Slovenija in NATO: Med kolektivno varnostjo in oboroženo nevtralnostjo
V dosedanjih razpravah o primernosti ali neprimernosti slovenskega
članstva v Nato je bila izpostavljena dilema: čemu Slovenija v Nato,
ko pa njena nacionalna varnost ni ogrožena in si lahko z oboroženo
nevtralnostjo in domnevno nižjimi stroški učinkoviteje ohranjamo mir
in stabilnost?
Takšno ozko gledanje na sodobne varnostne, politične in gospodarske
tokove doma in v svetu bi bilo dolgoročno škodljivo in nevarno za
varnost, obrambo ter demokratični razvoj države, ki se je šele pred
desetimi leti izvila iz objema političnih, ekonomskih in kulturnih
pritiskov in izsiljevanj. Predvsem pa bi takšno gledanje pomenilo tudi
resno nevarnost za trajnejši razvoj pogojev za vsestransko svobodno
uveljavljanje vsakega državljana in prebivalca Slovenije. Ob tem velja
že danes premisliti o posledicah, ki jih prinašajo s seboj novi
varnostni izzivi v svetu, ki bi lahko ob naši navidezni
samozadostnosti in varnostni nevtralnosti ter naši izvzetosti iz
mednarodnih mehanizmov obvladovanja kriz zelo hitro terjali veliko
povišanje stroškov za varnost in obrambo Slovenije, ki bi daleč
presegli zmožnost naših financ, predvsem pa bi presegli obseg, ki ga
od nas terja vključenje v kolektivno obrambo in varnost Evrope.
Novi Nato ne bo imel nič z Natom iz obdobja hladne vojne
Pri tem ne bi smeli pozabiti, da v zadnjem času, zlasti pa po
tragičnih dogodkih 11.septembra in vse bolj nemirnem Bližnjem Vzhodu,
poteka intenzivni dialog znotraj EU, med EU in Natom ter med Natom in
Rusijo, kako najti skupen model pravočasnega odzivanja na varnostne
grožnje in izzive, ki lahko ogrozijo ne le obstoj posameznih držav,
narodov, kultur, ampak tudi vse civilizacije. Bodoči Nato bo gotovo
novi Nato, ki ne bo imel nič skupnega z Natom iz obdobja hladne vojne,
ampak bo najtesneje povezan z uresničevanjem varnostne in obrambne
politike Evropske unije. Bodoči Nato ne bo samo vojaška organizacija
za reševanje vojaških vprašanj. Na to opozarjajo aktualni trendi, da
evropske varnostne politike Nata ne bo brez najtesnejšega sodelovanja
z Rusko federacijo. Izključiti se v tem trenutku in naslednjih letih
iz tako pomembnih procesov oblikovanja nove varnostne in obrambne
politike na stari celini ne bi bilo modro za narod, ki si je šele pred
desetletjem izboril prvič v zgodovini svojo samostojno in mednarodno
priznano državo ter začel sam in v sodelovanju drugimi državami
enakopravno odločati o svoji usodi in bodočem razvoju.
Varnostni izzivi sodobnega sveta so drugačni, kot smo jih bili
vajeni v času hladne vojne, blokovske napetosti in ki jih je bilo
mogoče obvladovati s teorijo splošne ljudske in teritorialne obrambe
ter partizanskega bojevanja. Če bomo v letu našega odločanja za novo
varnostno in obrambno organiziranje pozabili na ta dejstva, bomo
ostali ujeti v pretekle paradigme in visoke abstraktne
vrednote. Postali bomo marioneta mednarodnih procesov, ki jih zgolj z
našimi lastnimi državnimi mehanizmi ne bomo uspeli pravočasno in
uspešno obvladovati. V dobi vsesplošne povezanosti in sodelovanja ter
prevlade informacijskih tehnologij se odločiti za domačo varnostno in
obrambno idilo bi pomenilo tveganje, o katerem bodo, če bodo lahko,
sodili naši bodoči rodovi. Primerjati se s položajem Švice ali celo
Avstrije, ki nastala z posebno mednarodno državno pogodbo, je nekoliko
kratkovidno in premalo premišljeno.
Širitev EU in Nato je zmanjšala nevarnost klasičnih oboroženih konfliktov
Spremembe na evropski celini, ki so nastale po padcu Berlinskega
zidu, so vplivale na ugodne razmere za realizacijo svobodomiselnih in
demokratičnih stremljenj narodov. Z odstranitvijo Berlinskega zidu se
je naša generacija odločila za novo, demokratično, bolj integrirano
Evropo. Evroatlantske povezave, ki temeljijo na Severnoatlantski zvezi
in jamčijo Evropi varnost, so se okrepile s prvo razširitvijo Nata. Ne
gre zanikati, da je ta širitev hkrati povečala prostor demokraciji in
stabilnosti na naši celini, ni pa ga dokončala. Nova širitev teh
trendov gotovo ne bi zavrla. Celo več. Utrdila bi varnost in obrambo
ter spodbudila demokratični razvoj tudi v nemirnem delu JVE, ki, če to
želimo ali ne, vpliva že nekaj časa na notranjo varnost naše
države. Ne bi smeli pozabiti, da se okolje varnosti v Evropi in okrog
nje še zmeraj hitro spreminja in ostaja še vedno negotovo in
nepredvidljivo.
Pozitivno vplivajo nanj napredujoče evropske in evroatlantske
integracije ter vse bolj intenzivno regionalno sodelovanje. Širitev EU
in Nata je zmanjšala nevarnost klasičnih oboroženih konfliktov na
stari celini. Vendar se hkrati v zadnjih letih pojavljajo novi, bolj
prikriti in celo nevarnejši izzivi, ki ogrožajo mir in mednarodno
stabilnost, kot so ilegalne migracije, organizirano nasilje in kršenje
človekovih pravic, širjenje orožja za množično uničevanje, terorizem
in organizirani transnacionalni kriminal ipd. Gre torej za procese, ki
lahko zelo resno ogrozijo našo notranjo varnost in tudi svobodo in
varnost vsakega posameznika. Njihovi izvori niso pri nas, so pa v ne
tako oddaljeni bližini. Nesodelovanje pri obvladovanju teh procesov bi
lahko nevarno vplivalo na našo nacionalno varnost. Z nekaterimi od teh
procesov smo bili zelo neposredno soočeni v ne tako davni
preteklosti. Le spomniti se je treba, da bi te procese tedaj brez
pomoči in sodelovanja sosednjih držav in držav Nata težko
obvladali. Pozabiti pa ne bi smeli niti pozitivnih vplivov na našo
notranjo varnost in mednarodni ugled države v času našega članstva v
VS OZN.
Res je, da sta se s prenehanjem "hladne vojne" odločilno zmanjšala
nevarnost izbruha globalnega oboroženega spopada in nevarnost
splošnega evropskega konflikta. V predvidljivi prihodnosti neodvisnost
in samostojnost Slovenije nista ogrožena. Nismo izpostavljeni
neposredni vojaški agresiji. Naše članstvo v novem Nato bi gotovo
zmanjšalo nevarnost posledic novih oblik ogrožanja naše notranje
varnosti.
Ne bi smeli pozabiti, česar se Evropa vse bolj zaveda, da
zmanjšanju oborožene ogroženosti ne sledi z enako dinamiko
zmanjševanje nekonvencionalnih oblik ogrožanja, ki imajo svoj izvor v
lokalnih ali regionalnih konfliktih. S slednjimi je bila in je še
soočena naša država, ki se nahaja v neposredni bližini kriznih žarišč
in delovanja retrogradnih geopolitičnih sil na območju JVE in
Bližnjega Vzhoda. Izviri ogrožanj so različni: etnični in verski
prepiri, mejni spori, kršitve človekovih pravic, naravne katastrofe in
katastrofe zaradi človekove dejavnosti, pomanjkanje osnovnih sredstev
za preživetje, gospodarski in civilizacijski prepad, šibkost ali
razpadanje državnih struktur, korupcija, organizirani kriminal kot
sredstvo preživetja in obvladovanja nacionalnih in mednarodnih
ekonomskih in političnih procesov .... Vsi ti konflikti, ko
eskalirajo, prej ali slej načnejo občutek varnosti in postanejo resen
izvor širše destabilizacije, ki se odrazi tudi na notranji varnosti
države, njenem gospodarskem razvoju ipd.
Zgodnje reagiranje na krizne situacije in konflikte
Evropa je spoznala, da je treba težišče dejanj na področju
mednarodne varnosti preusmeriti v smer zgodnjega reagiranja na krizne
situacije in ukrepanja zoper mogoče konflikte. V te aktivnosti se
vedno bolj aktivno vključuje Nato s svojo vojaško in civilno
komponento.
Izkušnje zadnjih let so pokazale, da vztrajanje pri tradicionalnem
razumevanju suverenosti države ni več možno. Toleranca mednarodne
družbe glede etničnega čiščenja ali genocida, mednarodnega terorizma
in organiziranega kriminala zaradi brezpogojnega spoštovanja
suverenosti ustvarja ogroženost za regionalno in mednarodno
varnost. Vse jasneje postaja, da teh procesov ni mogoče obvladovati na
nacionalni ravni in zgolj z mehanizmi notranje državne
regulative. Obvladovanje procesov, ki postajajo transnacionalni, je
mogoče le z dobro organiziranimi transnacionalnimi ukrepi.
Značilen je primer nenadzorovanih transferjev orožja in sredstev za
množično uničevanje. Ta varnostni izziv je danes ena najresnejših
transnacionalnih groženj varnosti. Materiali in tehnologije, ki bi
bili lahko uporabljeni za konstruiranje orožja in sredstev za množično
uničevanje, so vse bolj dostopni. Medtem ko so instrumenti in
procedure odkrivanja in preprečevanja ilegalnega prometa s temi
materiali in tehnologijami na nacionalni ravni še zmeraj malo
učinkoviti ali preveč zapleteni. Ti tokovi so usmerjeni v države z
resno krizo demokracije, ki jih spremljajo notranji konflikti ali
spori s sosednjimi državami ali pa v države, ki podpirajo delovanje
mednarodnih terorističnih organizacij. Slovenija se kot tranzitna
država sooča s področjem povečanega tveganja tudi glede nevarnosti
ilegalnega trgovanja orožja za množično uničevanje, poleg tega pa se
nahaja na obrobju območja mednarodnega tveganja.
V dobi globalizacije, za katero je značilna velika mera vzajemnih
ekonomskih povezav, gospodarstvo v vse večji meri učinkuje na
probleme, povezane z varnostjo države. To zadeva tako gospodarski
potencial države, njeno makroekonomsko in finančno stabilnost kot tudi
količino sredstev, namenjenih obrambi, ter sposobnost obrambne
industrije. Gotovo ni nikogar, ki mu danes v Sloveniji ni vseeno za
bodočo varnost države, da ne bi delil mnenja, da sta stabilnost in
predvidljivost gospodarskega okolja držav JVE in Bližnjega Vzhoda
dejavnika, ki neposredno vplivata tudi na našo varnost. Slovenija tudi
po svojih zmožnostih podpira procese gospodarske transformacije in
demokratične politične spremembe v regiji.
Krizam vse pogosteje sledijo transmejne migracije v velikem
obsegu. Z njimi je povezana nevarnost humanitarne katastrofe in
regionalne destabilizacije. Potencialno nevarnost predstavlja
združitev morebitnih množičnih transmejnih migracij z organiziranim
kriminalom, tihotapljenjem orožja, jedrskih materialov, mamil in
sredstev za njihovo produkcijo. Geografski položaj Slovenije povečuje
obstajajoče nevarnosti na tem področju. Še pred letom smo bili soočeni
npr. z resnim problemom migracij in organiziranim kriminalom v tej
povezavi. Ni povsem za izključiti, da bo Slovenija v določeni meri, v
primeru ohranjanja negativnih varnostnih trendov, postala tudi ciljna
država za ekonomsko migracijo, medtem ko je bila doslej predvsem
prehodna. Tudi zato moramo upoštevati ekonomske in družbene posledice
migracijskih procesov ter ukrepati zoper njihove vire tam, kjer se
pojavljajo.
V mednarodnem obsegu raste po 11. septembru ogroženost s
terorizmom. Geografska oddaljenost naše države od izvorov nevarnosti
ne jamči varnosti. Naša država bi lahko bila glede na značilen
geografski položaj ugodna logistična baza za priprave in dejavnosti,
usmerjene proti državljanom, institucijam in podjetjem drugih
držav. Tudi s tem bomo vpleteni v procese, ki bodo imeli svoj odvod na
nacionalno varnost države in tudi po tem nas bi lahko varnostno
ocenjevala mednarodna skupnost.
Vse resnejši postaja proces, ko organizirani kriminal dobiva
mednarodni obseg. Skupaj z njim se pojavljajo nevarnosti, ki izvirajo
iz tihotapljenja mamil, trgovine z ljudmi, orožjem, korupcije
ipd. Nastajanje transnacionalnih organizacij in kriminalnih povezav
ogroža notranjo in zunanjo varnost države. Ti problemi zahtevajo
krepitev ustreznih struktur in institucij države ter povečanje
učinkovitosti meddržavnega sodelovanja varnostnih mehanizmov.
Novi varnostni izzivi in ogrožanja ne dovoljujejo samozadostnosti
Če se bomo odločili za oboroženo ali kakršno koli drugo nevtralnost
ter se zavestno izključili iz procesov zagotavljanja mednarodne
varnosti, bomo postali tudi predmet posebne pozornosti aktivnosti
tujih tajnih in obveščevalnih služb. Ne bi smeli pozabiti, da se bomo
ob tem soočili z njihovimi posegi v našo notranjo suverenost. Namesto
sodelovanja na področju pridobivanja informacij v okviru kolektivne
varnosti in pravočasnega preprečevanja nevarnosti, bi bili lahko
postavljeni v situacijo, ko se bomo zaradi naše notranje varnosti
morali odpovedovati demokratičnim vrednotam, zaradi katerih smo se
pred desetimi leti odločili za pot samostojnosti in neodvisnosti. Pri
tem ne bi smeli pozabiti, da je globalizacija na področju mednarodne
varnosti v najtesnejši soodvisnosti z uporabo informacijskih
tehnologij in sredstev množične komunikacije. Globalizacija nas sili k
hitrejšemu odzivu na nastopajoče nevarnosti. V teh razmerah se lahko
tudi kot država samostojno in v okviru mednarodnih varnostnih
integracij pripravljamo, da bi bili kos takšnim in podobnim
nekonvencionalnim izzivom. S tem ne bomo izgubili svoje
nevtralnosti. Naša nevtralnost je v najtesnejši povezanosti za našim
aktivnim sodelovanjem v okviru mednarodnih političnih, gospodarskih,
varnostnih in obrambnih integracij. Naša nevtralnost se lahko okrepi
in utrdi s tem, da aktivno sodelujemo v obrambi in utrjevanju
demokracije in človekovih pravic in temeljnih svoboščin na območjih,
kjer se generirajo dejavniki, ki lahko predstavljajo nevarnost za našo
suverenost, neodvisnost in demokracijo.
Kolektivni pristop k odpravljanju nevarnosti, ki vplivajo na
nacionalno varnost sodelujočih držav, imajo tudi nekatere druge
ugodnosti in privilegije, iz katerih je lahko izvzeta država, ki ne
sodeluje v teh aktivnostih. V te pa sodijo omejitve, ki jih prinašajo
migracijska politika nacionalnih držav, vizna politika, prost pretok
delovne sile in kapitala, dostop do novih tehnologij ipd.
Izpostavljenih je le nekaj novih varnostnih izzivov in okoliščin,
ki bi jim morali nameniti pozornost, ko se odločamo za našo bodočo
varnostno in obrambno doktrino v okviru mednarodne skupnosti. Novi
varnostni izzivi in ogrožanja v sodobnem svetu ne dovoljujejo
samozadostnosti. Zavedati pa bi se morali, da imata kolektivna varnost
in oborožena nevtralnost tudi svojo ceno.
|