Slovenija >> NATO Skupno spletišče v podporo včlanjevanju Slovenije v NATO, uredniki Urad vlade RS za informiranje, Ministrstvo za zunanje zadeve in Ministrstvo za obrambo (aktivno od 2001 do 2004)
Slovenija in NATO

Slovenija in NATO
Nato
Koledar dogodkov
Pogosta vprašanja
Novinarsko središče
Dokumenti
Publikacije
Javno mnenje
Povezave
SlovenskoE-pošta

SLOVENIJA IN NATO

Preoblikovanje Nata po koncu hladne vojne

V obdobju hladne vojne sta bila vloga in namen Nato jasno določena z grožnjo, ki so jo predstavljale Sovjetska zveza ter njene zaveznice iz Varšavskega pakta.

Aprila 1989 je Zavezništvo praznovalo štirideseto obletnico podpisa Severnoatlantske pogodbe. Ta dogodek je sovpadal z začetkom obdobja temeljitih sprememb v odnosu med (evroatlantskim) Zahodom in Vzhodom kakor tudi z daljnosežno preobrazbo celotnega mednarodnega varnostnega okolja. Vloga zavezništva je bila ključnega pomena za začetek teh sprememb. Vsa štiri desetletja hladne vojne je namreč uspešno zagotavljalo kolektivno obrambo in splošno varnost svojih članic in ohranjalo strateško ravnovesje v Evropi, obenem pa z izjemnim gospodarskim in tehnološkim razvojem počasi prevesilo tehtnico v razmerju moči na svojo stran.

Padcu Berlinskega zidu (novembra 1989) in združitvi Nemčij (1990) sta v začetku devetdesetih sledila dva druga ključna zgodovinska dogodka: razpustitev Varšavskega pakta in Sovjetske zveze (1991). Takrat so mnogi predstavniki držav članic začeli govoriti, da je s tem prenehala tudi potreba po nadaljnjem obstoju Nata. V tem prepričanju so nekatere članice znatno zmanjšale sredstva za obrambo - tudi do ene četrtine. Vendar pa se je kmalu pokazalo, da se je, kljub znatno zmanjšani nevarnosti velikega vojaškega spopada, na nekaterih območjih Evrope povečala nestabilnost zaradi regionalnih konfliktov, ki so jih pogosto podžigale etnične napetosti, še zlasti na tleh nekdanje Jugoslavije in Sovjetske zveze.

Članice Nata so kmalu spoznale, da se ti konflikti utegnejo še razširiti in ob tem ponovno ugotovile, da jim zavezanost h kolektivni obrambi in sodelovanje v okviru Nato nudi najboljše jamstvo za njihovo varnost. Prav tako so spoznale, da bodo za soočanje s temi novimi oblikami groženj ter za dosego miru in stabilnosti v Evropi potrebne nove oblike političnega in vojaškega sodelovanja. Ugotovile so, da bo treba prilagoditi vojaške strukture in zmogljivosti, da bodo kos novim nalogam, kot so npr. krizno upravljanje, ohranjanje miru in izvajanje operacij v podporo miru izven ozemlja Zavezništva. V luči teh spoznanj se je Nato v zadnjem desetletju postopoma preoblikoval iz primarno vojaškega zavezništva z osnovno nalogo zagotavljati kolektivno obrambo držav članic v politično-varnostno organizacijo, katere delovanje je osredotočeno na sodelovanje in partnerstvo v širšem evro- atlantskem prostoru. Tako danes Nato gradi na novih temeljih, da bi zagotovil stabilnost na osnovi splošnih demokratičnih vrednot in spoštovanja človekovih pravic ter vladavine prava v vsej Evropi.

Strateški koncept, ki so ga voditelji držav članic sprejeli na vrhu v Rimu leta 1991, je začrtal širok okvir varnosti, ki temelji na dialogu, sodelovanju in ohranjanju zmogljivosti kolektivne obrambe. Ta koncept je združil politične in vojaške elemente varnostne politike Nata v koherentno celoto ter vzpostavil sodelovanje z novimi partnerji v Vzhodni in Srednji Evropi kot sestavni del strategije zavezništva.

Eden od prvih formalnih korakov v transformaciji Nata je bila ustanovitev Severnoatlantskega sveta za sodelovanje leta 1991, kot glavnega foruma za posvetovanje in sodelovanje med Natom in državami nečlanicami iz evro-atlantskega prostora. Iz Severnoatlantskega sveta za sodelovanje je leta 1997 nastal Evroatlantski partnerski svet, ki združuje 19 držav članic Nata in 27 partnerskih držav.

Na zasedanju Severnoatlantskega sveta na vrhu leta 1994 v Bruslju je bilo kot nova oblika sodelovanja med Natom in državami nečlanicami ustanovljeno Partnerstvo za mir, v katerega je vključeno 27 držav partneric Nata. V okviru tega sodelovanja Zavezništvo pomaga partnericam prestrukturirati njihove oborožene sile, da bi imele ustrezno mesto v demokratičnih družbah in sodelovale v Nato-vodenih operacijah v podporo miru. Tako pridobljene izkušnje so bile s pridom uporabljene v operacijah v okviru Sfor v Bosni in Hercegovini ter v Kfor na Kosovu.

Leta 1995 je Nato ustanovil t.i. Mediteranski dialog s šestimi državami iz "širše mediteranske regije": Egiptom, Izraelom, Jordanijo, Mavretanijo, Marokom in Tunizijo. Leta 2000 se je pridružila še Alžirija.

Leta 1997 se je z ustanovitvijo Stalnega skupnega sveta Nato-Rusija in Komisije Nato- Ukrajina začelo tudi bolj formalno sodelovanje zavezništva s tema državama. Sodelovanje Nato-Rusija je po terorističnih napadih 11. septembra v ZDA dobilo novo kvaliteto, ki je v fazi nagle evolucije.

Posebna prelomnica je bilo zasedanje Nata na vrhu v Madridu julija 1997, ko so bile tri partnerice iz Vzhodne Evrope, Češka republika, Madžarska in Poljska, povabljene k začetku pogajanj za članstvo; uradno so bile sprejete marca 1999. V tej zvezi so članice poudarjale, da širitev zavezništva ni cilj sam po sebi, temveč le sredstvo za širitev področja varnosti in stabilnosti v Evropi. Širitveni proces zmanjšuje verjetnost konfliktov, saj že sama možnost članstva deluje kot spodbuda kandidatkam, da se izogibajo sporom s sosedami oz. jih razrešujejo na miren način. Vrh vsega jih ambicije za članstvo zavezujejo k nadaljnjim reformam in demokratizaciji družbe.

Na vrhunskem zasedanju v Washingtonu aprila 1999 je bil sprejet Akcijski načrt za članstvo, z uresničevanjem katerega naj bi se države kandidatke pripravile za članstvo, tako da bi izpolnile določene cilje, med katere sodi tudi mirno razreševanje sporov, spoštovanje demokratičnih postopkov in vladavina prava ter demokratični nadzor nad oboroženimi silami. Sprejetje Akcijskega načrta za članstvo je hkrati pomenilo nadaljevanje politike odprtih vrat, t.j širitve članstva Nata.


O strani