Slovenija >> NATO Skupno spletišče v podporo včlanjevanju Slovenije v NATO, uredniki Urad vlade RS za informiranje, Ministrstvo za zunanje zadeve in Ministrstvo za obrambo (aktivno od 2001 do 2004)
Slovenija in NATO

Slovenija in NATO
Nato
Koledar dogodkov
Pogosta vprašanja
Novinarsko središče
Dokumenti
Publikacije
Javno mnenje
Povezave
SlovenskoE-pošta

SLOVENIJA IN NATO

Slovenija in Nato

Za članstvo Slovenije v EU in Nato so se že nekajkrat javno opredelili demokratično izvoljeni predstavniki strank, ki so zastopane z veliko večino poslancev v Državnem zboru. Na državnozborskih volitvah leta 1996 in leta 2000 je večina volivcev podprla ravno te stranke. Politika vlade do vključevanja Slovenije v Nato je tako zasnovana na programu koalicije strank, ki so dobile večinsko podporo med slovenskimi volivci.

Članstvo Slovenije v Natu kot eden priporitetnih starteških ciljev je bilo prvič uradno opredeljeno v dopolnilih k Resoluciji o izhodiščih zasnove nacionalne varnosti, sprejetih januarja 1994 v Državnem zboru. Na temelju te politične odločitve se je Slovenija spomladi istega leta s podpisom Okvirnega dokumenta Partnerstva za mir med prvimi kandidatkami za članstvo v Natu vključila v program Partnerstvo za mir. Še istega leta je postala pridružena partnerica v Severnoatlantski skupščini. Z Okvirnim dokumentom se je Nato v razmerju do podpisnic obvezal, da se bo z njimi posvetoval, kadarkoli bi le-te zaznale neposredne grožnje svoji ozemeljski celovitosti, politični neodvisnosti ali varnosti.

Leto kasneje je Slovenija predala Natu svoj prvi Individualni partnerski program, v katerem so predstavljeni politični cilji Slovenije v Partnerstvu za mir, vojaška in druga sredstva, ki jih daje na razpolago za namene Partnerstva za mir, kakor tudi opredelitev širših ciljev sodelovanja med Slovenijo in Natom na različnih področjih.

Takrat je Slovenija začela tudi z izvajanjem t. i. procesa načrtovanja in ocenjevanja. V tem procesu država letno predstavi svojo nacionalno obrambno politiko in načrtovanje, določi udeležbo države v mirovnih in človekoljubnih operacijah ter opredeli politiko omejevanja širjenja orožja za množično uničevanje. V drugi polovici leta 1995 so se pripadniki Slovenske vojske prvič udeležili vaje Partnerstva za mir, ki je potekala v ZDA. Koncem leta je bil med Slovenijo in Natom sklenjen še Sporazum o statusu sil in tranzitu sil Ifor/Sfor, s katerim je Slovenija zavezniškim silam omogočila prehod preko svojega ozemlja.

Politična odločitev Slovenije za članstvo v Natu je bila potrjena 11. aprila 1996 s sklepom Državnega zbora, ki pravi, da "Republika Slovenija želi zagotoviti svoj temeljni varnostni interes v okviru sistema kolektivne obrambe, ki ga omogoča članstvo v Natu". Na osnovi tega sklepa pa se je začel dialog z Natom o članstvu. Še prej (v januarju istega leta) je Slovenija postala članica Severnoatlantskega sveta za sodelovanje, ki je predstavljal okvir za sodelovanje in posvetovanja med članicami Zavezništva in članicami Partnerstva za mir. Slovenija se je med prvimi partnerskimi državami odzvala na predlog Zavezništva za individualni dialog, v katerem je v treh krogih celovito predstavila zavezništvu svoj politični, gospodarski in obrambni ustroj.

Aprila 1997 je Državni zbor sprejel Deklaracijo o vključevanju Republike Slovenije v Nato; avgusta istega leta je bila odprta Stalna misija Republike Slovenije pri Natu in Zeu. Oktobra je Slovenija napotila prve pripadnike Slovenske vojske v Sfor.

Vlada je marca 1998 predstavila Nacionalno strategijo za vstop v Nato. V večjem delu Slovenije je koncem leta potekala največja vojaška vaja Nata in partnerskih držav, ki jo je Zavezništvo dotlej organiziralo v eni od partnerskih držav ("Cooperative Adventure Exchange 1998"), na kateri je sodelovalo več kot 6000 vojakov. Za Slovenijo je bila vaja priložnost za preverjanje njene zmogljivosti v okviru tako imenovanega "host-nation support", t.j. sposobnosti države, da sprejme sile Nata na svojem ozemlju in jim omogoči nemoteno delovanje.

V času Natovega posega v ZR Jugoslaviji je Slovenija odprla svoj zračni prostor za prelete zračnih plovil Nata.

Vrh Nata v Washington aprila 1999 je potrdil nadaljnjo širitev zavezništva oz. politiko "odprtih vrat" in sprejel Akcijski načrt za članstvo, ki predstavlja glavni mehanizem in orodje za pripravo na članstvo v Natu. Slovenija se je oktobra 1999 vključila v proces s tem, ko je predala svoj Letni nacionalni program za izvajanje Akcijskega načrta za članstvo v Natu za obdobje 1999 in 2000 (LNP ANČ 1999-2000).

Prvi cikel Akcijskega načrta za članstvo se je zaključil maja 2000 z zasedanjem Severnoatlantskega sveta s Slovenijo. Jeseni istega leta je vlada sprejela drugi Letni nacionalni program (LNP ANČ 2000-2001). Z njim je Slovenija drugič predstavila aktivnosti, roke, načine in cilje, za katere se je odločila, da jih bo dosegla.

Leto 2002 bo odločilno za pridobitev povabila za članstvo na vrhu Nata novembra v Pragi. Vlada je (septembra 2001) sprejela tretji Letni nacionalni program za izvajanje Akcijskega načrta za članstvo 2001-2002.

Pomemben dogodek, ki ga je gostila Slovenija v začetku oktobra preteklega leta, je bil sestanek desetih ministrov za zunanje zadeve držav kandidatk za članstvo v Natu (Vilniuška skupina), ki je potekal ob robu 47. letnega zasedanja Združenja atlantskih svetov na Bledu. Na predlog Slovenije so zunanji ministri Vilniuške skupine sprejeli skupno izjavo, s katero so kandidatke za članstvo izrazile solidarnost z ZDA po terorističnih napadih 11. septembra in izrazile pripravljenost za kolektivno sodelovanje v skupnem boju zoper mednarodni terorizem in organizirani kriminal.

V tem duhu je Slovenija sprejela in začela izvajati vrsto relevantnih ukrepov.


O strani