Govor predsednika SDS Janeza Janše
 Foto: Agencija BOBO |
Cenjeni visoki gostje, spoštovani kolegice in kolegi.
Mislim, da na prvem mestu velja izraziti zahvalo odboru za obrambo
in njegovemu predsedniku, za iniciativo za to javno predstavitev
mnenj. Morda bi bila potrebna že prej. Vsaj udeležba najbrž to
kaže. Mislim, da so v tej dvorani, da smo v tej dvorani zbrani tako
tisti, ki se zavzemamo za članstvo Slovenije v NATO kot tudi tisti, ki
temu nasprotujejo. Po tej plati je to normalen forum, kjer se lahko
soočajo argumenti.
Spominjam se leta 1993 ko je slovenski parlament prvič sprejemal
odločitev v zvezi z NATO-m. Razpravljali smo o resoluciji o zasnovi
nacionalne varnosti in takrat je bila razprava precej drugače
obarvana, ko je šlo za izmenjavo mnenj med politiki kot pa bi lahko
oziroma kot pa je bila danes v tej predstavitvi uradnih mnenj oziroma
vladnih stališč do NATA. S tega vidika je opazen zelo velik napredek.
Leta, pred petimi leti sem bil med pobudniki podpisa
medstrankarskega sporazuma o tem, kaj je slovenski nacionalni interes
v zvezi za članstvom v NATU. Tisti podpis, pa tudi nekatere druge
aktivnosti so morda ustvarile kar neko preveč optimistično, splošno
povzeto razmišljanje, verjetje, da obstaja v Sloveniji nesporen
konsenz v slovenski politiki o tem, da je Slovenija, da je članstvo
Slovenije v NATU nekaj, nek nesporen cilj in da je zdaj samo še od
drugih odvisno ali bo do realizacije prišlo ali ne. Morda je ta
navidezna enotnost celo škodila temu, čemur pravimo soočenje
argumentov, soočenje mnenj v tem času, moda tudi zaradi tega ni bilo
razprave kakršne bi si želeli in kakršno bomo morali vsekakor do
članstva še opraviti. Še posebej zato, ker je bila ta enotnost v
veliki meri samo navidezna; če ne bi bila takšna, potem podpora v
javnem mnenju za članstvo Slovenije v Natu ne bi padala, v nekaterih
mesecih kar precej, in dileme, ki se zdaj pojavljajo, se tudi ne bi
pojavljale. Se pravi, saj, zadeve so več ali manj zdaj transparentne,
vemo, v katerih strankah so zelo močni odpori proti članstvu Slovenije
v Natu. In ti argumenti, ta stališča se artikulirajo. In artikulacija
teh stališč pomeni nekaj, to je po mojem mnenju pozitivno za razpravo,
ker dokler stališča niso artikulirana, je težko soočiti argumente in
se potem tudi pametno odločiti.
V tej razpravi bi vendarle želel povedati nekaj stavkov o tem, kar
mislim, da je bistvo teh naših dilem. Nato je nastal sredi prejšnjega
stoletja, kot povezava držav, za katere so njihovi voditelji
ocenjevali, da državljani v njih delijo iste vrednote. In ker delijo
iste vrednote, so jih pripravljeni tudi braniti skupaj. Nato je nastal
v času, ko je po zgodovinskem in moralnem porazu fašizma in nacizma v
Evropi, pa tudi širše, svetu, grozil nov totalitarizem. Ekspanzija
komunističnega totalitarizma je bila takrat realna nevarnost in Nato
je nastala kot obramba, kot organizacija za obrambo svobodnega sveta
proti tej novi nevarnosti. Vrednotni temelj nastanka te organizacije,
delovanja te organizacije, se je kljub številnim reformam, kljub
spremenjenim okoliščinam po padcu berlinskega zidu, po razpadu
varšavskega pakta ni spremenil; še vedno se govori, da gre za povezavo
držav, kjer prevladujejo podobne vrednote, demokracija, spoštovanje
človekovih pravic, svoboda posameznika, svoboda podjetniške iniciative
in tako naprej. Tu je treba reči, da so bile večje spremembe pri nas,
ki zdaj kandidiramo za članstvo v Natu, in da so bile te potrebne in
da so nekatere morda še potrebne. Ne gre torej za to, da bi se razmere
tako spremenile, da bi mi naenkrat, zaradi tega, ker se je Nato
prilagodil tem razmeram, ne da bi se mi kakorkoli spremenili, zdaj
postali ustrezni kandidati za članstvo. Resnica je prej obratna, mi
smo se morali spremeniti oziroma to govorim figurativno, in nekatere
reforme so še potrebne za to, da izpolnimo pogoje za članstvo.
Zaradi tega mene, pa tudi mnoge druge bolj od tega, da nas nekdo
spominja na nekatere stvari, ki jih moramo narediti, recimo dokončati
proces denacionalizacije, skrbi to, da se dvigne tak vihar, kadar
nekdo spomni slovensko politiko, da ima neporavnane dolgove. Bolj me
skrbi to, da tisti, ki so očitno stali za takšnimi procesi, ki so nas
oddaljevali od normalnega sveta, imajo še vedno takšno moč, da popravo
teh krivic, da vračanje v normalno stanje zavirajo ali pa vsaj
problematizirajo tiste, ki nas na to opozarjajo. Končno, zakon o
denacionalizaciji je sprejel slovenski parlament, slovenski parlament
je določil dvoletni rok za njegovo realizacijo in slovenska politika
je tista, ki je v tem času pridelala zamudo, ne pa nekdo iz
tujine. Torej, vrednotni temelji, na katerih obstaja, se reformira in
se tudi širi Nato, ostajajo več ali manj isti, kot so bili zapisani v
washingtonsko pogodbo.
Osnove se niso spreminjale. Koliko se je Slovenija v tem času
približala temu, da izpolni kriterije, je pa seveda zdaj relevantna
razprava. Če pustimo ostale stvari in pogledamo samo, recimo, en sam
detajl, ki se nanaša na obrambni oziroma na vojaški segment, potem
lahko rečemo, da je Slovenija vsaj v zadnjih petih, šestih letih po
nekem začetnem ugotavljanju s tem, ko je prevzela nase pripravljenost,
da deli odgovornost za varnost v regiji, za širšo varnost v regiji,
vendarle pokazala, da nismo nek nov mednarodno pravni subjekt, ki je
sebičen, ki gleda samo nase, ampak da smo pripravljeni prevzeti nase
tudi nekaj tega, kar pričakujemo od drugih, zelo enostavno
rečeno. Mislim, da je bil to zelo pozitiven signal in da smo se s tem
kvalificirali v veliki meri za članstvo. Po drugi strani pa so po
mojem mnenju nekatere reforme, napovedane v slovenski vojski za
prilagajanje novim razmeram, premalo ambiciozne. Pred dnevi smo lahko
prebrali, da je celo Rusija, z zelo obširnim vojaškim aparatom, z
nizkim nacionalnim dohodkom, izrazila ambicijo, da do leta 2010
profesionalizira svojo vojsko, ukine vojaško obveznost in
profesionalizira svojo vojsko. Ambicije, ki jih je izpostavila naša
vlada v mnogo boljših okoliščinah, kot so ruske, tega ne
dosegajo. Ambicija slovenske vlade je, da do leta 2010 samo delno
profesionalizira slovensko vojsko. Tu ne gre toliko za izpolnjevanje
kriterijev za Nato, gre predvsem za realno prilagajanje novonastalim
razmeram, ki to zahtevajo, zagotovo, tak je trend tudi drugod.
Mislim, da nima smisla ponavljati razlogov, ki so bili tu že
našteti za Nato ali proti Natu, zaenkrat samo v glavnem razlogi za
Nato; verjetno bo kdo potem predstavil tudi razloge, za katere misli,
da so tehtni, in ki govorijo proti članstvu Slovenije v Natu. Eno od
ključnih vprašanj, ki se pojavljajo znotraj te dileme, je, ali je Nato
Sloveniji v tem trenutku potreben. Deloma je bilo na to že
odgovorjeno, mislim pa, da je možno na to vprašanje odgovoriti tudi s
podobnim odgovorom, kot smo ga dali leta 1990 ali leta 1991 na
vprašanje tistih, ki so spraševali, ali je slovenska vojska takrat
potrebna. Nekateri so celo zahtevali od nas, od takratne vlade, da
predstavimo slovenski skupščini črno na belem, da nas misli
Jugoslavija napasti. Nekateri so rekli, dokler tega ne vidimo, ne
verjamemo, da je slovenska vojska potrebna. Približno iste kategorije
so zdaj vprašanja, ali je Nato potreben, ali nas kdo ogroža. Če bi
natančno vedeli, kdo nas ogroža in kaj lahko prinese prihodnost, potem
verjetno tudi takih razprav in parlamentov ne bi potrebovali, bi se
stvari odvijale drugače.
Mislim, da mora današnja razprava, in deloma se to dogaja že samo
po sebi, vlado odrešiti dileme, kdaj začeti neko resno razpravo o
slovenskem članstvu v Natu - tudi predsednik vlade je prej nekako to
izpostavil kot dilemo - ali pred vabilom ali po vabilu. Sam mislim, da
zagotovo zdaj, da to itak že poteka in bi moralo že potekati; da je
ravno odsotnost te razprave v veliki meri vplivala tudi na padec
podpore v javnem mnenju v nekaterih mesecih in da so v tem času seveda
v slovensko javnost prihajala nekatera zelo ambivalentna sporočila.
Slovenska javnost zagotovo ne sprejema zelo enoznačno signale, ki
prihajajo recimo, ko nekdo izpod rdečih zastav ali pa zastav z rdečo
zvezdo apelira za slovensko članstvo v Natu. To je približno tako kot
da bi nekdo pod kljukastim križem govoril o tem, kako je treba
izvajati denacifikacijo. Nekako so to ambivalentna sporočila, ki
zanikajo morda pravo vsebino tega, kar se želi povedati. Dejstvo je
namreč, da je Nato nastal na vrednotnih temeljih, po katerih sem prej
govoril in da ni nastal kot ideološka organizacija. Ideološki je bil
pogled na Nato, ki je bil zelo razširjen tudi v nekdanji skupni
državi. Do leta 1990 so se tudi v prostorih te stavbe hranili načrti
za obrambo pred napadom Nata. In ne bi si smeli delati oziroma ne bi
smeli zdaj enostavno imeti iluzije, da je možno kar zbrisati nek čas
in narediti neke "by passe" in podaljške in se izgovarjati
na to, da, mi se nismo nič spremenili, ker pa se je NATO prilagodil
novim razmeram, gremo zdaj zraven.
Ob koncu bi dejal še to, da zagotovo Slovenija potrebuje tudi
organizacijo, ki bo zagovarjala interes slovenskega članstva v Natu
izven državnih ali formalnih institucij. Izven teh institucij
obstajajo različne nevladne organizacije, ki zelo jasno, velikokrat
tudi zelo argumentirano nasprotujejo slovenskemu članstvu v Nato. In
glede na to, da so državne institucije, vladne institucije bile do
sedaj v teh dilemah precej toge, glede na to, da morda tudi izmenjava
argumentov med vladnimi in nevladnimi organizacijami, ne more potekati
enako kot nekje izmenjava argumentov na isti ravni, mislim, da so
potrebne tudi nevladne organizacije, ki bodo zagovarjale interes za
članstvo Slovenije v Nato. V tem smislu me veseli, da prihaja do
ustanovitve slovenskega odbora za Nato, ki bo ne glede na ostale
politične razlike, združeval tiste, ki se zavzemajo, zavzemamo za
članstvo Slovenije v Nato.
V zadnjih mesecih so se pojavile tudi pobude, ponovno oživele
pobude, bolje rečeno, da bi morali o članstvu Slovenije v Nato,
odločati na referendumu. Če bi bil hudomušen, bi dodal, da ponekod,
nekatere pobude prihajajo iz istih krogov, iz katerih prihajajo tudi
pobude po ustavni spremembi, s katero bi referendum praktično
ukinili. In je ta zadeva malo kontradiktorna, ampak pustimo to ustavni
razpravi. V zvezi z Natom, zaenkrat kaže kot da se za referendum
zavzemajo tisti, ki članstvo Slovenije v Natu, nasprotujejo. Jaz, ki
sem za drugačno stališče, ki absolutno podpiram članstvo Slovenije v
Nato, sem tudi za referendum. Mislim, da je to tako pomembna
odločitev, da jo mora sprejeti praktično najvišji organ, ki v tej
državi odloča in to je ljudstvo, ki ima po ustavi to pravico. Mislim,
da že to, da se nekako odločimo za referendum pomeni tudi to, da bo
razprava resna, da bo prišlo do soočenja argumentov, kar je bila
doslej pomanjkljivost te razprave. In javno mnenjske raziskave, ki
zdaj kažejo manj kot 50 odstotkov podpore v javnem mnenju za članstvo
Slovenije v Nato, mene posebej ne skrbijo. V primeru, če bo res
izvedena argumentirana razprava, mislim, da smo Slovenci zreli in da
se bomo znali natančno in zelo dobro odločiti v našo korist.
Spominjam se javno mnenjskih anket, ki so bile objavljene v
jesenskih mesecih leta 1990, ko je v Sloveniji potekala razprava o
osamosvojitvi oziroma o plebiscitu. Nekatere od teh anket so kazale
zelo podobne številke. 40, 50 procentov za, nekaj 10 odstotkov proti,
velik del neodločenih. Na podlagi teh anket je bilo potem izražene
tudi nekaj skepse o tem, kakšna večina je potrebna za odločitev na
plebiscitu o slovenski osamosvojitvi. Vendar pa ko je potem prišlo do
nekega konsenza, ko so se stvari dejansko postavile na tehtnico, je
bila ljudska podpora na plebiscitu o slovenski odločitvi za
samostojnost 90 odstotna. Jaz sem prepričan, da bo tudi odločitev po
neki argumentirani tehtni razpravi na referendumu za Nato, zelo
večinska. Morda ne 91 odstotna, ampak zelo večinska. Slovenci smo
dokazali v novejšem času, da vemo kaj je tukaj dobro za nas in kaj je
nacionalni interes. In ko gre za odločitev o tem, ali naj Slovenija
postane članica NATA, gre v vrednotnem smislu za podobno odločitev, za
kakršno je šlo tudi ko smo se odločali za osamosvojitev. Oziroma
točneje rečeno, gre za nadaljevanje te odločitve.
Hvala.
|