NATO - Predstavitev
Govor Jelka Kacina, člana Odbora Državnega zbora za obrambo
in Predsednika Odbora Državnega zbora za zunanjo politiko
 Foto: Agencija BOBO |
Spoštovani predsedniki, kolegice in kolegi, ministra, častniki
SV,dragi gostje, gospe in gospodje,
ob dejstvu, da je prav včeraj minilo že 10 let od mednarodnega
priznanja RS in Republike Hrvaške, se mi kar sama po sebi obuja misel
na takratni čas, obenem pa tudi spomin na dobro znano radijsko oddajo
z naslovom "Še pomnite tovariši". Ta naslov oddaje "Še pomnite
tovariši" pri meni namreč ne vzbuja nobenih ideoloških ali
revolucionarnih asociacij, gre le za veteranski spomin in slikovito
ter realno ilustracijo nadvse pomembnega obdobja naše bližnje
zgodovine. Takrat je nadvse širok in globok politični konsenz izražen
skozi rezultate plebiscita pred 11. leti, kot nikoli dotlej poenotil
prebivalstvo RS Pred izzivom smo bili vsi, tako tisti na najbolj
odgovornih političnih dolžnostih kot tudi vsak posameznik ali
posameznica, ki se je moral soočati z izzivi lastne prihajajoče
drugačne in dotlej neznane prihodnosti, z izzivi vzhajajoče
samostojnosti in navdušenjem nad doseganjem pričakovanega
zgodovinskega cilja. Pa ni bilo le navdušenje, bile so tudi velike
skrbi in neslutene odgovornosti.
Že leta pred tem, ko smo se v Sloveniji v okviru takratnega sistema
SLO in DS ukvarjali z uresničevanjem obrambne in vojaške doktrine v
praksi, smo imeli tudi vsakoletne akcije pod skupnim naslovom "Nič nas
ne sme presenetiti - NNNP". To smo takrat počeli povsod po Sloveniji,
kjer smo se vseh stvari na področju obrambe iz pristojnosti republike,
lotevali veliko resneje kot pa v drugih republikah nekdanje
Jugoslavije.
In vendar je bilo pred 11. leti veliko naših ljudi, pa tudi
izpostavljenih političnih osebnosti, resnično ali pa vsaj navidezno
presenečenih nad dejstvom, da je bilo našo osamosvojitev potrebno ne
le zavarovati, ampak tudi braniti z orožjem. Napori za ohranitev in
popoln operativni nadzor Teritorialne obrambe, napori za njeno ponovno
oborožitev in opremljanje potem, ko je bila takoj po volitvah delno
razorožena, so se nekaterim zdeli nepotrebni, tudi zapravljanje
denarja davkoplačevalcev in nepotrebno izzivanje beograjskih
oblasti. Niso verjeli v realno možnost vojaškega spopada, v realnost
nevarnosti najbolj grobe uporabe JLA proti lastnemu prebivalstvu,
vojaški konflikt pri nas se jim je zdel z eno besedo nemogoč. In ko so
tanki krenili in se niso ustavili sami so bili znova
presenečeni. Kljub večletnemu kontinuiranemu pripravljanju in
izvajanju akcije NNNP, so se (pre)nekateri pustili
presenetiti. Spomnim se člana takratne vlade, ki mi je tu zadaj, za
takratno skupščino, ob grobnici herojev ob najinem srečanju in lastni
slabi vesti sam od sebe dejal: "Saj veš, da mi v naši stranki nismo
proti, le zaradi javnosti moramo biti proti oboroževanju TO. Upam pa,
da ste vseeno nakupili dovolj za vsak primer." Takratna "deklaracija
za mir", ki sem jo sam označil za zahtevo po hitri enostranski
razorožitvi je bila tipičen primer taktiziranja in iskanja manevrskega
prostora za primer različnih možnih potekov dogodkov. Med tem, ko smo
mi ohranili TO in jo krepili, so se ji na Hrvaškem odrekli in za to
nespametno odločitev in njeno uresničitev plačali ogromno in
nenadomestljivo ceno v človeških in gmotnih žrtvah, ter zamujenih in
izgubljenih razvojnih priložnostih.
Po naši vojni pa se je v naši neposredni bližini zgodilo še toliko
krvavih vojn in grozljivih pobojev, da bi se iz njih vsi morali
marsičesa naučiti, pa so bili nekateri pri nas žal znova in vedno
znova neprijetno presenečeni. In kot da bi hote pozabili vse bridke in
katastrofalne izkušnje in posledice v drugih državah naslednicah
nekdanje Jugoslavije so nekateri znova prepričani, da se nam jutri ali
pojutrišnjem kaj podobnega ne more nikoli več zgoditi. V taki luči je
za njih naše članstvo v NATO nepotrebno in predrago. V tej dvorani ni
vidca, ki bi lahko zanesljivo napovedal razvoj mednarodnih dogodkov v
prihodnosti, zato je potrebno gledati v prihodnost z vsemi potrebnimi
dragocenimi življenjskimi izkušnjami. Evforija ni primerna,
realistična doza pesimizma pa nujno potrebna.
Skrajni čas je, da RS možnost in nevarnost presenečenj v
prihodnosti zmanjšamo na minimum, da naše varnostno, politično in
ekonomsko okolje naredimo predvidljivo in stabilno. Prav je da obdobje
našega realnega varnostnega in obrambnega načrtovanja raztegnemo čim
dlje v prihodnost. Zdaj ko smo prvič sprejeli dvoletni proračun, smo
bolj kot kadarkoli prej prisiljeni razmišljati o naši prihodnosti. Kot
so že povedali razpravljavci pred menoj, je naša prihodnost tudi v
Natu, Slovenija pa je hkrati pomemben del skupne in drugačne
prihodnosti zveze Nato.
Naša država je ena redkih in srečnih držav, ki ji po 11. septembru
ni bilo potrebno preštevati in objokovati pogrešanih in mrtvih v
terorističnih napadih v ZDA*. Ne smemo pozabiti, da terorizem ne
sprašuje po spolu, starosti, rasi, veroizpovedi ali državljanstvu
naključnih žrtev saj žrtev ne izbira. Terorizem ogroža naše vrednote,
naš vrednostni sistem, naše pravice in svoboščine ter našo
civilizacijo. Zato se je NATO odzval tako hitro, tako enotno in tako
učinkovito. Ni mu bilo dovoljeno sanjati tako kot nam ob
osamosvojitvi, odzval se je takoj in enotno kot nikoli doslej. Nato je
dokazal, da je ne le potreben in aktualen, ampak tudi učinkovit sistem
kolektivne varnosti. Deklaracijo o skupnem boju proti terorizmu smo v
Odboru za zunanjo politiko in Državnem zboru sprejeli soglasno, brez
vzdržanih glasov.
Zveza Nato zato ni, ne more in ne sme biti samopostrežna trgovina v
katero lahko vstopi vsakdo v trenutku ko nenadoma in nenapovedano
ugotovi, da potrebuje del njene varnostne ponudbe in se zato v zadnjem
trenutku odloči za nakup iskanega obrambnega blaga ali storitve. Zveza
Nato tudi ni nadomestna oz. rezervna trgovina, ki posluje dan in noč,
24 ur na dan, kot prodajalne, ki te dni v Sloveniji rastejo kot
"gobe po dežju", pa zato le za nekoliko višjo ceno kadarkoli
omogoča nujen nakup najbolj potrebnih in najbolj svežih proizvodov, ki
jih kupec-v tem primeru posamezne države nečlanice potrebujejo vsak
dan. Zveza Nato in članstvo v njej preprosto ni in ne sme biti
naprodaj.
Zvezo Nato je mogoče primerjati s klubom v katerega njeni člani
vstopajo zavestno in po svoji izrecni volji, vanj prinesejo in
prispevajo veliko, od njega, od tega kluba, društva pa nekaj (na
videz) malega tudi dobijo. Ne gre le za potrdilo o članstvu, gre
predvsem za občutek in zavest o pripadnosti, obveznosti, solidarnosti
in vzajemnosti. V tem klubu vsi dobivajo in prevzemajo obveznosti, ki
jih tudi zavestno in solidarno izpolnjujejo. To ne počno zaradi sile
ali prisile, ampak zaradi zavestnega spoznanja o skupni pripadnosti, o
skupnih vrednotah, o skupnih programih, prireditvah ter skupnih
izzivih, odzivih in ciljih.
Kdor je že kadarkoli deloval v kateremkoli kulturnem, športnem ali
ljubiteljskem društvu ve, da članstvo v društvo ali klub prihaja in
odhaja. Zveza Nato pa ni tako običajen ali navaden klub, da bi iz
njega doslej kdorkoli in kadarkoli odšel. Vsi, ki so vanj vstopili,
vsi ki so vanj prišli, so v njem vse do danes tudi ostali. Prav nihče
doslej ni želel izstopiti, nihče ne želi ven, nihče se članstvu ne
poskuša izogniti. Kandidatov za članstvo pa je nenavadno veliko,
dovolj in veliko, pa tudi mi smo med njimi. In kar je najbolj zanimivo
vsak dan več jih je.
Sam sem že zelo dolgo prepričan, da je članstvo v NATO ne le naša
priložnost, ampak tudi naša potreba in naša realna ter racionalno
najboljša možnost. Toda kako ljudem, ki jih ne zanimata ne politika,
ne varnost, še najmanj pa zadeve izven meja naše države pojasniti, da
se je potrebno s tem izzivom soočiti, se opredeliti, zanj odločiti in
naše članstvo v njem tudi čimprej uresničiti?
Ni druge možnosti, kot javno, jasno in nedvoumno predstaviti in
pojasniti naša stališča do članstva v zvezi NATO. V Odboru za zunanjo
politiko smo v teh letih izoblikovali in sogovornikom doma in na tujem
že velikokrat prepričljivo predstavili jasno in najširše stališče, ki
daleč presega razlike, ki bi jih morda povzročilo članstvo posameznih
poslancev v posameznih političnih strankah. Naše prepričanje o
potrebnosti, utemeljenosti in smiselnosti našega članstva v NATO je
nadstrankarsko in velikokrat potrjeno in dokazano s primeri konkretnih
ravnanj v praksi. Še celo predsednik SNS sam ne verjame v tisto, kar
govori doma in na tujem v upanju, da bi mu vsaj doma verjeli tisti, ki
so proti članstvu v NATO.
Naše članstvo v NATO je najbolj učinkovita, najboljša, najcenejša,
najbolj dolgoročna in najbolj varna zavarovalna polica za našo državo,
naše gospodarstvo in našo dolgoročno uspešnost in varnost. Članstvo v
NATO je dokaz naše odličnosti, pravne varnosti in zanesljivosti tujih
naložb pri nas; vredno je več kot so vredni vsi standardi ISO skupaj.
Te dni sem med dopustom na tujem še enkrat natančno proučil skupno
poročilo slovensko- italijanske zgodovinsko-kulturne komisije o
Slovensko- italijanskih odnosih v letih 1880-1956 in knjigo Marka
Kosina Začetki slovenske diplomacije z Italijo. V obeh publikacijah je
toliko dokazov o dosedanjih nepotrebnih zapletih in številnih
ohladitvah med državama, da se mi zdita obe knjigi odlična ter nadvse
prepričljiva argumenta za naše članstvo v Zvezi v kateri je sosednja
Italija ustanovna članica. Iz sovražnic na meji in ob meji sta državi
postali partnerici in zaveznici. Vojski obeh držav uspešno sodelujeta
v skupni enoti KFOR-a v Sarajevu, kjer sta skupaj prevzeli odgovornost
za hitro posredovanje v primeru najbolj nevarnih in najbolj zapletenih
med etničnih incidentov po vsej BiH. Namesto nepotrebnih zaostritev v
medsebojnih odnosih, sta se skupaj odločili za sodelovanje in
posredovanje v korist miru in stabilnosti na ozemlju tretje države.
Postali smo opaženi, spoštovani, dosledni ter učinkoviti izvozniki
stabilnosti na JV Evrope. Kot del nekdanje Jugoslavije smo najbolj
prepričljiv dokaz in primer možnih smeri razvoja in lepših prihodnosti
drugih naslednic Jugoslavije. Naša varnost prispeva k njihovi
stabilnosti in njihova stabilnost prispeva k naši varnosti. Naše
članstvo v NATO bo največja vzpodbuda političnim elitam teh držav, da
hitreje krenejo po naši poti, zato si vse te države zaslužijo tudi
našo in mednarodno podporo in pomoč na tej poti proti skupnemu
cilju. V tranziciji, demokratizaciji, normalizaciji, obnovi, razvoju
in mednarodni integraciji smo jih podpirali doslej in podpirali jih
bomo tudi v bodoče. Proces širitve Zveze NATO z našim članstvom na
območju srednje in JV Evrope ne sme biti zaključen.
Nadaljevanje zmanjševanja obsega naše vojske v skladu z realnimi
potrebami, možnostmi in standardi bo potekalo lažje in hitreje znotraj
zveze NATO, ob tem pa bo operativna sposobnost vojske, pred vsem pa
naša varnost veliko večja. Oborožene sile potrebujejo tudi svoj
politični mir ter stabilne in dolgoročne okvire za preoblikovanje in
razvoj. Ni cenejše in bolj zanesljive obrambe od kolektivne obrambe.
Ob tej priložnosti se želim članom Odbora za zunanjo politiko, pa
tudi delavkam Oddelka za mednarodno dejavnost zahvaliti za pomoč pri
našem delu doma in tujem v prizadevanjih, da bi naša stališča
pojasnili domačim in tujim sogovornikom. Nazadnje včeraj popoldan, ko
smo se srečali z ameriško delegacijo na čelu z vodjo kabineta
republikanskega dela Senatnega odbora za mednarodne
odnose. Zakonodajna veja oblasti je dala pri vseh dosedanjih razpravah
in odločitvah Odbora jasen in nedvoumen mandat Vladi RS, da opravi
potrebne postopke, spremembe, priprave ter poišče načine za
uresničitev zastavljenih ciljev. Le nekaj mesecev je še do srečanja v
Pragi, zato želim Vladi dovolj odločnosti, poguma, enotnosti razuma in
znanja na poti do skupnega cilja. Naši in tuji javnosti pa sporočam,
da Odbor za zunanjo politiko že dolgo razpravlja in odloča, kot da bi
bila RS že polnopravna članica in ne le kandidatka. Zavedamo se svojih
prihajajočih obveznosti, svojih možnosti, priložnosti in
pravic. Pričakujemo povabilo, ker se trudimo, smo uspešni, zanesljivi
in odločni. Z eno besedo, ni nas sram ponoviti, da se zavedamo, da smo
že dolgo dobra in primerna kandidatka.
|