Politične zadeve
1. Nadaljnji ukrepi za zagotovitev integracije družbe in varstvo manjšin
Slovenska proti-diskriminacijska zakonodaja je usklajena s pravnim
redom Evropske unije. V Sloveniji deluje Varuh človekovih pravic ter
zagovornica oziroma zagovornik enakih možnosti moških in žensk.
Slovenija bo v skladu z Ustavo (člen 64.) in drugo zakonodajo,
ki temelji na njej, nadaljevala z zagotavljanjem posebnih kolektivnih
pravic italijanski in madžarski narodni skupnosti.
Romska skupnost: Slovenija bo v skladu z Ustavo (člen
65.) in področno zakonodajo nadaljevala z zagotavljanjem posebnih
pravic romski skupnosti. Spremembe Zakona o lokalni samoupravi, Zakona
o lokalnih volitvah in Zakona o evidenci volilne pravice iz maja 2002
romski skupnosti zagotavljajo pravico, da izvoli svoje predstavnike v
20 občinskih svetov. Ta določba je bila v veliki meri uresničena že na
volitvah novembra 2002, v celoti pa bo uresničena do prihodnjih
volitev (2006).
2. Demokratični nadzor nad oboroženimi silami in civilno vojaški odnosi
Z institucionalnega vidika poteka demokratični nadzor nad
oboroženimi silami z dejavnostjo zakonodajne, izvršne in sodne oblasti
ter predsednika republike.
Slovenija bo nadaljevala z zagotavljanjem transparentnega
sistema obrambe, pri čemer ima pomembno vlogo Državni zbor preko
svojih pristojnih delovnih teles.
3. Nadaljnje zagotavljanje, da je javnost v zadostni meri obveščena in da podpira članstvo v NATO ter njegove cilje
V letu 2002 je Vlada RS intenzivirala informiranje in javno
razpravo o članstvu Slovenije v NATO. Informiranje javnosti v času
pred referendumom o NATO, 23. marca 2003, je še okrepljeno.
V obveščanje javnosti so vključeni najvišji državni politični
predstavniki, visoki državni uradniki, poslanci in predstavniki
akademskih ustanov in nevladnih organizacij. Obveščanje poteka preko
javnih razprav, izdaje in distribucije informativnega gradiva, posebne
spletne strani, brezplačne telefonske številke (NATOfon) in
intenzivnega sodelovanja z mediji. Bistvo vseh aktivnosti je
vzpostavljanje čimbolj neposrednega stika z državljani.
Izvajajo se naslednje predreferendumske dejavnosti:
- Aktivno angažiranje visokih političnih predstavnikov in političnih
strank,
- izdaja novih informativnih publikacij (NATO po Pragi), kot tudi
nemoteno delovanje osnovnih informacijskih sredstev - spletno mesto
http://nato.gov.si in NATOfona
- sodelovanje z mediji, predvsem elektronskimi, na nacionalni in regionalni ravni,
vključno z izdajanjem informativnih prilog v tiskanih medijih in oglaševanje virov
informiranja, kjer lahko državljani in državljanke pridobijo dodatne informacije o
različnih vidikih slovenske vključitve v NATO.
Vlada se zaveda demokratične pravice slovenskih državljanov do
informiranosti o vseh vidikih varnosti, zato bo tudi po referendumu z
že utečenimi mehanizmi nadaljevala z informiranjem javnosti o NATO.
4. Zagotoviti pravni okvir za boj proti korupciji in organiziranemu kriminalu
Boj proti organiziranemu kriminalu: Strategija policije
za boj proti organiziranemu kriminalu služi kot osnova za policijsko
delo za obdobje 2002-2003 in predvideva vrsto dejavnosti (usklajevanje
zakonodaje s pravnim redom EU, priprava strateških dokumentov,
usposabljanje ter izobraževanje).
V prvi polovici leta 2003 bo pripravljena analiza dejavnikov
organiziranega kriminala, v letu 2004 pa policijska strategija za
njegovo omejevanje.
Kazenski zakonik bo dopolnjen do konca leta 2003. Vključeval bo
novo kaznivo dejanje - trgovino z ljudmi, zagotovil bo izvajanje
določb že podpisane Konvencije ZN o mednarodnemu organiziranemu
kriminalu s pripadajočimi protokoli in uredil položaj prič in njihove
zaščite.
Vlada je v SECI Regionalni center za boj proti čezmejnemu
kriminalu v Bukarešti novembra 2002 napotila častnika za zvezo za
obdobje šestih mesecev.
Boj proti korupciji: Število kaznivih dejanj s področja
korupcije, ki jih na leto odkrijejo v Sloveniji, je relativno majhno.
Slovenska protikorupcijska zakonodaja je v celoti usklajena s
pravnim redom EU. RS je že sprejela oziroma dopolnila in uveljavila
naslednje pravne akte: Kazenskopravno konvencijo Sveta Evrope o
korupciji (ratificirana 2000), Konvencijo OECD o boju proti
podkupovanju tujih javnih uslužbencev v mednarodnih poslovnih
transakcijah (ratificirana 2001), Zakon o preprečevanju pranja denarja
(sprejet 2001, dopolnjen 2002), Zakon o odgovornosti pravnih oseb za
kazniva dejanja (sprejet 2002), Zakon o državni upravi in Zakon o
javnih uslužbencih (sprejeta 2002) ter Zakon o kazenskem postopku
(spremenjen leta 2001).
V letu 2003 bo Slovenija sprejela in dopolnila naslednje pravne
akte: Kazenski zakonik, Zakon o kazenskem postopku (povečana bosta
nadzor nad finančnimi računi in učinkovitost predkazenskega postopka),
Zakon o nezdružljivosti opravljanja javne funkcije s pridobitno
dejavnostjo in Zakon o preprečevanju korupcije. Sprejela bo tudi
Nacionalno strategijo za boj proti korupciji.
Nacionalna strategija za boj proti korupciji in
protikorupcijski predpisi bodo postavili temelje za usklajeno
delovanje javnega sektorja, zasebnega sektorja in civilne družbe na
področju preprečevanja in zatiranja korupcije. Učinkoviteje bo urejeno
področje nezdružljivosti opravljanja javne funkcije s pridobitno
dejavnostjo, področje sprejemanja daril javnih funkcionarjev in
uslužbencev ter poročanje o premoženjskem stanju javnih funkcionarjev.
Slovenija bo v letu 2003 ratificirala naslednje mednarodne
konvencije: Konvencijo ZN o mednarodnem organiziranem kriminalu s
protokoli in Civilnopravno konvencijo Sveta Evrope o
korupciji. Podpisala bo dodatni protokol h Kazenskopravni konvenciji
Sveta Evrope o korupciji.
Preprečevanje pranja denarja: Zakon o preprečevanju
pranja denarja predstavlja ustrezno osnovo za delo na področju
preprečevanja pranja denarja in je usklajen s pravnim redom EU. V
skladu z zakonom je bil ustanovljen Urad za preprečevanja pranja
denarja.
5. Zagotoviti zadostne administrativne zmogljivosti za izvajanje reform
Reforma javne uprave: Z namenom izboljšanja obstoječega sistema
javne uprave so bili v letu 2002 sprejeti naslednji zakoni:
- Zakon o državni upravi (začel veljati junija 2002)
- Zakon o inšpekcijskem nadzoru (začel veljati julija 2002)
- Zakon o javnih agencijah (začel veljati julija 2002)
- Zakon o javnih uslužbencih (se bo začel uporabljati junija 2003)
- Zakon o sistemu plač v javnem sektorju (se bo začel uporabljati 01.01.2004)
Nadalje je bila za implementacijo navedene zakonodaje pripravljena
vrsta podzakonskih predpisov, osem vladnih uredb in osem ministrskih
pravilnikov, ki bodo sprejeti od aprila do junija 2003.
Dodatno so bili na področju volilne zakonodaje (v sklopu EU
področje prostega pretoka delovne sile) sprejeti:
- Zakon o evidenci volilne pravice (Uradni list RS, št. 52/02),
- novela Zakona o političnih strankah (Uradni list RS, št. 51/02),
- Zakon o volitvah poslancev v Evropski parlament iz RS (Uradni list
RS, št. 96/02).
Dodatne zakonodajne reforme bodo zajete v:
- Zakonu o javnih zavodih (zakon naj bi bil sprejet najkasneje v
prvi polovici leta 2004);
- Zakonu o sodelovanju javnosti pri odločanju (v obravnavo naj bi
bil poslan v drugi polovici leta 2003);
Programu E-uprave, ki je bil uveden leta 2000, se dodajajo
informativni in interaktivni projekti. Deluje (delno ali v celoti)
povezava in izmenjava podatkov med več računalniškimi javnimi
podatkovnimi bazami (kataster, zemljiška knjiga, centralni register
prebivalstva), prav tako je bilo uvedeno plačevanje upravnih taks in
drugih stroškov v upravnih postopkih s plačilnimi in kreditnimi
karticami, oblikovan je bil tudi interaktivni katalog življenjskih
situacij za upravne postopke na prvi stopnji, ki jih vodijo upravne
enote.
Od februarja 2002 se intenzivno izvaja projekt uvajanja
evropskega modela Skupni ocenjevalni okvir (CAF - Common Assessment
Framework). Projekt ocenjevanja poteka na ravneh lokalne in državne
uprave; v letih 2003 in 2004 se dejavnosti intevizirajo na področjih
promocije, usposabljanja in oblikovanja baze za benchmarking ter
povezave z nacionalno nagrado za poslovno odličnost.
Denacionalizacija: Do 1. januarja 2003 je bilo
zaključenih 31.038 od skupaj 39.149 primerov, oz. 79 % vseh
primerov. Celotna vrednost rešenih zadev je približno 1,67 milijarde
evrov ter zajema 68,6 % vrednosti vsega zahtevanega premoženja.
Vlada je januarja 2003 sprejela Poročilo o pospeševanju
denacionalizacije. Poročilo vsebuje časovnico dinamike uresničevanja
projekta denacionalizacije, po kateri naj bi 25 upravnih enot
oz. njihovih izpostav zaključilo z obravnavo zahtevkov do konca leta
2003, 36 do konca leta 2004 in 1 do konca leta 2005.
Izvajanje denacionalizacije, določeno v tej časovnici, se je
pričelo s poročilom o stanju nerešenih zadev na dan 31.12.2002 in se
bo nadaljevalo s preverjanjem stanja konec vsakega četrtletja.
Delovanje pravosodnega sistema: V prvih šestih mesecih leta
2002 se je število nerešenih pomembnejših zadev zmanjšalo od 162.113
na 147.826 primerov oziroma za 8,8 %. Število nerešenih izvršilnih
zadev se je povečalo od 106.716 na 126.098 primerov oziroma za 18%
(kar je posledica spremenjenih statističnih metod izračunavanja).
Izvajajo se spremembe Zakona o sodniški službi, sprejete julija
2002, katerih cilj je:
- omogočiti sodiščem, da sodnike glede na potrebe premestijo z enega
sodišča na drugega,
- povečati odgovornost sodnikov za tekoče reševanje zadev.
6. Regionalne zadeve
Odnosi s Hrvaško: Slovenija je pripravljena na podpis
Sporazuma o meji, ki je bil potrjen s strani obeh vlad in parafiran
julija 2001. Sprejet je bil Kodeks obnašanja ribičev, ki ureja začasni
režim ribolova v obmejnem morskem prostoru v skladu s SOPS. Kodeks je
začel veljati septembra 2002 in se podaljšuje vsake tri mesece.
Državni zbor je dne 25.2.2003 ratificiral Sporazum o Jedrski
elektrarni Krško. Sporazum je stopil v veljavo dne 11.3.2003.
Države naslednice nekdanje Socialistične federativne republike
Jugoslavije (SFRJ) so junija 2001 podpisale Sporazum o vprašanjih
nasledstva. Sporazum bo začel veljati 30 dni potem, ko vseh pet
parlamentov sprejme zakone o ratifikaciji. Štiri države naslednice, z
izjemo Hrvaške, so že ratificirale sporazum. Slovenija je to storila
julija 2002.
Regionalno sodelovanje: Slovenija bo v letu 2003
predsedovala:
- Kvadrilaterali (Hrvaška, Italija, Madžarska, Slovenija);
prioritete predsedovanja so: boj proti organiziranemu kriminalu in
nezakonitim migracijam, transevropski koridor V, sodelovanje
jadranskih pristanišč in dejavnosti skupne brigade "Večnacionalne sile
kopenske vojske";
- Jadransko-jonski pobudi; prioritete predsedovanja so: mreža
storitev za podporo malih in srednjih podjetji, turizem in sprejem
načrta za preprečevanje nesreč in postopki v primeru nesreč na
Jadranu.
- Srednje evropskemu območju proste trgovine (CEFTA).
Leta 2004 bo predsedovala Srednje evropski pobudi.
Slovenija bo leta 2005 predsedovala Organizaciji za varnost in
sodelovanje v Evropi (OVSE).
Ekonomske zadeve
7. Zagotavljanje notranje in zunanje ekonomske stabilnosti
Osnovne srednjeročne usmeritve ekonomske politike za krepitev
ekonomske stabilnosti v Sloveniji zajemajo postopno zmanjševanje
inflacije, postopno odpravo finančnega primanjkljaja, nadaljevanje
strukturnih reform in povečevanje investicij v tehnologijo in človeški
kapital, kar naj bi povečalo letno rast BDP na raven med 4 in 5%.
Dejavnik, ki bo v naslednjih nekaj letih pomembno vplival na
politiko zmanjševanja inflacije, je pričakovana vključitev Slovenije v
EU (1. maj 2004), kar med drugim zahteva, da se Slovenija vključi tudi
v mehanizem določanja menjalnih tečajev (ERM2). Vlada je sprejela
bolj restriktivno politiko nadzorovanih cen, plač v javnem sektorju in
ukrepe za znižanje porabe proračunskih sredstev. Cilj vlade je znižati
inflacijo na okrog 4% do vstopa v ERM2.
Deindeksacija obrestnih mer, ki je bila sredi leta 2002
vpeljana za kratkoročne terjatve in obveznosti, se bo do vstopa v EU
postopoma izvajala tudi za dolgoročne pogodbe ter bo prispevala k
zmanjševanju inflacijskih pritiskov.
Politika zmanjševanja javnofinančnega primanjkljaja in
upravljanja z javnim dolgom bo zagotovila nadaljnje zmanjševanje
stopnje rasti javnega zadolževanja in njegovo ohranjanje v vzdržnem
okviru.
Po izjemno visokem prilivu neposrednih tujih investicij v letu
2002 (1,950 mio EUR) pričakujemo, da se bodo ti v prihodnjih letih
nadaljevali na podobni ravni kot v letu 2001 (562 mio EUR), kot
rezultat procesa nakupov podjetij. Slovenija bo nadaljevala z
zagotavljanjem enakih pogojev za vse neposredne ali portfeljske
naložbe brez omejitev in razlikovanja med tujimi in domačimi
vlagatelji. Da bi pritegnila naložbe, je vlada spremenila zakonodajo
in olajšala postopke za ustanovitev podjetij. Naložbene dejavnosti
slovenskih podjetij v tujini se nanašajo predvsem na njihovo
prisotnost v državah nekdanje Jugoslavije ter drugih tranzicijskih
državah.
8. Uresničevanje ključne ekonomske reforme ter prestrukturiranje ciljev, vključno s krepitvijo zasebnega sektorja
Slovenija je sprejela obveznost, da v notranjo zakonodajo in
institucionalne predpise prenese pravni red EU na področju
konkurenčnosti, ki se večinoma že tudi v celoti izvaja. Visoka raven
usklajenosti s pravnim redom EU na trgu finančnih storitev je bila
dosežena v vseh podsektorjih, vključno z bančnim, trgom vrednostnih
papirjev in zavarovalništvom. V letih 2003-2004 bo Slovenija
izboljšala učinkovitost nadzornih institucij in vzpostavila stabilno
lastniško strukturo v nekdanjih družbenih zavarovalnicah.
Zasebni sektor ustvari približno 65% celotnega BDP; z
nadaljevanjem procesov liberalizacije in privatizacije se bo ta delež
še povečeval.
Prestrukturiranje in lastninjenje državnih podjetij
(privatizacija velikih družb) sta v industriji že izvedena, v
finančnem in infrastrukturnih sektorjih pa ti procesi še potekajo.
Slovenska razvojna družba (SRD d.d.), ustanovljena leta 1997 z
namenom lastninjenja nerentabilnih podjetij, je prenehala delovati
leta 2002. V skladu s EU pravili dodeljevanja državnih pomoči se
izvajajo stalne dejavnosti za podporo podjetništvu in krepitev
konkurenčnosti, ki se bodo nadaljevale do leta 2006. Te dejavnosti so:
deregulacija in zmanjšanje vloge države ter uveljavljanje in
spremljanje horizontalnih ukrepov politike konkurenčnosti.
V delovno intenzivnih industrijah vlada izvaja tri specifične
programe prestrukturiranja, ki potekajo skladno s pravili EU. Posebne
finančne spodbude so na voljo za spodbujanje podjetništva in
konkurenčnosti. Na osnovi strategije za razvoj malega gospodarstva
potekajo dejavnosti in ukrepi za izboljšanje poslovnega okolja za mala
in srednja podjetja.
Liberalizacija telekomunikacijske dejavnosti je stekla v letu
2001, vzpostavljena je bila neodvisna regulatorna agencija. Trg
električne energije je bil v letu 2003 odprt za uvoz, predvidena je
postopna privatizacija proizvajalcev in distributerjev. Železnice bodo
prestrukturirane v tri podjetja glede na osnovne poslovne funkcije in
delno privatizirane.
Nacionalni program izgradnje avtocest (NPIA) se je začel
izvajati leta 1996. Uresničevanje NPIA je odvisno od razpoložljivosti
finančnih virov, končan pa naj bi bil do leta 2010.
Za preprečevanje nezakonite trgovine oz. izvoza blaga z dvojno
rabo, je bil l. 2000 sprejet Zakon o izvozu blaga z dvojno rabo. S tem
je bil uveden in urejen nadzor nad proizvodnjo ter izvozom tega
blaga. Konec leta 2002 je bila ustanovljena Vladna medresorska delovna
skupina pod vodstvom direktorja Slovenske obveščevalno varnostne
agencije. MDS spremlja izvajanje zakona o izvozu blaga z dvojno rabo,
po potrebi koordinira delo pristojnih organov, ki skrbijo za izvajanje
zakona in bo na podlagi analize delovanja sistema skrbela za
izboljšanje njegove učinkovitosti.
Slovenija se zaveda posledic nezakonite trgovine z orožjem,
eksplozivom in materiali, ki se lahko uporabijo v proizvodnji orožja
za množično uničevanje, za teroristične dejavnosti in za namene
organiziranega kriminala. Slovenija takšnim grožnjam posveča posebno
pozornost in ustrezno dopolnjuje svojo zakonodajo. Vlada je v začetku
l. 2003 izdala tudi uredbo o dovoljenjih in soglasjih za promet in
proizvodnjo vojaškega orožja in opreme, s katero se določajo vrste,
pogoji in postopek za izdajo dovoljenj za promet, soglasje za
proizvodnjo vojaškega orožja in opreme ter postopek za izdajo
dovoljenj gospodarskim družbam za posamezen posel. Slovenija bo
nadaljevala z doslednim izvajanjem notranjih ukrepov in spoštovanjem
sprejetih mednarodnih standardov in pravil, vključno z EU Kodeksom
obnašanja pri izvozu orožja (1998).
9. Zagotavljanje zadostnih in trajnih virov za kritje izdatkov za obrambo z makroekonomskega vidika
Za reorganizacijo Slovenske vojske bo Slovenija postopno
povečala obseg sredstev za obrambne namene. Sredstva se bodo povečala
od 1,41 % BDP v letu 2001 oziroma od 1,61% v letu 2003 na 2 % BDP do
leta 2008. To projekcijo izdatkov za obrambo je sprejela vlada junija
2002 in se je upoštevala pri pripravi petletnega proračunskega
memoranduma ter se že izvaja, potem ko je Državni zbor potrdil
proračun za leti 2003 in 2004.
Po letu 2008 bodo sredstva, namenjena za obrambo, ostala na
ravni 2 % BDP. Državni zbor naj bi predvidoma v drugi polovici leta
2003 obravnaval Splošni dolgoročni program razvoja in opremljanja SV
do leta 2015, skupaj s projekcijo 2% BDP.
Dolgoročno se predvideva naslednja struktura stroškov za
obrambo: 50 % za osebje, 30 % za operacije in vzdrževanje in 20 % za
investicije ter za raziskovanje in razvoj. Pričakuje se, da bo taka
struktura ostala do leta 2015.
Obrambni sektor se financira iz rednega proračuna MORS v okviru
državnega proračuna in s posebnim Zakonom o temeljnih razvojnih
programih, na podlagi katerega se zagotavljajo sredstva za
najpomembnejšo opremo in infrastrukturo.
Cilj državnega proračuna in proračuna MORS je doseči ciljno
usmerjen proračun. Začele so se razprave o tem, da bi sedanjo
strukturo proračuna MORS prilagodili rezultatom analize obrambe in bi
olajšali prehod na strukturo metodologije procesa načrtovanja in
ocenjevanja (PARP) z letošnjo pripravo proračuna za leto 2005.
|