Redna seja DZ: Predlog za razpis posvetovalnega referenduma o vključevanju RS v zvezo NATO
22. in 23. maj 2002
Prepis seje 23.5.2002
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: Hvala. Kolegice in kolegi, prehajamo
na prekinjeno 2.č točko dnevnega reda, to je na nadaljevanje obravnave
o predlogu za razpis posvetovalnega referenduma o vključevanju
Republike Slovenije v Zvezo Nato. Končali smo predstavitev poslanskih
skupin in slišali nastopa obrambnega in zunanjega ministra. Tukaj imam
prijave kolegov poslancev, ki imajo spričo pisne prijave možnost, da
govorijo časovno neomejeno. Najprej bom povabil k besedi kolega
Baroviča, za njim kolega Kacina. Prosim imate besedo pri čemer, če
smem, vas prosim, da poskušate kolikor je mogoče strnjeno predstaviti
svoje poglede na to vprašanje. Prosim kolega Barovič imate besedo.
BOGDAN BAROVIČ: Hvala lepa gospod predsednik. Mojih besed ne
bo nič več in nič manj kot jih je bilo namenjenih za razpravo včeraj
ko sem vas prosil tako osebno, kot javno, da naj se pogovor oziroma da
naj se pravica poslancev v tem državnem zboru nadaljuje, da naj se
končajo razprave vodij poslanskih skupin, da naj razpravo končajo
poslanke in poslanci in predstavniki vlade, ki so imeli včeraj že
predhodno pravico govora, odgovarjajo nazadnje. Dogovor je bil pač
tak, da ste vi dovolili predstavnikom vlade, torej zunanjemu ministru
in ministru za obrambne zadeve, kar pa v imenu kolegic in kolegov tega
državnega zbora ocenjujem ni pošteno in ni fer, kajti v tem državnem
zboru odločamo poslanke in poslanci, naši spoštovani kolegi in
kolegice iz vlade pa imajo vsekakor pravico, ki jo dobijo po
poslovniku. Ne glede na to, začel bom takole. Kakorkoli ocenjujete,
da Slovenska nacionalna stranka evroskeptična, pa ni, ampak je
evrorealistična, je pa proti Natu, sem aktiven udeleženec številnih
dogodkov, dogajanj in potovanj po svetu kar se tiče vse Evropske
unije, pa je tudi povezana z obrambno in varnostno politiko. In
kjerkoli poudarjam pravico Slovenije, da mora biti enakopravna članica
mednarodnih organizacij so mi dejali: svojih pravic nimate, možnosti
ali pravice izsiljevati zato, ker če želite biti člani nekega kluba
morate spoštovati njihova pravila. Jaz sem sicer dejal, da razumem, da
če si član nekega kluba moraš spoštovati pravila tega kluba, da pa
imaš pravico tudi sodelovati pri oblikovanju pravil tega kluba. In
prepričan sem, da se kolegice in kolegi z mano strinjajo. In kakšna je
tukaj povezava z Natom.
Dovolite mi, da citiram stavek spoštovanega predsednika države
Republike Slovenije, gospoda Milana Kučana. Toda naše življenje v
okrilju tega prostora, ob vseh prednostih, prinaša tudi
odgovornosti. In drugi stavek. Pomembno je, da zdaj, drugi stavek se
glasi takole: Učinkovito obrambo zagotavlja danes samo sistem
kolektivne obrambe v sistemu kolektivne varnosti. Ta je zgrajen na
prepričanju, da je mir nedeljiv, v tem sistemu ni mogoče pričakovati,
da bodo drugi branili naš mir in našo varnost, sami pa ne bi bili
pripravljeni ničesar storiti za njihovo obrambo in za skupno varnost.
S tem smo jasno in glasno povedali, da vključitev Slovenije v zvezo
Nato, ne prinaša samo koristi, o katerih smo poslušali včeraj kar
krepke ure prepričevanj, temveč tudi odgovornost, ki jo bomo morali
Slovenci kot slovenski narod, dati.
Ob tem pa je potrebno spregovoriti še o stvareh, o katerih se ne
govori, te pa so, upam, da bodo kolegice in kolegi spoštovali
argumentirane, jasne in vredne razmisleka, tudi za slovenski
narod. Evropa je, kar se tiče varnostne, kar se tiče varnostne in
obrambne politike, na razpotju. Država Republika Slovenija ima dve
poti. Vključitev v zvezo Nato in druga pot, v katero se usmerjamo, je
vključitev v Evropsko unijo.
Obrambno varnostna politika Evropske unije ta trenutek je popolnoma
nedorečena. Evropska unija te obrambne varnostne politike nima. Tisti,
ki se ukvarjate z zadevami Evropske unije veste, da so bila v
preteklosti izrečene besede, mnenja, misli, da bo Evropska unija
dobila svoje varnostne in obrambne sile, o katerih pa danes ni govora.
Evropa danes, verjemite ali ne, stremi k temu, da bi varnostno in
obrambno politiko Evropske unije, izvajal Nato. Danes so nam kolegi,
ki so na obisku iz Grčije, povedali jasno in glasno, naj povem, da so
oni člani zveze Nato in prav tako so člani Evropske unije, da Amerika
in Velika Britanija, ne želita evropske vojske. Zraven pa sta omenila
še, pa so omenili še vrednost evra kot evropske valute in vrednost
oziroma naraščanje moči evropskega gospodarstva.
Moj strankarski kolega, prvak slovenske nacionalne stranke Zmago
Jelinčič, je včeraj že povedal, da je Nato 80 odstotkov trgovine, 20
odstotkov pa vojaške institucije. Danes smo delček tega dobili v
potrditev od naših gostov. Pa pustimo to. Za naše ljudi, za naše
Slovence je pomembno naslednje. Odločiti se, kdo nam zagotavlja večjo
varnost. Ali če že nastajajoča Evropska unija, seveda z neko jasno
varnostno in obrambno politiko ali Nato. Odgovor je popolnoma
jasen. Med obema odločitvama je odločitev Evropska unija vsekakor
veliko bolj primerna in veliko bolj varna, kajti toliko časa, kot je
bil mir - govorim o miru v svetovnem merilu, kot je bil zdaj - v
okviru nastajanja Evropske unije ga že dolgo nismo videli. Kaj pa
Nato? Nato je institucija, ki je bila, verjetno veste, tudi, tudi
ustanovljena zato, da je bila protiutež varšavskemu paktu ali pa
obratno, varšavski pakt je bil protiutež Natu. Kaj je danes Nato?
Koliko miru nam zagotavlja? Kje posredujejo Natove sile? Kdo so
sestavni deli teh Natovih sil? Verjetno vam odgovora, vsaj kar se
slovenske nacionalne stranke tiče, ni treba jasno in glasno
povedati. Nato danes za slovenski narod ne zagotavlja pol toliko
varnosti, kot, če že je potrebno, bi jo zagotavljala Evropska unija.
Vprašanje referenduma, spoštovane poslanke in poslanci. Vprašanje
je: najprej povabilo, potem pa referendum, ali najprej referendum in
potem povabilo. V slovenski nacionalni stranki smo absolutno, ne
relativno, absolutno v popolnosti prepričani, da je najprej potreben
referendum, potem pa povabilo. In dovolite mi, da vam razložim,
zakaj. Zato, ker bodo na referendumu slovenske državljanke in
državljani izrazili svojo voljo. Rekli bodo, da v Nato ali ne v
Nato. Če bodo Slovenke in Slovenci rekli, Nato in Slovenija da, je
država dobila legitimno voljo Slovenije, ljudi, ki v njej živijo, da
pisno ali ustno izrazi zvezi Nato prošnjo, da želi država, Republika
Slovenija, vstopiti v to zvezo, ali obratno, da Nato potem lahko mirno
državo, Republiko Slovenijo, povabi v zvezo Nato in mi mirno lahko
rečemo, da, naj gre država, mi bomo postali Nato, ker so se ljudje
tako odločili na referendumu.
Državni zbor je izvoljen, včeraj smo slišali, v imenu Slovenk in
Slovencev. Čudno, večina, rekel bom, dovolite mi, na pamet, 82 poslank
in poslancev je za zvezo Nato, 8 ali pa 7 smo proti ta trenutek, vsaj
kar se tiče glasovanja o tem referendumu. Če pa pogledamo raziskave,
vidimo, da je več kot ali vsaj polovica Slovencev neopredeljenih
oziroma nekaj manj nasprotuje vključitvi v Nato. To razmerje ni jasno,
ni legitimno. Že spet dovolite stavek, ki ga bom citiral iz govora
predsednika Milana Kučana. Govoril je o dr. Drnovšku in je rekel:
"Njegov predlog, kdaj izpeljati referendum, bo zato najbolj
verodostojen. Odločili boste pa, gospe in gospodje poslanci, vi."
Ne vem, če je to res. Ne vem, če je to res. Prvič, ne strinjam se s
tem, da bo predlog predsednika vlada kdaj izpeljati referendum najbolj
verodostojen in ne vem, če je to res, da bomo odločali o tem mi
poslanci. Ta dva stavka sta v nasprotju.
Še en stavek bom citiral iz včerajšnjega govora gospoda
predsednika: "Pomembno je, da do sedaj državni zbor in v njem
zastopane parlamentarne stranke potrdijo svojo privrženost in podporo
o usmeritvi Slovenije v evroatlantske povezave, v Evropsko unijo in v
Nato." Gospod predsednik lahko izrazi svoje mnenje, da je
pomembno, da državni zbor v njem zastopane parlamentarne stranke
potrdijo privrženost in podporo usmeritve Slovenije v evroatlantske
povezave. Toda mi se moramo odločiti ali jo bomo potrdili, ali pa jo
bomo zavrgli. Mi vemo, da vsak govor spoštovanega gospoda predsednika
države, pa tudi gospoda predsednika vlade, še posebej v javnosti
ogromno pomeni. In da javnost lahko v tistem dnevu in v tisti uri ko
govorita oba spremi svoje mnenje. Če državljanke in državljani
verjamejo v povedano, tisto kar je bilo povedano in slišano včeraj,
prav. Pa tudi, če verjamejo naj se odločijo, če ocenjujejo, da sta
bila govora in vzpodbuda za vključitev v Nato pravilna, naj se o tem
odločijo na referendumu. Potem bom imel jaz kot poslanec Slovenske
nacionalne stranke v tem državnem zboru v vsakem primeru čisto
veste. Če ne bom videl ali menijo državljanke in državljani Republike
Slovenije ali naj se Slovenija vključi v Nato ali ne, potem o tem ne
bom odločal za, nikdar in nikoli. Slovenska nacionalna stranka je
proti Natu in bo proti Natu, ker ne bom odgovarjal in ne bom kriv, če
bi se, pa bog ne daj, da bi se zgodilo, da bi slovenski fantje
prihajali v črnih plastičnih vrečkah od kod domov. Prej sem prebral,
Nato ne pomeni samo prejemati, pomeni tudi dajati.
In še enkrat vprašanje, včeraj je gospod Janša izrazil globalna
reforma slovenske vojske in obrambnega sistem je ključnega pomena in
je nujna. Jaz se z njim popolnoma strinjam, pa vendarle z velikim
popravkom, ja, je nujna, ampak ne zaradi Nata, temveč zaradi slovenske
vojske. Včeraj pa je bilo rečeno, da zato, če želimo v Nato moramo
narediti globalno reformo slovenske vojske. Mi jo moramo narediti
zaradi slovenske vojske, ne zaradi Nata.
In še zadnja stvar, vprašanje miru. Strinjam se, mir je osnovno
načelo in osnovno gibalo razvoja vsake države. V govoru predsednik
države je izražena skrb za slabo misleče, ki nas ogrožajo, ki ne
poznajo ne demokracije ne pravnega reda in ne meja. Se strinjam, da
obstajajo tudi taki, a proti takim se lahko bori vsaka država, ki ima
razvito demokracijo, ki je miroljubna in ki ima v svojem političnem,
izvršilnem, zakonodajnem in sodnem ustroju tako kvalitetne, koristne
in sposobne ljudi, da znajo po diplomatski poti, po zakoniti poti in
po poti miru ohraniti suverenost njihove lastne države, in ljudje, ki
svojo državo ljubijo in jo imajo radi. Takšni so povečini
Slovenci. Zato smo Slovenci enkrat že dokazali, kako imamo radi to
državo, ko smo jo osamosvojili brez, brez pomoči Nata ali kakršnekoli
druge vojaške ali nevojaške institucije. In Slovenci bomo vedno imeli
to moč in to voljo.
Zato še enkrat poudarjam, spoštovane kolegice in kolegi, v
slovenski nacionalni stranki je jasno stališče o Natu. Naše je in
takšno imamo pravico izraziti - mi smo proti vključitvi. Zato sam
osebno kot član slovenske nacionalne stranke podpiram predlog Stranke
mladih Slovenije za predhodni referendum in obljubljam, da tisti
trenutek, ko bodo vsi Slovenci in Slovenke izrazili na takšnem in na
realnem referendumu svojo voljo, da so za vključitev v Nato, da bom
njihovo voljo navkljub usmeritvi stranke, da bom voljo slovenskega
ljudstva spoštoval. Zahvaljujem se vam za pozornost. Hvala lepa.
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: Hvala vam, kolega Barovič. Repliko
ima na vaš nastop kolega Avšič.
JOŽE AVŠIČ: Hvala lepa. Bom kratek, skušal bi pa le kolegu
Baroviču pojasniti nekaj, kar prav gotovo sam ve, pa je vendarle
interpretiral drugače.
Morda bi se celo strinjal z referendumom, takim kot je predlagan,
če bi šlo v resnici za to, da bi bili pred tem, ali naj Slovenija
zaprosi zvezo za vstop v Nato. Vendar smo mi to že zaprosili. Mi smo
že dolgo tega v parlamentu se dogovorili, da zaprosimo za vstop v
Nato. In pričakujemo, da bo ta prošnja rešena, tako ali drugače. Torej
v tem hipu mi ne sprašujemo, ali naj Slovenija zaprosi za vstop v
Nato, tako so se dogovorile vse parlamentarne politične stranke. Ta
referendum bi v končni fazi, če bi bil izveden, dal odgovor samo eni
parlamentarni stranki, ki v preteklem mandatu ni bila prisotna v
parlamentu, da si sama izoblikuje svoje lastno mnenje o tem, ali je za
ali je proti, kajti evidentno je, da v stranki mladih stališča do tega
nimajo še oblikovanega.
Referendum, ki bi ga izvedli pred povabilom, pa je po svoje lahko
tudi malo smešen. Zelo čudno je, recimo, če pričakuješ od nekoga
vabilo, bodisi na svatbo, bodisi na karkoli drugega in še preden to
vabilo dobiš, zavrneš. In potem lahko dobiš odgovor, saj te sploh
nismo mislili povabiti.
Mislim, to je res zelo čudno, da bi v pričakovanju vabila, že
naprej glasovali o tem, ali naj to vabilo sprejmemo ali pa ga
zavrnemo. Tudi jaz sem za referendum in mislim, da bomo zadovoljili
vse zahteve slovenske javnosti, da bomo referendum razpisali takrat,
ko se bomo resnično odločali o tem ali vabilo sprejeti ali se
vključiti v zvezo ali ne. Hvala lepa.
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: Hvala lepa. Besedo ima kolega
Janša. Potem je prosil za repliko na nastop kolega Avšiča, kolega
Vnučec najprej. Prosim, kolega Janša.
IVAN (JANEZ) JANŠA: Hvala za besedo. Kolega Barovič je prej
citiral eno mojo izjavo včeraj, v zvezi z reformo v slovenski vojski
in dejal, da pač je reforma potrebna predvsem zaradi vojske in ne
zaradi Nata.
Drži oboje. Velika razlika je v pristopu k tej reformi in tudi
končni rezultat reforme, mora biti nujno drugačen, glede na to, ali
Slovenija bo članica Nata ali ne. To mislim, da ni treba razlagati
niti laikom. V primeru, da Slovenija ne postane članica Nata, potem so
vse želje o skrčenju obsega vojne sestave slovenske vojske na 20
oziroma 25 tisoč ljudi, samo lepa želja in utopija. V primeru, da
gremo v Nato, pa so seveda takšni načrti in takšni cilji povsem
uresničljivi.
V primeru, da ne gremo v Nato, gospod Barovič, bo treba kar
ohraniti vojno sestavo slovenske vojske tam na 60, 70 tisoč, skrbeti
za opremo in vse ostalo. Tukaj je bistvena razlika, poleg vseh
ostalih. Se pravi reformo izvajamo zaradi nas samih pa tudi zaradi
Nata oziroma točneje rečeno, ta reforma lahko dolgoročno prinese
bistveno večjo racionalizacijo v primeru, če Slovenija gre v Nato kot
če ne gre.
Tisto, kar se mi pa zdi protislovno vašemu nastopu, pa je, seveda
vaše nasprotovanje Natu, kljub temu, da nekdo, za katerega ste pod
prejšnjo točko dnevnega reda, trdili, da mu je treba verjeti, članstvo
Slovenije v Nato, podpira. Prej, ko smo razpravljali o predlogu
predsednika države za ustavnega sodnika, ste rekli, ta predlog je
treba podpreti, ker moramo instituciji predsednika države verjeti. Kaj
sploh razpravljamo in tratimo čas.
Včeraj smo tukaj slišali predsednika države, ki se je izrecno
zavzel za Nato, pa vas očitno ni prepričal. In vas sprašujem, zakaj
imate dvojna merila pri tem.
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: Hvala lepa. Gremo po vrsti. Nekaj
rok je bilo dvignjenih. Najprej kolega Vnučec, ali sem prav videl,
kolega Zlobec, bi želeli besedo? Ne niste. Prav. Potem bom dal besedo
kolegu Baroviču in ...
BOGOMIR VNUČEC: Hvala za besedo, gospod
predsednik. Spoštovanemu kolegu Avšiču sem mu rad odgovoril, ko je
omenil, pač da je Stranka mladih predlagala referendum zato, da bi se
potem sama opredelila, tukaj mu moram oponirati in sicer Stranka
mladih je predlagala referendum zato, ker ne želi samo en mesec pred
volitvami ugajati državljanom, ampak se ne želi postaviti v vlogo
politične elite, tako ne mi poslanci, kot tudi ne vodstvo stranke,
ampak sledimo javnemu mnenju in volji državljanov in javno mnenje v
tem trenutku na strani posvetovalnemu referendumu, kar v 70%. Prav
tako tudi nekateri vrhunski pravni strokovnjaki zagovarjajo in
potrjujejo, da bi bilo najbolj pravilno, da bi bil posvetovalni
referendum pred povabilom, kajti ne sme se nam ponoviti Madrid, ko je
bilo javno mnenje zelo za vstop, vabilo smo pričakovali, na koncu pa
nismo bili povabljeni. Tako da mislim, da tukaj si ne smemo še enkrat
privoščiti, da bi potem, ne glede na vse, povabila ne bi bilo. Hvala.
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: Hvala lepa. Kolega Barovič, replika
kolegu Janši verjetno.
BOGDAN BAROVIČ: Seveda, hvala lepa, saj bom zelo kratek in
jedrnat. Spoštovani gospod kolega Janez Janša, pustimo prvi del govora
globalizacija, sem povedal, da se strinjam z vašo teorijo, vendar je
zame ta teorija pomembna zaradi slovenske vojske, ne zaradi Nata. To
pustiva. Kar se pa o vaši, seveda politično izkušeni izjavi o dvojnih
merilih tiče, pa samo nekaj.
Prvič, verjetno ste tako izkušen politik, da veste, kaj so dejstva,
ki so, dejstva govorim, dejstva, ki so odločala imenovanju danes tule,
torej dejstva, dana na papirju z imenom, priimkom, letnicami, diplomo,
izkušnjami in tako naprej in verjetno sami tudi veste, da je bil
včerajšnji govor predsednika republike Slovenije govor, v katerem je
dejstev malo, je pa veliko predvidevanj, ugibanj in pa želja. To so
bistvene razlike in še nekaj bi vas prosil, jaz verjamem, da mogoče
niste imeli časa, če pa bi me natančno poslušali, pa bi lahko slišali
citate iz govora predsednika države republike Slovenije gospoda Milana
Kučana, ki ga vseeno spoštujem in mu v veliki meri marsikdaj tudi
verjamem, da sem mu te citate očital in tudi tem citatom
nasprotoval. Torej, eno so dejstva, ki opredeljujejo ime, priimek,
šolo, izobrazbo, znanje, izkušnje, drugo pa so ugibanja in pa
predvidevanja, zato imam pač pravico izreči se pri eni točki tako, pri
drugi pa drugače in v tem primeru pač za dvojna merila ne gre, razen
če vi razmišljate drugače, kar pa imate seveda vsakršno pravico. Hvala
lepa.
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: In še končna replika kolega Peče,
ne, se odpoveduje, tako gremo lahko na razprave naprej in vabim k
besedi kolega Kacina. Kolega Kacin imate besedo.
JELKO KACIN: Hvala za besedo, gospod predsednik, spoštovane
kolegice in kolegi, predstavniki predlagateljev. Svoj nagovor bi rad
začel z ugovorom nekaterim izjavam, ki jih je v začetku izrekel
spoštovani kolega Barovič. Skliceval se je na grško delegacijo in
rekel, da si ZDA in Velika Britanija ne želita evropske vojske. Tudi,
če bi bilo to res, se kaj takega ne govori javno, res ne, to so
zavezniške države, posebej če gre za skupino prijateljstva. Če je bila
delegacija in je nekdo kaj rekel, je to lahko rekel posameznik. Ampak
prosil bi vas, da v bodoče, kadar rečete kako stvar, upoštevate tudi
morebitne mednarodne posledice. To je prvo pravilo, ki ga moramo
upoštevati takrat, ko se pogovarjamo o integraciji ali pa
nasprotovanju integraciji v katerokoli mednarodno organizacijo.
Rekli ste, da nam varnost zagotavlja Evropska unija. Že mogoče, jaz
vam ne verjamem, Evropska unija nam daje pač ekonomske priložnosti,
vojaške varnosti nam pa ne zagotavlja. In tudi če bi to bilo res, vaša
stranka Evropski uniji nasprotuje in našemu članstvu v njej, vsaj tako
sem mislil do zdaj; lahko da se boste nekoč premislili, kot ste se že
kdaj, ampak zaenkrat je uradno stališče vaše stranke, da nasprotujete
vstopu v Evropsko unijo. Torej nasprotujete, da bi Evropska unija
zagotovila našo varnost, tako kot ste maloprej povedali. Torej to, kar
ste povedali, ne zdrži soočenja z vašimi lastnimi izjavami.
Pravite, Nato nam ne prispeva pol toliko kot Evropska unija. Že
mogoče, ampak jaz vam ne morem verjeti, ker je Natovih vojakov
bistveno več kot pa evropskih vojakov v neposredni bližini pa malo
bolj oddaljeni bližini, vsekakor pa tam, kjer so na ozemlju naše
nekdanje skupne države še kako potrebni in dobrodošli.
Mene seveda vaš nastop veseli, če pomeni obrat, salto
mortale. 17. aprila 1997 se je predsednik vaše stranke kot - en, dva,
tri, štiri, pet, šest - sedmi po vrsti podpisal pod skupni dokument,
ki podpira naš vstop v Evropsko unijo in zvezo Nato. Potem je ta
podpis odtegnil, in če je to, kar ste povedali, napoved, me pač
veseli, da ga boste morda v naslednji fazi tudi dodali, čeprav ste
rekli, da za zdaj ste ostro proti.
No, zdaj pa prehajam na svojo razpravo. Ko sem se pripravljal na ta
nagovor, sem si dal poiskati nekatere podatke, in začel bi z
naslednjim. Naknadni zakonodajni referendum o zakonu o spremembah in
dopolnitvah zakona o zdravljenju neplodnosti in postopkih oploditve z
biomedicinsko pomočjo, ki je bil v nedeljo 17. junija 2001, je
zahteval 366 milijonov slovenskih tolarjev iz proračuna Republike
Slovenije. Zakonodajni referendum o financiranju izgradnje
termoelektrarn Trbovlje III, kjer je od 10. januarja 1999, nas je stal
359 milijonov slovenskih tolarjev. Referendum, ki ga predlaga stranka
mladih, zagotovo ne bo cenejši od teh dveh zneskov, če upoštevamo
indeksacijo.
Ampak ko nekdo predlaga, da država mimo sedanjega proračuna, ko se
pogovarjamo o tem, da bi morali varčevati, potroši še dodatna
sredstva, pri tem pa ne ve kako bi se sam opredelil, je neko zelo
čudno, zelo nenavadno, po mojem, neprimerno stališče.
Jaz bi verjel stranki mladih, če bi se opredelila, doslej sem jih
izzval velikokrat, javno, včeraj so imeli priložnost, ko so govorili v
imenu stranke in potem na koncu še gospod Štemberger sam osebno, so
ponovili, da stališča do tega ali so za ali so proti, še vedno nimajo.
Pri, oprostite, zaokrožil bom 400 milijonih tolarjev stroškov, si
nekdo privošči luksus, da nima stališča do tega. Zahteva pa porabo teh
sredstev in to zdaj, takoj.
Vsi smo za referendum in vsi pristajamo uporabo teh sredstev
takrat, ko bo za to primeren trenutek in se bomo do tega
opredelili. Ampak govorim o morali. Zato se mi je zdelo pomembno reči
nekaj več o tem.
Drugi del mojega prispevka bi navezal na včerajšnjo razpravo in
razpravo, ki bo sledila tej točki dnevnega reda, to je zgodba o
grobiščih, da skrajšam. Ko so ustanovili zvezo Nato, so ji ustanovili
zmagovalci druge svetovne vojne. Zmagovalci druge svetovne vojne so v
to zvezo povabili tudi največjega poraženca druge svetovne vojne, se
pravi, Nemčijo. In ustanovili so Nato. Nastal je tudi Varšavski
sporazum, ampak v ta Nato so doslej povabili in sprejeli tudi nekdanje
komunistične države. Ta Nato bo prihodnji teden podpisal sporazum z
Rusko federacijo, ki je naslednica Sovjetske zveze.
V luči naših včerajšnjih razprav, se mi zdi pomembno opozoriti, da
je Nato pomiril med seboj, zmagovalce in poražence druge svetovne
vojne, pa tudi obe veliki ideološki nasprotji, ki sta vztrajali tudi
potem. O tem, kar smo slišali včeraj o komunizmu, danes ni več veliko
dilem. Kajti tudi nekdanje komunistične države, so vstopile v zvezo
Nato. In ena pogojno komunistična država, se opravičujem, če tako
govorim o Ruski federaciji, je zdaj tako rekoč, tako zraven, da je že
noter. In to pomeni v naši luči, tudi precejšen korak k spravi.
Zato se mi zdi, da bomo potem, ko bomo v Natu, mi vsi, ki smo
nasledniki nekdanjih zmagovalcev in poražencev v drugi vojni, na našem
ozemlju, nekoliko lažje zrli v prihodnost in bo zadreg med nami
nekoliko manj.
Zato se mi zdi v luči teh nekdanjih zavezništev posebej pomembno
opozoriti, da bo to prispevalo k izboljšanju bilateralnih odnosov z
našimi sosedi. Vsaj dve naši sosedi sta članici zveze Nato, Italija in
Madžarska. O Madžarski ne bi rad govoril preveč, raje bi več rekel o
Republiki Italiji, ki je bistveno, bistveno večja od nas.
Kot sem že kdaj povedal in zdaj ponovim, bom zelo vesel, ko bomo v
Natu in bodo tudi naše najbolj levolevoleve vlade prisiljene
sodelovati z najbolj desnodesnodesnimi vladami v Italiji in se
spoštovati kot zavezniki. Potem bo bistveno manj ideološkega
opredeljevanja, do tega, kaj je pametno za sosednjo državo, kaj je za
nas sprejemljivo in kaj za nas ni sprejemljivo. Nekateri si pač
privoščijo luksuz, da se do italijanske vlade opredeljujejo skozi
ideološka očala. Jaz si tega ne upam, pa sodim na levi del političnega
spektra, da ne bo kdo prizadet, če bi rekel, da sodim v center. Ampak
nekateri si to privoščijo. In zato se mi zdi, da je izjemno pomembno
ustvariti dolgoročne pogoje, da bodo obveščevalne službe, zlasti pa
vojaške obveščevalne službe teh dveh držav prisiljene sedeti za eno
mizo in si pravočasno izmenjavati informacije, ki vplivajo na varnost
in ogroženost obeh držav.
Leta 1991 smo se osamosvajali in po tem osamosvajanju smo se tudi
osamosvojili. Danes smo enajst let starejši. Ne vem, ali tu igra vlogo
skleroza in pozabljamo, kaj pravzaprav smo se takrat ali pa bi se
morali naučiti, ampak po tisti naši vojni se je v naši neposredni
bližini zgodilo še toliko krvavih vojn in grozljivih pobojev, da bi se
iz njih vsi morali marsičesa naučiti, pa so bili nekateri pri nas
znova in vedno znova neprijetno presenečeni nad razvojem dogodkov. In
kot da bi hote pozabili vse bridke in katastrofalne izkušnje in
posledice v drugih državah, naslednicah Jugoslavije, so nekateri znova
prepričani, da se nam kaj podobnega ne more nikoli več zgoditi. Sam
sem pač bil vzgojen in izšolan v sistemu, kjer so mi zabijali v glavo,
da se kaj takega ne more več zgoditi. Moji starši so trdili, da so
zadnja generacija, ki se jim je kaj takega zgodilo. Pa smo se pustili
presenetiti in tudi nam se je to zgodilo.
Čas je, da Republika Slovenija možnost in nevarnost presenečenj v
prihodnosti zmanjša na minimum, da naše varnostno, politično,
ekonomsko okolje naredimo predvidljivo in stabilno. Prav je, da
obdobje našega realnega načrtovanja, realističnega pristopa
verodostojniku cen raztegnemo čim dlje v prihodnost.
Mi smo, pač, ena redkih in srečnih držav, ki ji po 11. septembru ni
bilo potrebno prištevati in pokopavati pogrešanih in mrtvih v
terorističnih napadih v ZDA.
Terorizem ne sprašuje po spolu, ne po starosti, ne po rasi, ne po
veroizpovedi ali pa državljanstvu naključnih žrtev, saj žrtev ne
izbira, samo šteje jih. Želi, da bi jih bilo čim več. Zato terorizem
ogroža naše vrednote, naš vrednostno sistem, naše pravice in
svoboščine in našo civilizacijo. Zato se je Nato odzval tako hitro,
tako enotno in tako učinkovito. Ni mu bilo dovoljeno sanjati, tako kot
nam ob osamosvojitvi. Odzval se je takoj in enotno, kot nikoli doslej.
Nato je dokazal, da je ne le potreben in aktualen, ampak tudi zelo
učinkovit.
Zveza Nato zato ni, ne more in ne sme biti samopostrežna trgovina v
katero lahko vsakdo vstopi. Tudi Republika Slovenija v trenutku, ko
nenadoma presenečena nenapovedano ugotovi, da potrebuje del njene
ponudbe in se zato v tistem zadnjem hipu odloči za nakup iskanega
blaga in storitve v minimalni količini, toliko kot jo potrebujemo in
čisto nič več.
Zveza Nato ne bo nikoli več nadomestna oziroma rezervna trgovina,
ki je na voljo 24 ur na dan. In, nam takrat po nižji ceni omogoči
nekaj, kar drugi plačujejo in zagotavljajo na načelih kolektivne
varnosti leta in desetletja.
Zveza Nato in članstvo v Nato, preprosto ni in ne sme biti
naprodaj. In, o tem ni mogoče trgovati tudi v kampanji "za"
ali "proti" Natu.
Sam sem že dolgo prepričan, da je članstvo v Nato ne le naša
priložnost, ampak tudi realna potreba in racionalno najboljša
možnost. Toda, kako ljudem, ki jih ne zanimata ne politika ne varnost,
še najmanj pa zadeve izven meja naše države pojasniti, da se je
potrebno s tem izzivom soočiti, se opredeliti, zanj odločiti in naše
članstvo v njem tudi čimprej uresničiti, če se še predlagateljem
referenduma ne da, ne ljubi in ne splača opredeliti do tega.
Kako naj bomo kredibilni in ljudem dopovemo naj se do tega
opredelijo?
Ni druge možnosti, kot javno, jasno in nedvoumno predstaviti in
pojasniti naša stališča do članstva v Zvezi Nato.
Naše članstvo je najbolj učinkovita, najboljša, najcenejša, najbolj
dolgoročna in najbolj varna zavarovalna polica za našo državo, naše
gospodarstvo in našo dolgoročno uspešnost in varnost.
Članstvo v Nato je dokaz naše odličnosti, pravne varnosti in
zanesljivosti tujih naložb pri nas. Vredno je več, kot so vredni
standardi ISO. Ampak, jaz bi bil zelo vesel, če bi kaj takega povedala
ministrica za gospodarstvo. To so gospodarske posledice. Ministrstvo
za gospodarstvo se doslej do tega še ni opredelilo in je, kar se tega
tiče, zame v enakem položaju kot Stranka mladih Slovenije. Pričakujem,
da se bodo vsi vladni resorji znali opredeliti do teh izzivov.
Ker sem zastavil vprašanje, kako ljudem te stvari pojasniti, bom to
poskušal pojasniti na doslej neuporabljen, nekoliko nenavaden
način. Februarja leta 1991 so predsednik in trije člani takratnega
predsedstva republike Slovenije, ki je bilo vrhovni poveljnik takratne
teritorialne obrambe Republike Slovenije pa tudi še kak član takratne
demosove vlade, pa še kdo, ki je danes v tej dvorani, pa kdo, ki ga
danes ni v tej dvorani, podpisali tako imenovano deklaracijo za
mir. Sam sem jo takrat javno obsodil in ocenil kot podporo enostranski
razorožitvi Slovenije. To hudo politično napako sem gospodu Kučanu
očital tudi na predsedniških volitvah leta 1992, saj je v Beogradu
takoj po podpisu vzbudila izjemno pozornost in razširila povsem
napačen vtis, da navkljub nedvomnim in jasnim rezultatom plebiscita
kolebamo v odločilni fazi na poti v našo neodvisnost. Tudi takrat so
nekateri uprizarjali mirovništvo, pa četudi tik pred samo, največjo in
najtršo preizkušnjo naše zrelosti in odločnosti v pripravah na
uresničitev ter vojaško zavarovanje samostojnosti.
Danes sem šel še enkrat brati to izjavo. Ko jo danes beremo enajst
let potem, se preprosto človek sprašuje, kako je lahko nekdo kaj
takega sploh podpisal. Ampak naj povem. To se je zgodilo prej, preden
so nas napadli. To se je zgodilo takrat, ko smo verjeli, da nas nihče
več nikoli ne bo napadel in da bo nekdo drug namesto nas postoril
nekaj, kar bi morali zdavnaj postoriti sami. Samo nekaj alinej bom
citiral.
Vlaganju v vojaški kompleks je slepa ulica, ki zmanjšuje možnosti
za politiko nenasilnega razreševanja političnih sporov, znotraj
posameznih držav pa pomeni stalno grožnjo demokratični ureditvi. To je
bil razlog, da so se nekateri pod njo podpisali.
Naslednja alinea. Kot država, ki šele nastaja, mora na novo
definirati svojo ureditev in politiko, vprašanje vojske pa je pri tem
ena temeljnih razvojnih dilem. To je modra misel. Ampak - tudi če
Republika Slovenija ustanovi še tako močno vojsko, se v tem ne more
meriti s sosednjimi državami. Poleg tega pa bi vojaški spopad na
slovenskem ozemlju za Slovenijo pomenil katastrofo. Četudi bi bil
vojaški spopad katastrofa, se nam ne splača vlagati v lastno obrambo,
bomo že kako. Imamo deklaracijo za mir. Ustanovitev lastne vojske bi
dramatično ogrozilo že tako skromno akumulacijo slovenskega
gospodarstva in prebivalstva in tako naprej.
No in zdaj prihaja najmodrejša misel. Pozorno poslušajte tole:
"Slovenija se nahaja na relativno konfliktnem področju ali vsaj
na njegovem robu. Zato lahko z odpravo vojske, z razvijanjem
institucij za nenasilno reševanje sporov in z mirovno politiko
pomembno prispeva k miroljubnemu razpletu odnosov v Jugoslaviji in
širše, svetu pa se v okviru prizadevanj za mednarodno priznanje
predstavi kot država dobre volje," poudarjam, država dobre volje,
"ki goji celovito razumevanje miru v svetu, miru, ki ga ni mogoče
doseči z zatiranjem nacionalne vojaško-obrambne koncepcije."
In ne nazadnje, to je zdaj zadnja alinea: "Slovenija ima
pozitivno zgodovinsko izkušnjo iz nenasilnih prizadevanj za politično
demokratizacijo in državno osamosvojitev," so zapisali in
podpisali pred našo osamosvojitvijo, ki je potekala nekoliko
drugače. Povedal sem, kdo je to podpisal, morda kolega Janša takrat ni
bilo notri.
Zdaj predsednik države take politične napake ne ponavlja, ampak je
samo kot posameznik in kot institucija kar se da odločno za naše
članstvo v Nato. To je včeraj tu tudi jasno, ne samo povedal, ampak
tudi izpričal, ker je bil z nami do konca. Četudi se mu mandat izteka,
se nikakor ne izogiba odgovornosti, tvega tudi nerazumevanje v
javnosti in se nedvoumno izpostavlja v korist dolgoročnih interesov
države in večine ljudi. Če že kdo, potem ima on vse prepotrebne domače
in mednarodne izkušnje za celovito presojo in jasno ter odločno
stališče. Na napakah se učimo. Če se naš predsednik države je česa
naučil, če se je naš predsednik vlade česa naučil, če se je še kak
drug član vlade česa naučil, je to pozitivno, in vse to smo slišali
včeraj tukaj, pri predstavitvi naših pogledov in ocen. Edini, ki se
doslej še ničesar v zvezi s tem ni naučil, je rektor ljubljanske
univerze, ki še vedno vztraja na tem stališču, četudi je bil takrat,
mislim, da edini član naše Demosove vlade, ki je to deklaracijo
podpisal.
Zato se mi zdi pomembno in potrebno, da povemo, da se tudi najbolj
izkušenim političnim voditeljem zgodijo napačne ocene, zmote, da pa je
te zmote mogoče in potrebno popraviti. Seveda ne morem zameriti
stranki mladih ali pa štirim podpisanim za izvedbo referenduma ali pa
predsedniku stranke Dominiku Savi Černjaku, ki nimajo stališča do
tega, ker so morda nekoliko mlajši od nas. Ampak, če se že dva dni
pogovarjamo o tem, bi se dalo tukaj kaj slišati in se iz tega kaj
naučiti, ker novih rektorjev v prihodnje takega tipa ne potrebujemo
več. Lahko in morali bi se naučiti kaj na podlagi lastnih zmot.
Kot del nekdanje Jugoslavije, smo najbolj prepričljiv dokaz in
primer možnih smeri razvoja in prihodnosti drugih naslednic
Jugoslavije. Naša varnost prispeva k njihovi stabilnosti in njihova
stabilnost prispeva k naši varnosti. Naše članstvo v Nato, bo največja
spodbuda političnim elitam teh držav, da hitreje krenejo po naši poti,
zato si vse te države zaslužijo tudi našo in mednarodno podporo in
pomoč na tej poti proti skupnemu cilju.
V tranziciji, demokratizaciji, normalizaciji, obnovi, razvoju in
mednarodni integraciji, smo jih podpirali doslej in podpirali jih bomo
tudi v bodoče. Lažje, če bomo v Natu. In bolj bomo prepričljivi, če
bomo tudi mi v Natu. Zato proces širitve zveze Nato z našim članstvom
na območju srednje in jugovzhodne Evrope ne sme biti zaključen.
Nadaljnje zmanjševanje obsega naše vojske v skladu z realnimi
potrebami, možnostmi in standardi, bo potekalo lažje in hitreje
znotraj zveze Nato, ob tem pa bo operativno sposobnost vojske,
predvsem pa naša varnost večja. Oborožene sile zato potrebujejo svoj
mir ter stabilne in dolgoročne okvire za preoblikovanje in razvoj. Ko
govorim o oboroženih silah, mislim na slovensko vojsko. Kajti v ustavi
imamo še vedno oborožene sile. Ni cenejše in bolj zanesljive obrambe
od kolektivne obrambe.
Zato bi rad ob koncu zaključil pravzaprav z mislijo, ki sem jo
navedel na začetku. Nekateri nas prosijo, naj jih podpremo, da bi šli
skupaj na referendum in se opredelili do vprašanja, za katerega nimajo
vprašanja oziroma odgovora. In to nas prosijo tisti naši štirje
kolegi, ki tako kot mi vsak mesec pridejo sem po svojo mesečno plačo
in so plačani za to, da imajo politično stališče in da govorijo v
imenu ljudi, ki so jih izvolili. Ti ljudje seveda nimajo stališča ali
pa ti poslanci njihovega stališča nočejo izpovedati. Politična elita
je pač zato, da ljudem nekatere stvari pojasni. Tukaj je zgodba
obratna. Elita voli, da bi poslancem na referendumu povedala, kakšno
naj bi bilo njihovo stališče. In to je narobe sprevržen svet.
Zato upam da se bo Stranka mladih Slovenije prej, ne slej, prej
opredelila in povedala kaj pravzaprav misli. Njihovega predloga pa
tudi iz teh razlogov pod nobenim pogojem ne morem in ne bom podprl.
In prosim, da se mi v tej obliki nepodpore, pridružite v čim večjem
številu. Tudi to je lahko nauk za ugled državnega zbora.
Še enkrat povem, imamo poslanske skupine, imamo tudi poslanca
narodnosti, tudi poslanec narodnosti, konkretno bom rekel, Roberto
Battelli, italijanska narodnost, se je znal opredeliti in izpove
stališče manjšine. Stranka s štirimi poslanci pa ne ve, kaj bi, in nas
sili v referendum - in to ni dobro. Hvala lepa.
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: Hvala lepa, kolega Kacin. Štiri
replike so prijavljene, najprej kolega Barovič, za njim kolega Diaci,
kolega Janša in kolega Vnučec. Gremo po vrsti, najprej kolega Barovič,
prosim.
BOGDAN BAROVIČ: Hvala lepa, gospod predsednik. Bom zelo
kratek, tako kot sem ponavadi v replikah.
Spoštovani kolega, gospod Jelko Kacin, najbrž bo preteklo še veliko
voda, preden bom imel toliko bogatih političnih izkušenj, kot jih
imate vi. Pa vendarle ravno to me čudi, da tako površno, ne površno,
celo napačno interpretirate svoje poslanske kolege. Zato bom uporabil
vaše besede pogostokrat, poglejte si magnetogram. Kar se tiče Evropske
unije, ste popolnoma obrnili moje besede. Povedal sem, da obrambne in
varnostne politike na žalost nima in da naj bi jo prevzel Nato. Vi ste
rekli drugače, ampak to pravico imam, da vas popravim.
Kar se tiče obiska grške delegacije, ne vem, kakšna so vaša
merila. Jaz vem, da sem bil uradno povabljen na sestanek s to
delegacijo, zastopal komisijo za evropske zadeve in tudi spil eno kavo
na državni račun, bil sem torej službeno prisoten. In podatek, ki so
mi ga kolegi dali, je zame zelo koristen za izkušnje države, Republike
Slovenije; če ga povemo, se bomo znali po njem ravnati. Nikjer ne
piše, da imam jaz prav, da je ta podatek pomemben za to ali za ono,
pomemben pa je vendarle, za našo državo.
Pa še kar se tiče evroskepticizma ali pa evrorealizma ali
spreobračanja. Gospod Kacin, veste, če bi zdajle rekel, da mi je, ne
vem, Danica Simšič bolj všeč kot pa Silva Črnugelj, ne pomeni, da
želim potem z eno od teh dveh živeti, če se razumeva.
Kar pa se tiče vaših zadnjih besed, gospod Jelko Kacin, bi pa rekel
takole: v vaših besedah, se mi je zdelo, je nekoliko preveč
nespoštovanja slovenskega naroda. Je že res, da ste strokovno
podkovani, tisti, ki imate pravico svetovati in odločati, zato pa
vendarle ni treba reči, da ljudje ničesar ne vedo. Zame pač so ljudje
veliko bolj pomembni, vsaj pri odločitvi, kar se tiče vključitve v
zvezo Nato, kot 89 glasov vključno z mojim 90. tule v državnem
zboru. Zame. Za vas je mogoče zadeva drugačna. Toliko v
pojasnitev. Hvala lepa.
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: Hvala lepa. Kolega Diaci. Prosim za
mir v dvorani.
MARKO DIACI: Hvala za besedo. Repliciral bi spoštovanemu
kolegu gospodu Kacinu, katerega znanje o zunanjih zadevah, moram
priznati, zelo spoštujem in verjetno bo preteklo še veliko vode,
preden bom jaz imel tu toliko bogatih izkušenj, kot jih ima gospod
Kacin. Vendar pa ena stvar, v kateri se je gospod Kacin po mojem
majčkeno zmotil, je o stroških referenduma. Mislim, da predhodni
referendum stane ravno toliko, kot naknadni referendum. To je, kar se
tiče teh stroškov. Mislim, da je tudi ta odločitev o vključevanju v
zvezo Nato verjetno, bom sicer ocenil, ampak ne me držati za besedo,
ene stokrat bolj pomembna tudi od referenduma o obeh zadevah, o
katerih ste prej govorili. Po moje je to bolj strateška in dolgoročna
odločitev, kakor sta bila tista dva referenduma, ki jih normalno
spoštujem, vendar sta bila izpeljana. Naslednja stvar, ki bi jo
povedal. Sami stroški vključitve v to zvezo Nato, tu primerjate
stroške referenduma s stroški, ki jih bomo, mislim, lahko je
primerjati stroške referenduma s stroški, ki jih bomo dejansko imeli
pri vključevanju v to zvezo in o tem morajo biti po mojem mnenju
ljudje obveščeni. Po mojih ocenah govorimo o 0.5% BDP, dodatnih
seveda, kar pomeni približno 25 milijard, kar pomeni nekako, da bo to
treba priliti v ta naš predragi državni proračun, o katerem vsi vemo,
kakšno je trenutno stanje. Seveda je treba to tudi povedati še ljudem
in tudi na podlagi tega se bomo lahko odločali, s katerega vira bodo
ta sredstva prišla. Ali se bo v bistven nivoja proračuna povečal
obrambni proračun, kar po drugi strani pomeni, da se bodo stvari
zmanjšale, katere stvari se bodo zmanjšale, zdravstvo, sociala, denar
za ceste ali pa se bo povečal kompletni nivo proračuna, to pa pomeni
nove davke. Recimo eno odstotno točko DDV dodatnega, ali pa bomo
mogoče dobili za finančnega ministra Davida Coperfilda, vsi vemo, kako
je on sposoben. Jaz sicer gospoda Ropa trenutno zelo cenim, je
sposoben finančni minister, vendar kot David Coperfild bi verjetno bil
v tem primeru boljši. To je, kar se tega tiče.
Kar se tiče našega stališča, je treba v bistvu povedati, da se je
razprava o tem pričela pred kratkim, konkretna razprava. Saj je res,
da se je že prej vrtela razprava okrog tega, ampak ne na podlagi novih
okoliščin, ki so dejansko nastale od leta, ko ste, mislim, da vse
parlamentarne stranke podpisale to skupno izjavo o nameri. Jaz bi
pričakoval od vlade konkretno, da pripravi svojo analizo. Prednosti,
slabosti, priložnosti in nevarnosti, vključevanja v to zvezo. In da se
to ljudem tudi jasno pove. In takrat bomo tudi mi jasno in glasno
izrazili svoje stališče. Nočemo se napačno odločati. Tehtamo med
varnostjo, tehtamo med stroški te varnosti. Kriteriji so lahko
različni. To so lahko kriteriji različni od vsakega posameznika
posebej, ne glede na stranko. Ne verjamem, da vsi kolegi iz Liberalne
demokracije Slovenije imate iste kriterije za ti dve zadevi. Jaz to
močno dvomim.
In pa še nekaj. Govorimo tudi o tem, v bistvu, včeraj, če se dobro
spomnim dopoldne, ste govorili o vojaških grobiščih. To dejansko nima
s tem vprašanjem neposredne zveze. Vendar posredno pa ima. Kaj bo
pisalo na grobovih teh naših slovenskih bodočih profesionalnih
vojakov, ki jih bodo po domače povedano, v trugah pošiljali
nazaj. Vojaki slovenske vojske, vojaki zveze Nato. Kaj. Tudi to se,
ena izmed konkretnih vprašanj. Toliko za zdaj. Hvala.
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: Hvala lepa. Kolega Janša, imate
besedo, za vami kolega Vnučec. Ne, ko dobite besedo. Potem pa ja.
IVAN (JANEZ) JANŠA: Zgodovinske primerjave so sicer zelo
dobrodošle, kadar osvetlijo določeno temo, ampak ta, ki je bila
uporabljena med to deklaracijo za mir in aktualnim dogajanjem v zvezi
z Natom je, morda pretirana. Mislim, da gre za pretiravanje. Končno
stranka mladih ni predlagala nič takšnega, kar bi ogrozilo varnost te
države. Predlagali so posvetovalni referendum, bog pomagaj, jaz
mislim, da imajo šibke argumente, ampak to je povsem legitimen predlog
v parlamentarni demokraciji, ki ga procedura dopušča in kot je zdaj
izpadlo, je celo dobrodošel, ker je ta točka povod za razpravo, o
argumentih za in proti. In te razprave je bilo doslej premalo. Se
pravi, nobene škode ni, nobena škoda ni nastala s tem.
Tako da primerjati ta predlog s podpisom deklaracije za mir, ki jo
je gospod Kacin leta 1991 zelo točno imenoval, zahteva za hitro
enostransko razorožitev Slovenije, kar je dejansko bila po svoji
vsebini, je pretirano. To deklaracijo so namreč podpisali takrat
štirje člani predsedstva republike, ki je bil vrhovni poveljnik. To
predsedstvo je bilo vrhovni poveljnik teritorialne obrambe, ta
deklaracija je takrat naredila velikansko zmedo v obrambnih pripravah,
skoraj porušila sprejem obrambnega proračuna z zakonom o vojaški
dolžnosti. Povzročila 20 odstotni osip med obvezniki, ki smo jih
klicali na vojaške vaje, tisto je bilo zelo resno, hvala bogu, da so
nekateri spoznali, da je bila to zmota, ampak vendarle je šlo za
bistveno bolj resno dejanje v takratni situaciji. Končno, to
deklaracijo podpisal tudi predsednik sedanje stranke, gospoda Kacina
in primerjati to s tem referendumom, mislim, da ni vmesno.
Tudi, ko gre za stališče stranke mladih do Nata, ki ga še nimajo,
tudi tukaj moram reči, da je to mlada stranka in mislim, da bodo do
stališča prišli prej kot pa je do tega prišla liberalna demokracija.
Ker se je liberalna demokracija šele leta 1993 opredelila za Nato,
ob glasovanju za resolucijo o strategiji nacionalne varnosti, in še
takrat je pol poslancev liberalne demokracije glasovalo proti. Imeli
smo težke pogovore takrat v vladi, da je do tega predloga sploh
prišlo. In liberalna demokracija je takrat obstajala vsaj pet
let. Tako da pač pustimo jim nekaj časa, da pridejo prek razprave do
teh zaključkov. In tudi mislim, da ni nobene škode, če v tem
parlamentu nastopajo tisti, ki navajajo tudi argumente proti. Meni se
zdijo šibki; na to, kar je zdaj gospod Diaci govoril, bi lahko povedal
veliko stvari, ampak več ali manj smo to že slišali. Vendar če ni
protiargumentov, tudi razprave ne more biti, in morda je bila to do
sedaj glavna pomanjkljivost, ki je v veliki meri kriva za to, da se je
javno mnenje v Sloveniji, ko gre za podporo članstvu države v Natu,
naenkrat začelo po tej medijski kampanji nevarno nagibati v negativno
smer. Zdaj, mislim, da smo to obrnili in samo argumentirana razprava
pač prispeva k temu. Tako da apeliram, da ko navajamo te zgodovinske
primerjave, da ne streljamo s topovi na muhe.
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: Hvala lepa. Besedo ima kolega
Vnučec, za njim kolega Battelli in nato kolega Kacin.
JELKO KACIN: Hvala za besedo, gospod predsednik. Zahvalil bi
se kolegu Janši, da slišimo tudi kakšno spodbudo za naš predlog, in
nekaj povedal, kar sem tudi sam, pa bi kljub temu ponovil - da je
Stranka mladih Slovenije vložila ta predlog v skladu s poslovniškimi
pravili. In seveda ne moremo pristati na razne diskvalifikacije, ki
smo jim priče v teh dneh, odkar je zadeva vložena, kajti v naši
poslanski skupini vsak predlog druge stranke obravnavamo strpno in
argumentirano in bi to pričakovali tudi od drugih.
Kar se pa tiče samega predloga, mislim, da tu pozabljamo na
bistvo. Bistvo je pa referendum. Kaj je to referendum, da je to
najvišja oblika odločanja, demokratičnega, neposrednega. In vpeljala
ga je ta država z osamosvojitvijo, z novo ustavo in uvedbo
demokracije. In mislim, da tu ne more biti dileme, kaj je to
referendum, zato smo ga tudi predlagali. Če smo pa že pri stroških, ki
so bili tudi omenjeni, mislimo, da odstop od nakupa vladnega letala
znese toliko, kot pa vsi trije referendumi skupaj. Toliko na kratko.
Mogoče bi še omenil, da smo slišali tudi že v prejšnjih razpravah,
da je referendum, predlog za referendum udarec v obraz državam
članicam Nata, ker sami nimajo namena odločati o vstopu Slovenije na
lastnih referendumih, to je demantiral že sam predsednik vlade
dr. Janez Drnovšek, ko je včeraj omenil, da Nato in Združene države
pač tega ne jemljejo, kot da bi se mogle članice zavedno o tem
odločati, ampak, da je to notranja stvar. In, ker je to notranja
stvar, je potem lahko stvar tudi na referendumu.
In, mislim, da vlada je tukaj naredila napako, ki bi lahko naš
predlog tudi s pridom izkoristila, ga vzela za svojega in bi imela
dovolj časa, da bi, pač, do referenduma prepričala o svojih stališčih
in tako zagotovila uspešen zid tega referenduma. Tako da menimo, da so
tukaj neki drugi razlogi, za katere pa ne vemo kakšni so.
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: Hvala lepa. Besedo dajem, zdaj
kolegu Battelliju, za njim končno kolega Kacin, drugih prijav za
replike ni. Potem bo dobil besedo kolega Juri.
ROBERTO BATTELLI: Hvala lepa, gospod predsednik. Kako bi
rekel? Gre dejansko za vprašanje posvetovalnega referenduma o zadevi,
ki po mojem globokem prepričanju ta trenutek, o tako zelo resni
zadevi, ki ta trenutek ne more biti predmet posvetovalnega
referenduma.
Pač, procedura včlanitve neke države v Nato vemo kakšna je in od
povabila dalje se dogajajo pogajanja. Pogajanja pripeljejo do
določenega rezultata. Takrat se bo vedelo, koliko to stane, kaj to
dejansko pomeni, katera oblika pripadnosti Natu je najbolj prikladna
Republiki Sloveniji itn. In, je po mojem globokem prepričanju
nekorektno spraševati ljudi o tako pomembnem vprašanju sedaj, ko teh
stvari ni mogoče vedeti. Državljani ne morejo tega vedeti. In, tudi
primerno je, da vlada tega ne pove, ker vsa ta vprašanja bodo predmet
pogajanj.
Tako da je verjetno tudi malo, da tako rečem, populistično ali celo
demagoško, zdaj zahtevati določene stvari, ki so v sami biti pogajanj
te države nasproti pristopu k tej asociaciji.
Zaradi tega repliciram določenim razpravljalcem. In, če bomo
glasovali "za" jaz bom glasoval "proti". Če bomo
glasovali "za" ta referendum, bo rezultat, seveda,
negativen. Absolutno. .../Nerazumljivo./..., ker se ne bo vedelo,
koliko stane, ker to je tisto, kar potem igra, morda celo bolj
.../Nerazumljivo./... vlogo v mentaliteti ljudi itn. In, to je
nekorektno do njih. Zaradi tega jaz nasprotujem temu predlogu.
Takrat, ko bodo ti elementi znani, se bomo lahko odločali, ali
gremo ali ne, eventualno na referendum za dejanski pristop oziroma
dokončni podpis mednarodne pogodbe za včlanitev Slovenije v
Nato. Hvala lepa.
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: Hvala lepa. Kolega Kacin, zdaj imate
besedo, za vami kolega Horvat in Diaci z repliko.
JELKO KACIN: Hvala gospod predsednik, ugovarjal bom kolegu
Diaciju, ki je rekel, da naknadni referendum stane ravno toliko, kot
posvetovalni. Že morda, ampak ni čisto tako. Posvetovalni referendum
ni obvezen. Posvetovalni referendum bi se moral zgoditi do konca
zadnjega tedna meseca oktobra. Tako piše v predlogu, ki so ga vložili
v proceduro. Strošek za ta referendum je strošek letošnjega
proračuna. Strošek za referendum po povabilu pa je strošek proračuna
za leto 2003. V tem je majhna, ampak vendarle pomembna
razlika. Strošek je neizbežen in mislim, da v tej dvorani ni poslanca
ali poslanke, ki bi nasprotoval referendumu o tako pomembni odločitvi,
kot je naša vključitev v zvezo Nato. Vprašanje pa je, kdaj naj se ta
referendum izvede. Kolega Diaci je govoril o stroških Nata. Jaz nisem
govoril o stroških naše vključitve v Nato, niti o naših obrambnih
stroških. O tem je včeraj govoril minister za obrambo, precej
natančno, žal ga gledalci niso videli, ker ni bil več v televizijskem
prenosu, pa tudi mediji ga niso prav posebej povzeli. In še vedno bo
kup ljudi, ki bo trdil, da nikoli nihče nič ni povedal o
stroških. Ampak toliko o teh stroških, zato govorim o stroških
referenduma, ker gre za tovrsten predlog.
Predlog Stranke mladih je pravno korekten, je legitimen, to je
ugotovil sekretariat za zakonodajo in pravne zadeve in to mnenje smo v
odboru za zunanjo politiko upoštevali, pa smo se kljub temu v
glasovanju opredelili z enim glasom za razpis referenduma in
štirinajstimi glasovi proti. Zato je neprimerno poudarjati, da je
predlog korekten. Politično ni korekten. Ni korekten iz večih
razlogov. Prvič, ker ga poskuša časovno vezati na lokalne
volitve. Zdaj bo nekdo rekel, da poskušajo zmanjšati stroške. Ampak
eminentno strateško zunanjepolitično vprašanje se poskuša navezati na
lobiranje in všečen nastop do volivcev na lokalnih volitvah. No.čem
podcenjevati pomena lokalnih volitev lokalnih skupnosti, občinskih in
mestnih svetov in županov, ampak to sta dva zelo različna svetova in
preprosto ne gresta skupaj. Če gresta skupaj, potem nekdo manipulira
pa tega noče povedati in se noče do tega opredeliti.
Ker gre za referendum, je pa pomembno, kaj pravzaprav mi s tem
referendumom počenjamo.
Mi nagovarjamo naše prebivalstvo in pošiljamo sporočilo v države
članice zveze Nato. O tem sem govoril prej v tisti primerjavi. Noben
problem ni bila deklaracija, o kateri smo govorili; problem je bil,
kako so jo razumeli v Beogradu, in problem je bil, kako so jo
razumeli. Eden od govorcev je danes povedal, da ga je 20% moške
populacije razumelo na sebi specifičen način. Za to gre, kakšno
sporočilo mi s tako pozitivno odločitvijo posredujemo domačemu
prebivalstvu, volivcem, pa tudi, kaj pošiljamo v Bruselj in vsem našim
sosedom. Za napačno sporočilo gre.
In da zaključim in s tem bom končal. Še vedno me moji spoštovani
kolegi, člani Stranke mladih Slovenije, niso prepričali, da mislijo
resno, še vedno se hecajo in nimajo stališča. Jaz pa svoje stališče
tukaj izpovedujem. Tudi kolega Janša jim je naklonjen in jih jemlje v
bran - naj se še malo hecajo, saj se bodo pravočasno spametovali. So
polnoletni, imajo pasivno in aktivno volilno pravico, zato so bili
izvoljeni, imajo vso pravico, da se pravočasno opredelijo. Hvala lepa.
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: Predlagam, da spoštujemo različna
stališča, ki jih tu zastopamo, in smo enaki glede te pravice. Kolega
Horvat želi besedo, za njim kolega Diaci, kolega Maršič in tudi kolega
Školč. To so vse replike, besedo ima za razpravo kasneje šele kolega
Juri. Predlagam, da neke paralele, ki so bile večkrat omenjene v tej
razpravi, počasi umaknemo na obrobje in se osredotočimo na temo, ki jo
imamo. Prosim, kolega Horvat.
FRANC (FERI) HORVAT: Hvala, gospod predsednik. Spoštovane
kolegice in kolegi! Sledim prav temu pozivu predsednika, da bi lahko
vsaj na eno temo, to so gospodarski vidiki vključevanja v Nato, da bi
ne bilo potrebne razprave naprej, bi se rad navezal na tisti del
razprave kolega Kacina, ko je govoril o potrebi, da bi ministrstvo za
gospodarstvo predvsem dalo svoje mnenje in svojo oceno o gospodarskih
učinkih. Rad bi vas pri tem obvestil, da sem na osnovi predhodnih
posvetov z nekaterimi kolegi danes pisno zaprosil ministrico za
gospodarstvo in tudi druga ministrstva, kjer, domnevam, bi morali
imeti informacije in tudi analize o tem, kakšni bodo pričakovani
pozitivni učinki vključevanja v Nato, da bi te informacije dobili in
da bi potem lahko to uvrstili na eno od sej odbora za gospodarstvo kot
posebno točko.
Ob tem naj povem, da sem že nekaj časa razmišljal o tem, da bi eno
točko posvetili temu vprašanju, kajti tudi sam sem pogrešal več analiz
na to temo. Ob tem bi spomnil na to ali pa potegnil neke vrste
paralelo z analizami, ki so bile narejene, veliko analiz je bilo
narejenih o vključevanju v Evropsko unijo, o gospodarskih
posledicah. Tu, vsaj kolikor sem informiran, teh analiz ni bilo
dovolj. Posvetoval sem se tudi z ministrom za obrambo in njegovim
državnim sekretarjem, odgovornim za gospodarske in finančne zadeve, in
skupna ocena je bila, da bi taka razprava na odboru za gospodarstvo
bila potrebna, seveda na podlagi razpoložljivih analiz in ocen
ministrstev in pa tudi gospodarsko zbornico sem zaprosil, da nam da
tako mnenje. In da lahko potem organiziramo na osnovi argumentov in
analiz, kvalificirano razpravo. Hvala.
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: Hvala lepa. Koleg Diaci, imate
besedo. Prosim za mir v dvorani.
MARKO DIACI: Najprej bom repliciral gospodu Kacinu, pa potem
gospodu Battelliju. In sicer dejali ste, da je dejansko naša na nek
način populistična poteza, ki bi naj sovpadala z lokalnimi
volitvami. Temu ni tako. Včeraj je že gospod Štemberger v imenu
lokalne skupine, poslanske skupine povedal sledeče.
Prav tako ni primeren čas lokalnih predsedniških volitev ali
kakršnega drugega referenduma, ker se v tem primeru odločitve lahko
vežejo ena na drugo. To je povedal včeraj. Se da prebrati na
magnetogramu.
Naslednja stvar. Ta predlog, ki smo mi vložili 22. marca leta 2002,
to je 2 meseca nazaj. Tudi vmes smo že ene parkrat poudarili, da bi
bilo primerno, da to točko obravnavamo prej. Kdo je zavlačeval?
Mi. Mislim, da ne. Mislim da ne.
Pa še nekaj. Referendum je potrebno izvesti najkasneje zadnjo
nedeljo v mesecu oktobru 2002. Torej pred novembrskim vrhunskim
zasedanjem zveza Nato v Pragi. To nima nobene zveze z lokalnimi
volitvami. Nobene.
Naslednja stvar. Gospodu Battelliju bi pa repliciral v delu, kjer
je govoril o pogajanjih. Ne vem za vas, jaz pa mislim, to je moje
osebno mnenje, da to ne bojo pogajanja, to bo prilagajanje. Pravilen
izrazi bi bil, prilagajanje in to ljudje na terenu tudi dobro
vedo. Hvala.
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: Hvala lepa. Kolega Maršič.
DORIJAN MARŠIČ: Hvala za besedo. Ja, repliciral bi kolegu
Vnučcu, ki je citiral oziroma omenjal tekst, ki sem ga pač prebral v
imenu poslanske skupine, o katerem smo omenili, da bi eventualno
izvajanje referenduma v tem trenutku, glede na odnos, ki ga imajo
parlamentarci in državniki drugih držav, ki se zavzemajo in podpirajo
naše napore pri vstopanju v Nato in da še pravzaprav je bilo
velikokrat, tudi včeraj povedano s strani obeh predsednikov, pa
ministrov in tako naprej, da nič ni gotovega, da še morajo vse
odločitve pasti, torej da ob vsem tem naporu, ki ga ti naši
prijatelji, ki bi nas radi imeli poleg, referendum o tem, ki bi padel
pred povabilom, pomenil pač udarec v obraz, slikovito seveda, vsem tem
našim podpornikom in prijateljem. To je dejstvo. Kadarkoli hodimo
okoli, se pogovarjamo o tem in so vsi začudeni, kako to, da
razpravljamo o referendumu pred morebitnim povabilom, ki pravzaprav ni
gotovo. In to je bilo mišljeno.
In vi ste postavili seveda to, citirali ta tekst kot da je v
neskladju s predsednikom vlade. Če ste poslušali do konca, bi lahko
slišali tudi to, da smo tudi sami povedali, da je odločitev o
referendumu absolutno notranja zadeva Republike Slovenije. Mi se bomo
odločali. Ampak efekt bi pa verjetno bil ta. Mi se lahko odločamo. Mi
smo suvereni o tem, da se odločamo, ali prej ali potem ali pa sploh
ne.
Vendar pa efekt verjetno bi bil tak kot smo ga napovedali v naši
obrazložitvi.
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: Zadnja replika, kolega Školč.
JOŽEF ŠKOLČ: Hvala lepa. Mene so k repliki, pravzaprav
vzbudile različne te analogije s pomembnimi stvarmi, ki so se že
zgodile. In dogodki, seveda, kličejo k, bom rekel, tudi druge vrste
primerjava.
Ne bi se oglasil, ker pač delim mnenje poslanske skupine, da če
nisi povabljen, da je škoda izgubljati energijo in denar, če ne bi
bilo v tej diskusiji, pravzaprav, ogromno tega, kar smo dali skozi že
deset let nazaj v podobnih diskusijah, ki so bile pa tukaj kot nekaj
zelo pomembnega, omenjene. Jaz sem bil podpisnik deklaracije za mir in
mi tudi danes ni žal, da sem bil podpisnik deklaracije za mir. Da je
to kdo kasneje prekvalificiral v deklaracijo za enostransko
razorožitev je, bom rekel, problem, ki naj si ga sam sebi
pripiše. Tudi ni danes težko priznati, da je to deklaracijo, bom spet
rekel, žal, zelo hitro povozil čas in dogodki. O drugih stvareh ne bi
špekuliral, kaj bi bilo, če bi bilo več miroljubnih ljudi v naši
bližini, ker to ni predmet te razprave.
Rad bi pa spomnil, da smo imeli tudi neko diskusijo o
plebiscitu. In tam smo ravno tako kot danes govorili o tem, ali
zaupamo ljudem ali ne. In rad bi vas spomnil, da smo si in predvsem
sam sem si takrat nakopal nesmrtne sovražnike in del tega, traja še
danes. Ko sem bil praktično en redkih in na koncu v tistem osmem
krogu, praktično edini, ki nisem dal soglasja k temu, da bi lahko
plebiscit imel, bil veljaven, se pravi, bil pozitiven, če ne bi bilo
50% plus en glas. Bila je diskusija o zaupanju ljudem. Tega ne
pripovedujem, zaradi tega, da bi komu očital, da ni zaupal in tako
naprej. Ampak, zaradi tega, ker se mi zdi zelo nerodno, da vlečemo
neke analogije, hkrati pa ne povlečemo tudi tistih, bom rekel, lastnih
šibkosti, ki smo jih imeli v tistih trenutkih. Meni jih ni težko
priznati, sem jih priznal. Rad bi, da pa ljudje, ki tako, bom rekel,
pokroviteljsko napadajo SMS, kljub temu imajo v obziru nekaj, da pa
velika večina ljudi za razliko od političnih strank, voditeljev naše
države, pričakuje neke vrste takojšnje vključevanje v to odločanje o
članstvu v Natu.
To si potem spet lahko naprej delimo lekcije, mislim, da pa tudi v
veliki meri, zaradi tega, ker z izjemo te diskusije, ki se je zdaj
začela, praktično nikoli ni bilo prej povsem jasnih računov, kaj to
pomeni. In to, kar zagovarjajo kolegi v tem trenutku, je, če drugega
ne, klic po tem, da imamo natančne podatke o tem, kaj se dogaja z
našim varnostnim sistemom. Da ne nazadnje tudi vsi, bom rekel, bivši
obrambni ministri nehajo eden drugega napadati, da je praktično vsak
porabil denar iz obrambnega tolarja narobe in da nas bo šele Nato tega
rešil. To, da imamo slabo vzdušje za Nato, je povezano v dobršnem
delu, upam si reči, tudi s problematičnim vodenjem teh resorjev v
preteklosti. Če govorimo o teh analogijah, potem dajmo te stvari dati
na mizo. Ko sem bil jaz leta 1993 za to, da iščemo svojo prihodnost v
tem, sem bil... /Opozorilni znak za konec./ - se opravičujem, če mi je
dovoljeno še dva stavka - iz preprostega razloga, ker sem se naveličal
tega delanja pod mizo, v tajnosti in tako naprej, ravno tako kot sem
bil mirovnik v 80. letih zato, ker sem bil proti privilegiranemu
položaju JNA v takratni državi. Hvala lepa.
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: Hvala. Poglejte, imam še sedem
prijav. Ura bo kmalu 17.00, do 18.00 naj bi po načrtu delali, sklenili
delo in ga, če bo nedokončano, prenesli na torek in dneve v naslednjem
tednu. Dovolim si misliti in povabiti državni zbor, da bi bilo dobro,
da danes to diskusijo, ki se je začela včeraj, sklenemo, da tako
pomembne odločitve ne prelagamo na prihodnji teden. Vabim torej vse,
da, kolikor je to mogoče, to povabilo upoštevajo. Kolega Aurelio Juri
ima zdaj besedo.
AURELIO JURI: Hvala, predsednik. V prid tvojemu opozorilu
sem se tudi sam na začetku odpovedoval replikam, čeprav so bile
skušnjave, ki jih je ponujal nastop kolega Kacina, pa tudi kolega
Battellija, da bi repliciral. Ampak se sam zavedam, da če bomo
nadaljevali s tem tempom, bo ta predhodni referendum postal samo
vprašanje amandmaja in naslova, ker bo postal naknadni referendum. Čas
teče, vedno manj ga je, seveda, in bomo verjetno že v Natu, ko bomo
odločali o tem, ali bi se s tem sprijaznili ali ne.
Zato se tudi vnaprej odpovedujem replikam in upam, da do šestih, do
kolikor delamo, tudi pridemo do sklepa. Ampak eno majhno replikico
vendarle, seveda kolegu Kacinu, ki se je tako suvereno predstavil v
dopovedovanju, kdo ima prav, kdo nima prav, kdo se uči, kdo se ne uči,
kdo je bil v zmoti in kdo ne, kdo se heca in kdo ne, samo pri eni
izjavi, ko je nekomu očital, da se nekateri opredeljujejo ideološko do
sosedov. Verjetno je tudi mislil na moje pripombe glede politike
sedanje Berlusconijeve vlade. Pri tem bi mu samo odgovoril, da se
opredeljujem do dejanj oziroma do početja naših sosedov, in bi ga tu
spomnil, da levosredinska večina je sprejela zaščitni zakon za
Slovence v Italiji, desnosredinska večina ne omogoča, da bi se
uresničeval. Tu so razlike in do tega seveda se je treba
opredeljevati.
Zdaj pa na samo vsebino. Glejte, jaz sem včeraj poslušal zelo
pozorno vse uvodničarje, saj je bila televizija, publika je bila bolj
številna, novinarji so bili tukaj, predstavniki države, najvišji
predstavniki države, cenil sem zlasti nagovor in mnenje, ki ga je
podal predsednik republike, cenim tudi mnenje seveda predsednika vlade
in ministrov, kolega Kacina, vem, kakšno razpoloženje in kaj si
mislijo moje ,kolegice in kolegi v zvezi s to pobudo, a ker se z
debato o vstopu Slovenije v Nato že dalj časa gibljemo na terenu, tudi
vrednot, nazorov, osebnih pogledov na svet in na to, kar se z njim
dogaja in na to, kar se okoli nas dogaja. Gibljemo se tudi na terenu
občutkov in ne nazadnje na terenu psihologije množic, menim, da bomo z
zavrnitvijo pobude za razpis posvetovalnega referenduma o vstopu
Slovenije v Nato prej zaostrili, kot umirili polemiko v zvezi s tem
vprašanjem. Zato seveda za razliko tudi od mojih kolegic in kolegov v
poslanski skupini jaz izrekam podporo in bom glasoval za to pobudo.
Pa naj podrobneje tudi pojasnim, zakaj. Kot prvo, zakaj je sploh
potreben referendum, ker slišali smo včeraj in slišali smo tudi danes
teze, ki relativizirajo pomen referenduma, češ, v Natu ne zahtevajo,
da se opredeljujemo z referendumom, če bo potrebno, ga bomo razpisali
morebitni referendum in tako naprej. Jaz trdim, da je referendum
potreben, nujen zaradi dveh stvari. Gre za pomembno statusno spremembo
mednarodnega položaja države in drugi razlog je, da po, sodeč po
razpoloženju javnosti, ki ga mesečno tudi bolj pogosto merimo, slednja
odločitev o tem noče prepustiti samo vladi oziroma samo državnemu
zboru. Po vprašanju odgovarjajo, da se bodo referenduma, ko bo
razpisan, udeležili v več kot 70% deležu, kar priča seveda o želji in
interesu po neposrednem odločanju o tem. In zakaj je zame posvetovalni
referendum bolj primeren. Zato, ker je končno čas, da ugotovimo, tako
zagovorniki kot nasprotniki članstva Slovenije za Nato, kaj o tem
menijo državljanke in državljani, oziroma ali že več kot deset let
nazaj razglašena strateška prioriteta, zunanje politična prioriteta
države, ki zagovarja večji del parlamentarnih strank, uživa še in tudi
podporo javnosti. Pa ni bistveno zame, kolikšna je ta podpora.
In prav je, da čim prej ugotovimo voljo državljanov, da vidimo, ali
naj proces stroškov prekinemo ali naj gremo dalje.
No, če ne drugega, mislim, da bi bilo smiselno izvesti oziroma
danes podpreti predlog stranke mladih, že zaradi tega, da bi politika,
najsi bo v tem državnem zboru ali najsi bo na splošno politika v
državi, pokazala tisto dovzetnost in enkrat za spremembo pokazala,
zakaj bi politika sploh morala biti - da bi tu morali biti
predstavniki ljudstva, ne pa predstavniki posameznih interesov, kar se
vedno bolj dogaja.
Ob tem mislim, da je zelo pomembno vprašanje - in počasi bom
zaključil - da vsi pozabljamo, da osnovno vprašanje v povezavi z
vojaško organizacijo Nato, na katerega bi si morali odgovoriti, ne
samo mi, ampak vsi državljani, in možnost za odgovore jim bomo dali
ravno z referendumom, je to, ali smo Slovenci pripravljeni se
bojevati, bog ne daj tudi umirati, toda dejstvo je tako, da v vojni
ljudje umirajo, za interese Združenih držav Amerike. To je vprašanje,
na katerega bi si morali odgovoriti. Danes in tu dajmo možnost ljudem,
da bodo na to lahko odgovorili, ali so pripravljeni zgolj in pa le za
ameriške interese. Osebno ne verjamem, da so, kljub vaši specialni
propagandi, izvajajoči na Radioteleviziji Slovenija, v dnevnem
časopisju na splošno. To je vprašanje, na katerega vsi pozabljamo.
Če si za konec sposodim del, ki ga je navedel že gospod Bogdan
Barovič in opozoril na, citiram, "vreče s trupli", ki se
bodo vračale v Slovenijo, pred tem si pač ne smemo zatiskati oči,
vojna terja svoje žrtve. Slovenci bomo pošiljali ob taki vladni
politiki, kot je, svoje ljudi na fronte, bog si ga vedi kam, po vsej
verjetnosti oziroma 99%, glede na to, da nas, Slovenije, žal v svetu
nihče ne pozna, v neko državo, kjer Slovenijo - kdo pa je slišal za
to? Te vreče, gospe in gospodje, pač boste morali vzeti na svojo
vest. Če ste pripravljeni to narediti, vsak pri sebi, ko boste danes
zavrnili predlog stranke mladih, potem bo vaša odločitev taka, kot je,
potem nas boste še dalje vlekli v Nato.
Predlog za izvedbo predhodnega referenduma, ki ga je predlagala
Stranka mladih Slovenije, bom, tako kot ostali poslanski kolegi
slovenske nacionalne stranke, podprl in dal možnost ljudem, da se o
tej zadevi odločijo. Hvala.
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: Kolega Jakič, replika.
ROMAN JAKIČ: Predsednik, zelo kratka replika. Namreč, ne bi
želel, da bi ostalo v tej dvorani rečeno, da tisti, ki misli drugače
kot predstavnik slovenske nacionalne stranke, je lažnivec. Tisti, ki
misli drugače kot predstavnik slovenske nacionalne stranke, je pač
drugačnega mnenja in mišljenja.
Tudi sam gospoda Pečeta ne zmerjam z lažnivcem, ko govori o
stvareh, ki se meni ne zdijo pravšnje in menim seveda za njih, da so v
službi neke določene pač politike. V tem primeru demagoške.
Eden od takih primerov demagogije je seveda ta, kako moramo na
svoja pleča vzeti ali bomo morali vzeti, če se bomo za Nato odločili,
tudi žrtve, morebitne žrtve vojakov, ki naj bi šli v mirovne
operacije.
Tudi zdaj Republika Slovenija na mirovne operacije pošilja svoje
vojake, ki so profesionalci in ki se za to operacijo odločijo
prostovoljno. Tako kot se odločajo seveda tudi drugi Natovi vojaki, ki
so prihajali na območja in na območje, o katerem seveda danes
govorimo, območje, ki ga želimo stabilizirati, to je Balkan, kjer so
seveda bili izpostavljeni tudi temu, da bi lahko umrli.
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: Hvala lepa. Še dve razpravi imamo.
Izkoriščam torej to priložnost, da povabim vse kolegice in kolege v
dvorano, ker bomo predvidoma kmalu glasovali. Najprej dajem besedo
kolegu Petanu. Prosim.
RUDOLF PETAN: Hvala za besedo, gospod predsednik. Spoštovani
predstavniki vlade, kolegice in kolegi.
Bom skušal skrajšati to mojo razpravo, bi pa opozoril na nekaj
opornih točk. Dejstvo je, da se je državni zbor prvič opredelil do
varnostnih povezav v resoluciji leta 1993. Prav tako je slovenski
parlament leta 1996 v stališčih in sklepih do Nata resno opredelil do
varnostnih povezav.
Politične stranke zastopane v parlamentu, so leta 1997, se prav
tako jasno opredelile do zavezništva s skupno izjavo parlamentarnih
strank v podporo slovenskemu vključevanju v Nato kot njeno
prioriteto. Ta dokument so podpisale vse stranke, od katere je pa
kasneje ena odstopila. Državni zbor je leta 1997 nadgradil te naše
resne namere o vključevanju v zavezništvo.
Slovenija je leta 1998 sprejela nacionalno strategijo za vstop v
zvezo Nato. Našo resno namero vključevanja v Nato kot prioriteto, je
država opredelila v veliko dokumentih. Jaz je ni vseh omenjal. Omenil
bi mogoče tistega, ki se meni zdi najpomembnejši, to je akcijski načrt
za članstvo. V letošnjem letu izvajamo že tretji takšen letni načrt,
pravi pa je bil sprejet leta 1999. Te akcijske načrte so ocenili tudi
organi zavezništva in nam seveda pri tem podali tudi lastno oceno in
nam tudi svetovali.
Slovenija je resno pristopila k izgradnji in tudi transformaciji,
dal bi poudarek na zmanjšanju svojih oboroženih sil, ob upoštevanju in
predvsem zaradi nastalih novih razmer. Tu mislim, tako nove
mednarodne razmere kot tudi nove razmere pri nas doma v Sloveniji.
Pri tem pa bi želel postaviti na prvo mesto dejstvo, da svoje
oborožene sile vsaka država gradi sama zase, zaradi sebe, zaradi svoje
varnosti in pa za dosego čim višje stopnje nacionalne varnosti.
Naše vključevanje v Nato pa lahko na tej procese, pri tem mislim na
izgradnjo lastnih oboroženih sil, vpliva edino in izključno v tem
smislu, da vse to, kar moramo sami storiti sami zase, pa bomo storili
mogoče nekoliko prej, upam pa da tudi bolj kvalitetno. Slovenska
politika je tudi 16. januarja letošnjega leta na javni predstavitvi
mnenj Slovenija pred vrhunskih srečanjem Nata v Pragi, jasno
opredelila svoje stališče do vključevanja v Nato. Pri tem našem
postopku, pri tem procesu vključevanju v Nato pa je zanimivo
nekaj. Prvič je Slovenija resno in podkrepljeno z upravnimi akti
opredelila svoj pristop k Natu leta 1996. Vlada je resno pričakovala
povabilo za vključitev v Nato že v Madridu. Pa vendar so se zgoščeni
napadi na Nato in neumestne primerjave pričele šele v drugi polovici
lanskega leta. Ne mislim zahajati v podrobnosti in analize tega
postopka in tega procesa, je pa zelo simbolno in tudi lahko berljivo,
do neke mere, pravim, do neke mere, seveda pa je moje mišljenje, sem
prištevam tudi zahtevo za izvedbo referenduma o vstopu v zavezništvo
pred uradnim povabilom, ki se lahko zgodi seveda šele v Pragi. Sam
osebno menim, da referendum ni potreben, niti sedaj, niti potem,
vendar pa bom upošteval vse legitimne zahteve za izvedbo referenduma
in seveda ta je eden od takšnih. Pri tem pa bom imel v mislih
realnosti zahteve. Predmet zahteve mora biti realen in dosegljiv. Ta
cilj, predmet zahteve za referendum, to je pa članstvo v zvezi Nato,
pa je v tem trenutku žal neobstoječ, lahko bi rekli virtualen, obstaja
res samo velika verjetnost, da bomo dobili povabilo, toda tudi pred
štirimi leti, pred Madridom, se pravi skoraj pred petimi, je obstajala
velika verjetnost, pa samo zaradi te velike verjetnosti še nismo
dobili povabila. V tem trenutku lahko samo trdimo, da širitev bo, kdo
pa bo dobil povabilo in koliko držav bo povabljenih, pa v tem trenutku
ne vemo. To pomeni, da bi na referendumu spraševali ljudi, o nečem,
kar v tem trenutku ni dejstvo, pa tudi izključno ni odvisno od
nas. Povabili nas bodo drugi, mi bomo lahko vplivali samo tako, da
bomo pač po njihovih standardih pripravljeni. Ampak pripravljeni
moramo biti sami zase, ne zaradi njih. Mi pa naj pri tem sprašujemo
naše ljudi o nečem, kar je v celoti, skoraj v celoti odvisno od
drugih. Zame je tak pristop v takih razmerah popolnoma nepotreben,
rekel bom, neprimeren. Tudi verodostojnosti si s takšnim referendumom
ne bi povečali. Prej obratno, še posebej, ker to ni storil nihče
drug. Vstop v Nato pomeni nadgradnjo, povečanje naše
varnosti. Argument, ko nas trenutno nihče ne ogroža, pa ne zdrži. O
varnosti se ne moremo, predvsem pa ne smemo odločati na osnovi
trenutne situacije. Varnost se načrtuje za dolga leta naprej. Kajti,
če to ne bi bilo tako, bi države članice Nata zaradi trenutnih razmer
vstopale in izstopale iz te organizacije pa tega do sedaj ni storil še
nihče. Celo nasprotno. V sedanjem času, po razpadu
"bipolarne" politične in vojaške delitve sveta so razmere
takšne, da želi veliko število držav vstopiti v Nato.
Glede na trenutne razmere, pa bi pričakovali mogoče celo obratno.
Vprašamo se lahko, zakaj. Očitno druge države gradijo svojo varnost
za naprej, za prihodnost na dolgi rok. Torej bi samo mi se odločali o
neki trenutni situaciji. To bi bil verjetno unicum in nenazadnje, mi
se odločamo za Nato. V Natu je 19 držav v tem trenutku, in združene
države so ena od teh držav. Mi se ne odločamo, da bi postali, ne vem,
51 zvezna država ZDA. Zato trditev, da nam ni všeč ameriška politika,
da nam ni všeč, kdo od ameriških politikov, je malo čudno in mogoče
malo smešno. Nato obstaja 53 let, v tem času se je zamenjalo veliko
predsednikov držav članic, zamenjalo se je veliko generalnih
sekretarjev, vendar Nato še vedno obstaja. To se pravi, trenutne
razmere ne morejo biti argument. Priznati pa moramo, da ima Slovenija,
v Sloveniji naša generacija, priložnost, ima možnost, ima tudi čast,
da si vzame pravico, predvsem pa odgovornost, da odloča o naši
varnosti za naslednje rodove. Pred nami to ni bilo dano, takratnim
generacijam. Vprašanje je tudi, kdaj zopet takšna priložnost bo, da se
bodo zopet lahko generacije odločale za svojo varnost za vnaprej.
Priložnost, da povečamo svojo varnost, da se vključimo v Nato, moramo
sprejeti. Uporabiti moramo takšne postopke, da bomo verodostojni. Po
mojem mnenju z referendumom tega ravno ne bi dosegli.
Priložnost, ki jo imamo, moramo izrabiti sebi v prid. Naša
generacija nima te pravice, da zapravi te priložnosti, to je da
povečamo svojo stopnjo varnosti in da se vključimo v Nato. Glede na
to, da se želim odločati odgovorno, na podlagi realnih možnosti, ne
morem podpreti pobude za predhodni referendum, to se pravi, za
referendum za odločanje o vstopanju v Nato, pred našim povabilom v
Pragi. Hvala lepa.
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: Hvala lepa. Zadnji razpravljalec je
kolega Bernik. Še enkrat vabim vse kolegice in kolege v dvorano, ker
bomo potem predvidoma glasovali.
Prosim kolega Bernik, imate besedo.
DR. JOŽEF BERNIK: Spoštovani gospod predsednik, državna
sekretarka, državna sekretarja in gostje iz zunanjega ministrstva,
spoštovane kolegice in kolegi.
Bom skušal biti kratek, slišali smo ogromno visoko zvenečih besed
in tudi nekaj, bi rekel, megalomanskih izjav in podobno. Mislim, da
Nato je za nas potreben, to ni kakšna pobožna ali kakršnakoli
svetniška zveza, je pa realistična, ki bazira na osnovi demokratičnih
vrednot. Ne bom podprl amandmaja oziroma predloga, ki ga je vložila
Stranka mladih, iz enega preprostega razloga: mladi so, energični so,
vendar me moti to, da če sami ne morejo ... kaj je Nato in kje
stojijo in hočejo to izvedeti od ljudi, je malo paradoksno(?) Ker
imajo energijo, bi se lahko poglobili v to zadevo in sami predložili,
kaj je Nato, kaj ni Nato in zakaj ne v Nato. Vendar tega ni, in zdi se
mi, da to ni prav pri takem predlogu.
Vendar bi njihova iniciativa morala tudi vlado nekoliko zaskrbeti,
kajti tu gre predvsem za informiranje naših državljanov in kako jih
informiramo. Namreč, te informacije so nekoliko razpršene ali, kot bi
Angleži rekli, "disjointed", in čeprav je ta Natopis, ki naj
bi šel v okoli 700 hiš oziroma gospodinjstev, še kar dobro
napisan. Moram pa opozoriti vlado, da bi se to moralo večkrat zgoditi
v nekoliko bolj preprosti obliki, in pa tudi poskrbeti za to, da ti
pamfleti pridejo v gospodinjstva. Osebno ga nisem dobil, moja sestra
ga ni dobila, več ljudi v škofjeloški okolici ga ni dobilo, precej
ljudi ga ni dobilo v Ljubljani, s katerimi se poznam, in tako
dalje. To se pravi, da je nekje nekaj šlo narobe, vam pa priporočam,
da to ugotovite.
Moti me tudi to, da vlada nima nekega medresorskega urada oziroma
centra, ki bi koordiniral vse te vladne iniciative in vladne akcije,
kajti izgleda, da je moralo priti do ustanovitve privatne zveze o
Natu, da implementira tisto, česar vlada ne dela. To pa ni pravi
način. Torej zdi se mi, da mora vlada podvojiti svoje napore in
povedati, kaj je prav in kaj ne. Če pridemo v Nato ali ne pridemo v
Nato, to ne bo odvisno od nobenega drugega kot od nas samih. So
nekateri pogoji, ki jih mora slovenska država izpolnjevati, vendar o
tem še nismo nikdar slišali, kje stojimo, ali smo pomanjkljivi ali
nismo pomanjkljivi, vendar iz nekaterih obiskov iz Nato centra v
Bruslju je bilo slišati oziroma vsaj razumeti, da se ne trudimo
dovolj. Kaj je to in kje je to, ne vem.
Potem bi rekel tudi tole, da seveda naša demokratičnost, kakršna
pač je, včasih tudi vzbuja zunaj nekoliko začudenja. In, seveda, če
država ni demokratična, mi v Nato - če bodo to ugotovili drugi in to
že ugotavljajo nekateri - ne bomo prišli. Upam, da to lahko še
popravimo in da pridemo v Nato.
Zanima me pa tudi, če ima naša vlada kakšen problem na področju
izmenjave informacij. Kot veste, Romunija, kar je prav zanimivo, da so
nekateri podpirali Romune za Nato že v Madridu, je sedaj prišla pod
vprašanja, češ da imajo preveč agentov Securitate v vladi. Zanimivo bi
bilo vedeti, ali je kdo pri nas to vprašanje že načel, in če ga je,
kaj bomo naredili, ker ni državna tajnost, da smo imeli nešteto teh
agentov in tako dalje in da so se pojavljali še ponekod na visokih
funkcijah.
No, gospod Kacin je navezal diskusijo na grobišča in potrebo po
sprejetju zakona o grobiščih. Razumem, da tak sporazum, tudi tak kot
je in ki mu nasprotujemo, bi vladi seveda pomagal,
Osebno pa mislim, da tega trika ta papir ne bo naredil, kajti gre
za substanco, ne za formo.
Ne vem kaj si ljudje lahko mislijo zunaj, če država pod desetih
letih in prejšnjih 40 letih, 10 letih demokracije ni znala tega
človeškega vprašanja urediti. Tukaj končam.
Imam pa še eno misel za gospoda Kacina. Rad bi ga opozoril na to,
da Nato ni bil ustvarjen za kaj drugega kot takrat, za
protikomunistično obrambo, ki je bila svetovna nevarnost. Danes tega
več ni. Če govorimo o Poljski, Češki in Madžarski, tranzicijskih
državah, vse so obsodile komunizem, edina država v tranziciji, ki
asperira na to, na vključitev v Nato, je Slovenija. To se pravi malo
bi bilo treba tudi o tej stvari razmisliti in se o tej stvari
pogovorit, tako da smo vsi na enem in istem, kako bi rekel,
smeri. Hvala lepa in rekel bi to, da tista megalomija, kako bojo
planili po majhni Sloveniji, je čisto nepotrebna, je smešna, je kaj bi
rekel, je hribovska. Tako. Da ne vidimo preko svojih lastnih
hribov. Hvala.
PREDSEDNIK BORUT PAHOR: Hvala lepa. To zaključuje razpravo.
Gospe in gospodje, torej ker ne želi nihče več razpravljati, to
razpravo zdaj zaključujem, prehajamo na odločanje o predlogu sklepa,
ki se glasi. Na podlagi 26. člena zakona o referenduma in o ljudski
iniciativi ter 230. člena poslovnika državnega zbora, je državni zbor
na 16. seji dne 23. maja sprejel naslednji sklep, razpiše se
posvetovalni referendum o vključevanju Republike Slovenije v zvezo
Nato.
Predlog odloka. O razpisu posvetovalnega referenduma o vključevanju
Republike Slovenije v zvezo Nato, pripravi odbor za zunanjo politiko
in ga pošlje v obravnavo in sprejem državnemu zboru. To je
sklep. Predlagam, da o njem glasujemo. Ta predlog sklepa dajem na
glasovanje. Prosim. Samo trenutek. A lahko tam spet mojo kartico
ven. Ne vem zakaj. Tako glasujemo. Prosim. Kdo podpira tak predlog
sklepa, naj glasuje. Navzočih je 64 kolegic in kolegov. Za je
glasovalo 9 kolegic in kolegov, 53 pa proti.
(Za je glasovalo 9.) (Proti 53.)
Ugotavljam, da predlagani sklep ni bil sprejet. In s tem
zaključujem to točko dnevnega reda.
|