Javna predstavitev mnenj o vključevanju Slovenije v zvezo NATO
Govor predsednika republike Milana Kučana
Državni zbor RS, 16. 1. 2002
 Foto: Agencija BOBO |
Spoštovani gospod predsednik odbora,
spoštovane gospe in gospodje,
današnja javna predstavitev mnenj z naslovom "Slovenija pred
vrhunskim zasedanjem zveze Nato v Pragi" naznanja, da smo se
upravljalci države odločili poglobiti dialog z javnostjo o odprtih
vprašanjih, povezanih s prihodnostjo naše države v evroatlantskem
obrambnem in varnostnem sistemu in okrepiti zavezništvo z državljani
glede te zelo pomembne in dolgoročne odločitve. Razumljiva je zato
odločitev državnega zbora in njegovega odbora za obrambo, da začne
razpravo, ki naj omogoči, da bo vsa slovenska javnost dobro seznanjena
z vsemi razlogi, zaradi katerih želimo biti povabljeni v Nato. Tako o
vseh argumentih za vstop in tudi o argumentih, ki bi lahko govorili
proti ali opozarjali na domnevna tveganja za našo varnost. Ta
odločitev zasluži vso podporo. Prej ali slej bo enako potrebno
poglobiti tudi razpravo v javnosti o vstopuSlovenije v EU, torej tudi
o drugem strateškem cilju slovenske države, ki sta oba smiselno
vgrajena že v samo odločitev o njenem nastanku. Vstop v Nato je za
vsako državo veliko dejanje, zato je razumljivo, da so tudi
ugovori. Demokratični dialog je priložnost, da se razjasnijo, ker bo
za udejanjanje odločitve o vstopu potrebno visoko soglasje politike in
javnosti. Ni dovolj samo soglasje vodstev političnih strank, čeprav je
več kot pomembno in je doslej dalo dober rezultat. Potrebno je težiti
za čim višjo stopnjo nacionalnega konsenza.
Dialoga ne pričenjamo šele danes. Že doslej so bila javno povedana
mnoga mnenja, takšna za in drugačna. Imeli smo tudi polemike, tehtne
pa tudi izzvane iz manj razumnih nagibov. Nekatere k razjasnjevanju
dilem tudi niso ničesar prispevale, celo vnašale so dvom v enotnost
slovenske politike glede tega vprašanja. Vendar se je tehtnica
argumentov vselej nagibala k vstopu v Nato. To že dalj časa
pripovedujejo tudi opravljane meritve javnomnenjskega utripa. Velika
večina vprašanih je do tega vprašanja že opredeljenih, večina teh pa
je članstvu ves čas pritrjevala, vse od vojne za Slovenijo naprej, ko
je bila Slovenija z agresijo JLA neposredno ogrožena in ko je bil
občutek, da Slovenija potrebuje širše zavezništvo veliko bolj napreden
kot je danes.
V naših polemikah in pri opredeljevanju državljanov pa ni težko
ugotoviti, da je v naši zavesti še zmeraj zakoreninjen Nato iz časov
hladne vojne s takratno vlogo in nalogami. Prevladuje predstava o
ideološkem vojaškem paktu in organizaciji velikih, težko oboroženih
armad z ogromnim jedrskim arzenalom, sposobnim vzdrževati ravnotežje
strahu s Sovjetsko zvezo in Varšavskim paktom in ne premislek o Zvezi,
ki se spreminja v obrambno in varnostno integracijo sicer manjših, a
dobro povezanih, mobilnih nacionalnih oboroženih sistemov, ki
zagotavljajo skupno varnost in lahko tudi elastično vstopajo v krizna
žarišča Evrope in sveta zaradi vzpostavljanja miru, obrambe in
uveljavitve demokratičnih vrednot evroameriškega civilizacijskega
izročila. Premalo je vstopilo v našo zavest dejstvo, da se zveza
prenavlja in gradi svoj vrednostni sistem, ki je trdno zasidran v
evropski demokratični tradiciji. Nato se je spremenil in se še
spreminja. Kako se bo spremenil, kakšna bo njegova prihodnja vloga,
njegovo razmerje do obrambno varnostnih struktur EU, do mirovnih sil
Združenih narodov bo odločila razprava držav članic Nato. Ta razprava
bo v veliki meri določila tudi prihodnost Slovenije. V našem interesu
je, da v tej razpravi aktivno sodelujemo.
Gospe in gospodje, Slovenija je vedno bila in je del Evrope. Ta
Evropa je bila v dveh kataklizmah dvajsetega stoletja fizično in
psihično razdejana. Izgubila je ogromno ljudi, doživela je holokavst
in koncentracijska taborišča, potrošila neizmerno energije, izgubila
je kolonialne imperije, porabila svoja čezmorska bogastva, izgubila
položaj vodilne regije v svetu. Kljub vsem izgubam se je po drugi
svetovni vojni ob odločilni pomoči ZDA pobrala in stopila na
vizionarsko pot združevanja, ki naj bi preprečilo ponavljanje nesrečne
zgodovine. Odločilna sta bila washingtonska pogodba o ustanovitvi Nata
iz leta 1949 in rimski sporazum iz leta 1957, iz katerega je nastala
današnja Evropska unija. Padec berlinskega zidu in lanski enajsti
september sta dala evropsko atlantskim združevalnim procesom nove
pospeške in vse Evropejce postavila pred nove izzive. Združevalni
proces je nepovraten. Vizija enotne in svobodne Evrope miru in
varnosti se kljub težavam uresničuje. Nato in Evropske unija sta ob
vsem spoštovanju drugih evropskih in regionalnih organizacij vodilna
dejavnika tega združevalnega procesa. Njuna širitev vodi v enoten
varnostni, gospodarski in politični prostor, v prostor skupnih
vrednot. Nato postaja osrednja ustanova skupnih prizadevanj za mir in
varnost v Evropi in ostaja edina varnostno obrambna organizacija z
dokazanimi sposobnostmi za ustvarjanje in ohranjanje miru na evropski
celini. Dogajanja na evropskem jugovzhodu so to potrdila.
Slovenija bo v prihodnosti lahko varna, mirna, demokratična in
razvojno uspešna država, če bo še ob pravem času, zdaj, postala
enakopravni del takšne Evrope, članica Evropske unije in Nata. Moj
odgovor na vprašanje, Slovenija v Natu da ali ne, je zato da. Je jasen
in pritrdilen. Tako kot so bila doslej tudi moja dejanja. Želi
prepričati tiste, ki o tem še razmišljajo. Članstvo v Natu nam v
danih razmerah in v prihodnosti, kot jo že moremo zaznati iz dogajanj
v svetu, zagotavlja najvišjo možno raven nacionalne varnosti. Jamči
nam varnost skozi kolektivno obrambo. Omogoča nam, da skupaj z najbolj
razvitimi in najvplivnejšimi državami odločamo o varnostnih in
političnih vprašanjih evroatlantskega prostora, kar krepi tudi
geopolitični položaj Slovenije. Članstvo v Natu prispeva in vzajemno
zavezuje k čistim in dobrim političnim odnosom s sosedama, ki sta prav
tako članici Nata, pa tudi krepi položaj Slovenije v odnosih s
sosedama, ki nista članici in nas dokončno uvršča v stabilni del
Evrope. Članstvo v Natu povečuje naše možnosti pa tudi odgovornost za
umirjanje kriznih žarišč, posebej v jugovzhodni Evropi. Omogoča bolj
učinkovito sodelovanje v spopadu z mednarodnim kriminalom in
terorizmom. Utira nam pot v svet visokih tehnologij.
Seveda drži, da so zaradi vstopa v Nato obrambni stroški na začetku
višji. Nikoli pa tako visoki, kot če bi svojo varnost in obrambo z
enakimi učinki načrtovali sami zase. Predvsem pa drži tudi, da
zajamčena varnost države in državljanov nima računovodske cene. So
vrednote, ki se jih ne da izračunati v denarju. Jamstvo za varnost je
članstvo v Natu. Tako se nam ne bo moglo zgoditi kaj podobnega kot
leta 1991 in kot se je še dolgo dogajalo in se še dogaja na jugovzhodu
Evrope, na tleh naše nekdanje skupne države. Gradivo s povabilom na
današnje srečanje našteva številne vidike slovenskega vključevanja v
Nato. Verjamem, da bodo o njih govorili povabljenci, ki so za
posamezna področja usposobljeni.
Gospe in gospodje, svet ni varen in miren, je v svoji globalnosti
poln protislovij in konfliktov. Kar se zgodi na kateremkoli koncu, se
dogodi tudi nam. Svet je soodvisen. Slovenija je v njem ogrožena
toliko kot vsaka druga država. Videz geografske oddaljenosti je
varljiv. In ne ogroža jo le orožje, ogrožajo jo tudi mednarodni
kriminal, ilegalne migracije, terorizem, ekološke katastrofe in
globoka neravnovesja sveta. Zato se ne moremo zapirati vase. Sebi in
drugim smo odgovorni zase, nosimo svoj del odgovornosti za prihodnost
sveta. Verjamem, da bo tudi o vstopu v Nato prevladala politična
modrost. Verjamem tudi, da bo Državni zbor, ko bo odločal o vstopu v
Nato, upošteval svoj sklep iz aprila 1996, da "Republika Slovenija
želi zagotoviti svoj temeljni varnostni interes v okviru sistema
kolektivne obrambe, ki ga omogoča članstvo v Natu". Danes imamo glede
tega že izkušnje. Imamo tudi samozavest. Vemo kaj zmoremo. In to ni
nikakršno samozadovoljstvo. Vemo pa tudi kaj moramo še storiti, da
bodo izpolnjeni pogoji za članstvo in da bo naše pričakovanje o
povabilu v članstvo letošnjo jesen v Pragi utemeljeno. To je predvsem
vojaška usposobljenost Slovenije za njen prispevek h krepitvi skupne
obrambne sposobnosti Nato. Nikoli doslej nismo na izpolnitvi tega
pogoja delali tako resno, kot v letu, ki je za nami. Zdaj ni več
tavanja okoli koncepta razvoja Slovenske vojske in drugih doktrinarnih
obrambnih vprašanj. Po izgubljenih letih je zdaj mogoče pričakovati
rezultat.
Naj na koncu spomnim tudi na stališče iz Resolucije o izhodiščih
zasnove nacionalne varnosti Republike Slovenije, sprejete že decembra
1993, ki med drugim določa: "Odločanje za te pomembne povezave na
obrambnem področju mora potekati na osnovi široke strokovne in javne
izmenjave mnenj. O teh vprašanjih lahko Državni zbor razpiše
referendum." Čas za odločitve o članstvu Slovenije v Nato se
približuje, zato tudi o tej odločitvi. Ne dvomim, da se bodo ob dobri
pripravi in argumentih državljani Slovenije na morebitnem referendumu
pozitivno opredelili. Tudi ne dvomim, da bodo današnja in vse
prihodnje razprave strpne in da bodo upoštevale vse argumente, ti pa
po mojem prepričanju dajejo prednost naši odločitvi o vstopu Slovenije
v Nato.
Hvala za pozornost.
|