Slovenija >> NATO Skupno spletišče v podporo včlanjevanju Slovenije v NATO, uredniki Urad vlade RS za informiranje, Ministrstvo za zunanje zadeve in Ministrstvo za obrambo (aktivno od 2001 do 2004)
Slovenija in NATO

Slovenija in NATO
Nato
Koledar dogodkov
Pogosta vprašanja
Novinarsko središče
Dokumenti
Publikacije
Javno mnenje
Povezave
SlovenskoE-pošta

SLOVENIJA IN NATO

Nato danes

a) Novi Nato
Dogodki, ki so sledili 11. septembru potrjujejo, da zavezništvo definitivno zapušča obdobje hladne vojne. Že tri nove članice (Poljska, Madžarska in Češka) so vsega nekaj dni po uradnem sprejemu spoznale, v kako drugačen Nato so vstopile, saj so se morale praktično preko noči odločiti glede Natove vojaške operacije zoper ZRJ. Za nove članice, ki bodo v zavezništvo povabljene na vrhu v Pragi (novembra 2002), pa bo bodoči Nato še v večji meri drugačen od onega iz obdobja hladne vojne.

Osnovne vojaške zmogljivosti Nata bodo ostale trden temelj, na katerem bodo zaveznice gradile politično-varnostno arhitekturo evroatlanstke skupnosti 21. stoletja. Vendar pa bo bodoča vojaška struktura delovala v popolnoma drugačnem politično-varnostnem okviru.

V zadnjem desetletju Natova vojaška struktura doživlja pomembno transformacijo organizacije, strukture, oborožitve in vojaške opreme, strategije in doktrine delovanja. Vendar so šele dogodki po 11. septembru pokazali, da je potreben ponovni temeljni premislek, kakšne sile in kako razporejene bo potreboval Nato za svoje prihodnje naloge.

Da bi zadostil novim potrebam, bo Nato moral od svojih članic zahtevati vrhunsko izurjene in opremljene, strateško in operativno mobilne, relativno maloštevilne sile, sposobne za takojšnjo ali zelo hitro uporabo. Prav tako je pričakovati vsaj določeno "delitev dela" znoTraj zavezništva, kjer naj bi posamezne članice prispevale skladno z morebitnimi komparativnimi prednostmi nacionalnih oboroženih sil. Stalne Natove baze, skladišča vojaške opreme in oborožitve, logistično, energetsko in komunikacijsko infrastrukturo bo potrebno ponovno oceniti, racionalizirati in prerazporediti skladno z novimi geo-strateškimi zahtevami.

Izkušnje iz Natovih operacij na Balkanu kažejo na rastoč pomen drugačnih oblik sodelovanja, kot so: začasne baze ( kopenske, letalske, pomorske), pretovarjališča, tranzitne ugodnosti (zračni prostor, cestne in železniške povezave, pomorski promet), dostop do nacionalnih strateških obveščevalnih podatkov, skupno urjenje v specifičnih pogojih, jezikovne in druge oblike civilno-vojaškega sodelovanja, zdravstvene usluge itd. Vrhunska vojaška oprema in oborožitev ter razpolaganje s strokovnimi kadri, sposobnimi za upravljanje z visokimi tehnologijami, bodo opredeljevali status posameznih članic znotraj zavezništva bolj kot število brigad, tankov ali letal.

Ko se Slovenija v letu 2002 pripravlja na članstvo v Natu, mora imeti pred očmi takšen novi Nato in ne tistega iz časov hladne vojne. V takšno zavezništvo mora biti usmerjena naša obrambna reforma in bodoča struktura oboroženih sil. Tudi naša razmišljanja o bodočih obveznostih, ki se nanašajo na Natovo jedrsko strategijo in strateške razporeditve sil, morajo potekati v novi perspektivi. Stroka mora nanje pripraviti izhodišča in platforme, na podlagi katerih se bomo po povabilu pogajali z zaveznicami. Politična in splošna javnost se morata zavedati te temeljno nove kvalitete, ki bo zavezništvo v naslednjih nekaj letih transformirala v po-hladnovojno, politično-varnostno in obrambno-vojaško evroatlanstko strukturo.

Skratka, novi Nato je čezantlantska organizacija, temelji na soodvisnosti in skupnih interesih, vključno z vzpostavljanjem dolgoročne stabilnosti v Jugovzhodni Evropi, razreševanjem mednarodnih kriznih situacij, podporo demokratični preobrazbi, spodbujanjem razvoja tržnega gospodarstva in preprečevanjem širjenja orožij za množično uničevanje.

b) Nato in boj proti mednarodnemu terorizmu
Povsem novo dimenzijo pa je čezatlantsko sodelovanje dobilo po terorističnih napadih v ZDA 11. septembra 2001: ne samo, da je Nato prvič v svojem obstoju uporabil določila člena 5 Washingtonske pogodbe, temveč so vlade vseh članic (kot tudi kandidatk) izrazile brezrezervno podporo ZDA in ponudile konkretne oblike sodelovanja. Tako je ena od posledic terorističnega napada na ZDA tudi okrepljeno čezatlanstko sodelovanje v boju zoper mednarodni terorizem. Druga pomembna posledica pa je konec razprav in dilem o potrebi po transatlantski varnostni strukturi.

c) Aktivnosti Nata v podporo miru na Balkanu
Danes Nato vodi dve glavni mirovni operaciji na Balkanu: Sile za stabilizacijo (Sfor) v Bosni in Hercegovini in Sile na Kosovu (Kfor), v okviru katerih je skupno nameščenih okrog 60 tisoč vojakov.

Pripadniki Natovih enot za vzpostavitev miru so prispeli v BiH decembra 1995, na Kosovo pa junija 1999 skupaj z vojaki iz številnih partnerskih držav, vključno z Rusijo in Ukrajino. Sfor ima mandat Združenih narodov, da vzdržuje mir v BiH pa tudi, da ga po potrebi "uveljavlja". Danes aktivno deluje predvsem pri repatriaciji razseljenih oseb, v prizadevanjih, da bi vojni zločinci bili privedeni pred mednarodno sodišče ter pri reformiranju oboroženih sil BiH.

Mandat Kfor izhaja iz vojaško-tehničnega sporazuma, ki ga je sklenil Nato s predstavniki ZRJ, ter iz resolucije Varnostnega svet OZN 1244. Tako je Kfor odgovoren za preprečevanje novih sovražnosti, vzpostavljanje varnega okolja in razorožitev Osvobodilne vojske Kosova. Poleg tega Nato-vodene operacije podpirajo mednarodna humanitarna prizadevanja in sodelujejo z Začasno administrativno misijo OZN na Kosovu (UNMIK) pri vzpostavljanju civilne oblasti.

d) Vloga Nata pri nadzoru nad oboroževanjem
Natova politika nadzora nad oboroževanjem, razoroževanja in neširitve orožij za množično uničevanje je ključnega pomena pri doseganju varnostnih ciljev Zavezništva. Na zasedanju na vrhu v Washingtonu, aprila 1999, so voditelji članic sklenili, da bodo povečali prizadevanja za omejevanje širitve orožij za množično uničevanje. Prav tako so se dogovorili, da bodo, v luči zmanjšane grožnje z jedrskim orožjem, proučili možnosti za ukrepe za vzpostavitev zaupanja in varnosti, za verifikacijo, neširitev in nadzor nad orožjem ter razoroževanje. Od takrat so pristojni organi Nata opravili obširno in celovito oceno splošnih razmer in proučili vrsto možnosti za prihodnost.

e) Druge aktivnosti Nata
Nato je aktiven na številnih drugih področjih. Leta 1999 je zavezništvo odprlo Evro-atlantski koordinacijski center za odpravo posledic naravnih in drugih nesreč. Nato je tudi sodeloval pri koordinaciji dobave pomoči beguncem, ki so bežali pred boji na Kosovu leta 1999 in pri zagotavljanju pomoči žrtvam poplav v Ukrajini leta 1999 ter na Madžarskem in v Romuniji leta 2000.

Nato ima od leta 1958 znanstveni program, ki ni nujno povezan z obrambnimi aktivnostmi in v katerega je vključenih okrog 10.000 znanstvenikov. Ti znanstveniki se, med drugim, v sodelovanju s kolegi iz partnerskih držav ukvarjajo s programi za izboljšanje računalniškega omrežja in dostopa do medmrežja (interneta) v državah nastalih iz nekdanje Sovjetske zveze.


O strani