozarjanje na
prihodnje postopke ali odločitve vlad, zato da bi imeli drugi možnost,
odobriti jih ali izreči o njih pripombe. Nadalje lahko posvetovanje
vključuje razpravo z namenom, doseči konsenz o politiki, ki naj bi
bila sprejeta, ali o postopkih, ki naj bi se vzporedno
izvajali. Končno obstajajo še posvetovanja, katerih namen je, doseči
vzajemno sprejemljiv sporazum o skupnih odločitvah ali o delovanju
zavezništva kot celote.
Posvetovanje je neprekinjen proces. Ker imajo vse države članice
svoje predstavnike na sedežu Nata v Bruslju, lahko posvetovanje med
delegati držav na zahtevo kateregakoli od njih ali na pobudo
generalnega sekretarja Nata steče z minimalnim časovnim zamikom. To
omogoča začetek, če je treba, tudi v kratkem času, intenzivne
razprave, v kateri na temelju posebnih navodil iz svojih prestolnic
vsestransko sodelujejo predstavniki vseh vpletenih držav. Ta
posvetovalni mehanizem se nenehno in široko uporablja. Razen tega je
dolgotrajna praksa sodelovanja, temelječega na skupnih postopkih, na
dogovorih o kolektivni obrambi in na vzajemnih zmogljivostih,
dragocena pomoč tistim državam članicam, ki se odločijo, da bodo to
izkušnjo uporabile v okoliščinah, v katere Nato kot tak ni
vpleten. Dejstvo, da imajo številne partnerske države svoje
diplomatske misije in urade za zvezo v istih stavbah kot članice Nata,
prav tako pomaga k lažjemu komuniciranju in vzpostavljanju stikov.
Ker je politično posvetovanje življenjsko pomembna sestavina
razreševanja kriz, je pogosto povezano z obdobji napetosti in
težav. Ni presenetljivo, da se pozornost javnosti rada osredotoča na
področja, kjer se mnenja med državami članicami razhajajo. V teh
okoliščinah posvetovanje v okviru zavezništva deluje kot opomin
državam članicam, naj ne pozabijo na temeljno enotnost njihovega
cilja, ne da bi poseglo v njihovo pravico, da ostanejo edini razsodnik
o svojih nacionalnih interesih. Vendar je posvetovanje v enaki meri
tudi rutinska zadeva, ki naj bi državam članicam pomagala raziskati
namen dosega sporazuma med njimi in oblikovati dolgoročno politiko, ki
prizadeva celotno zavezništvo. Dober primer za to je razprava o
pobudah v zvezi z uravnavanjem oboroževanja in z razoroževanjem ter
priprava skupnih pogajalskih izhodišč za nastop v mednarodnih forumih,
ki se ukvarjajo s temi vprašanji.
Čeprav je za skupno delovanje potrebno soglasje, tega ni mogoče
vsiliti. Potemtakem neizogibno prihaja do primerov, ko zaradi razlik v
potrebah in v zaznavanju nacionalnih interesov kljub posvetovanjem ni
mogoče doseči dogovora, vsaj kratkoročno ne. V takšnih okoliščinah
politično posvetovanje postane še pomembnejše, saj omogoča pojasnitev
razhajajočih se stališč in razpravo o njih na takšen način, da se med
zaveznicami ohrani solidarnost glede njihovih splošnih ciljev in
integriteta zavezniških struktur. Nobena država članica ni prisiljena
delovati ali sprejemati odločitev proti svoji volji. V tem je razlog
za dejstvo, da nobena država članica kljub temu, da so se včasih
njihova mnenja močno razhajala, svojega nadaljnjega članstva v
zavezništvu nikoli ni postavila pod vprašaj. Podlaga partnerstva z
drugimi državami je prav tako popolna prostovoljnost; in ko se
pojavijo problemi, so za njihovo rešitev na razpolago posvetovalni
mehanizmi, s katerimi se nadzira partnerstvo.
|