Slovenija >> NATO Skupno spletišče v podporo včlanjevanju Slovenije v NATO, uredniki Urad vlade RS za informiranje, Ministrstvo za zunanje zadeve in Ministrstvo za obrambo (aktivno od 2001 do 2004)
Slovenija in NATO

Slovenija in NATO
Nato
Koledar dogodkov
Pogosta vprašanja
Novinarsko središče
Dokumenti
Publikacije
Javno mnenje
Povezave
SlovenskoE-pošta

PUBLIKACIJE

Nato in njegove partnerske države

Osrednja naloga Nata je kolektivna obramba držav članic. Toda v zadnjih nekaj letih je zavezništvo preoblikovalo svoje strukture, da bi lahko prevzelo dodatne naloge, zlasti tiste na področju ohranjanja miru in mirovnega delovanja.

Spoprijemanje z novimi izzivi

Organizacija severnoatlantskega sporazuma se je spoprijela z izzivi 90. let tako, da je izkoristila priložnosti za napredek na vseh področjih varnosti. Zmanjšanje obsega in prilagoditev vojaške sile, da bi ustrezala novim nalogam, odprtje zavezništva novim članicam, oblikovanje novih mednarodnih struktur za sodelovanje z drugimi državami, nadgradnja dosežkov na področju nadzora oborožitve - vse to je odigralo svojo vlogo. Vzpostavljeno je bilo tudi posebno dvostransko sodelovanje, kar ponazarjata Ustanovna listina Nato-Rusija in Listina Nato-Ukrajina. Nadaljnji primeri doseženega pozitivnega napredka pa so: razvoj močnejše evropske identitete znotraj zavezništva, krepitev sodelovanja z Zahodnoevropsko unijo in razvoj okvira za učinkovit sredozemski dialog.

Nobeden od izzivov, s katerimi se je soočilo zavezništvo, ni zahteval večje odločnosti in enotnosti cilja kot prav njegova vodilna vloga v mednarodnem prizadevanju za zaustavitev spopadov in vzpostavitev temeljev za stabilno in mirno prihodnost na območju nekdanje Jugoslavije. Leta 1992 so članice Nata z viri in izkušnjami zavezništva podprle Organizacijo za varnost in sodelovanje v Evropi (OVSE) in Varnostni svet OZN pri njunem izvajanju nalog ohranjanja miru in razreševanja kriz. V obdobju od leta 1992 do leta 1995 sta Nato in ZEU s skupnimi operacijami za nadziranje in zagotovitev spoštovanja teh mirovnih nalog podprla sankcije OZN. Natova letalska podpora je vključevala letalske napade za zaustavitev napadov na območja pod zaščito OZN. Konec leta 1995 so bile zaradi zagotovitve uresničevanja vojaškega vidika Daytonskega mirovnega sporazuma v skladu s pooblastilom OZN in pod vodstvom Nata ustanovljene sile za implementacijo Ifor (Implementation Force), ki so jih konec leta 1996 zamenjale sile za stabilizacijo Sfor (Stabilisation Force); v njih ponovno sodelujejo vse države članice Nata (16) in države nečlanice Nata, vključno z Rusijo, Ukrajino in drugimi partnerskimi državami. V letu 1998 je Nato na temelju obnovljenega pooblastila OZN organiziral in vodil mednarodne sile, ki so nadaljevale delo sil Sfor. Z uresničevanjem vojaškega vidika mirovnega sporazuma so sile Ifor in sile Sfor pomagale vzpostaviti razmere za civilno in politično obnovo Bosne in Hercegovine ter podprle druge mednarodne in nevladne organizacije, ki prispevajo k temu procesu: OVSE, ki je pristojna za mirno izvedbo volitev na državni in lokalni ravni, Urad visokega predstavnika za Bosno in Hercegovino, visokega komisarja OZN za begunce, Mednarodni odbor Rdečega križa, Mednarodne namenske policijske sile, Mednarodno kazensko sodišče in številne druge. Sile Ifor in sile Sfor ponazarjajo varnostno sodelovanje, ki je potrebno v današnji Evropi, in dokazujejo sposobnost zavezništva, da se v sodelovanju z Rusijo, Ukrajino in drugimi partnericami v interesu celotne mednarodne skupnosti spoprime z novimi izzivi.


O strani