Status nevtralnosti in obrambna samozadostnost
Nevtralnost je v preteklosti predvsem za nekatere male države
predstavljala učinkovito varnostno politiko. Vendar pa je status
nevtralnih držav povezan s priznanjem nevtralnosti od drugih
držav. Nevtralnost države je lahko razglašena z večstransko mednarodno
pogodbo ali z ustavnim določilom združenim s priznanjem
velesil. Nevtralnost je bila v nekaterih evropskih državah
(Avstrija, Švica, Švedska, Finska, Irska)
vzpostavljena v določenih zgodovinskih okoliščinah.
V Evropi danes nevtralnost dejansko ohranjajo samo države, ki so ta
status pridobile v preteklosti. Ob tem pa se v novih razmerah tudi
srečujejo s problemi, ki jih ta status predstavlja za njihovo vse bolj
aktivno varnostno politiko v mednarodni skupnosti, ki se sooča z
drugačnimi grožnjami kot v preteklosti. Avstrija, Irska, Finska in
Švedska so članice EU, skupaj s Švico pa sodelujejo tudi v programu
Partnerstvo za mir zveze NATO. EU je v zadnjem desetletju pričela
razvijati koncept Skupne
zunanje in varnostne politike ter vzpostavljati skupne oborožene
sile za posege na kriznih območjih. Tudi v okviru Partnerstva za mir v zvezi
NATO države razvijajo varnostno sodelovanje ter se vključujejo v
vojaške in druge aktivnosti za obvladovanje kriz. Vse to od nevtralnih
držav zahteva, da se v določeni meri odrekajo tradicionalni nevtralni
drži.
Nevtralnost je lahko predstavljala učinkovito varnostno politiko v
razmerah, ko so prevladovale vojaške grožnje varnosti in so obstajala
jasno razpoznavna nasprotujoča zavezništva, manj učinkovita pa je v
razmerah, ko so poglavitni viri groženj drugačni, države pa svojo
varnost zagotavljajo predvsem s sodelovanjem. Danes ni realnih
možnosti, da bi Slovenija učinkovito zagotavljala svojo varnost s
statusom nevtralnosti. Razmere, ki bi omogočile pridobitev podobnega
mednarodnega statusa, kot ga imajo omenjene nevtralne države ne
obstajajo več; pojavlja se neskladje med tovrstnim statusom ter modeli
zagotavljanja varnosti s sodelovanjem, ki se razvijajo v okvirih
evropskih institucij; status nevtralnosti pa tudi ne pomeni stroškovno
ugodne politike.
Evropske nevtralne države so v preteklosti in tudi danes za
zagotavljanje svoje varnosti vzdrževale tudi dokaj močne oborožene
sile, obrambnim izdatkom pa namenjajo precejšnja sredstva.
|