Evropska varnostna in obrambna identiteta
Na začetku 90. let je Evropska unija sprožila proces, ki naj bi
Evropi omogočil prevzeti večjo odgovornost za lastno skupno varnost in
obrambo. Krepitev evropske varnostne in obrambne identitete (European
Security and Defence Identity, ESDI) je postala tudi integralni del
procesa prilagajanja Natovih političnih in vojaških struktur in
postopkov.
Ta proces se je odvijal na temelju odločitev Evropske unije,
sprejetih z Maastrichtsko pogodbo iz leta 1991 in z Amsterdamsko
pogodbo iz leta 1997, ter odločitev zavezništva Nato, sprejetih na
vrhunskih srečanjih v Londonu leta 1990, v Bruslju leta 1994 in v
Madridu leta 1997.
Evropska unija je leta 1991 Zahodnoevropsko unijo (ZEU) opredelila
kot neločljivo sestavino svojega razvoja. Zadolžila jo je za
pripravljanje in uresničevanje njenih odločitev in ukrepov na
obrambnem področju. Tudi Nato je potrdil svojo podporo razvoju
Evropske varnostne in obrambne identitete znotraj zavezništva in
privolil, da bo dal svoje sile in sredstva na voljo za izvajanje
operacij ZEU. Zavezništvo je v sodelovanju z ZEU razvilo postopke za
sodelovanje med organizacijama pod pokroviteljstvom Severnoatlantskega
sveta in Sveta ZEU.
Koraki za uresničevanje teh odločitev vključujejo spremembe Natove
poveljniške strukture in sklenitev dogovorov med Natom in ZEU o
posvetovanju in izmenjavi informacij, pa tudi vzpostavitev mehanizmov
za opredelitev potrebnega obsega, za sprostitev, spremljanje in
vrnitev ali odpoklic Natovih sil in sredstev, ki so bile na razpolago
za operacije, izvajane pod vodstvom ZEU. Nadalje so bili napori
vloženi v zagotovitev lažjega načrtovanja in izvajanja operacij pod
vodstvom ZEU, v katerih se uporabljajo sile in sredstva Nata, in v
določitev načinov vključenosti ZEU v Natovo obrambno načrtovanje in
izvajanje vojaškega načrtovanja ter vojaških vaj za ponazoritev misij
ZEU. Sprejete pa so bile tudi odločitve o nadaljnjih ukrepih za
krepitev sodelovanja med Natom in ZEU.
Severnoatlantska zveza se je na konec hladne vojne odzvala s
preoblikovanjem svoje politike in zgradbe ter z odkrivanjem novih
priložnosti za zagotovljanje trajnega miru in stabilnosti. Leta 1991
je sprejela nov strateški koncept kot odraz spremenjenih varnostnih
razmer v Evropi, ki je poudaril nujnost prilagoditve Natovih sil
novemu strateškemu okolju.
Z ustanovitvijo Severnoatlantskega sveta za sodelovanje je nastal
forum za tesno sodelovanje med državami članicami zavezništva ter
državami srednje in vzhodne Evrope in nekdanje Sovjetske
zveze. Severnoatlantski svet za sodelovanje se je z udeležbo 9
srednje- in vzhodnoevropskih držav in vseh 16 članic Nata prvič sestal
20. decembra 1991. Njegovo članstvo se je pozneje razširilo še na vse
nove neodvisne države, ki so nastale na tleh nekdanje Sovjetske
zveze. Gruzija in Albanija sta postali članici Severnoatlantskega
sveta za sodelovanje leta 1992, Slovenija in nekdanja jugoslovanska
republika Makedonija* pa leta 1996. Leta 1997 je Evroatlantski
partnerski svet nadomestil nekdanji Severnoatlantski svet za
sodelovanje, vanj so se vključile vse dotedanje članice
Severnoatlantskega sveta za sodelovanje in programa Partnerstvo za mir
(PzM).
Zunanji in obrambni ministri držav članic Evroatlantskega
partnerskega sveta se srečujejo dvakrat na leto. Kljub temu pa je
politično posvetovanje in sodelovanje v okviru Evroatlantskega
partnerskega sveta kontinuiran proces, ki vključuje srečanja med
velikim številom Natovih odborov in partnerskimi državami članicami
Evroatlantskega partnerskega sveta.
Področja, na katerih poteka posvetovanje in sodelovanje, so
opredeljena v dogovorjenem akcijskem programu Evroatlantskega
partnerskega sveta. Ta program vključuje politična in varnostna
vprašanja, vključno s konceptualnimi pristopi k nadzoru oborožitve,
obrambno konverzijo, vključno z njenimi človeškimi razsežnostmi,
neširjenje jedrskega orožja, varnostne vidike gospodarskega razvoja,
obrambne izdatke in njihovo razmerje do gospodarstva, znanstvene in
ekološke zadeve ter informacijske programe. Vojaške in širše obrambne
dejavnosti pa so bile prepuščene programu Partnerstvo za mir.
|