Slovenija >> NATO Skupno spletišče v podporo včlanjevanju Slovenije v NATO, uredniki Urad vlade RS za informiranje, Ministrstvo za zunanje zadeve in Ministrstvo za obrambo (aktivno od 2001 do 2004)
Slovenija in NATO

Slovenija in NATO
Nato
Koledar dogodkov
Pogosta vprašanja
Novinarsko središče
Dokumenti
Publikacije
Javno mnenje
Povezave
SlovenskoE-pošta

SLOVENIJA IN NATO

Proces uresničevanja Akcijskega načrta za članstvo v Natu na obrambno-vojaškem področju

Prizadevanja kandidatk za članstvo v Natu so prinesla spoznanje, da je treba najresnejše kandidatke načrtno pripraviti na članstvo.

Akcijski načrt za članstvo v Natu je katalog, v katerem je Nato opisal zaželeni profil novih članic Nata, in sicer na petih ključnih področjih. Letni nacionalni program za uresničevanje tega načrta je instrument individualnega dialoga z Natom, v katerem posamezna država za vsako od petih področij sama določi tiste cilje, načine in roke njihovega uresničevanja, ki jo bodo najbolj učinkovito približali pričakovanemu profilu. Kandidatka se torej o vsebinah ne pogaja, pač pa se v individualnem dialogu z Natom približuje minimalnim standardom načrtovanja in skupnega delovanja 19 članic Nata, in sicer na področju politično-ekonomskih, obrambno-vojaških in varnostnih zadev, zadev glede virov ter pravnih pogojev delovanja. Pri tem Nato postavlja le izvedbene pogoje, in sicer, da država v njem sodeluje tako, da si določi cilje in jih razvrsti na prednostni lestvici, da izdeluje konkretne načrte-urnike priprav na vsakem od petih področij, da to dokumentira in posreduje Natu in da sodeluje v procesu vrednotenja lastnega napredka pri doseganju izbranih ciljev. Akcijski načrt za članstvo je dokument, ki ga sprejme slovenska vlada. Ocena napredka pa je dokument, ki ga oblikuje in sprejme Nato.

Akcijski načrt za članstvo ni etapno tekmovanje med najbolj ambicioznimi kandidatkami, temveč individualen proces, po vsebini različen za vsako državo. Program ponuja kandidatkam vrsto aktivnosti, izmed katerih lahko izberejo tiste, ki po njihovi presoji najbolje prispevajo k pripravam na morebitno članstvo. Partnerstvo za mir ostajata bistvena mehanizma za poglabljanje političnega in vojaškega sodelovanja z Natom. Odločitev o novih članicah ostaja v domeni politike, le eden od ključnih kriterijev je z akcijskim načrtom za članstvo postal bolj transparenten in lažje merljiv. Znotraj tega ima obrambno-vojaško področje za Slovenijo posebno težo.

S pomočjo Letnega nacionalnega programa lahko Nato spremlja napredek vsake posamezne kandidatke in prispeva k vsakemu posameznemu nacionalnemu procesu povratne informacije, svetovanje in končno lastno oceno. To je prenos znanja in veščin, ki navadno presega sposobnosti kandidatk, da bi vse sprejemale, ovrednotile in uporabile. Je pa izjemno učinkovito orodje za pospeševanje neogibnega posodabljanja celotnega obrambno-vojaškega področja, teorije in prakse, od presoje varnostnega okolja do postopkov nabave vojaške opreme in oborožitve.

Značilnost prvega ciklusa (obdobje 1999-2000) je bilo specifično razumevanje prav tega dejstva. ANČ resda omogoča tudi primerjavo med kandidatkami, vendar Nato presoja predvsem dosežen napredek, in sicer v primerjavi z začetnim izhodiščem in s končnim ciljem in ne kandidatke med seboj. Kandidatke so prve nacionalne programe pisale relativno ohlapno in v prejkone deklarativnem slogu. Nato pa je preizkušal nov pristop v realnih pogojih. Izid so bile vzpodbudne ocene napredka, ki naj bi pritegnile kandidatke k procesu in hkrati nakazale sprejemljive smeri razvoja posameznih kandidatur za članstvo v Natu.

V drugem ciklusu (obdobje 2000-2001) je prišlo do sprememb v dialogu s kandidatkami. Obrambno-vojaško področje je pridobilo večji pomen. Prvič, zaradi težavnosti procesa integracije novih kandidatk, drugič, zaradi izsledkov analiz skupnega delovanja vojaških sil držav Nata na Balkanu in, tretjič, ker je časa za pripravo na širitev začelo zmanjkovati tako kandidatkam kot Natu. Za Slovenijo je drugi ciklus, zaradi obsega in dinamike uresničevanja zastavljenih ciljev ter dosežene stopnje razvitosti obrambnega sistema, izzvenel v močan pospešek obrambnim reformam in modernizaciji, katerih pričakovani končni produkt je sodobna, ustrezno velika, fleksibilna ter dobro izurjena in opremljena vojaška sila.

Zmožnost kandidatk, da vojaško prispevajo h kolektivni obrambi Nata in k izvajanju drugih nalog ter njihova pripravljenost, da se zavežejo k postopnemu izboljšanju vojaških zmogljivosti, bodo dejavniki, ki bodo upoštevani pri presoji njihove primernosti za članstvo. Polno sodelovanje v bolj operativno opredeljenem Partnerstvu za mir je ključni element, ker poglablja politične in vojaške povezave kandidatk z Natom in jim tako pomaga pri izvajanju priprav na sodelovanje v celotnem spektru nalog zavezništva. Nove članice Nata morajo biti pripravljene na to, da bodo delile vloge, tveganja, odgovornosti, koristi in bremena skupne varnosti in kolektivne obrambe.

Od kandidatk se pričakuje, da bodo prevzele strategijo zavezništva, kot je opredeljena v Strateškem konceptu Nata in v drugih dokumentih. To pomeni zaznavanje varnostnega okolja celotnega zavezništva in spekter varnostnih izzivov, ki vključuje vrsto drugih, ne le vojaške dejavnike v evroatlantskem prostoru, posvetovanje med zaveznicami o varnostnih vprašanjih, odvračanje in obramba, krizno upravljanje ter partnerstvo. Na temelju presoje sodobnega varnostnega okolja Nato ohranja zavezniške sile in pripadajočo skupno infrastrukturo (npr. vojaške objekte na območju držav članic) na najnižji ravni in je hkrati zavezan k ohranjanju sposobnosti njihovega prilagajanja varnostnim izzivom. V skladu s to oceno so jedrske sile v Evropi le na najnižji še sprejemljivi ravni.

Ob vključitvi morajo kandidatke zagotavljati sile in zmogljivosti za kolektivno obrambo in druge naloge zavezništva, na primerni ravni sodelovati v vojaški strukturi, v obrambnem načrtovanju Nata, v Nato telesih in nadalje podpirati Partnerstvo za mir in razvoj sodelovanja s partnerskimi državami ter dosegati Nato standarde in interoperabilnost.

Za te namene lahko kandidatke oblikujejo svojim potrebam prikrojene Individualne partnerske programe, da bi se lahko bolj osredotočile na zadeve, ki so ključne za njihovo kandidaturo za članstvo v Natu. V okviru letnih srečanj kandidatk z Natom lahko kandidatke usklajujejo bilateralne in multilateralne oblike pomoči in posvetovanj. V sodelovanju s kandidatkami so oblikovani specifični cilji načrtovanja, ki zadevajo področja, katera so najbolj relevantna za priprave kandidatk in njihovih oboroženih sil za članstvo. V ta namen je vzpostavljen proces pregleda napredka pri doseganju načrtovanih ciljev v zvezi z vojaškimi silami in zmogljivostmi (Planning and Review Process - PARP). Ti cilji so določeni na temelju bilateralnih posvetovanj Nata z vsako kandidatko posebej in lahko zadevajo katerokoli komponento oboroženih sil in ne le tiste, ki so namenjene za sodelovanje v Partnerstvu za mir. Kandidatke so lahko povabljene k opazovanju in sodelovanju v določenih fazah Nato vaj, ki jih določi Severnoatlantski svet.

Nato od novih članic pričakuje tudi, da bodo za obrambne namene zagotovile tolikšne finančne vire, da bodo zadostovali za izvajanje obveznosti, ki izhajajo iz članstva v Natu. Zato naj bi nacionalni programi kandidatk vzpostavili nujne strukture za načrtovanje in uresničevanje obrambnih proračunov, ki bodo zadostovali za prednostne naloge obrambnih sistemov, kot jih bodo določile same in omogočili za usposabljanje pripadnikov oboroženih sil za izvajanje štabnih procedur in dela v Natu. To naj bi bilo jedro priprav na področju zagotavljanja virov. Neposredno pred sprejemom v Nato, naj bi kandidatke:

  • namenile zadostna proračunska sredstva za uresničevanje obveznosti članstva v Natu,
  • imele vzpostavljene nacionalne strukture, ki bi se ukvarjale s temi proračunskimi sredstvi,
  • bile zmožne prispevati za dejavnosti, ki se financirajo iz skupnega Natovega proračuna v dogovorjenem deležu,
  • sodelovale v strukturah Nata, kot so stalno predstavništvo na sedežu Nata, vojaško predstavništvo v Natovi strukturi poveljevanja, sodelovanje v Natovih delovnih telesih in agencijah v dogovorjenem deležu.

21. junija 2001 je Državni zbor sprejel Resolucijo o strategiji nacionalne varnosti. S tem je Slovenija uresničila pomembno nalogo za razvoj sistema nacionalne varnosti, modernizirala presojo sodobnih varnostnih tveganj in izzivov ter pridobila temeljni dokument v hierarhiji strateških in doktrinarnih dokumentov. Nova strategija nacionalne varnosti je temelj za področne strategije v okviru obrambne strategije.

Proces obrambne reforme se je prevesil v fazo uresničevanja. Primarni cilj je prestrukturiranje Slovenske vojske tako, da bo kos nalogam v prihodnosti, in sicer v okviru kadrovskih in finančnih virov. Med nalogami, ki jih lahko pričakuje Slovenska vojska so tudi naloge, ki izhajajo iz zavezniških obveznosti.

Leta 2001 je Slovenija svoje realne vojaške zmožnosti, ki jih lahko prispeva k zavezniškim prizadevanjem v zadnjih dveh ciklusih Akcijskega načrta, pomnožila s faktorjem regionalnega (so)delovanja. Odločila se je, da poveča svoj aktivni prispevek k zagotavljanju regionalne varnosti. Skoraj celotno sodelovanje v operacijah v podporo miru in humanitarnih operacijah bo, v skladu z interesi Slovenije in Nata, usmerjeno v delovanje na območju Balkana. V okviru sodelovanja na obrambnem področju v jugovzhodni Evropi Slovenija sodeluje na področju civilno-vojaškega kriznega upravljanja. Prevzela je vodilno vlogo na področju varovanja okolja v oboroženih silah. V okviru sodelovanja srednjeevropskih držav v podporo miru (CENCOOP), bo v letu 2002 Slovenija prevzela predsedovanje Politično- vojaškemu usmerjevalnemu odboru. Projekt oblikovanja in skupnega delovanja večnacionalnih sil kopenske vojske Italije, Madžarske in Slovenije je projekt, ki bo v tem obdobju na težišču slovenskega regionalnega sodelovanja.

Modernizaciji načrtovanja na strateški ravni so botrovali predvsem sprejem strategije nacionalne varnosti, prilagajanje obrambne strategije in priprava osnutka nove strukture sil. Ustvarjena je podlaga za nadaljnji razvoj celotnega sistema obrambnega načrtovanja. Njegova implementacija se bo začela v letu 2002. Naslednji cilj je harmonizacija strateških dokumentov, strukture Slovenske vojske in obrambnega proračuna.

Slovenija pospešeno izvaja uresničevanje partnerskih ciljev, ki bodo njen obrambni sistem, še posebej pa Slovensko vojsko, približali za Nato sprejemljivemu in primerljivemu načinu delovanja. Za obdobje 2001-2006 je Slovenija sprejela 52 partnerskih ciljev.

Delež državnega proračuna, ki ga država namenja za obrambo, je številčni izraz politične in praktične pripravljenosti države za prevzemanje nalog in obveznosti članstva v Natu. Vendar je pri tem še bolj pomembno to, kako z viri, ki so na voljo, upravljamo. Zmerna rast obrambnih izdatkov je le eden od vhodnih podatkov v proces obrambnega načrtovanja za naloge slovenskega obrambnega sistema v prihodnosti.


O strani