Preoblikovanje Slovenske vojske
Strateški koncept zavezništva iz leta 1999 poudarja, da je bistven
namen NATO varovati svobodo in varnost njegovih članic s političnimi
in z vojaškimi sredstvi. Poleg tega potrjuje pomen demokracije,
človekovih pravic in vladavine prava ter izraža zavezanost države
članic ne le k skupni obrambi, temveč tudi k miru in stabilnosti na
širšem evroatlantskem območju.
Bistveni elementi koncepta so ohranjanje čezatlantske povezave,
vzdrževanje učinkovitih vojaških zmogljivosti, oblikovanje evropske
varnostne in obrambne identitete znotraj zavezništva, preprečevanje
konfliktov in obvladovanje kriznih razmer, partnerstvo, sodelovanje in
dialog, širitev, nadzor oborožitve, razoroževanja in neširjenja
orožja.
Značilnosti prihodnjega operativnega okolja bodo skupne,
kombinirane in mednarodne operacije, v katerih se bodo večnamenske
sile prihodnosti sposobne dinamično prilagajati razmeram na bojišču.
Glavna načela bojnega delovanja oboroženih sil prihodnosti so:
- hitro posredovanje oziroma sposobnost čimprejšnjega reagiranja na
nastalo krizo,
- sposobnost razporeditve oziroma sposobnost priti na območje krize
v čim krajšem času in biti čim prej sposoben za bojno delovanje,
- vzdržljivost oziroma sposobnost opravljanja nalog samostojno in
učinkovito,
- raznovrstnost oziroma sposobnost opravljanja celotnega spektra
novih nalog,
- preživetje oziroma sposobnost za obrambo lastnih sil ter
- trdoživost oziroma odpornost proti različnim vrstam napadov in
sposobnost dolgoročnega delovanja.
Slovenska vojska bo morala biti sposobna delovanja in prilagajanja
novemu okolju, za katerega so značilni dinamičnost in nepredvidljivost
ter obramba pred različnimi grožnjami, ki izhajajo iz nestabilnih
držav in so posledica terorizma, organiziranega kriminala ter drugih
asimetričnih groženj, povezanih s sodobno opremljenim
nasprotnikom. Cilj razvoja SV je doseči ustrezno odzivnost na vse
potencialne grožnje.
Članstvo v zvezi NATO je neposredno povezano z reformami obrambnega
sistema, da bo sposoben zagotavljati vojaški vidik nacionalne obrambe
glede na razmere v širšem varnostnem okolju. Prilagajanje obrambnega
sistema mora biti usmerjeno v zagotavljanje sil in zmogljivosti za
izvajanje nacionalne in kolektivne obrambe ter aktivno sodelovanje v
operacijah kriznega odzivanja. Navedeno mora povečati sposobnost in
odzivnost obrambnega sistema skladno z razpoložljivimi viri.
SV bo morala do leta 2015 postaviti takšno strukturo in obseg, da
bo zmožna izpolnjevati poslanstvo in naloge v okviru nacionalne
obrambe, prevzetih obveznosti članstva v zvezi Nato in EU ter
regionalnih varnostnih povezav.
V načrtovanju sil je nekaj bistvenih zmogljivosti, ki jih SV mora
vzdrževati in izboljševati, da bi se lahko spopadla s prihodnjimi
izzivi in nalogami. Te vojaške zmogljivosti morajo izpolniti potrebe
nacionalne obrambe in zagotoviti sodelovanje v kolektivni
obrambi. Bistvene operativne zmogljivosti, navedene v nadaljevanju,
predstavljajo način in sredstvo za doseganje zmogljive operativne
strukture sil ter ustrezen pristop v izpolnjevanju poslanstev in
nalog. Prav tako so osnova za cilje usposabljanja SV.
Bistvene operativne zmogljivosti, ki jih mora SV doseči z
realizacijo ciljev iz SDPRO 2015, so:
- pravočasna razpoložljivost sil,
- učinkovita obveščevalna zagotovitev,
- pošiljanje sil in mobilnost,
- učinkovito delovanje,
- učinkovit sistem poveljevanja, kontrole in komunikacij,
- zagotavljanje trajnosti delovanja ter
- preživetje in zaščita sil.
Ob konzultacijah s predstavniki zveze NATO in drugimi priznanimi
strokovnjaki z obrambnega področja, je bilo glede obrambnih reform
poudarjeno, da naj bodo reformna prizadevanja usmerjena v čas po letu
2015. Ključno vprašanje je, kakšne zmogljivosti bo v tistem obdobju RS
oziroma SV zagotavljala za potrebe zavezništva.
Pojasnjena so bila tudi nekatera pričakovanja NATO glede prispevka
v zavezništvu, ki bodo izhodišča zveze na pristopnih pogajanjih. NATO
od Slovenije pričakuje tisto, kar lahko Slovenija zagotovi, hkrati pa
od Slovenije ne bo sprejel tistega, česar ne potrebuje. Vsekakor bo
NATO pričakoval od Slovenije sile, ki bodo samooskrbne in trdožive. Po
merilih NATO je to lahko bojna bataljonska skupina. Poleg tega mora
Slovenija računati tudi na bojne in poveljniške elemente, ki jih
prispeva v nadrejeno poveljstvo.
Doseganje interoperabilnosti obrambnih sil RS z zvezo NATO ni le
enkratna reorganizacija teh sil, temveč pomeni doseganje sposobnosti
za konstantno izvajanje tega procesa. Tej zelo visoki zahtevi komaj
sledijo dolgoletne članice NATO. To je kontinuiran, evolucijski
proces, ki se ponavlja in ki ga je treba stalno izboljševati. Že ena
enota velikosti bataljona, ki naj bi dosegala Natovo
interoperabilnost, zahteva mnogo večjo integracijo in dinamiko
procesov na MO, kot jo dosegamo sedaj.
Za doseganje pripravljenosti za članstvo v NATO je bila
ustanovljena posebna delovna skupina, ki zagotavlja usklajen in
celovit pristop k pripravam ter izvedbi dejavnosti pristopnega procesa
na področjih iz pristojnosti Ministrstva za obrambo.
V preoblikovanje in reorganizacijo SV, ki vključuje tudi prehod na
poklicno vojsko, dopolnjeno s pogodbeno rezervo, je vloženo veliko
energije. Načrti in usmeritve za preoblikovanje SV so sedaj narejeni,
deloma se bodo dopolnjevali na podlagi vse pogostejših in natančnejših
pristopnih konzultacij z NATO. Po prejetem povabilu v zvezo NATO je SV
še pred večjimi izzivi kot v preteklih dveh letih, ko so tekla
prizadevanja za povabilo za članstvo. Sedaj bo morala predvsem SV
dokazati, da je sposobna delovati skladno s standardi zveze NATO, ki
jih mogoče najbolj na kratko predstavljajo koncepti: povezljivosti
(interoperability), premestljivosti - sposobnost biti nameščen na
bojišču (deployability), vzdržljivosti v smislu sposobnosti
neprekinjene prisotnosti v območju delovanja, kar vključuje tudi
sposobnost obnavljanja sil (sustainability) in preživetja
(survivability).
|