Reorganizacija Slovenske vojske na poti v polnopravno članstvo v NATO
Govor brigadirja Ladislava Lipiča, Načelnika Generalštaba Slovenske vojske
Javna predstavitev mnenj v Državnem zboru, Ljubljana, 16. Januarja 2002
Spoštovani
V svoji predstavitvi želim predstaviti vlogo Slovenske vojske v
procesu približevanja v Nato s poudarkom na reorganizaciji
vojske. Pozdravljam pobudo za pojasnjevanje vprašanj kot so ZAKAJ V
NATO? in NATO, DA ALI NE?. Ta vprašanja se prisotna tudi v Slovenski
vojski. Vendar moram poudariti, da so naloge Slovenske vojske predvsem
uresničiti usmeritve in odločitve državnega vodstva povezane s
članstvom v Zavezništvu. Naša vprašanja in dileme so povezane predvsem
s vprašanji kako ob ustrezni finančni, materialni in kadrovski podpori
realizirati te odločitve.
Slovenska vojska se je v svojem desetletnem obdobju obstoja
nahajala v specifičnem razvojnem procesu. Za minulo obdobje tranzicije
iz pretežno rezervne Teritorialne obrambe v stalno vojsko, je bilo
značilno iskanje ustreznih konceptualnih rešitev ter organizacijskega
modela in obsega vojske v odnosu na neposredno ogroženost oziroma
grožnje, ki so izhajale iz konfliktov v soseščini Republike Slovenije.
Pri tem ni bilo problematično to, da smo se nahajali v obdobju
nenehnega prilagajanja strukture, delovanja in razvoja, ker je to
značilnost sprememb v vojskah vseh sodobnih držav, ampak v tem, da ni
bilo jasnih konceptualnih rešitev, da smo prevečkrat spreminjali
razvojne prioritete in premalo upoštevali razpoložljive vire.
Približevanje k zavezništvu ni edini razlog, ki narekuje
reorganizacijo vojske in pospešitev njenega prestrukturiranja, nudi in
zagotavlja pa standarde, ki omogočajo izboljšanje stukture, delovanja
in pripravljenosti vojske, kar so naši osrednji cilji. Izboljšanje
pripravljenosti na vojaškem področju omogoča zmanjševanje vojske in
povezovanje navzven ter prevzemanje mednarodnih obveznosti Republike
Slovenije.
Slovenska vojska lahko svoje poslanstvo učinkovito uresniči v
sklopu Zavezništva. Tega ne izpostavljam zaradi anahronizma ali
polpreteklih izkušenj, ko smo bili pod različnimi zaščitami. Nato
predstavlja pot za bolj učinkovito zagotavljanje pripravljenosti za
nacionalno obrambo in obenem za strukturno spreminjanje vojske in
opuščanje organizacijskih rešitev, ki so značilne za strategije
samozadostnosti in koncept množičnih armad.
Velikokrat se pri ocenjevanju pripravljenosti na vojaškem področju
omenja zgolj Slovensko vojsko in njeno reformo in naloge. Pri tem se
zamegljuje ali zanemarja pomen obrambne reforme, ki zajema poleg
reforme vojske še reformo takoimenovane obrambne administracije in
celotnega podsistema civilne obrambe. Moram posebej poudariti, da
reforma vojske ne more biti uspešna, v kolikor ne bo uspešno izvedena
reforma v ostalem delu obrambnega sistema.
Pa tudi pri reformi vojske ne gre zgolj za naloge in obveznosti
Generalštaba Slovenske vojske ter poveljstev in enot, zlasti takrat
kadar govorimo o virih in deležu sil, ki ga bo država prispevala v
Zavezništvo. Povsem jasno je, da moramo in da bomo izboljšali
pripravljenost vojske.
Povezave in sodelovanje Slovenske vojske s severnoatlantskim
Zavezništvom potekajo od leta 1994. V obdobju do leta 1997 smo
pridobivali izkušnje kot članica Partnerstva za mir, po letu 1998 pa
smo se vključili v procese kandidatk, ki so dobile ali še pričakujejo
povabilo. V primeru povabila nas čaka zahtevno obdobje priprav za
sprejem.
Od 1994 leta so bila naša prizadevanja usmerjena v partnerstvo in
približevanje k Zavezništvu. V ta prizadevanja smo vlagali obsežne
napore in znatna sredstva. Velikokrat smo zaradi tega zanemarjali
lastno pripravljenost in naloge, na primer pri aktivnostih okrog
rezervne sestave. Vendar smo z mednarodnimi povezavami in s številnimi
oblikami vojaškega sodelovanja pridobili pomembne izkušnje ter
prehodili pot od članice v partnerstvu do resne kandidatke za
članstvo.
Začetnim aktivnostim partnerstva za mir je sledil proces
načrtovanja in poročanja -PARP, ki je odprl vrata hitrejšemu
strukturnemu prilagajanju Slovenske vojske in zagotavljanju njenih sil
za mednarodno vojaško sodelovanje. Izkušnje iz mirovne operacije ALBA
v Albaniji 1997 leta, sodelovanje v sestavi sil IFOR/SFOR in kasneje
KFOR na Balkanu so bile za nas izredno pomembne.
Leta 1998 je bila na Dolenjskem izvedena vaja držav članic Nata in
Partnerstva za mir pod oznako "CAE-98", kjer sem bil v vlogi
kodirektorja vaje in se tako neposredno prepričal v pripravljenost in
vlogo Slovenske vojske v primeru vstopa v članstvo.
V sklopu akcijskega načrta za članstvo (ANČ) smo začeli neposredno
načrtovati in uresničevati zastavljene cilje na področjih, ki so
pomembna za vključevanje kandidatk v Zavezništvo. Uresničevanju
partnerskih ciljev in doseganju povezljivosti smo posvečali veliko
pozornosti, pri čemer izstopajo prizadevanja za doseganje jezikovnih
standardov, uveljavljanje in obvladovanje štabnih procedur in vojaških
standardov, ki veljajo v Nato.
V letošnjem letu vlagamo napore v povečanje našega prispevka in
prisotnosti v operacijah v podporo miru in oblikovanju ter izboljšanju
pripravljenosti sil za posredovanje, ki bodo nosilke našega prispevka
v Zavezništvu. Pripravljamo se za pogajanja v novem ciklu partnerskih
ciljev, ki bodo imeli pomemben vpliv na strukturo in doseganje
povezljivosti.
V Ministrstvu za obrambo in Slovenski vojski intenzivno
pripravljamo rešitve za pospešeno nadaljnjo reorganizacijo Slovenske
vojske. Načrtovanje temelji na lastni poglobljeni presoji stanja,
potreb in zmogljivosti in ocenah pripravljenosti za delovanje ter
priporočilih tujih ekspertnih in ocenjevalnih skupin. Tuja priporočila
jemljemo kot ponujene rešitve, ki glede na to, da prihajajo iz
različnih strani in naslovov niso vsebinsko enotna, enotna pa so v
ciljih glede vzpostavljanja realno možne in bolj učinkovite
organiziranosti in zmogljivosti sil ob upoštevanju razpoložljivih
virov.
Posebej bi želel izpostaviti dve pomembni študiji, ki vplivata na
oblikovanje rešitev in strategije nadaljnje reorganizacije Slovenske
vojske.
Študija uporabnosti in perspektivnosti orožja in streliva Slovenske
vojske kaže na nujnost izločanja iz uporabe precejšnjega dela
oborožitvenih sistemov, ki smo jih zasegli JLA in prevzeli od TO,
bodisi zaradi zastaranja ali oporečnosti streliva in
minskoeksplozivnih sredstev.
V Študiji prehoda na drugačen način popolnjevanja vojske so
obdelane posebnosti obstoječega sistema in opredeljene razpoložljive
možnosti. Zagotovim lahko, da smo pri projektiranju bodoče strukture
sil upoštevali temeljno ugotovitev študije, da je sprememba načina
popolnjevanja vojske ali prehod na enega izmed kombiniranih modelov
nujna. Načrtovana struktura sil in povečanje deleža poklicne sestave,
zlasti v bojnem delu vojske, ta prehod omogočajo.
V preteklem letu smo v ministrstvu uspeli zaključiti strateški
pregled obrambe, na podlagi katerega smo oblikovali dokument Koncept
preoblikovanja Slovenske vojske. Strategija sprememb temelji na tem,
da je treba zagotoviti realno obrambno načrtovanje, skladno z
razpoložljivimi viri in pospešiti prestrukturiranje vojske in
zmanjševanje njene vojne sestave. Strategija predvideva postopnost
sprememb ter izboljševanje stanja in temelji na obstoječem nabornem
sistemu in tipu vojske z uvajanjem možnih modifikacij.
Zaključujemo obdobje oblikovanja nove strukture vojske, zato v
prihodnje želimo razvijati zlasti tisto kar je perspektivno in ustreza
potrebam Republike Slovenije, oziroma prehajamo od rasti k razvoju kot
se glasi strateška usmeritev ministra za obrambo.
Državni zbor je 27.novembra 2001 sprejel novi Splošni dolgoročni
program razvoja in opremljanja Slovenske vojske, ki predvideva prehod
od koncepta množične, pretežno rezervne vojske v koncept majhne in
bolj učinkovite s povečanim deležem poklicne sestave. Druga sprememba
je vezana na preorientacijo iz vojne na mirnodobno organizacijsko
shemo in pripravljenost ter vzpostavljanje prepoznavne strukture
sil. V novi funkcionalni strukturi sil je predvideno oblikovanje sil
za posredovanje in glavnih sil ter vzpostavitev dopolnilnih sil na
novih temeljih ob upoštevanju pozitivnih izkušenj in organizacijskih
rešitev iz preteklosti. Skladno s spremembami in zmanjševanjem
strukture sil so zasnovane spremembe v sistemu poveljevanja in
kontrole in sprememba vloge Generalštaba.
Zasnovali in predvideli smo spremembe na področju upravljanja s
kadrovskimi viri, s katerimi bomo poskušali odpraviti dosedanja
razhajanja in pomanjkljivosti. Tako načrtujemo spremembe v strukturi
osebja, oblikovanju formacij in ukinitev nazivnih činov, uvajanje
pogodbene sestave in še nekatere druge novosti.
Predvidevamo, da bomo sedanje razmerje med stalno in rezervno
sestavo 1 : 10 v korist rezervne sestave, spremenili v razmerje 1 : 4
ter, da bo razmerje med glavnimi in reakcijskimi silami na eni strani
in dopolnilnimi silami na drugi strani znašalo 65 : 35%.
V prihodnje bomo prioritetno oblikovali sile za posredovanje in
sicer po modularnem principu tako kot bomo uspeli popolniti module z
novimi kadri in ustrezno opremo.
Obseg vojne sestave bomo zmanjšali do 26.000 tako, da ne bo
presegal 1,3% prebivalcev. V strukturi bomo ohranili operativno
sposobne bojne sisteme in pri tem opustili tiste, ki so neperspektivni
oziroma so stroški njihovega vzdrževanja in delovanja v nesorazmerju z
bojnimi zmožnostmi.
Tako Splošni dolgoročni program razvoja in opremljanja, kot tudi
nova Obrambna strategija, ki jo je koncem lanskega leta sprejela Vlada
Republike Slovenije, opredeljujejo nove naloge Slovenske vojske.
Spremembe niso usmerjene zgolj v približevanje k Zavezništvu. Lanski
11. september nakazuje pomembno redefiniranje vloge in nalog vojske.
Zavedamo se, da je potrebno pospešiti predvideno strukturno
prilagajanje in uvajanje sprememb, vendar ne želimo delati sprememb
nepremišljeno od danes na jutri. Pričakujemo, da bo do začetka
izvajanja glavnih aktivnosti nadaljnje reorganizacije uveljavljena
nova Doktrina vojaške obrambe na pripravi katere intenzivno delamo in
uveljavljene spremembe v Zakonu o obrambi, ki bodo omogočile
uresničitev predvidenih novosti.
Ker bo o zagotavljanju finančnih virov za izvedbo reform govora v
posebnem prispevku, dovolite, da izpostavim in pojasnim dejavnika, ki
sta značilna za doseganje primerljivosti sil v Zavezništvu.
Prvi se nanaša na doseganje primerljivega deleža obrambnih izdatkov
in posega na področje odgovornosti politično institucionalne
ravni. Drugi dejavnik se nanaša na vzpostavitev zmogljivosti sil v
odnosu na stroške in se kaže v neposredni pripravljenosti vojaških sil
ter s tem posega na področje vojaško-strokovne odgovornosti. Oba
dejavnika sta v medsebojni soodvisnosti. S prvi dejavnikom se
zagotavlja sorazmernost v prispevku držav v zavezništvo, medtem ko se
z drugim postavljajo okvirji za smotrno strukturo vojaških sil in s
tem posredno za njihov delež v Zavezništvu. Drugi dejavnik nalaga
vzpostavitev in vzdrževanje ustrezne strukture sil in njene
pripravljenosti, ter opuščanje tistih strukturnih elementov, kjer je
nesorazmerje med stroški in zmogljivostjo preveliko. S tega gledišča
je alternativa v samozadostnem obrambnem sistemu nedosegljiva in
izpostavljena večjemu tveganju tudi v pogledu zagotavljanja
sposobnosti vojske.
Od nas v Slovenski vojski se pričakuje, da vzpostavimo učinkovito,
a ne predrago vojsko, s katero bomo zagotovili obrambne potrebe
Republike Slovenije in se brez večjih težav vključili v Zavezništvo
ter prevzeli svoj del odgovornosti za mednarodno varnost. Tako, kot
sem dejal v uvodu, bo Slovenska vojska to nalogo ob ustrezni podpori
tudi uresničila.
In na koncu: s takšnim delovanjem in razumevanjem Slovenska vojska
dobiva svoje mesto v družbi. Njeno mesto je na polju strokovnosti in
uresničevanju temeljnih nalog, zapisanih v Ustavi Republike Slovenije
in Zakonu o obrambi. Skratka, mesto in vloga, kakršne imajo vojske v
demokratičnih državah.
Hvala.
|