Slovenija pred vrhunskim zasedanjem zveze NATO v Pragi
Govor dr. Antona Grizolda, Ministra za obrambo
Javna predstavitev mnenj v Državnem zboru
Ljubljana, 16. januarja 2002
 Foto: Agencija BOBO |
Gospod predsednik državnega zbora,
Gospod predsednik države,
Gospod predsednik vlade,
poslanke in poslanci,
državljanke in državljani Republike Slovenije,
DOBER DAN in hvala za besedo!
Iskreno pozdravljam pobudo za organizacijo današnje javne
predstavitve mnenj o približevanju in vključitvi Slovenije v
Nato. Zadovoljen sem spričo zanimanja Slovenk in Slovencev, državljank
in državljanov, ki ste se in se - prepričan sem - še boste udeležili
podobnih sestankov v prelomnem letu, ko bo Slovenija zelo verjetno
naposled res povabljena, da se pridruži severnoatlantskemu
zavezništvu.
Nato bo na svojem vrhunskem zasedanju novembra v Pragi medse
povabil nove države. Osebno ne dvomim, da bo povabljena tudi
Slovenija. Povabilo ne bo le pohvala slovenski demokraciji in
vsestranskemu uspešnemu razvoju naše mlade države; ne bo samo pika na
i naši osamosvojitvi pred dobrimi desetimi leti; ne bo nekakšna
poprava krivice, ki naj bi se nam zgodila na Natovem vrhu leta 1997 v
Madridu; tudi ne bo nagrada za naše ugajanje Natu ali pa morebitna
potešitev želja zahodnih demokracij, da nas slej ko prej integrirajo v
svoje asociacije. Ne, dame in gospodje. Če bi Nato deloval tako, ne bi
obstajal že več kot 50 let in se ni le ohranil, ampak po izginotju
bipolarne delitve Evrope tudi okrepil.
Nato je politična in obrambna zveza demokratičnih in suverenih
držav, ki deluje na osnovi soglasja vseh članic. Če soglasja ni, ne
deluje in se ne zgodi nič. Transparentno delovanje na očeh kritične
javnosti devetnajstih demokracij daje Natu moč in največjo možno mero
legitimnosti. Nata ne nadzira nobena velesila ali kak nad-državni
subjekt, ampak devetnajst parlamentov, devetnajst vlad, devetnajst
nacionalnih javnih mnenj. In zato se je Nato ohranil. Še več. Svet se
spreminja. Nato se spreminja in razvija, da bi lahko zadostil
varnostnim interesom svojih članic in partnerjev. Z vso odgovornostjo
pred stroko in politiko smemo reči, da je Nato demokratično
zavezništvo.
Slovenija bo, prvič, vabilo prejela zato, ker je doslej zadosti
nedvoumno izrazila interes, da želi postati polnopravna članica Nata,
drugič, zato, ker izpolnjuje demokratične norme in dokazuje, da je
kredibilen in zanesljiv partner ter ima pogoje, ki omogočajo
uresničitev zastavljenih razvojnih načrtov, in tretjič, ker obstaja za
članstvo Slovenije tudi interes Nata.
Drage sodržavljanke, spoštovani sodržavljani,
Dva milijona nas je in imamo le tisto, kar smo sposobni
ustvariti. Objektivno nikoli ne moremo biti tako bogati, da bi si
lahko privoščili samozadosten obrambno-varnostni sistem. Večina se še
spomni obrambnega sistema prejšnje skupne države, imenovanega SLO in
DS. Poskusimo se spomniti še tega, koliko naporov smo vsi skupaj
vlagali v takratni sistem - denarja, človeških virov, vpetosti vseh
državnih in družbenih subjektov itn. Vprašljiv je tudi kakovosten
rezultat v odnosu na vložek. Dejstvo je, da je v vsakem primeru,
kakorkoli stvar obračamo, Slovenija objektivno omejena pri težnji
vzpostaviti lasten, samozadosten obrambno-varnostni sistem. Razliki
med zmožnostmi in dejanskimi potrebami se reče varnostno tveganje
države, družbe in človeka. To tveganje lahko v največji in najboljši
meri presežemo z vstopom v ustrezno zavezništvo. In v odnosu na
tradicije ter slog slovenskih ljudi, pa tudi karakter razvijajoče se
slovenske države, je Nato ustrezno zavezništvo. Poudarjam, da gre za
sklenitev zgodovinskega zavezništva, za nas in bodoče rodove.
Neodgovorno od države bi bilo, da izgradnjo obrambnega sistema po
možnosti v kontekstu severno-atlantskega zavezništva in Evropske unije
preloži iz današnjega zgodovinskega trenutka na kasnejši čas, se
prepusti vzdrževanju zgodovinskega zamudništva ali ga še povečuje.
Obrambni sistem moramo vzpostaviti v vsakem primeru in ta mora biti
učinkovit. Davkoplačevalci si zaslužijo, da se njihov denar porablja
racionalno. Za vloženo je treba ustvariti produkt, to pa so obrambne
zmogljivosti, ki so poroštvo za več varnosti. Brez vključitve v Nato
bi nas obramba brez vsakršnega dvoma stala mnogo več ob vprašljivi
učinkovitosti. Tako Nato za nas ni cilj sam po sebi, ampak pomeni
pridobitev več varnosti za manjšo ceno.
Spričo novih ogrožanj varnosti danes in v prihodnosti noben sistem,
bogat ali reven, ne bo učinkovit brez mednarodnih povezav. Model, ki
ga razvija Nato, ima daleč najbolj optimalne pogoje za nadgradnjo
mednarodnega obrambno- varnostnega sistema, ki obenem služi in bo vse
bolj uporaben tudi za skupno evropsko varnostno in obrambno politiko
znotraj Evropske unije. Evropa lahko uporabi le tisto, kar prispeva
tudi v Nato, in igra učinkovito vlogo pri zagotavljanju mednarodne
varnosti, če uporabi Natov instrumentarij.
Kljub temu, da Slovenija trenutno vojaško neposredno ni ogrožena,
pa je aktualno varnostno okolje veliko manj stabilno kot npr. tisto iz
časov hladne vojne.
Ključna značilnost sodobnega varnostnega okolja je namreč
kompleksnost posrednega ogrožanja na vseh ravneh, na individualni,
lokalni, nacionalni, mednarodni, regionalni ter na globalni ravni. Kot
kompleksne lahko označimo vse tiste varnostne grožnje, ki s svojim
izbruhom vplivajo tudi na druge vrste ogroženosti oziroma so
prepletene med seboj in jih je zelo težko, če ne celo nemogoče
ločiti. Vojaški konflikti posredno ali pa neposredno vplivajo tudi na
povečanje stopnje organiziranega kriminala in terorizma. Ravno tako
sprožajo celo vrsto okoljskih, ekonomskih, zdravstvenih, političnih,
informacijskih ter ostalih ogroženosti sodobnih družb. Poleg tega pa
navedeno razmerje deluje tudi v nasprotni smeri. Pri tem je dovolj, da
se ozremo proti področju nestabilnosti južno od naših meja. Kljub
temu, da se je varnostni položaj v nekaterih balkanskih državah zaradi
angažiranja mednarodne skupnosti močno izboljšal, so te še vedno
glavni vir nestabilnosti ter že omenjenega posrednega vojaškega
ogrožanja ne samo za Slovenijo, ampak tudi za širšo evropsko območje.
Ena izmed značilnosti sodobnih varnostnih ogrožanj je tudi njihova
velika povezanost ter medsebojna prepletenost z organiziranim
kriminalom, s čimer se finančno napajajo. Terorizem je zaradi tega
tesno povezan s pranjem denarja, tihotapljenjem drog, orožja in belega
blaga. Učinkovit boj, uperjen samo proti enemu izmed naštetih dejanj,
je zaradi tega nemogoč, ravno tako kot je neučinkovito tudi samostojno
nastopanje posameznih varnostnih agencij, institucij, oboroženih sil
in celih držav.
Če je temeljno poslanstvo nacionalnih varnostnih sistemov
zagotavljanje varnosti državljanov, navedene značilnosti novodobnih
ogrožanj varnosti in njihove posledice pa so podlaga za resen dvom o
učinkovitosti teh sistemov vsaj glede določenih vrst ogrožanj, potem
jih je nedvomno treba ustrezno prilagoditi novim razmeram. Ali je to
dovolj? Kakšen izziv je torej pred nami? Kaj bo treba storiti, da bomo
lahko z instrumentarijem, ki ga imamo na voljo, sposobni zagotoviti
ustrezno raven varnosti svojim državljanom?
Sam si kot minister za obrambo, torej kot pristojen za obrambni del
celotnega nacionalnega varnostnega sistema, nenehno zastavljam ta in
podobna vprašanja, še posebej pa od tragičnega 11. septembra
2001. Oblikujejo se že prvi odgovori oziroma izzivi, ki se jih bomo
morali lotiti skupaj. Pri tem bi rad poudaril besedi skupaj in
sodelovanje. V vsakem scenariju ukrepov, ki smo jih v Sloveniji
pretehtali v ministrstvu za obrambo in na Svetu za nacionalno varnost,
se vedno kot rdeča nit pojavlja vsaj dvoje, in sicer prvič potreba po
redefiniranju odnosov in po poglobljenem sodelovanju med vsemi
agencijami, službami, državnimi resorji in elementi državnih
varnostnih sistemov na vseh ravneh, tako znotraj države kot tudi na
meddržavni ravni. In drugič, ki se me kot ministra za obrambo
neposredno tiče in je hkrati tudi posledica prvega, pa je nesporno
dejstvo, da je v luči groženj, ki jih je prineslo 21. stoletje, Nato
kot obrambna zveza skupaj s svojimi partnerskimi programi, kljub svoji
vedno večji politični vlogi, v evroatlantskem prostoru osrednji
igralec.
V svetu, v katerem živimo, bo tudi vedno težje potegniti črto
ločnico med notranjimi in zunanjimi varnostnimi grožnjami
države. Procesom globalizacije se ne da izogniti, ti pa poleg
pozitivnih učinkov skrivajo tudi mnogo pasti. Zastavimo si lahko le
vprašanje, ali želimo biti v mednarodnem kontekstu organizirani tako,
da bomo sooblikovali skupno prihodnost in soodločali, ali pa bi raje
ostali sami in se stihijsko prepustili premetavanju globalizacijskim
tokovom. Tukaj želim zelo jasno poudariti, da si dvoličnosti ne moremo
privoščiti. Ko nam gre lepo, bi bili sami in brezbrižni do
mednarodnega okolja, problemov mednarodne skupnosti in njenih naporov.
Kadar pa nas zajamejo težave, ko zaškriplje najmanjša stvar, takrat pa
bi bil Nato sprejemljiv. Dovolite mi, da danes konkretnih primerov iz
slovenske prakse ne naštevam.
Omenil bom le eno krilatico: "slovenski vojaki bodo umirali za
interese drugih!"
Gospe in gospodje, razprava o tem, kdo bo kje za koga umiral, je
čudaško. V podmeni blaginje je odgovornost in ne sebičnost. Slovenska
javnost se sicer legitimno sprašuje, kje vse bomo kot članica Nata
morali vojaško sodelovati. Ampak ali se ne popolnoma enako legitimno
sprašujejo javnosti drugih članic. Ali se vam ne zdi, da bi se bilo
pošteno vprašati, zakaj pa bi norveški, danski, portugalski ali pa
ameriški vojaki umirali zaradi interesov Slovenije. Tukaj je primeren
razmislek, ali je Slovenija tega vredna. Če je, bodo tako razumela
tudi javna mnenja v državah zaveznicah.
Kaj se bo spremenilo, ko Slovenija postane članica Nata? V prvi
vrsti seveda to, da bo za slovensko varnostjo stalo še vsaj devetnajst
držav. To je s stališča slovenske negativne zgodovinske izkušnje ter
nepredvidljivega varnostnega okolja za prihodnje generacije vsekakor
najmočnejši argument za članstvo v Natu. Z vidika navidezno negativnih
reči in tehnologije sodelovanja pa se ne bo spremenilo nič in
veliko. Nič v smislu tega, česar sami ne bomo hoteli. Veliko pa zato,
ker lahko Slovenija kot zrela država članstvo v severno-atlantskem
zavezništvu izkoristi ter si s tem odpre vrata za nadaljnji razvoj. Z
morebitnim vstopom v Nato se Sloveniji odpirajo realne in preverljive
možnosti, da se iz nerazpoznavnosti vpiše na varno in prepoznavnejšo
politično karto sveta.Te možnosti torej pomenijo, da bi lažje in
učinkoviteje razvijali moderni sistem nacionalne varnosti, lažje bi
kupovali opremo in jo lažje tudi prodajali. Kolikor bomo sposobni,
bomo odgovorno in enakopravno sodelovali pri reševanju širših
varnostnih izzivov. Tako se bi spremenili stari miselni vzorci
delovanja državne uprave, ki bo prisiljena dvigniti tehnolološko raven
in tempo dela. Nato je predvsem trdo delo, ki pa se bo obrestovalo
tako kratkoročno, predvsem pa na dolgi rok. Slovenska vojska ne bo
postala ena brigada južnega krila Nata, ampak pa bo še zmeraj
Slovenska vojska. Vojaških baz Nato na ozemlju Slovenije ne potrebuje.
Če bi bile potrebne, bi bile v prvi vrsti zaradi varnosti Republike
Slovenije ali vsaj njenega neposrednega varnostnega interesa,
odločitev o tem pa bo sprejela v prvi vrsti suverena Republika
Slovenija. Jedrskega orožja na našem ozemlju ne bo. Naših nabornikov
ne pošiljamo in jih tudi v bodoče ne bomo pošiljali na bojne operacije
v tujino. Svoj del odgovornosti pa bomo sprejeli tako kakor smo ga do
sedaj kot partnerska država. Mi ne sodelujemo v operacijah za podporo
miru na Balkanu zato, da bi za nagrado prejeli vabilo Nata. Prevzemamo
svoj del odgovornosti za mednarodno varnost, in to na lastnem
pragu. Smo ena od držav, ki ji je varnost na Balkanu nujen nacionalni
interes. Poleg tega pa smo za delovanje na tem območju v sklopu
mednarodnih sil med najboljšimi. Zaradi obojega večji del svojih
naporov usmerjamo v soseščino.
Spoštovane državljanke in državljani, Naj ob koncu povem, da je
zame dvom glede članstva v Natu DA ali NE že odpravljen. Izziv zame
je, kako doseči standard polnopravne članice zavezništva in kako
živeti kot članica Nata. Ali bomo samo sopotniki ali konstruktivni
člani, je odvisno od našega znanja in dobre organiziranosti. Dograditi
moramo sistem, ki bo sposoben pomoč zavezništva sprejeti in jo tudi
dati. To na obrambnem področju delamo in bomo delali tudi vnaprej. Naj
Sloveniji članstvo v Natu pomaga k odličnosti, ki si ga ta država in
to ljudstvo zasluži.
Hvala za pozornost.
|