Ob referendumu so rekli
"Čustveno sem še vedno proti Natu, in s
tega vidika se mi zdijo obrazložitve mojega rektorja dr. Mencingerja
povsem razumljive. Težko sem vstop sprejel tudi kot filozof. Namreč,
edini argument za vstop v Nato je zdrava pamet, s katero smo filozofi
že od nekdaj sprti. Se pravi, po dveh linijah sem bil blokiran.
Čustveno sem proti Natu, ampak navsezadnje sem se odločil za zdravo
pamet, za veljavnost dokazov. Nato je sicer zlo, a nujno zlo. To ni
dobrina kot taka, to ni nekaj samo po sebi dobrega. Toda sem za to, da
ne bi bilo še slabše."
dr. Tine Hribar, filozof, Delo, 15. marec 2003
"Glasoval bom za Nato, iz preprostega
razloga; Slovenci smo tako majhen narod, da moramo biti na prepihu, v
čim več mednarodnih organizacijah, sicer se bomo požrli med
seboj.Člani mednarodne organizacije moramo biti enostavno zato, da nam
te postavljajo standarde odločnosti, ki se jih moramo držati."
dr. Gregor Tomc, sociolog, Dnevnik, 15. marec 2003
"Morda bomo pa z vključitvijo v Nato
dobili kakšno drobtino za sofisticirano industrijo ali
proizvodnjo.Morda bi bivše Iskrine celice in drugi naprej razvijali
nekatere tehnologije, ki smo jih že imeli. V tem je razvoj in
posel."
Jože Stanič, predsednik uprave Gorenja, Večer, 15. marec 2003
"Verjamem. Da je sistem kolektivne
varnosti za nas ustreznejši in cenejši, Slovenija pa bo tudi zaradi
članstva v Natu prepoznana kot varna in stabilna država, kar bo
vplivalo tudi na njen gospodarski položaj v svetu."
Marko Voljč, predsednik uprave NLB, Večer, 15. marec 2003
"Pozabljamo, da je bil občutek
varnosti tudi posledica posredovanja Nata in Američanov na
Balkanu. Sicer občutka relativne varnosti ne bi bilo. Če bi imeli
občutek, da smo ogroženi, nihče ne bi postavljal pod vprašaj
vključevanja v Nato."
dr. Janez Drnovšek, Večer, 15. marec 2003
"Nato niso ZDA, Turčija ali katera koli
druga država. Ne smemo mešati NATO s posameznimi članicami in
posameznimi dogodki, ki nimajo zveze z NATO. NATO ni ZDA in NATO ne
namerava napasti Iraka. Moje temeljno sporočilo volivkam in volivcem
je, da je vstop v EU in NATO velika zgodovinska priložnost za
državo. "
Tone Rop, premier vlade RS, Delo, 14. marec
"Tako Evropska unija kot zveza NATO sta veliko
prispevali k stabilnosti v Evropi, zato vam toplo priporočam, da na
referendumih o vstopu v EU in NATO glasujete "za". V
interesu stabilnosti je, da Slovenija postane članica obeh
organizacij, odgovornost pa je na volivcih. Sami boste odločali o tem,
Slovenija bo dobrodošla tako v EU in NATO. Kmalu bomo sedeli za isto
mizo in se ukvarjali s skupnimi problemi."
Javier Solana, Delo, 13. marec 2003
"Prepričana sem, da zaradi smrti Zorana Đinđića
slovenska podjetja z danes na jutri ne bodo zbežala s tega
območja. Morda je ta dogodek tudi pomemben znak, da je dobro, da
Slovenija vstopi v Nato in EU, ne samo zaradi naše varnosti in
stabilnosti, temveč zaradi varnosti in stabilnosti celotne
regije."
Marta Kos, Finance, 13. marec 2003
"Trdno sem prepričan, da bosta oba referenduma
uspela, zato zame ni ključno vprašanje, kaj storiti, da bosta uspela,
ampak, ali ima Slovenija jasno predstavo, strategijo, kako bo živela
in kako bo svoj interes uveljavljala znotraj EU in NATO. Trdim, da je
ravno razvijanje NATO, njegova širitev na ves evropski prostor, pogoj
za to, da se utrdi mir v Evropi, ker to izključuje medsebojne
konflikte med evropskimi državami, takšna Evropa pa je tudi dejavnik
miru širše v svetu."
Milan Kučan, Delo, 13. marec 2003
"Bežen pogled na Balkan nas prepriča, da
varnost nikoli ni povsem zagotovljena. Kdo bi mogel pred 20-imi leti
predvideti kaj se bo zgodilo na Balkanu, pa se je in to na zelo krut
način. Varnost torej nikoli ni povsem zagotovljena in vsaka država ima
temeljno dolžnost, da zagotovi varnost svojih državljanov."
dr.Franc Rode, Radio Slovenija, 13. marec 2003
"Vključitev Slovenije v NATO pomeni
pomemben korak na poti, na katero je Slovenija vstopila s plebiscitom,
ko se je odločila za aktivno in odgovorno vlogo v svetu, torej ne samo
za svoj izolirani raj, ampak za to, da skupaj z drugimi v tem svetu
premišlja o njegovi prihodnosti, da na odločitve o tem sprejema skupaj
in seveda tudi za njihovo uresničitev nosi odgovornost, torej je
nekako odločitev za aktivno slovenstvo, če rečem zelo enostavno. Drug
razlog za vstop v NATO, je, da je to v bistvu odločitev za mir. Zato
da bi lahko bil ta del sveta izvoznik miru in varnosti tudi na druge
dele našega planeta, recimo tudi s tem, da prevzame odgovornost za
urejanje razmer na Balkanu, Združene države Amerike pa dobijo možnost,
da ne bodo znova skrbele za mir in varnost v Evropi, oziroma
intervenirale kot so v prejšnjem stoletju morale intervenirati
trikrat, ko so Evropejci nazadnje na Balkanu razbili svojo hišo.
Tretji razlog je, da bo Slovenija s tem dokončno zavarovala svoj
prostor v stabilnem delu Evrope, da ne bo živela na prostoru med
stabilnim in nestabilnim delom Evrope. In četrti razlog je moja osebna
izkušnja. Ne bi želel, da bi se kdorkoli v razmerah, kakršne so bile
leta 91, moral odločati o vojni, da bi se moral potem pogajati o miru
in pogajanja o miru, ki peljejo preko vojne, so zmeraj zelo dolga
pot. Ne bi želel da bi še kdaj kdo moral dokazovati, da Slovencem
pripada to, kar pripada vsem drugim."
Milan Kučan, nekdanji predsednik Slovenije, za Radio Slovenija, 10. marec 2003
"Z odločanjem na referendumu bomo državljani Slovenije
prevzeli odgovornost za dolgoročno zaščito nacionalnih interesov, za
varnost in stabilnost naše države, za varnost nas samih kot njenih
državljanov. Maša mlada država je umeščena na rob politično in
gospodarsko še vedno nestabilnega območja. Skozi zgodovino smo
doživeli številne slabe izkušnje z našimi bližnjimi in bolj
oddaljenimi sosedi in pač ne smemo računati, da sta nam varnost in
stabilnost kar sami po sebi zagotovljeni. Kot državljani imamo
pravico, da zagotovitev varnosti kot temeljne dobrine zahtevamo od
upravljalcev države. Z odločitvijo na referendumu bo ta naša pravice
neposredno uveljavljena."
Bruno Korelič, glavni direktor Luke Koper, Finance 10. marec 2003
"Članstvo v zvezi NATO je pomembna
zadeva in zelo malo držav to ve tako dobro kot Slovenija. Njena
neodvisnost in stabilnost je povezana tudi z ukrepanjem zavezništva
leta 1999 pri reševanju konflikta v nekdanji Jugoslaviji in pri
odpravljanju grozljivih posledic, ki jih je imel za regijo. Ljudje
bodo čez nekaj tednov potrjevali odločitev vlade za vstop v NATO in
upam, da bodo ravnali z vso resnostjo in zrelostjo, ki jo imajo. Kajti
koristi članstva so zelo številne. Slovenija bo postala članica
najuspešnejše vojaške zveze, kar jih svet pozna, postala bo del
skupnosti, ki razmišlja svobodno in deli skupne vrednote, dobila bo
priložnost sodelovati v oblikovanju skupne varnosti v prihodnosti.
Res je, da pride do razhajanj tudi v zavezništvu - kar zdaj najbolje
ponazarja iraška kriza - toda ob koncu dneva je vedno doseženo
soglasje."
George Robertson, generalni sekretar NATO, ob obisku v Ljubljani, 10. marec 2003
"Država, ki se bori proti terorizmu,
je vedno izpostavljena nevarnosti, ne glede na to, ali je članica
zveze NATO ali ne. Z osamosvojitvijo se je Slovenija odločila, da se
odpravi v zahodni demokratski svet, katerega instituciji sta tako EU
kot NATO. Če bi se danes odločili drugače, bi to pomenilo marsikaj,
tudi to, da res nismo čisto za tja, za demokratski zahod, temveč da
smo nekaj drugega. Toda kaj? Ne moremo nazaj na Balkan - vsi, ki so
tam, si želijo v NATO in EU - če pa ostanemo sami, bomo preveč
izpostavljeni prepihu in naš vpliv bo majhen. 23. marec, ko bo v
Sloveniji potekal referendum o EU in NATO, je drugi najpomembnejši
datum za Slovenijo, takoj za 23. decembrom 1990, ko so se Slovenci na
plebiscitu odločili za osamosvojitev. Takrat bomo, kakor koli že se
bomo odločili, začrtali pot v našo prihodnost."
dr.Janez Drnovšek, predsednik države RS, Dnevnik, 8. marec 2003
"Nikakor se ne bi želel vmešavati v
slovenske zunnaje zadeve, vendar bi bilo zelo slabo, če Slovenija ne
bi bila v NATO. To bi bila izguba za Slovenijo, predvsem pa občutek
varnosti za Srednjo Evropo in Evropo nasploh. Pozorno bomo spremljali
izid vašega referenduma."
Aleksander Kwašniewski, predsednik Poljske za Delo, 8. marca 2003
"Zanimivo je, kako hitro nas je zapustil
zgodovinski spomin. Iz časa ob osamosvajanju, ko sem vodil naš
generalštab, se spomnim telefonskih klicev državljanov, ki so me
spraševali: Zakaj nam nobena druga država ne pomaga? Zakaj se ne
zganejo sosednje države? Zakaj nihče ne reče onim v Beogradu, naj nas
nehajo bombardirati? Zakaj se noben pomembnejši politik noče srečati z
našimi politiki in izraziti solidarnost? Kje je NATO? Kje so ladje, ki
bodo branile principe svobode in samoopredelitve samostojne države?
Zdi se mi, da bi takrat Slovenci za NATO glasovali 99- odstotno. Kdo
pravi, da se kaj takega ne more ponoviti?"
Igor Bavčar, predsednik Istrabenza, nekdanji minister za notranje zadeve in evropske zadeve za Delo, 8. marca 2003
"V Sloveniji se je v zadnjih letih
oblikoval občutek popolne varnosti, vendar pa je takšen občutek
zgrešen. Slovenci živimo na robu nestabilnega Balkana, mednarodne
razmere pa se lahko včasih zelo hitro spremenijo. Če se mora majhna
država, kot je Slovenija, odločati, ali naj vstopi v sistem kolektivne
varnosti ali pa naj razvija samostojni varnostno obrambni sistem,
potem je moj odgovor jasen; vstopi naj v sistem kolektivne
varnosti. Kot državnik si nikakor ne upam reči, da ne potrebujemo
zveze NATO in da nas nihče ne bo ogrožal v prihodnosti. Take izjave bi
bile z moje strani neodgovorne. Ne moremo nazaj na Balkan - vsi, ki so
tam, si želijo v NATO in EU - če pa ostanemo sami, bomo preveč
izpostavljeni prepihu in naš vpliv bo majhen."
dr. Janez Drnovšek, predsednik države RS, intervju v Dnevniku, 8. marec 2003
"Za majhne države je najboljši način
za obrambo svobode, suverenosti in državnih meja prav vstop v
NATO. Belgija je članica NATO in tudi Evropske Unije, oboje pa sta le
dve strani enega kovanca."
Dominiques Struye de Swielande, belgijski veleposlanik pri NATO, Večer, 7. marec 2003
"Vsaka članica prinese v NATO svoje
izkušnje, znanje in svojo zgodovino. In predstavljam si Slovenijo kot
članico NATO, ko bo razlagala svoje stališče o razmerah na
Balkanu. Vsi jo bomo poslušali, saj ima o tem območju največ znanja in
izkušenj."
Janos Herman, veleposlanik Madžarske pri NATO, Večer, 7. marec 2003
"Slovenska referenduma o vstopu Slovenije
v EU in NATO nista pomembna samo za Slovenijo, pač pa za celoten
evroatlantski prostor. Slovenija bo s članstvom v NATO prihranila
precej denarja, saj je samostojno zagotavljanje lastne varnosti drago,
predrago za eno samo državo. Vključenost v EU ni alternativa NATO,
saj v EU ni potrebnih sredstev za vzpostavljanje posebnih varnostnih
struktur, ki jih EU sedaj zagotavlja NATO. V okviru evropske politike
je potrebno ohranjati ravnovesje, da ne bi bilo potrebno izbirati med
ZDA in Evropo. Tudi za to skrbi NATO in sodelovanje z Američani je
najboljša oblika varnostnega sodelovanja v 21. stoletju."
Volker Ruehe, predsednik Odbora za zunanjo politiko nemškega Bundestaga, nekdanji obrambni minister Nemčije, 6. marca 2003 ob obisku v DZ
"Članstvo neke države tako v EU kot v NATO
nista v neskladju. V EU imamo nekaj članic, ki so nevtralne, večina
med njimi pa je obenem tudi v zavezništvu. Sicer ne vemo, kakšen bo
Nato čez 10 ali 15 let. Gotovo bodo potrebne spremembe, ki jih bo
zahteval politični položaj, vendar pa je v tem primeru bolje biti
noter kot zunaj, saj se tako vaš glas sliši in je močnejši."
dr. Romano Prodi, predsednik Komisije Evropske Unije, ob obisku v Sloveniji, 6. marec 2003
"Poglavitni argument za to, da se gre
v Nato, je, kar je rekel ruski predsednik Putin, in sicer, da je
svetovno ravnotežje sil izven ravnotežja, zaradi česar moramo
ustvariti novo svetovno arhitekturo. In tu je zdaj vprašanje, ali
bomo mi zraven, ali pa ne bomo. Ko se bo ustvarjala nova svetovna
arhitektura, moramo biti zraven, drugače bomo objekt, ne pa subjekt
svetovnega dogajanja."
Janez Stanovnik, Odmevi 6. marec 2003
"Članstvo v zvezi NATO pomeni utrditev
mednarodnega položaja Slovenije. Ne gre za eno, dve ali tri leta, gre
za morda deset, 15 let, v tem trenutku pa nam nihče ne more
zagotoviti, da se v tem času v okolici Slovenije ne bo nič
zgodilo. Slovenska obrambna politika in strategija sta zasnovani tako,
da je Slovenska vojska komplementarna z zvezo NATO, zaradi česar ji ni
potrebno sami popolniti vseh rodov vojske, omogočena pa je tudi
pospešena profesionalizacija SV. Nacionalne sile same nikoli ne bi
mogle Sloveniji njene varnosti zagotoviti tako učinkovito kot
zavezništvo."
Tone Rop, premier vlade RS, na tiskovni konferenci 4. marca 2003
"V Novi Sloveniji iskreno in brez rezerv
podpiramo vključitev Slovenije v evroatlantske povezave, ker je to
smiselno in logično nadaljevanje poti, ki smo jo začeli s
plebiscitarno odločitvijo za lastno državo in njeno umestitev v
evropski politični, gospodarski, socialni in duhovni okvir."
dr. Andrej Bajuk, predsednik Nove Slovenije
"Vstop Slovenije v EU in NATO pomeni, da
se Slovenija kot evropska država vrača v kulturno- politični krog, v
katerem so se Slovenci zgodovinsko izoblikovali kot narod s svojo
individualnostjo, in da jo tudi ohranimo. Vstop predstavlja odločilen
korak na poti, na katero je Slovenija stopila s plebiscitom decembra
1990. Odločitev za vstop v EU je povezana z vključitvijo v
NATO. Večinoma so članice unije tudi članice NATO. Ker EU še nima
lastne obrambne organizacije, jo bo morala v prihodnosti šele
zgraditi. Sodobna obramba tehnološko in finančno presega zmogljivosti
sleherne države, zato so nujni sistemi kolektivne varnosti. Za
Slovenijo je odločitev za ti dve organizaciji priložnost, ki jih je
zgodovina ponudila le redkokdaj, in se zamujene ne vračajo."
dr. France Bučar v imenu Slovenskega panevropskega gibanja
"Vojaško je Slovenija izjemno zastopana
v bližnjih mirovnih operacijah. Kar se bo zares spremenilo, je njen
položaj pri odločanju v NATO. Postala bo enakovredna članica, zdaj pa
je samo aktivna članica. Varnostne in politično diplomatske razmere pa
se bodo bistveno spremenile ob nevstopu v NATO in ob zavrnitvi
povabila. Slovenija potem ne bo več najbolje pripravljena partnerica
za članstvo, temveč tako oddaljena od njega, kot sta Makedonija in
Albanija, torej bolj oddaljena kot Hrvaška."
prof. dr Ljubica Jelušič, predstojnica katedre za obramboslovje FDV, Večer, 25. februar 2003
"Nikakor ne drži, da bi negativni izid
referendumov pomenil ohranitev našega solidnega status quo, nasprotno
res je, naš sedanji položaj bi se v takšnih primerih poslabšal v
bistveno večji meri, kot se bo izboljšal v primeru pozitivne
izbire. Slovenija je med vrati in tam ne more in ne bo ostala v
nobenem primeru. Ali bomo vstopili ali izstopili - in to je odvisno od
naše skupne volje. Konec marca se bomo nepreklicno poslovili od
tega začasnega vmesnega položaja, pa če je bil za nas še tako
ugoden.... Zavrnitev enega ali drugega bi po mojem prepričanju
mednarodni položaj Slovenije pomembno poslabšala. Nič dramatičnega se
seveda ne more zgoditi čez noč. Toda to poslabšanje bomo občutili tudi
v zelo bolečih detajlih..."
Gregor Golobič, predsednik sveta LDS, za Delo, 15. februarja 2003
"H kateri kulturi - miru ali vojne -
sodijo naši vojaki in policisti v okviru mirovnih sil NATO na Balkanu?
Članstvo v NATO je povsem združljivo z vodenjem aktivne mirovne
politike. Nihče nam tudi ne more zajamčiti, da nas nihče več ne bo
ogrožal. Zadnja grožnja (z raketnim in bombnim napadom na jedrsko
elektrarno Krško) tudi ni prišla z ozemlja sosednje države. Zdavnaj so
minili časi, ko je bilo še morda možno vsaj približno zagotavljati
verodostojno obrambo na tako majhnem ozemlju, kot ga imamo. Učinkovite
obrambe danes ne bi zmogla niti naša nekdanja skupna država, pa je
bila 12-krat večja in trikrat bolj obremenjena z obrambnimi izdatki
kot Slovenija. Nadaljevanje sedanje drže in varnostne politike
Slovenije bi pomenilo dobro alternativo članstvu v NATO, toda
Slovenija dejansko ob prenizki lastni sposobnosti ne uživa zunanje
opore. Tudi zato je naša varnost v veliki meri odvisna od NATO, s
katerim že itak vrsto let sodelujemo, a hkrati ne soodločamo. Tako kot
v primeru EU po gospodarsko politični plati je bolje biti zraven kot
član in ne le sedeti v veži. NATO je tudi irelevanten z vidika
demokracije, saj je način odločanja z enakimi pravicami članic in s
konsenzom bolj demokratičen kot Združeni narodi in EU. Tudi enačenje
Bush=ZDA=NATO ne drži. ZDA navzlic svojemu velikemu vplivu ne more
prepričati vseh svojih zaveznikov. Tudi članstvo v EU ne bi pomenilo
zadostne obrambne garancije, saj EU nima svoje vojske. Zato je več kot
logično, da se vključimo v dejavni sistem kolektivne obrambe. Edini
tak sistem je NATO."
Anton Bebler, predsednik ZAS, Delo, 1. februar 2003
"Če se Slovenija ne bo vključila v NATO,
bo to pomenilo vrnitev na začetek. Na obrambnem področju bi se bilo v
tem primeru potrebno vrniti k izhodiščem, ki jih je Slovenija v
zadnjih letih že presegla, kar bi se konkretno pokazalo v številnih
pomembnih konceptualnih problemih. Morali bi oblikovati načrt in
postaviti povsem samostojen nacionalno obramben sistem, kar bi
pomenilo množično uporabo človeških in materialnih virov ter pripravo
na različne oblike vojskovanja. Posledično bi bilo potrebno korenito
spremeniti strateške in normativne akte nacionalne varnosti in obrambe
ter ponovno izoblikovati načrte obrambnih reform, še zlasti v
reorganizaciji slovenske vojske in upravnega dela obrambnega
ministrstva ter modernizaciji SV. Spremeniti bi morali tudi načrtovani
obseg in strukturo sil, kar pomeni spremembo kadrovsko-strukturnih
razmerij ter uvajanje celotnega spektra novih oborožitvenih sistemov
in opreme, ter zagotoviti znatno višje obrambne izdatke od sedanjih,
predvidoma v višini 3,5 do 4 odstotke BDP."
Anton Grizold, obrambni minister, Delo 25. januar 2003
|