Slovenija >> NATO Skupno spletišče v podporo včlanjevanju Slovenije v NATO, uredniki Urad vlade RS za informiranje, Ministrstvo za zunanje zadeve in Ministrstvo za obrambo (aktivno od 2001 do 2004)
Slovenija in NATO

Slovenija in NATO
Nato
Koledar dogodkov
Pogosta vprašanja
Novinarsko središče
Dokumenti
Publikacije
Javno mnenje
Povezave
SlovenskoE-pošta

PUBLIKACIJE

Spreminjanje in kontinuiteta

S pobudami, kakršni sta bili ustanovitev Severnoatlantskega sveta za sodelovanje (North Atlantic Cooperation Council, NACC) decembra 1991 in programa Partnerstvo za mir (Partnership for Peace, PfP) januarja 1994, so države članice Nata odprle pot novim oblikam svojega partnerstva in sodelovanja z drugimi državami v okviru zavezništva. 27. maja 1997 sta Nato in Rusija v Parizu podpisala Ustanovno listino Nato-Rusija, to je zgodovinski sporazum o njunih medsebojnih odnosih, sodelovanju in zagotavljanju varnosti v prihodnje. Nekaj dni pozneje je bila v Sintri na Portugalskem parafirana Ustanovna listina Nato- Ukrajina, hkrati pa je bil na temelju Severnoatlantskega sveta za sodelovanje in kot njegovo nadomestilo ustanovljen novi Evroatlantski partnerski svet (Euro-Atlantic Partnership Council, EAPC). Dejavnost tega sveta združuje nadziranje razvoja okrepljenega programa Partnerstva za mir in razvijanje novih možnosti za politični dialog. Decembra 1995 je Nato s šestimi sredozemskimi državami vzpostavil Sredozemski dialog, ki ga danes še dalje razvija.

Da bi pospešil svoje notranje prilagajanje, uvaja Nato nove strukture in postopke. Sestavina tega procesa sta tudi razvoj Evropske varnostne in obrambne identitete (European Security and Defence Identity, ESDI) v okviru zavezništva in uresničevanje zamisli, znane kot "Skupne združene namenske sile" (Combined Joint Task Forces, CJTFs). Namen zamisli o Skupnih združenih namenskih silah je, zagotoviti spremenljivost sestave in večnacionalnega značaja vojaških sil, zato da bi bile te sile prilagojene kakršnimkoli nalogam v zvezi z razreševanjem kriz in ohranjanjem miru. Ob razvijanju svojih odnosov z drugimi organizacijami in ob preoblikovanju svoje vojaške poveljevalne strukture pa je zavezništvo doživelo tudi druge korenite spremembe.

Nato torej ni obstal na mestu. Vse od ustanovitve dalje se je moral vedno prilagajati novim okoliščinam in novim nalogam. V zgodnjih letih obstoja zavezništva so se njegovim prvotnim ustanovnim članicam pridružile tri nove države - Grčija, Turčija in Nemčija -, pozneje je k Severnoatlantskemu sporazumu pristopila še Španija. V vmesnem obdobju je Nato v luči novih političnih razmer in dosežkov tehnološkega razvoja spreminjal svojo politično in vojaško strategijo; odz(i)val se je na krize v odnosih med Vzhodom in Zahodom; dajal je pomembne pobude na področjih, kot sta uravnavanje oboroževanja in omejevanje širjenja orožij za množično uničevanje; prav tako je v skladu s spreminjajočimi se zahtevami posodabljal in prilagajal svoje sile in notranjo strukturo.

V zadnjem desetletju smo bili priča najrazburljivejšim in najdaljnosežnejšim spremembam v mednarodnih odnosih po 2. svetovni vojni. Posledice teh sprememb nimajo primere. Nato se je nanje odzval s sprožitvijo intenzivnega programa notranjega in zunanjega prilagajanja, ki vključuje ponovno presojo strategije zavezništva, zmanjšanje obsega njegove vojaške sile, preoblikovanje strukture zavezniških vojaških poveljstev, uvedbo ukrepov za spodbujanje sodelovanja in partnerstva z državami nečlanicami zavezništva po vsej Evropi, odprtje vrat zavezništva novim članicam ter sprejem novih pooblastil na področju razreševanja kriz in ohranjanja miru. Da bi zagotovil izvajanje vojaškega vidika Bosanskega mirovnega sporazuma, je Nato na temelju pooblastila Združenih narodov ob koncu leta 1995 pod svojim vodstvom prvič organiziral mednarodne sile za uresničitev Ifor (Implementation Force). Kot je dobro znano, je to prineslo konec spopadov v Bosni in omogočilo začetek gradnje temeljev trajnega miru. Ko so sile za uresničitev Ifor izpolnile svoje poslanstvo, so nalogo, nadgraditi njihove dosežke, (zopet prvič) prevzele sile pod Natovim vodstvom, imenovane sile za stabilizacijo Sfor (Stabilisation Force). Ti dogodki in intenzivno sodelovanje z državami partnericami in z drugimi vpletenimi državami nečlanicami Nata nimajo precedensa; še več, pred nekaj leti si česa takega ne bi mogli niti zamišljati.

V času, ko se zavezništvo približuje petdeseti obletnici podpisa Severnoatlantskega sporazuma in se pripravlja na dodatno prilagoditev vlogi razširjenega okvira za nadaljevanje partnerstva tako v okviru sporazuma kot z državami članicami Evroatlantskega partnerskega sveta, ni dvoma, da se bo Nato v prizadevanju, biti kos prihodnjim izzivom, še naprej razvijal.


O strani