Slovenija >> NATO Skupno spletišče v podporo včlanjevanju Slovenije v NATO, uredniki Urad vlade RS za informiranje, Ministrstvo za zunanje zadeve in Ministrstvo za obrambo (aktivno od 2001 do 2004)
Slovenija in NATO

Slovenija in NATO
Nato
Koledar dogodkov
Pogosta vprašanja
Novinarsko središče
Dokumenti
Publikacije
Javno mnenje
Povezave
SlovenskoE-pošta

SLOVENIJA IN NATO

Govor ministra dr. Dimitrija Rupla na javni predstavitvi mnenj "Slovenija pred vrhunskim zasedanjem zveze NATO v Pragi"

V Državnem zboru RS, 16.1.2002

dr. Dimitrij Rupel
Foto: Agencija BOBO

Spoštovani g. predsednik Republike, g. predsednik Vlade, g. predsednik Državnega zbora, cenjene poslanke in poslanci, kolegice in kolegi!

I.

Članstvo Slovenije v Severnoatlantskem zavezništvu je odvisno od:

  1. volje oz. pripravljenosti v naši državi in
  2. od volje oz. pripravljenosti v 19 državah, ki so že članice NATO.

Naša volja oz. pripravljenost je odvisna od volje in pripravljenosti naše Vlade, Državnega zbora, volilcev in od javnega mnenja. Volja oz. pripravljenost 19 držav, predvsem pa ZDA, je odvisna od velikega števila dejavnikov, med katerimi so splošne mednarodne razmere, konkretni obrambni in politični interesi, navsezadnje pa tudi razmerje sil v Senatu ZDA. Članstvo Slovenije v NATO je navsezadnje odvisno od tega, ali bo zanj glasovalo 67 senatorjev v Washingtonu.

Nekatere od teh pogojev je mogoče kontrolirati, drugih ni mogoče kontrolirati. O volji in pripravljenosti drugih je mogoče sklepati, domnevati ali ugibati. Prav gotovo pa ti drugi (19 držav, vlad, parlamentov itn.) ne bodo imeli volje in ne bodo pripravljeni sprejeti v članstvo Republiko Slovenijo, če ta ne bo definitivno prepričljivo izrazila volje in pripravljenosti za članstvo v NATO. NATO lahko sklepa o našem članstvu le v primeru, če smo pri nas trdno odločeni zanj.

Eno je politična volja, drugo je tehnična pripravljenost. V MZZ ne moremo soditi o tehnični pripravljenosti slovenske vojske oz. o ustreznosti naših obrambnih načrtov. O tem bo govoril kolega Grizold. Pač pa lahko sodelujemo v razpravi o politični volji za slovensko članstvo v NATO; lahko govorimo o pomenu NATO za nas in za današnje razmere v svetu; in če ugotovimo, da obstajajo "subjektivni" pogoji za našo kandidaturo, lahko govorimo o "objektivnih" možnostih za njen uspeh, pri čemer se seveda lahko zmotimo. Danes in tu pri nas, v Državnem zboru, moramo ugotoviti, pravzaprav moramo potrditi, da hočemo biti kandidati; v NATO pa bodo odločili, ali smo dobri in primerni kandidati.

O teh - pravzaprav samoumevnih - rečeh moram govoriti, ker so se v zvezi z njimi pojavili nekateri dvomi in zadržki. Ne morem reči, da so ti dvomi in zadržki v resnici kogarkoli omajali. Morda so povzročili in morda so hoteli povzročiti zmešnjavo, ki se kaže v različnih govoricah in zgrešenih domnevah. Tako so ponekod zmotno sklepali, da nas NATO tako rekoč prisiljuje v članstvo. Ponekod se je ustvarilo zgrešeno prepričanje, da je članstvo v NATO odvisno predvsem od naše odločitve.

V MZZ smo doslej delovali pod predpostavko, da so te domneve in dvomi pravzaprav izmišljeni in neresnični. Za nas so bili odločilni dosedanji sklepi in dokumenti DZ, ki članstvo v NATO uvrščajo med zunanjepolitične prednostne naloge Republike Slovenije.

V zadnjih mesecih smo dobili nekaj sporočil prijateljev iz tujine, ki so dobili vtis, da se v Sloveniji za članstvo v NATO ne potegujemo dovolj iskreno in odločno. Nekateri so nam poleg nekaterih tehničnih pomanjkljivosti očitali tudi to, da se glede kandidature za NATO obnašamo preveč zadržano, brezbrižno in celo "samozadostno". S temi očitki se srečujemo v času, ko se je naš proces približevanja evroatlantskim organizacijam prevesil v odločilno fazo in ko se nezadržno bliža praško vrhunsko zasedanje NATO, na katerem bodo predvidoma določili nove članice NATO.

Upam si reči, da so oči odločilnih krogov v NATO danes uprte v ta Državni zbor.

Nič ni narobe s previdnostjo, preudarnostjo in premišljenostjo. Vendar moramo končati naloge, ki smo si jih zadali že v boju za svobodno in demokratično državo. Treba je izpolniti cilje, ki smo si jih postavili, ko smo prvič definirali slovenski nacionalni interes.

II.

V desetletju po padcu Berlinskega zidu sta začela naraščati Evropska unija in NATO. Naraščanje je bilo povezano s širitvijo prostora demokracije, človekovih pravic, vladavine prava, svobodne pobude itn. Proces se ne odvija dovolj naglo: spremljajo ga mnogi pomisleki in zadržki na strani sedanjih članic. Prepričan sem, da je del problemov, ki je nastal v zvezi z NATO na Slovenskem, povezan s počasnostjo procesov širitve. Slovenija je namreč računala, da bo povabljena v NATO že leta 1997.

Proces širitve NATO je dobil nov pospešek 11. septembra lani, ko se je boj s terorizmom povzpel na vrh seznama zunanjepolitičnih in obrambnih prioritet vseh evropskih držav in ZDA. Zgodilo se je, kar je bilo po svoje logično, vendar se brez terorizma najbrž ne bi zgodilo. Zgodila se je solidarnost Zahoda z Vzhodom, predvsem z Rusijo in nekaterimi islamskimi državami. Zaradi teh sprememb prihaja do sprememb tudi v NATO, čeprav bi bilo pretirano reči, da je to neki "drugi", "neznani" NATO. V NATO in v njegovi bližini se je znašel ves moderni in svobodoljubni svet. Slovenija vsekakor spada v ta svet. Pripadnost temu svetu je temeljna sestavina in vsebina slovenskega nacionalnega interesa.

Slovenski nacionalni interes bi lahko kratko označili kot: enakopravno udeležbo Slovenije v evropskih oz. evroatlantskih političnih, gospodarskih, obrambnih in kulturnih procesih. Gre za povezave držav z enakimi vrednotami, med katere spadajo demokracija, pravna država, varovanje pravic posameznikov in dostojanstva narodov, tržno gospodarstvo, miroljubna politika, mednarodna solidarnost itn. Tudi slovenski državljani želijo svobodno, varno in čim bogatejše materialno in kulturno življenje.

Prepričan sem, da bo Slovenija svoj nacionalni interes najbolje uresničevala in zavarovala v okviru evroatlantskih organizacij.

Odločitev o vključitvi v NATO smo sprejeli prostovoljno. Nihče nas v to ni prisilil, vanj vstopamo po lastni volji. V NATO gremo zato, ker vidimo v članstvu v tej organizaciji najpomembnejših in najvplivnejših držav sveta številne prednosti. Najpomembnejši razlog je, da si bomo s tem zagotovili najvišjo možno raven nacionalne varnosti. To je posebno važno v času, ko smo priča grožnjam mednarodnega terorizma. Potrebujemo učinkovito obrambo pred napadi z biološkim, kemičnim in jedrskim orožjem. Evropska unija sicer pospešeno vzpostavlja varnostne strukture, vendar te še ne zadostujejo za celovito in učinkovito zagotavljanje varnosti njenih članic. NATO s svojo visoko razvito vojaško tehnologijo nudi daleč najboljši varnostni okvir.

V zaostrenih varnostno-političnih razmerah v svetu mora tudi Slovenija krepiti svojo obrambno moč, za kar so potrebna relativno velika finančna sredstva. Vendar nas bo razvoj obrambnih zmogljivosti stal manj, če jih bomo razvijali skupno v okviru severnoatlantskega zavezništva, kjer so obveznosti razdeljene med članicami v partnerskem duhu. S tem se bo okrepila tudi naša lastna obrambna učinkovitost, lahko pa računamo tudi na krepitev slovenske namenske industrije.

Poleg najvišje možne stopnje varnosti prinaša članstvo v NATO tudi številne druge prednosti. Varno in stabilno okolje je namreč predpogoj za nemoten gospodarski, socialni in kulturni razvoj. Sloveniji bo članstvo v NATO omogočalo enakopravno udeležbo v znanstvenih, tehnoloških in informacijskih tokovih najbolj razvitega dela sveta. Zaradi nizke stopnje tveganja za tuja neposredna vlaganja se bo okrepilo njeno mednarodno gospodarsko sodelovanje.

Za članstvo v NATO so se odločile tudi druge srednje- in vzhodnoevropske države, s katerimi smo interesno povezani in nas vežejo tradicionalni prijateljski stiki. Češki, Madžarski in Poljski se je že uspelo včlaniti, ostale kandidatke, ki so povezane v t.i. "vilniuški skupini", pa na povabilo še čakajo. Med slednjimi je tudi Hrvaška in nenavadno bi bilo, ko bi naša južna soseda postala članica NATO, mi pa bi ostali nekakšen izoliran otoček. "Dolina miru", o kateri razmišljajo nekateri, za Slovenijo ni realna opcija. Slovenija je preveč vpeta v mednarodne tokove, obkrožajo pa nas države z enakimi ambicijami, zato bi bili z odklanjanjem vključevanja v evroatlantske integracije preveč izolirani.

NATO je organizacija, ki se zavzema za tržno gospodarstvo, demokracijo in vladavino prava. Zagovarja torej vrednote, na katerih temelji tudi slovenska država. Članstvo v NATO bo Sloveniji zagotavljalo varnost in ugodno vplivalo na njeno notranjo stabilnost. Tega se gotovo zaveda tudi večina slovenskih državljank in državljanov. Danes smo tukaj zato, da jih v tem prepričanju utrdimo. Hkrati pa želimo našim prijateljem v tujini pokazati, da očitki o naši "samozadostnosti" ne ustrezajo realnim dejstvom in da si bomo še naprej odločno prizadevali za vključitev v evroatlantske integracije. Prav tako želimo jasno povedati, da v NATO ne gremo zato, da bi si po vstopu vanj privoščili "zastojnsko vožnjo" ("free ride"). Mi obravnavamo severnoatlantsko zavezništvo izjemno resno in bomo tudi odgovorno izpolnjevali svoj del obveznosti.

Morebitnega referenduma se ne smemo bati. Za Slovence je referendum že preizkušena oblika za preverjanje strateških odločitev nacije. Slovenci so znali pravilno oceniti položaj leta 1990, ko so se na plebiscitu odločili za samostojno državo. Verjamem, da se bodo znali pravilno odločiti tudi sedaj, ko stojimo na pragu vključitve v evroatlantske integracije. S tem korakom bomo namreč zavarovali pridobitve naše osamosvojitve in se trdno zasidrali v klubu razvitih držav zahodne civilizacije.

Naloga slovenskih politikov je, da omogočijo korektno, demokratično in kritično izmenjavo mnenj o vključevanju v NATO v slovenski javnosti. Državnozborski poslanci ste z organizacijo današnje predstavitve mnenj naredili zelo pomemben korak v tej smeri.

Hvala lepa!


O strani