Govor predsednika vlade dr. Janeza Drnovška v državnem zboru na javni
predstavitvi mnenj z naslovom "Slovenija pred vrhunskim zasedanjem zveze Nato
v Pragi"
 Foto: Agencija BOBO |
Spoštovani gospod predsedujoči, gospod predsednik republike,
državnega zbora, spoštovane gospe in gospodje! Veseli me, da je prišlo
do današnje javne razprave o članstvu Slovenije v zvezi Nato. Tudi
vlada misli, da je primeren čas, da začnemo v Sloveniji intenzivnejšo
razpravo o tem vprašanju.
V preteklosti smo se veliko ukvarjali s tem vprašanjem in sam
ocenjujem, da smo v začetnem obdobju samostojnosti slovenske države
sprejeli idejo o včlanitvi v zvezo Nato, tako kot smo sprejeli tudi
idejo o včlanitvi v Evropsko unijo. Precej spontano, brez nekega
globljega razmisleka. Iz zelo očitne situacije, v kateri smo se znašli
kot na novo nastala majhna država, ki je poskušala uiti iz
nestabilnega območja in se povezati tam, kjer je videla perspektivo -
gospodarsko in politično stabilnost, tudi varnost. To je bil
pravzaprav naš spontani impulz, refleks.
In tako se je približno razvijala tudi naša odločitev o včlanitvi v
zvezo Nato. Velika večina političnih strank se je opredelila za, tudi
vlada, tudi državni zbor. In tako smo v letu 1996 začeli nekoliko
intenzivneje razmišljati o včlanitvi. Takrat, ko je postala aktualna
prva razširitev zveze Nato. Slovenija se je v ta prizadevanja
vključila nekoliko pozneje kot višegrajske države že zato, ker je
vzpostavila samostojnost nekoliko pozneje. Dve leti pred nami, ko je
bila Slovenija še v okviru nekdanje Jugoslavije, so z demokratično
spremembo nekatere vzhodnoevropske države že začele na nek način
pridobivati tudi podporo Zahoda za vključitev v zahodne
integracije. Slovenija je v ta proces torej prišla z zamudo. Po
osamosvojitvi. Šele v letu 1992 smo prišli do mednarodnega priznanja
in to v kontekstu vojne v nekdanji Jugoslaviji, kar je našo
potencialno kandidaturo vsa tista leta delalo pravzaprav
nemogočo. Odmaknjeno precej dlje v prihodnost, kot pa je izgledalo
pozneje.
Šele v letu 1996 smo začeli nekoliko resneje preverjati to možnost
in dobili tudi pozitivna sporočila. Uspešen gospodarski in politični
razvoj Slovenije v tistem obdobju je pokazal, da imamo možnosti za
vključitev, ne samo v Evropsko unijo, ampak tudi v zvezo Nato.
Številne države so nas pri tem podprle, vendar na vrhu zveze Nato v
Madridu na koncu le ne pride do vabila Sloveniji. Nato se odloči za
ožji izbor samo treh držav, čeprav je velika večina članic zveze Nato
kandidaturo podpirala. Vendar je po moji oceni na koncu pretehtala
neka geopolitična odločitev, usmerjena predvsem na tri države,
pomembne države nekdanjega Varšavskega pakta. In sam gledam na to kot
delno še na inertno delovanje in razmišljanje tudi same zveze Nato, ki
je svojo razširitev usmerjala v nekdanji interesni prostor Sovjetske
zveze oziroma v nekdanji Varšavski pakt in s tem pridobivala neke
geopolitične strateške pozicije proti vzhodu, zato da bi ta proces, do
katerega je prišlo s padcem berlinskega zidu, postal nepovraten.
Ocenjujem, da je kar celo desetletje Nato v veliki meri še
razmišljal in deloval na takšen način. Torej z inercijo hladne vojne
in tudi Rusija je velikokrat odgovarjala še inertno. Tudi na nek
način s strateške pozicije nekdanje velike velesile, ki reagira na
razširitev Nata tudi na takšen način. Tudi geopolitično z vidika
svojih strateških interesov. Zato se je razprava vedno osredotočila na
to, kako širiti Nato in ali in kako bo Rusija temu nasprotovala - ali
bo ali ne bo.
Slovenija pravzaprav v teh razpravah na relaciji bivšega
varšavskega pakta in zveze Nato pravzaprav ni imela nobene
vloge. Nikoli nismo bili člani varšavskega pakta. Na nek način smo
bili zapisani zahodnim vrednotam in tudi geopolitično tja spadali.
Vključevanje Slovenije pravzaprav ni imelo takšnega motiva, torej
pridobitev nekih pozicij v smeri vzhoda, kot pa je bilo to v primeru
tistih treh držav, ki jih je zveza Nato najprej povabila. Od leta
1997, torej na vrhunskem sestanku, ki sem se ga sam udeležil, smo
dobili precej obljub, precej zagotovil, da bo Slovenija zanesljivo
naslednja kandidatka, ki bo dobila povabilo za članstvo. Napovedi so
bile že, da se utegne to zgoditi leta 1999. Tedanji ameriški
predsednik mi je to eksplicitno obljubil na vrhu zveze Nato v
Madridu. Vendar leta 1999, tudi tistega vrha zveze Nato v Washingtonu
sem se udeležil, se je zveza ukvarjala predvsem z ali samo z
intervencijo v Zvezni republiki Jugoslaviji. V 50 letih obstanka zveze
Nato je bila to prva vojaška intervencija zveze. In celotna razprava
in pozornost zveze Nato sta bili takrat posvečeni tem vprašanju in
članstvo oziroma razširitev takrat sploh nista bili temi. Tako da
prihajamo v letu 2002 tokrat prvič v naslednji krog razširitve oziroma
v prvo resno možnost, da se dobi vabilo. In splošne ocene so, da se
bo Nato tokrat širil. Tudi predsednik ZDA George W. Bush je to zelo
jasno napovedal. In da naj bi praški vrh predstavljal pomemben premik
v nadaljnjem razvoju zveze Nato. Seveda je Slovenija še vedno v
situaciji, ko je vabilo možno ali celo verjetno, vendar ni
gotovo. Zato se je tudi vlada ves čas nahajala v na nek način
delikatni situaciji, ali začeti intenzivno javno razpravo o včlanitvi
v zvezo Nato, kar pomeni tudi dvigovanje pričakovanj, da bomo vabilo
dobili. In potem se lahko spet zgodi, da vabilo ne bi prišlo, podobno
kot v Madridu. Zato smo se odločili, da bi vodili bolj nizek profil
javne razprave o tem, da ne bi preveč dvigovali pričakovanj. Do tiste
točke, ko bi morali začeti to razpravo in ko bi ocenili, da so vsaj
razumne ali precej verjetne možnosti, da postanemo resnično člani
zveze Nato. Mislim, da smo na tej točki zdaj. Čeprav ponavljam, ta
možnost in ta rezerva, da vabila leta 2002 še ne bo, kljub vsemu še
ostaja. Vendar je možnost, da bomo povabljeni tudi po moji oceni
precej večja kot pa tista druga.
Sedaj pa k razlogom za ali proti Natu. Uvodoma sem že dejal, da je
bila naša inicialna odločitev precej spontana, brez nekega novega
razmisleka o svetovnih razmerah, o naši situaciji v tem varnostnem
kontekstu, ampak je izhajala predvsem iz našega bega iz Balkana. Iz
nekdanje jugoslovanske vojne v okrilje zahodnih integracij. Seveda v
veliki meri ta impulz še obstaja, je še prisoten. Vendar je povsem
normalno, da si sedaj po desetih letih samostojnosti, po izkušnjah, ki
jih imamo kot samostojna država, ponovno postavimo to vprašanje in
poskušamo tehtati vse razloge za in proti. Sam nisem za to, da bi
članstvo v zvezi Nato proglašali kot nekaj, kar mora biti, o čemer se
ne sme dvomiti, o čemer se ne sme razpravljati. Treba je razpravljati,
treba je dati na mizo razloge za in proti. Predpostavljam, da tisti,
ki so proti in, ki bodo proti v tej razpravi, ocenjujejo, da Slovenija
zveze Nato ne potrebuje. Da je Slovenija država, ki je dovolj stabilna
in ni ogrožena in da nekega neposrednega razloga za članstvo v zvezi
Nato ni.
Strinjam se, da na krajši in dolgi srednji rok Slovenija ni
ogrožena. Da smo tudi s pametno politiko in diplomacijo vzpostavili
dobre odnose z našimi sosedi, da smo na tem, da postanemo člani
Evropske unije in da smo konstruktivni partner mednarodne skupnosti,
stabilna država. Mi prav nobenega neposrednega razloga ogrožanja ne
vidimo v svojem bližnjem ali širšem okolju. Vendar nihče ne ve, kako
se bo svet razvijal na daljši rok in kakšni bodo izzivi in varnostne
grožnje na daljši rok. Nobene garancije ni, da Slovenija ne bo
ogrožena. In če postavim stvari povsem enostavno. Slovenija kot majhna
država, kot država, ki je obkrožena s samimi večjimi državami, najbrž
nikoli ne bo mogla vzpostaviti tako močne lastne vojske, da bi
zagotovila takšno obrambo, kot jo daje neka alternativa, ki je v tem
primeru zveza Nato. Majhna država mislim, da ima veliko razlogov za
to, da se vključi v kolektivni sistem varnosti.
Če bi lahko dali garancijo tudi na dolgi rok, da smo lahko v vseh
situacijah kot majhna država sposobni ubraniti se vsem grožnjam, potem
bi se najbrž zlahka odločili za to, da pravzaprav zveze Nato, neke
obrambne zveze ne potrebujemo. Vendar, takšne garancije nam nihče ne
more dati. Ne moremo jo dati niti sami sebi. Tudi jaz kot predsednik
vlade takšne garancije, da Slovenija nikoli ne bo ogrožena in da ne bo
potrebovala zveze Nato, ne morem dati. Upam, da je dejansko nikoli ne
bomo potrebovali, tudi če bomo člani, in da bomo vedno živeli v dovolj
mirnem okolju. Vendar, če se enkrat v naši prihodnosti zgodi, da pa
bomo ogroženi, je to potem tako pomembna in tako ključna situacija, da
bi takrat naše nečlanstvo pomenilo, da smo se zelo neodgovorno in zelo
lahkomiselno na neki točki odpovedali možnosti kolektivne obrambe, ki
nam jo je ta organizacija predstavila.
Seveda bi natoskeptik lahko rekel: "Morda nas bo pa članstvo v
zvezi Nato prej potegnilo v neki spopad širših razsežnosti. Kaj, če bo
zveza Nato šla v spopad z neko drugo veliko državo, ali če pride do
spopada civilizacij navsezadnje v svetovnem merilu?" V tem
primeru bomo kot članica zveze Nato potegnjeni v takšen spopad.
Vendar, če bi prišlo v prihodnosti do takšnega spopada svetovnih
razmer, do spopada civilizacij, potem mislim, da se nobena država
tudi, če je nevtralna, zlasti Slovenija po svoji geopolitični
poziciji, po svoji pripadnosti, ne more izključiti iz takšne
situacije. Ta precej skrajna in apokaliptična situacija, do katere
seveda upam, da ne bo prišlo, ker v tem primeru najbrž tako ali tako
ne bo pomembno, kje smo. Ali smo člani v Natu ali ne. To bi bila
katastrofa, kot bi bila katastrofa za vse. Takšna situacija zame ni
tisti razlog, ki bi pretehtal, da bi rekel, "ker se utegne to
zgoditi, je bolje, da se ne včlanimo v zvezo Nato". In pri tem ne
moremo tehtati nekih ekzaktnih argumentov. Razlogov, češ, ti ekzaktni
razlogi so za in ti proti.
Na koncu se moramo odločati tudi po nekem občutku, kje smo,
kolikšni smo in ali se lahko sami s tem soočimo ali ne. In ponavljam,
v tovrstnem tehtanju pretehtajo razlogi za članstvo v zvezi
Nato. Ampak še enkrat pravim, to ni neka, kot sem že dejal, religija,
vera v zvezo Nato, da tja moramo iti in tisti, ki v to dvomi, ni
pravi. Ne. Razlogi so za in proti. Tehtajmo jih skupaj, skupaj se
odločimo. Povsem legitimna razprava je to in dajmo odločimo se, ker
gre resnično za pomembno vprašanje prihodnosti, za eno izmed najbolj
pomembnih strateških vprašanj naše države.
Na koncu bi ob razlogih za vključitev dejal še to. Živimo blizu še
vedno nestabilnega območja jugovzhodne Evrope. Od tam smo ušli z
uspešno obrambo, z uspešno diplomacijo smo se uspeli s te velike
vojne, ki je potem sledila v nekdanji Jugoslaviji, pravočasno rešiti
brez prevelike škode. To območje je še vedno nestabilno.In kdo je
vzpostavil tisto stabilnost, ki je danes tam? Zveza Nato s svojimi
silami. Najprej je poskušala Evropa sama. Na začetku devetdesetih let,
vendar ni bila uspešna. Šele atlantsko zavezništvo, povezava in vstop
Združenih držav Amerike v to situacijo je pripeljalo do reševanja, do
konca vojn, do stabilnosti, ki jo še danes vzdržujejo mednarodne sile,
pretežno sile zveze Nato.
Torej, do sedaj je bila v petdesetih letih ena sama vojaška
intervencija zveze Nato, če zanemarimo sedanjo situacijo v
Afganistanu, ki je drugačna. Ena sama intervencija zveze Nato in ta je
bila na Balkanu. Na območje nekdanje Jugoslavije, torej tja, kjer je
zveza Nato s svojim posredovanjem zagotovila tudi našo varnost in
omogočila tudi Sloveniji, da lahko mirno živi, se razvija, išče naprej
svoj modus vivendi v tem delu sveta.
Na koncu bi dodal še en razlog. Mislim, da je sedaj konec tudi
tiste inercije hladne vojne, ki je trajala še celo desetletje. Po
11. septembru je zelo očitno ni več. Enajstega septembra se je
vzpostavila nova koalicija, protiteroristična koalicija in vzpostavili
so se dejansko novi odnosi. Tudi med ZDA in Rusijo, Evropo in
Rusijo. Prvič prihaja do resničnega, ne le formalnega partnerstva med
Rusijo in zvezo Nato. Zveza Nato je ponudila Rusiji še tesnejše
sodelovanje, ki je že zelo blizu pravemu članstvu. Rusija se za to
odloča. In Nato dobiva dejansko neko novo vsebino. Tisto, ki jo
pravzaprav tudi mi želimo. Neka mednarodna organizacija držav s
podobnimi vrednotami in cilji in tudi z velikimi vojaškimi
zmogljivostmi, ki si prvenstveno prizadeva za mir in stabilnost v
svetu. Vem, da tu in tam še prihaja do odklonov in tudi do drugačnih
reakcij in da je to proces. Vendar je to tisto, kar si pravzaprav
predstavljamo in želimo od zveze Nato, da je pravzaprav to
organizacija demokratičnih držav in da je tudi njen vrednostni sistem
vedno višji in da na koncu zagotavlja mir. Ne samo sama sebi, ampak
tudi širšemu območju, praktično celemu svetu.
Mislim in predvsem upam tudi, da bo šel Nato v to smer. Vesel sem,
da se je proces sedaj novega približevanja Nata in Rusije začel ravno
v Sloveniji s prvim srečanjem ameriškega in ruskega predsednika. Ta
proces se je začel pri nas in se nadaljuje z vse večjo
intenzivnostjo. Tako, da se danes odločamo pravilno. Z razmislekom,
ampak tudi s številnimi novimi razlogi, mislim, da predvsem za to, da
se včlanimo. Hvala lepa.
|