Govor dr. Jamie Shea, direktorja Natovega oddelka za informiranje in tisk
 Foto: Agencija BOBO |
Predsednik, ekscelence, gospe in gospodje, člani parlamenta.
Izredno sem počaščen. Jaz sem seveda zunanji človek, trgovski
potnik mednarodne skupnosti, ki vam je prišel povedat, zakaj naj bi se
priključili Natu. Kot v zakonu pa je stvar mogoča le, če smo se
pripravljeni pridružiti in si želimo biti povabljeni. Zato nisem jaz
tisti, ki bi vam dal dobre argumente. Priti morajo od vas in od
usmeritev, ki jih vi kot voditelji dajete vašim državljanom.
Res je, da obstajajo argumenti za in argumenti proti. To pa ne
pomeni, da so vsi argumenti enako tehtni. To tudi ne pomeni, da
nimate odgovornosti, da prevzamete vodilno vlogo in poveste, kateri
argumenti so dobri in kateri manj dobri. Zato sem počaščen - kot
prijatelj te države in ne le kot predstavnik Nata - da ste me danes
povabili, naj vam predstavim stališče Nata o tej razpravi. Prav tako
sem vesel, da razprava poteka na začetku javne kampanje, ki se bo
odvijala v naslednjih mesecih pred vrhunskim zasedanjem v Pragi in za
katero upam, da bo postala resnično aktivna in odločna kampanja.
Priključitev Natu ni podobna odločitvam o razširitvi letališča,
graditvi nove ceste ali postavitvi tovarne, čeprav so tudi te
pomembne. Priključitev Natu je odločitev, ki jo sprejmemo samo enkrat
v življenju. To ni odločitev, ki bi jo sprejemali z vsako novo
generacijo. Veliko bo povedala svetu o tem, kaj je ta država danes in
kaj si želi biti v prihodnosti. Je odcep na cesti. Iz primerov v
preteklosti, kot, denimo leta 1919, ko so Združene države leta 1919
zavrnile priključitev k ligi narodov, vemo, da če izberete napačen
odcep, druge priložnosti ne dobite prav kmalu. Posledice pa so lahko
ogromne ne le za lastno državo temveč tudi za usodo Evrope in
mednarodno ureditev nasploh. Odlično in potrebno je razpravljati o teh
vprašanjih. A prav tako nujno je, da se odločimo za pravi odcep, ko za
to pride čas.
Danes bi se rad dotaknil dveh vprašanj. Prvo vprašanje je, čemu se
želite pridružiti. To vam mora biti zelo jasno. Drugo vprašanje pa je,
kako se Natu priključite in kaj je za to potrebno.
Čemu se torej želite priključiti? Po eni strani se želite
priključiti veliki birokraciji z ogromnim voznim parkom, številnimi
zgradbami in 435 odbori v Bruslju. A Nato ni zgolj to. Kaj pa je Nato?
V resnici je Nato zelo preprost, kljub številnim kraticam in
odborom. Nato temelji na dveh zelo preprostih idejah. Prva je, da
lahko varnost dosežete le skupaj, kolektivno, v sodelovanju z drugimi
državami. Nato je bil ustanovljen leta 1949, ker so evropske države
spoznale, da ne glede na to, koliko za varnost porabijo, varnosti
nikoli ne bodo mogle zagotoviti same zase. Popolna varnost zanje je
pomenila popolno negotovost za vse druge. Nemški strah pred
obkrožitvijo, francoska obsedenost z nadvlado, Nemčije, britanska
obsedenost, ali naj se odločijo za pomorsko in globalno vlogo ali naj
se pridružijo Evropi, vir vojn... Šele ko so se odločile, da bodo
varnost zagotavljale skupaj, jim je uspelo v Evropi vzpostaviti ne le
varnost temveč tudi mir. Nato je povezan z najbolj srečnimi časi v
evropski zgodovini: z Evropsko unijo in uvedbo evra, mirno ponovno
združitvijo Nemčij, koncem diktatorstev, mehko samoodločbo na Balkanu
in - kar je še zlasti pomembno - z zlomom komunizma in Sovjetske zveze
ter začetkom vseevropskega dialoga. To ni zgolj naključje in niso le
srečne okoliščine, kajti Nato od nekdaj temelji tudi na drugi ideji,
namreč da Združene države, ki imajo 280 ljudi, pet odstotkov
svetovnega prebivalstva in BDP v višini 10 trilijonov dolarjev ne
morejo doseči, kar želijo in četudi so velesila, ne morejo zgraditi
stabilnega mednarodnega reda. Prav tako ne morejo rešiti problemov, če
ne sodelujejo z evropskimi zavezniki. A tudi evropski zavezniki s 320
milijoni ljudi, BDP v višini 6 trilijonov dolarjev in šestimi odstotki
svetovnega prebivalstva ne morejo vplivati na mednarodni red, če ne
sodelujejo z Združenimi državami. Obe strani Atlantika sta seveda
poskušali. Američani so delovali sami zase in pri tem redko
uspeli. Tudi Evropejci so poskušali delovati samostojno, kot smo
videli v Bosni leta 1992. A uspeli so šele, ko so se združili. Po
mojem mnenju lahko jasne dokaze za to najdemo na Kosovu, v zadnjem
času v Makedoniji, v Afganistanu, v kampanji proti terorizmu. In kako
neki se lahko združijo, če ne v Natu? V nobeni drugi transatlantski
organizaciji Evropejci ne morejo tako lahko vplivati na Američane,
Američani pa ne najti partnerjev, ki jih potrebujejo za svojo
legitimnost in delovanje v svetu. To sta ti preprosti ideji. Če ju
sprejmete, sprejmete tudi Nato in logiko, da morate del te skupnosti
postati tudi sami.
Ne podcenjujem težav in resnosti odločanja o članstvu v Natu. Niste
prvi, ki se o tem odločajo. Ko sta se Nizozemska in Norveška po drugi
svetovni vojni odločili za konec nevtralnosti, so o tem potekale burne
razprave. Ko so se o članstvu v Natu odločili na Islandiji, so
izbruhnili izgredi. V petdesetih letih je v Nemčiji med CDU in SPD
potekala mučna debata o tem, ali bo članstvo v Natu pomenilo, da bodo
morali za vselej in za zmeraj žrtvovati ponovno združitev
Nemčij. Danes seveda vemo, da je ravno članstvo v Natu omogočilo in
vodilo v nemško združitev. Kasneje ni te odločitve obžaloval ali
zaradi nje celo trpel nihče. Hladna vojna se je končala in države
članice bi lahko uresničile pravico, ki izhaja iz Washingtonskega
sporazuma ter z enoletnim odpovednim rokom izstopile iz zavezništva. A
tega ni naredila nobena.
Zakaj je to tako? Mislim, da za to obstajajo štirje jasni
razlogi. Prvi je povezava z Združenimi državami in Kanado. Če gre
minister iz Luksemburga ali Islandije v Washington in potrka na vrata
ministrstva za zunanje zadeve, bo do zunanjega ministra, predsednika
ali pa obrambnega ministra tudi prišel, ker je zaveznik. Z drugimi
besedami lahko rečem, da je Nato multiplikator moči, še zlasti za male
države. Veliki bodo zmeraj veliki, a majhni bodo večji, ker so del
mednarodnih organizacij. Dokler bodo Združene države še naprej
svetovna velesila, katere odločitve imajo večji učinek kot odločitve
kogarkoli drugega in večji vpliv na to, ali bo svet bolj ali manj
varen, bolj ali manj urejen, bolj ali manj sodelujoč, tako dolgo bo
Evropejce zanimalo vplivanje na Združene države. To pa je možno samo
preko Nata.
Drugi razlog je, da sta obramba in varnost še zmeraj pomembni. Že
predhodni govorniki so povedali, da se je definicija varnosti s koncem
hladne vojne spremenila. Vemo, da se grožnje pojavijo mnogo hitreje,
kot smo sposobni sestaviti ad hoc koalicije tistih, ki so se s temi
grožnjami pripravljeni spopasti. To smo jasno videli po
11. septembru. Samo zato, ker danes živimo v varni Evropi, ne moremo
predpostavljati, da bo naš položaj za vselej ostal varen in da se
grožnje ne bodo nikoli pojavile. Pred nekaj leti smo v zalivski vojni
videli, kako lahko samo en nenaden dogodek, denimo 11. september, ne
le destabilizira eno državo, temveč spremeni celotno svetovno
ekonomijo in psihologijo. A peti člen zagotavlja le Nato. Nobena druga
mednarodna organizacija - tudi Evropska unija ne - tega v sedanjih
okoliščinah ne zmore. Dejstvo je, da so članice Nata dobile več
varnosti po nižji ceni kot kdajkoli v človeški zgodovini. Naravno je,
da se temu ne želijo odpovedati.
Tretji razlog je, da je Nato instrument za obvladovanje
kriz. Pruski kralj Friderik Veliki je dejal, da je diplomacija brez
orožja kot glasba brez glasbil. Samo Nato ima kombinacijo vojaških
zmogljivosti in demokratičnega političnega odločanja, s katero lahko
hitro razreši krize - in to se je v zadnjih nekaj letih pokazalo tudi
južno od vaše regije. Pri tem ne gre za bojevanje v vojni ali vojaško
posredovanje intervencije. Danes boste v Bosni enote, ki gradijo hiše,
organizirajo volitve, odstranjujejo mine in obnavljajo ceste. Nato je
sposoben vplivati na krize na svoji meji in preprečiti, da bi se le-te
razvile v spopade. Bosna nas je izučila, zato smo se v Makedoniji
udejstvovali z bistveno manjšim številom smrtnih žrtev kot prej. To je
zelo pomembno. Dejstvo, da v nalogah ohranjanja miru sodeluje mnogo
drugih držav, jasno kaže, da Nato priznavajo za ključni instrument
obvladovanja kriz v Evropi.
Četrti in zadnji razlog pa je, da je Nato organizacija, v kateri se
izmenjujejo informacije in potekajo posvetovanja. Nato ponuja sedež
pri mizi, glas, glasovnico in vpliv pri oblikovanju Evrope
prihodnosti, kar je nedvomno še zlasti pomembno za majhne države. Če
ne sodelujete v Natovem diplomatskem panju, je podobno, kot bi se z
raziskovanjem ukvarjali brez interneta. V času, ko se Nato ukvarja z
vse večjim številom problemov od terorizma, srednje Azije,
sredozemskega dialoga, prihodnosti Rusije in Ukrajine do odnosov med
EU in ZDA ter prihodnosti evropske obrambe in obrambne industrije, je
za mnoge države pomembno, da so lahko znotraj te organizacije, da
lahko sooblikujejo razpravo in na igrišču sodelujejo kot igralci in ne
kot gledalci.
Seveda lahko porečete, da obstajajo tudi druge možnosti. Druge
možnosti zmeraj obstajajo in ena od njih je nevtralnost. A pri tem se
moramo vprašati: nevtralnost proti komu? Za kaj? V kakšnem sporu bi se
opredelili za nevtralne? Nevtralnost nima več istega pomena. Švicarji
imajo referendum o pridružitvi OZN. Irci, Švedi, Avstrijci, Finci in
Švicarji sodelujejo v Natovem Partnerstvu za mir in mnogi sodelujejo v
Natovih aktivnostih na Balkanu. Nevtralnost ne pomeni zavračanje
obveznosti ali odgovornosti. Nevtralnost ne pomeni, da ne želimo biti
igralci na svetovnem prizorišču. Nevtralnost nikoli ni pomenila
ideološke nevtralnosti ali brezbrižnosti pri določanju načel, ki se
jih želimo držati. Za nove grožnje je značilno, da nevtralnost
spoštujejo celo manj, kot so jo v času hladne vojne spoštovali tanki
Varšavskega pakta v Sovjetski zvezi. Osama bin Laden se ne bo odločil,
da v neki državi mreže Al Kaide ne bo razpredel samo zato, ker je
nevtralna. Begunci se državam ne izognejo zato, ker so
nevtralne. Tihotapci jedrskega materiala in kriminalne združbe se ne
odločajo, da države ne bodo izrabili kot prehod, ker je
nevtralna. Tega je danes v svetu vse manj in manj, vse bolj pa velja,
da nevtralnost ne pomeni tudi suverenosti. Jaz bi trdil ravno
nasprotno. Če suverenost pomeni sposobnost vplivanja na razvoj v svetu
okoli vas, da bi zaščitili interese vaše države, potem je to mogoče
samo preko članstva v mednarodni organizaciji. Zato so danes celo
velike države v Evropski uniji, saj spoznavajo, da lahko s
poistovetenjem z Evropo bolj vplivajo na oblikovanje sveta s partnerji
in dosežejo več kolektivne suverenosti. Suverenost je danes
kolektivna ali pa je ni. Ko se približujete zgodovinski odločitvi,
morate ravno o tem še posebej skrbno premisliti.
Obstajajo tudi druge mednarodne organizacije. Evropska unija je
izjemno pomembna, vendar nima petega člena. Prav tako nima
institucionalne povezave z Združenimi državami. Nima vsestranskih,
zmeraj pripravljenih sil, kot jim ima Nato. Nima obrambnega
sodelovanja z Rusijo in 26 drugimi partnerskimi državami po celem
svetu od Sredozemlja pa vse do osrednje Azije in Kavkaza. Zato je
trditev, da gre za izbiro med EU in Natom, podobna osebi, ki mora
izbrati med desno in levo nogo, ko se odpravlja na izlet v gore. Za
hojo potrebujete obe. Podobno je EU spoznala, da lahko varnost in
identiteta delujeta le, če sta povezani z močnim Natom. Če ne bo močen
Nato, tudi evropska varnostna identiteta ne bo močna, saj se bodo
Evropejci po varnosti ozirali k Natu. Vsi priznavamo, da bo sistem
najbolje deloval, če bo večina držav hkrati včlanjena v obe
organizaciji. Tu sta še OZN in OVSE - obe opravljata izjemno pomembno
delo. Obenem pa vsi vemo, da nimata enakih zmogljivosti za hitro
obvladovanje kriznih situacij, kot jih ima v tem trenutku
Zavezništvo. Vsekakor pa ima Nato s tema organizacijama zelo
konstruktivne odnose.
Kako se priključite Natu? V resnici je to zelo preprosto. Najprej
morate dokazati, da ste in boste zanesljiv in predvidljiv zaveznik,
kar pa ne pomeni, da morate za to potrošiti ogromne vsote
denarja. Predstavniki Nata niso v Ljubljani od vas nikoli zahtevali,
da obrambni proračun povečate za štirikrat ali da morate kupiti to ali
ono letalo. Od Slovenije smo zahtevali le, naj podobno resno, kot jo z
zagotavljanjem podpore in strokovnega znanja obravnavamo mi, tudi ona
resno jemlje Nato in pokaže, da drži obljube - razen, seveda, če ima
silno močne razloge, da obljub ne izpolni. Prosimo samo, da sprejmete
stvaren, ne pretirano ambiciozen načrt obrambne reforme, ki ne bo k
večji učinkovitosti pomagal le Natu, temveč bo tudi Sloveniji pomagal
do bolj učinkovitega obrambnega načrta, četudi morda ne bo postala del
Nata. To bo za vas koristno v enaki meri kot za nas. Akcijski načrt za
članstvo, ki je sedaj v tretjem ciklusu, morate jemati zelo resno, saj
bo postal pomemben sestavni del procesa odločanja vse do vrha v
Pragi. Rečem lahko samo - in sam uporabljam besede zelo previdno - da
lahko kandidatke, ki bodo izpolnile Natove standarde, upravičeno
pričakujejo povabilo.
Seveda je pomembno, da imate tudi podporo javnega mnenja. Tudi mene
skrbi, da samo 50 odstotkov ljudi v tej državi podpira članstvo v
Natu. Obstajajo zgodovinski dokazi, da države šele po priključitvi
Natu spoznajo, za kaj pravzaprav gre in ugotovijo, da so še zmeraj
povsem suverene, da na njihovem ozemlju ni jedrskega orožja ali tujih
vojakov, da ostaja vsakdanje življenje bolj ali manj enako in da jim
je Nato pravzaprav všeč. Nato je v Španiji danes mnogo bolj
priljubljen kot v času španskega referenduma na začetku 80-ih let, v
Vzhodni Nemčiji pa mnogo bolj kot v času ponovne združitve Nemčij.
Obstaja torej vzorec. Slišali smo že, da je članstvo v Natu pomembna
odločitev, zato bi bilo dobro, če bi dosegli ne podporo, ki ne bo
ravno 99-odstotna (ta obstaja samo v totalitarnih družbah in ne bi
bila posebej zanesljiva), ki bi jo pa v parlamentarnem političnem
žargonu imenovali "zdrava večina". Ko boste kot vodje
političnega in parlamentarnega življenja v Sloveniji začeli
predstavljati to zgodbo in te argumente slovenskim državljanom, se bo
javna podpora po mojem prepričanju bistveno povečala.
Ob začetku javne razprave bi prosil za dve stvari. Prvič, poudarite
prednosti članstva v Natu in ne le stroške. Razprave o Natu se zlahka
usmerijo zgolj v relativne ocene stroškov, pri tem pa se ne navede,
kaj članica dobi v zameno. In drugič: stroški so zares skromni. Tri
nove članice - Poljska, Republika Češka in Madžarska - v skupni
proračun Nata prispevajo štiri odstotke. V Natu smo izdelali tudi
finančno oceno o pridružitvi novih članic: če bi v Pragi dobilo
povabilo vseh devet držav kandidatk, bi v Natov proračun prispevale
2,5 odstotka. Ne vsaka posebej, vseh devet držav skupaj bi prispevalo
2,5 odstotka celotnega Natovega proračuna.
Da, obstajajo tudi obveznosti. Vendar so te obveznosti bolj
politične in manj finančne. Treba se je potruditi. A na to moramo
gledati iz pravega zornega kota. Ko se bo začela javna razprava, se
pogovarjajmo o resničnem Natu, o današnji stvarnosti Nata, o
preoblikovanem in prenovljenem Natu, o novih članicah, novih vlogah in
novih nalogah. Ne dovolimo, da bi razprava zavila vstran zaradi
iluzij, predstav in mitov o Natu iz časa hladne vojne in zaradi mitov
o tem, kar Nato ni. To je še posebej pomembno.
Francoski plemič Pierre de Coubertin, ki je konec 19. stoletja
oživil olimpijske igre, je o njih dejal, da je pomembno sodelovati. Ne
glede na to, ali se Slovenija pridruži Natu ali ne, bo po mojem trdnem
prepričanju ostala bogata, zelo demokratična, privlačna in izjemno
uspešna država. Dejstvo pa je, da danes samo razglašanje vrednost ni
dovolj. Če o teh vrednotah mislimo resno, jih moramo biti pripravljeni
tudi braniti. To pa pomeni sodelovanje v življenju širše skupnosti in
to pove veliko o tem, kakšna država si želite biti. Majhnost ne pomeni
manjše odgovornosti za usodo sveta. Verjamem, da odločitev Slovenije o
vstopu v Nato ne izhaja zgolj iz želje, da bi se pridružili
birokraciji, temveč je to pomembna politična izjava, da želi Slovenija
postati igralec in da želi, da se sliši tudi njen glas. Nato je živa
organizacija. Prihodnost jutrišnjega Nata bo drugačna od današnjega
Nata v enaki meri, kot se Nato hladne vojne razlikuje od Nata
današnjega dne. Razprava o Natu ni kot razprava o preživetju kakega
zasebnega podjetja. V tej razpravi je govora tudi o prihodnosti
Evrope. Če Nata ne morete premagati - in Nata premagati ne morete, ker
bo ostal evropska stvarnost - potem je najbolje, da ste v njem in da
to razpravo sooblikujete. Če ga ne morete premagati, se mu pridružite.
Včasih v razpravah o Natu - pri tem ne mislim na razpravo, ki
poteka v Sloveniji - dobim občutek, da se o Natu govori kot o obisku
zdravnika s hčerko. Ko ji zdravnik pravi, naj za svoje dobro požre
grenko zdravilo, se zdi to neizogibno. Ampak to ni Nato. Nato ni kot
plačevanje davkov, ki niso nikomur všeč, vendar jih vsi sprejemamo kot
življenjsko nujnost. Prav gotovo drži, da je Nato izbira - in vendar
ni zgolj izbira. Je priložnost, da nekaj ste in nekaj dosežete. Nato
je zgodba o dobrih novicah, ne o slabih. Nato je zgodba o upanju in o
boljši prihodnosti, in ni le premagovanje sindroma preteklosti. Če
boste v tej državi razpravo zastavili na tak način, se bo Slovenija po
mojem prepričanju ne le kmalu priključila Natu, temveč bo postala tudi
pomembna in vodilna članica novega Nata.
|