Govor dr. Alje Brglez, direktorice Urada vlade RS za informiranje
 Foto: Agencija BOBO |
Gospod predsedujoči, visoki zbor, udeleženci in udeleženke te javne
razprave.
Govorniki pred menoj so izrekli veliko besed, vsaj dve pa sta bili
prav pri vseh enaki, pravzaprav isti. Ena je (se razume) NATO, druga
pa je javnost. Javno mnenje je morda najpomembnejši vidik
vključevanja naše države v NATO. V NATO se namreč ne vključuje toliko
država kot njeni državljani in državljanke. Današnja razprava je tako
zelo pomembna prav zato, ker je javna, ker je namenjena javnosti in
ker javnost v njej tudi sodeluje.
Dovolite, da začnem s kratkim sporočilom, ki sem ga pravkar dobila
kot številni drugi uporabniki te storitve mobilnega operaterja, ki
skrbi za to, da smo dobro in hitro obveščeni. Ob 11.45 smo dobili na
naše mobilne telefone naslednje sporočilo: "Velika večina političnih
strank, zastopanih v Državnem zboru, podpira vstop Slovenije v zvezo
NATO, medtem ko javno mnenje še zdaleč ni tako enotno."
Če pustimo ob strani, da razprava še poteka, da smo doslej v njej
slišali izrekanja najvišjih državnih predstavnikov, ne pa tudi
posameznih političnih strank (razen največje opozicijske), da so bili
v njih vsi enotni in da pravzaprav pravega javnega mnenja zunaj tega
nismo imeli še priložnosti slišati in bo sledilo v nadaljevanju
razprave, je seveda mogoče povsem pritrditi temu, kar je zapisano. Ena
od osnovnih vsebin in lastnosti demokracije je, da javno mnenje o njej
ni enotno. Redke so pravzaprav tiste vsebine, pri katerih se javno
mnenje zelo poenoti, praktično nobene pa ni, kjer bi bilo povsem
enotno.
Naj zato začnem s tistim, kar bo verjetno v razpravi sledilo kot
vprašanje. Marsikdo si bo verjetno to vprašanje postavil tudi kot
pomislek. Kolikšna je podpora slovenske javnosti za prizadevanje
Republike Slovenije po vključitvi v NATO? In ali je ta podpora dovolj
visoka.
V meritvah zastavljamo vprašanje: Ali se strinjate s prizadevanji
Republike Slovenije, da bi postala članica v NATO.
Z odgovori na to vprašanje bom zdaj pokazala, kako se gibljejo
procenti podpore v zadnjem času. V zadnjem letu, v letu 2001, je
odstotek tistih, ki so na to vprašanje odgovorili s se strinjam, nihal
med 50 in 55 odstotki, kar nekajkrat je zdrknil pod 50 %, vendarle pa
ostal blizu te številke. Če povem natančno, je junija 2001 dosegel vrh
s 55,3 odstotki, medtem ko je bila najnižja vrednost te izražene
podpore novembra in sicer 48,4 odstotke.
Kolikšna je ta vrednost, je to veliko ali malo, bom poskušala
pokazati na tri načine oziroma s tremi primerjavami. Ena je primerjava
številk skozi čas, odkar opravljamo te meritve. Druga je primerjava z
izmerjenim mnenjem na to isto vprašanje v drugih državah, v
kandidatkah za članstvo v NATO in v tistih, ki so bile kandidatke in
so danes članice. In tretja je primerjava z drugimi kazalci, o katerih
ponavadi povprašujemo javno mnenje ali se z njimi strinjajo in jih
podpirajo.
Od leta 1997, ko to vprašanje redno mesečno zastavljamo naši
javnosti, je odstotek padel od nekaj nad 60 odstotkov na te vrednosti,
ki sem jih omenila prej. Zanimiv je padec, ki se je zgodil v letu
1997, ko je podpora s 61, pa 62 odstotkov po julijskem vrhu v Madridu,
padel na 55,4 odstotke. Zanimivo pri tem je morda to, da razlika, ki
je nastala med tistimi, ki so se pred vrhom izrekali za, oziroma so se
strinjali z vključevanjem, ni šla k deležu tistih, ki se ne strinjajo,
pač pa se je umaknila med neopredeljene, med tiste, ki so po vrhu raje
odgovorili ne vem, ne morem se odločiti. Torej sama vrednost tistih,
ki po madridskem vrhu ne bi bili za vključevanje, se sploh ni
povečala, padla pa je, kot rečeno, podpora tistih, ki so bili do
takrat za. Potem so te vrednosti ostajale kar nekako blizu te
številke 55. V glavnem sicer nekoliko nad njo ali pa so padle samo za
kakšen odstotek nižje. Številke torej tudi danes niso bistveno nižje
od tistih, ki smo jih dosegali vseh teh zadnjih nekaj let po
madridskem vrhu. Pa tudi številka 50, za katero je danes eden od
razpravljavcev že dejal, da mu ne vzbuja kakšnih posebnih strahov ali
dvomov, se je v terenski meritvi, te ki sem jih do zdaj omenila, so
namreč telefonske, že spet dvignila nad 50, tako da je najbrž mogoče
njegovemu mnenju pritrditi.
Primerjave, ki smo jih opravili z izmerjenimi stopnjami podpore
javnosti v tistih sedanjih članicah zveze NATO, ki so bile nekoč
kandidatke, so morda še bolj zanimive. Leta 1997, pred vstopom so bile
v javnosti na Češkem, Poljskem in Madžarskem ob tem vprašanju,
razdeljene tako: na Češkem je z vstopom takrat soglašalo 28 odstotkov
vseh vprašanih. Še bolj zanimiv je podatek, da je bilo kar 21
odstotkov takrat takih, ki so bili proti. Leta 2000, ko so to
vprašanje ponovili v takrat že članici Češki, je bila podpora seveda
veliko večja in je bila nekaj nad 50 odstotkov.
Madžarska zelo podoben primer. Za vstop bi se leta 1997 izreklo 32
odstotkov ljudi, leta 2000 pa precej nad 60. Ob tem morda naredimo
opombo: Madžarska je edina izvedla tudi referendum za vstop. Na
referendumu je bilo torej ob sicer predreferendumsko tako slabi, tako
nizko izmerjeni podpori 32% mnenje povsem drugačno in je bilo v 85% za
to odločitev. Na Poljskem je bil položaj nekoliko drugačen, tako leta
1997, kot leta 2000 je izmerjena podpora kazala 65 oziroma 63%.
Javno mnenje po državah kandidatkah, teh, ki skupaj z nami
nadaljujejo svojo pot proti Natu se nam večkrat kaže kot nekakšna
primerjava, zlasti kadar kdo meni, da naše javno mnenje ni zelo
pozitivno razpoloženo do vključevanja, nam pokažejo kakšen podatek z
države, kjer je to drugače. Resnično drugačen je ta podatek morda samo
v Romuniji, kjer je bilo februarja 2001 na primer kar 85% ljudi
takšnih, ki so podpirali vključevanje Romunije v Nato. Sicer pa se
podpora v vseh državah giblje okoli 50%. Če jih nekaj naštejem, so to
na primer Latvija 54%, Bolgarija 53%, mi kot rečeno okoli 50%. V tem
mesecu, ko smo merili in primerjali, je bilo 49,3, Slovaška približno
enako, 48, tako da tudi v tej primerjavi hude kritike, da bi bilo pri
nas javno mnenje zelo negativno, seveda ne vzdržijo.
Primerjave z drugimi kazalci, nekaj takšnih smo izbrali, pokažejo
naslednje. Slovenci Nato glede na stopnjo zaupanja postavljajo skoraj
ob bok institucijam, ki jih imamo sicer za nesporno sprejemljive. Na
primer, zaupanje v Nato je le za nekaj manj kot 10 točk nižje kot
zaupanje v Organizacijo združenih narodov. Nedavna aktualna dilema, ko
je bila javnost povpraševana po tem, kaj bi ljudje izbrali, če bi
morali izbirati med svobodo ali varnostjo in so se v večinskem deležu,
55% odločili za varnost, torej kaže podobno številko kot pri odločanju
za Nato.
In še nekaj je takih primerjav, pri katerih se pokaže, da se delež
podpore za Nato ne razlikuje bistveno od deležev podpore, ki jih
Slovenci izrekajo na primer tržnemu gospodarstvu, nacionalni valuti
ali pa demokraciji, kot najboljši možni obliki politične ureditve.
Ena primerjava pa se ponuja seveda sama od sebe in to je vprašanje
vključevanja Slovenije v Evropsko unijo. Tudi tam odstotki niso
dramatično višji, tudi tam gre za odstotke nekaj nad 50, tako kot pri
Natu.
Ugotovitev, ki se ponuja je, da odstotek torej nikakor ni slab. Da
pa bo seveda bolj prepričljiv, ko se bodo respondenti pripravljeni
bolj večinsko opredeljevati. Še vedno je namreč v tem odstotku zelo
velik delež tistih, ki odgovorijo "ne vem, me ne zanima, se ne
morem odločiti".
Namen obveščanja javnosti zato ni prepričevati državljane in
državljanke, da je Nato prava izbira. Namreč, gre nam bolj za to, da
javnost izve, da javnosti pojasnimo, kaj Nato za Slovenijo pomeni, kaj
bi za Slovenijo pomenilo, ko bi ostala zunaj Nata.
Kdaj je torej podpora dovolj visoka? Odgovor je razmeroma
preprost, saj smo s primeri pokazali, da vsaka podpora, ki je večja od
nasprotovanja o svoji vrednosti resnično spregovori šele, ko pogledamo
njeno vsebino. O tej vsebini smo nekaj slišali danes, nekaj smo v
različnih oblikah javne razprave slišali tudi že do zdaj. Vendarle pa
ocenjujem, da je današnja javna razprava vrh vsega, kar smo počeli v
seznanjanju javnosti o vidikih vključevanja v Nato do zdaj in je zato
tako pomembna in menim, da tudi prelomna.
V primeru podpore za Nato pa vendarle velja še eno. Opraviti imamo
tudi z eksterno meritvijo, namreč z zavedanjem, da tudi Nato ocenjuje
vrednost naše pripravljenosti po stopnji izmerjene javne podpore. Te
številke ne poznamo, saj je Nato, verjetno zavedajoč se različnosti
med kandidatkami, niti ni zapisal oziroma je ni postavil kot nekakšen
kriterij. Vendarle pa je za oboje, tako za naš notranji dober
občutek, kot tudi za podobo, ki jo kažemo Natu, prav, da v številki
podpore ne kažemo nezainteresiranosti, zadržanosti oziroma omahovanja.
Modeli komuniciranja z javnostjo, med katerimi smo jih del že
vzpostavili, večkrat smo že omenili našo spletno stran, ki smo jo
postavili kot prva med kandidatkami, ki že kaže rezultate velikega
zanimanja, velikega klikanja, različne javne predstavitve, okrogle
mize, ki smo jih že izvedli in pa del prihajajočih, ki ga tudi lahko
že napovem, predvsem gre tu za še več sodelovanja z regionalnimi in
lokalnimi mediji, pa za eno novo obliko interaktivnega informiranja,
ki jo bomo imenovali natofon in bo podobna tistemu evrotelefonu, ki ga
že imamo, kar pomeni, da bodo lahko vsi, ki bi želeli odgovore na
svoja vprašanja, tako rekoč v živo zastavljali vprašanja in dobivali
odgovore nanje, pa razne publikacije za širšo javnost in predavanja.
Vse to bo torej imelo zahtevno nalogo. V zelo kratkem času bomo
morali posredovati javnosti osnovne informacije o Natu. Tu se kaže,
da je nekaj pomanjkljivosti v znanju oziroma v vednosti javnosti o
tem, kaj Nato je, kako je nastal, kako je organiziran, kako se je
preobrazil in kakšna je njegova današnja vloga, pa tudi seveda o
načinih sodelovanja članic, o tem, kaj jim je s članstvom zagotovljeno
in kaj morajo same skozi svoje članstvo zagotavljati.
Vse to so torej informacije, podatki, ki bi jih morala javnost
imeti za to, da bo lahko razmišljala o vključevanju v Nato. Vsa ta
dejavnost bo ves čas oblikovana približno tako, kot je oblikovana tudi
današnja javna razprava, torej naravnana k javnosti in kot spodbujanje
k dialogu, kot razmišljanje o odgovorih na vprašanja alternativ.
Neodgovorno je navajati probleme, ki da bi lahko bili modeli za
Slovenijo, ki da bi lahko bili bolj pravi za Slovenijo, če ni mogoče
hkrati utemeljiti njihove realne vrednosti in njihove realnosti.
Državljani in državljanke Republike Slovenije smo se znali
samostojno odločiti o najpomembnejših korakih svojega demokratičnega
razvoja. In tudi to odločitev bomo znali sprejeti samostojno, če bomo
seveda poznali vsa dejstva, ki so za to odločitev bistvena. Vsako
drugačno prepričevanje, vsak poceni propagandizem bi pomenil
podcenjevanje, ki ga državljani in državljanke ne zaslužimo.
|